Jump to content

står i bremsebenken


1986 3door

Recommended Posts

hei. har nå bremsa motoren til sierran å ifølge måleren på sprutet så er 840cc dysene mine i bruk 100 prosent på 1.98 bar ladetrykk å 456hk. tenke å høre om noen hadde ett sett med 1000 cc for å teste om det hadde gitt meg litt trygghet på topp :) eller er dem fortsatt for små? er redd for å ha for store å få fusk på pen kjøring med for store dyser. forslag?  

Link to comment
Share on other sites

En veldig grei huskeregel i slike situasjoner er at 840 ccm dyser rekker til 840 hk på en 6 syl. motor. 840/6*4 = 560 hk.

 

Med den luftmengden som trengs for 456 hk så ville AFR vært ca. 9,4:1 dersom dysene leverte 840 ccm med bensin til hver av sylindrene.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

men nå sier sprutet fra at dysene er i bruk 100 prosent. bruker 044 pumpe i benken. til å med prøvd 2 for å eliminere den feilen å det hjelper ikke noe. hvis jeg hadde fått satt i 1000cc dyser så hadde dem vel hatt fri noen prosent?

Link to comment
Share on other sites

Av de dysene jeg har målt har flertallet avvikt fra det de er oppgitt til å levere.

Har du avansert nok sprut kan du bruke det for å teste leveringsmengden i din installasjon. Jeg tviler på du får nøyaktig 840cc.

Men ja, om du går fra dyser som leverer 840cc til 1000cc i praksis, så vil du ende opp på ca 85%DC forutsatt ca lik dødtid.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

jepp. sikker på at jeg har ett veldig stort baktrykk å så skal koble måleren på baktrykket å bytte til extern wastegate :) hadde ikke tenkt å dra det så langt,men en veit jo åssen det er når en først er i gang :) oppdaterer talla etter neste bremsing ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sikker på at jeg har ett veldig stort baktrykk å så skal koble måleren på baktrykket å bytte til extern wastegate.

Hvordan påvirker det å montere ekstern Wg baktrykket tenker du / dere?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Wastegate betyr egentlig søppelkanal. Det er altså kun den eksosmengden som du ikke har bruk for til drive turboen som ledes ut denne veien. Det man gjør i praksis er at man justerer wg til man oppnår ønsket ladetrykk. Hvis man åpner wg mer eller monterer større wg ventil så reduseres ladetrykket.  

 

Det er selve turboen som i all hovedsak bestemmer hvor høyt ladetrykket blir, ikke wg. Gamle turboer gir vanligvis høyt baktrykk. Moderne, kostbare og GODE turboer gir minimalt baktrykk.   

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har netics e50 å det jeg trur er at motoren ikke klarer å bli kvitt nok eksos på full rus med den interne derfor skal jeg test ut en ekstern som er større.. er vel ikke rakett forskning detta trudde jeg? uansett så har jeg papiret på intern nå så skal bli morro å se papiret på extrern ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi målte engang baktrykket en E50 med Steg 5 turbin og A/R0.63 gav en Volvo B23 motor. Kammen ble fort byttet ut mot en mildere og turbinhuset ble portet. Oppsettet bestod forøvrig av grenrør og ekstern wg.  

 

Sammenligninger er alltid kjekt. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

"er vel ikke rakett forskning detta trudde jeg?"

 

Slik har jeg tenkt mye også, til tider høyt.

Men, da får en mer info i fra folk som har lest / prøvd mer om emnet og en innser at man må lese mer selv også.

Er nok gamle oppsett med ganske høyt baktrykk som er utprøvd og funker greit, men utviklingen går sin gang og regner med at det finnes en del gode alt. til E50

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Nei det er det ikke, men turboutviklingen har tilført veldig mye veldig positivt de siste 10-årene. Vi rundt her inkl. meg har vært alt for dårlig på å måle trykket i eksosmanfolden og har derfor alt annet enn full oversikt, men noe har vi funnet ut.

 

Videre kan det være greit å tenke litt på følgende:

 

T34 er en 1980-talls turbo som i praksis lader for sent og for tregt. Til bruk på Cosworth har man derfor sett seg nødt til å bytte ut A/R 0,63 turbinhuset med ett A/R0,48 turbinhus, ikke sant?

 

BW sin moderne utgave av T34 er EFR7064 som KUN leveres med A/R0.83 i T3 utgave.

Precision sin utgave heter 5130. 

Garrett sin moderne utgave av T34 er fullsize GT3071R. Størrelsen på kompressorhjul og turbinhjul på disse to turboene er ganske like, men GT3071R lader tilfredsstillende med A/R0.63 turbinhus. Faktisk kjenner jeg til en kar som bytter ut A/R0.63 turbinhuset med A/R0.82 turbinhus på sin 3071 da turboen spooler unødvendig tidlig og hardt med A/R0.63. Kanskje dette er grunnen til at EFR7064 ikke leveres med mindre enn A/R0.83?

 

Forskjellen i baktrykk mellom A/R0,48 og A/R 0,82 (eller 0,83) vil være formidabel - og dette er noe som kan og bør utnyttes. :)

 

Her en liten oversikt som viser at ett GT30 turbinhjul med A/R 0.63 turbinhus ikke FLØDER mer enn ca. 205 hk!! uansett hvor høyt ladetrykk og baktrykk man kjører. 

 

A/R0.82 fløder ca. 15% bedre så da får man bare tippe på hva A/R0,48 klarer.   ;)

 

700382-1&2&3turb.jpg

 

De moderne alternative til E50 er slik jeg ser det, EFR7670, GTX3576 og PT5558. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...