Jump to content

Dohc eller ohc i bruksbil?


Tommelom93

Recommended Posts

Hei.

 

Det finnes sikkert mange gamle tråder angående dette spørsmålet, men her kommer det igjen :P

 

Hvilken motor ville dere ha gått for til en bruks Sierra, ohc eller dohc?

Tenker da på lite vedlikehold og holdbarhet, osv.

Tenker også på hva som eventuelt er lettest å hente litt mer hk ifra.

 

Mvh Tom :)

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Dohc bruker lite suppe og er ganske bunn sterk org, men når det gjelder trim deler så er ohc mye lettere å få tak i deler siden den er mere populære å trimme. Ingen vil ha dohc så her for du stort sett motorer kastet etter deg

Link to comment
Share on other sites

DOHC er uten tvil overlegen som bruksmotor. Momentsterk som en dieselmotor og billig i drift. Kjører min 4x4 ned på 0,75 liter per mil. Når det gjelder trim på DOHC er det lite man kan få til uten bytte av topp og hjerne.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder trim på DOHC er det lite man kan få til uten bytte av topp og hjerne.

Tenker du på topp og hjernen til for eksempel Scorpio sin 2.3?

 

Var ikke motoren som du hadde i "styggen" ganske holdbar?

Er det forresten kjede eller registerreim på Doch?

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

DOHC er uten tvil overlegen som bruksmotor. Momentsterk som en dieselmotor og billig i drift. Kjører min 4x4 ned på 0,75 liter per mil. Når det gjelder trim på DOHC er det lite man kan få til uten bytte av topp og hjerne.

Hovedproblemet med DOHC er de ultramilde originalkammene som bare er egnet til turbotrimming. 

 

Nå er det heldigvis en kar her inne som har kjøpt seg noen trimkammer til DOHC og holder på å montere disse. 

 

En kan bare håpe på at han over tid finner frem 4 stk. flenser. 4 stk rørstusser og får montert noen MC forgassere og får opplevd og vist frem hvor god DOCH motoren faktisk er. :D

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord er doch det beste alternativet fremfor ohc/IS?

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok være forskjellige meninger om dette, men hvis du ser på og sammenligner en OHC motor med en DOHC motor så kan det ikke være tvil om at DOHC motoren er bedre på alle måter. :)

 

Hva er det som er bra med en OHC motor egentlig? Se bort fra alt som har med Cosworth å gjøre. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

mindre tull på en ohc da generelt kontra dohc,
mindre sprekte topper osv. dette er jo et "kjent" fenomen på dohc motoren. selv har jeg kjørt ohc fra 2003 og dohc sierra siden 2007 å ALDRI hatt problemer med hverken den ene eller den andre motoren
ohc er jo en grovbygd malmklump konstruert på 60 tallet å produsert fra 70 :P mens dohcn er litt mere finere der, å d gjenspeiler seg i forbruket.
MEN man kan da få en ohc til å bruke like lite som en dohc på langkjør, sjøl om snitte tilsir at dohcn er billigere i drift.
dohc er seig mens ohc er mere responsiv. dohc har mere bunndrag (max moment på 2500) å iforhold til ohcn å generelt mere effekt.
ohcn er mere turtallsmotor å trenger mere turtall generelt enn dohc
Totalt sett er nok dohcn et bedre valg om man ser på forbruket, men har sine flere ulemper enn ohcn ut ifra erfaringer som er delt her på forumet.
 

  • Like 1

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ble bare enda mer usikker på valget nå :P

Men denne her frister litt :) http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=71472688

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

den sedan der har 100hk motorn. enkel trim der er å justere opp fortenninga til ca 25 grader på tomgang så går den stort sett like godt som en org IS :)
jeg kjører gjerne begge deler :P å gjør forsåvidt d å men iform av ohc turbo pr idag å std dohc 8v\16v :)
 

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Var ikke motoren som du hadde i "styggen" ganske holdbar?

 

Jo. Trur bygge tråden er borte, men jeg kjørte med 8v topp hele tiden.

Så jeg har vel gjort veien til NA triming av den litt lettere.

Km Kams sliper kammer etter ditt ønske.

Justerbart kamdrev kan dem også lage om det skulle være ønskelig. Det er dog kunn mulig å bruke på eksos siden.

4-2-1 grenrør er å få tak i hos burton power.

 

Jeg har gjort mye med toppen min, men alt er gjort hjemme. Den står med tapered ITB innsug, Kammer, grenrør ++ . Den er veldig villig helt opp til 9000rpm og går ganske bra

Link to comment
Share on other sites

Oki. Hvordan ser man forskjellen på en IS kontra ohc?

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Oki. Hvordan ser man forskjellen på en IS kontra ohc?

 

"IS" motorn er bare en ohc med insprøytning.

men i 89 så ble d krav til katalysator å da ble d litt mere stæsh i motorrommet. d ser du på den linken på den rød sedan.

rør og slanger over eksosmanifolden, samt at tomgangsregulatoren er snudd andre veien.

utvendig ser dem helt like ut men 100hk motoren har lavere komp iforhold til "IS" motoren

 

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

mindre tull på en ohc da generelt kontra dohc,

mindre sprekte topper osv. dette er jo et "kjent" fenomen på dohc motoren. selv har jeg kjørt ohc fra 2003 og dohc sierra siden 2007 å ALDRI hatt problemer med hverken den ene eller den andre motoren

 

 

 

Det er da en LITT modifisert sannhet :P Jeg husker f.eks oljelekkasje og typisk ventilteningsbytte på 100hk ohcen. Og synest å huske at det var en grunn til at du byttet ut dohc 8ven med 16v. For ikke å glemme den 16v blokka som ble ødelagt :P

Jo. Trur bygge tråden er borte, men jeg kjørte med 8v topp hele tiden.

 

Jeg fant, jeg fant :)

 

 

Om jeg i dag skulle kjøpt en Sierra for å bruke til bruksbil, og hadde hatt valget mellom en ohc og en dohc, så ville jeg nok valgt dohc. Relativt lavt forbruk og mye moment fra bunn.

Samt veldig morro med turbo om man tar seg bryet med turbokonvertering.

Andrevalget ville blirr en ohc med portet innsug og 32/36 DGAV forgasser, som jeg jo har ganske god erfaring med som bruksbil.

Med det lette svinghjulet fra før 85 er den kjapp original, og med portet innsug går den egentlig bedre enn en IS untatt på høyt turtall.

Det finns mye bolton trimdeler til ohc, og enkelt å få tak i reservedeler, samt at det er en lett motor å skru på.

Synd ikke dohc motoren har vært brukt til trimming slik som ohc har vært i mange år, for tror nok effekt og momentpotensialet i en dohc er mye større enn en ohc.

 

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

at motoren har gått over 400 000 km å 200 i mitt eie på full gass har da litt å si og da espen :P den er litt sliten enkelt å greit å har nok gjort sin tjeneste :P
anser ikke oljeforbruk som et funksjonsproblem heller :P går like godt om den bruker en skvett olje. ventiltetninger er da std forbruksvare på en ohc :P
men d har aldri vært noe tull i den forstand med mine at dem ikke har gått. :)

at 16v blokka gikk til H har jo ingen ting med at d var en feil med motoren da. d var jo den sinnsyke vibrasjon fra mellomakslingen så gjor d, når akslingen kunn sitter fast med to bolter på kassa :P

plan min har vært lenge å bygge om til 16v da :P flere år faktisk

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Defor jeg sier at ALDRI noen problemer er en LITT modifisert sannhet, og ikke løgn :P Nye biler og motorer har jo heller ALDRI feil og problemer :1eye:

 

Edit: For ikke å snakke om den interne oljelekkasjen du hadde i turbomotoren, og oljeslangene til kjøleren som skled av, og brent ventil(?)/ventilsete(?).

Sistnevnte var jo brukerfeil da ;)

Jeg har jo også tatt knekken på en ohc, selv om det var etter å ha prøvd i nesten 6 år :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Og for å svare litt mer på den vedlikehold og holdbarhetsdelen i første post.

Vanligste problemer med ohc er slitasje på kamaksel om den er feil innkjørt, om man bruker feil olje, eller ved problem med oljerøret som smører den.

Oljeforbruk gjennom ventilstyringer er veldig vanlig på en topp som er kjørt en del km. Feilen er at ventilmekanismen presser ventilene sideveis og sliter mye på ventilstyringene, slik at ventiltetningene også ødelegges. Ved slitte ventilstyringer kan man ødelegge selv helt nye ventiltetninger om man belaster motor med f.eks for mye turtall før ventiler og styringer er tilstrekkelig varm, ettersom varm eksos sansynligvis kan komme opp langs ventilstyringene. Har sett ventiltetninger som ser ut til å ha vært blåst løs uten synlig skade. Tetningene vil da også fortere bli harde og tette dårlig. Oljelekkasje fra toppdeksel er vanlig om ventildeksel skrues fast feil, som er en veldig vanlig feil.

Mye koks i stempelringene er heller ikke uvanlig.

Fra gammelt av var det vanlig med registerhavari, bla pga vann og snø kunne komme inn og fryse i registeret.

Har ikke selv hatt noen biler med dohcmotor, så har ikke like god erfaring med vedlikehold med de.

Vanligste problemer er vel som nevnt sprekker i toppen på enkelte utgaver, og lekk toppakning.

Den har kjede, så register trengs normalt sett ikke byttes, om du da ikke f.eks santidig bytter toppakning.

Skruen til trykkventilen på oljepumpen kan løsne i enkelte tilfeller, og gi for lavt oljetrykk.

Ved turbotrimming av dohc bør du oppgradere til kraftigere råder. Originalstemplene er sterke, så de kan med fordel dreies ned for lavere komp sammen med turbo.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

mindre tull på en ohc da generelt kontra dohc,

mindre sprekte topper osv. dette er jo et "kjent" fenomen på dohc motoren.

 

Hva er svakheten på Dohc siden toppen kan sprekke?

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Hva er svakheten på Dohc siden toppen kan sprekke?

Rett og slett for dårlig vedlikehold! Kjølevifter som ikke virker og motorer som blir stoppet med glødende manifoil. Hold kontroll på varmen i motoren og bruk sunn fornuft så er det ingen problem

Sierra begynner å bli en såpass gammel bil at de motorene som evt hadde svakheter har havarert allerede. En motor som ikke har sprekt eller vridd seg på 200 000km kommer heller ikke til å gjøre det med mindre eier går inn for det

Edited by k3nn37
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som neste bruksbil blir en Sierra dohc :)

Takker for svar hittil og kom gjerne med flere råd!

Mvh Tom :)

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

neineinei, nå må ikke folk begynne med dohc motorer så de stiger i verdi :o

jeg som trenger de til greie priser :)

 

kan nevne 1 negativ ting om dohc vs ohc, de er litt mer trasig å skru på:)

 

min dohc lekker olje ut fra toppakiningen, har delene men orker ikke bytte da det bare drypper litt :P

 

bygget om p100'n fra ohc is til dohc, angrer ikke et sekund, det momente dohc'n leverer er fantastisk i forhold til ohc.

Link to comment
Share on other sites

Ville vurdert hva som er greiest å få deler til, helst på høgger..... Og da er både OHC og DOHC ute. Ville klart valgt et mer moderne alternativ; zetec eller duratec.

 

Jeg har selv bensintørst 3-liter Capri til sommer-bruks. Tenker mer og mer på å konvertere til nyere 4-cyl motor.... Tviholder på motorinteressen og bygger nye,enda mer bensinkrevende 3-litere...

  • Like 1

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...