Jump to content

electromotive TECgt - noen satt opp ?


gshock

Recommended Posts

Håper på et par tips,

 

kjøpte meg en escort for kort tid siden, selger startet bilen når jeg så på den - men den "druknet " i bensin så var bare for å høre på det mekaniske.

Fant i ettertid ut at dyse 2 og 4 var byttet om på kablingen så dette er rettet opp i .

 

Måtte så lage meg en ny fil til electromotiven da jeg ikke kunne lagre den som allerede lå installert i ECU, etter dette så er det ikke tale om at jeg får start på den.

Har også i tillegg koblet til sensoren i fordeler som en kam-sensor da bilen allerede var koblet opp som sekvensiell. ( selv om den startet der oppe på sekvensiell men UTEN kam-sensor )

 

780cc siemens dyser og bd 16 og 14 kammer, portet topp.

 

noen som har satt opp dette som kan ha noen tips på " starting enrichments" eller andre tips ?

 

har fått den til å "nesten" fyre, men da med gassen passe langt inne.

 

 

byttet regreim - timinga er nå HELT strøken etter merker - er også justerbare kam-drev på den.

 

 

tips mottas med takk

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Håper på et par tips,

 

kjøpte meg en escort for kort tid siden, selger startet bilen når jeg så på den - men den "druknet " i bensin så var bare for å høre på det mekaniske.

Fant i ettertid ut at dyse 2 og 4 var byttet om på kablingen så dette er rettet opp i .

 

Måtte så lage meg en ny fil til electromotiven da jeg ikke kunne lagre den som allerede lå installert i ECU, etter dette så er det ikke tale om at jeg får start på den.

Har også i tillegg koblet til sensoren i fordeler som en kam-sensor da bilen allerede var koblet opp som sekvensiell. ( selv om den startet der oppe på sekvensiell men UTEN kam-sensor )

 

780cc siemens dyser og bd 16 og 14 kammer, portet topp.

 

noen som har satt opp dette som kan ha noen tips på " starting enrichments" eller andre tips ?

 

har fått den til å "nesten" fyre, men da med gassen passe langt inne.

 

 

byttet regreim - timinga er nå HELT strøken etter merker - er også justerbare kam-drev på den.

 

 

tips mottas med takk

Det spiller i praksis forsvinnende liten rolle hvordan dysene er koblet opp.  

 

Triggermønsteret fra Cosworth fordelerene er i all hovedsak ubrukelig til andre dataspurt enn nye Haltech Elite og muligens noen andre som jeg ikke kjenner til, så her må det vanligvis modifiseres.

Med 60-2 triggerhjul på veiven er det ikke behov for dette og du bør derfor koble det fra igjen.

 

Tror, presiserer tror, at mannen med nicket a.s og bilen Capri Spesial her inne kjørte Elektromotive TecGT.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

De fleste haltech støtter jo cosworth triggermønster,men att nye Elite er bedre tviler jeg ikke på:-)

Protrim er jo stor på electromotive,de har sikkert noen tips..

Vet att de som brenner for electromotive har stor tro på 60-2 trigger,så vil jeg tro det er brukt det på din bil også,og som nevnt ovenfor,kobble bort følerern i fordeler.

Edited by cossie power
Link to comment
Share on other sites

Helt klart ett Haltech f.o.m. Sprint 500 t.o.m Elite 2500 som er det rette valget til en Cosworth. ;) 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har electrmotive tecgt på cosworth motor. Jeg har brukt fordeleren som camsync, på fordelerakslen til yb er det to tenner, dette går ikke. Slip bort en av dem, så er det utrolig viktigt å sette opp camsynk'n på riktig grader før/eller etter tdc (står i manualen) 60-2 trigger hjul er et must, electromotiv har ingen alternativ trigger settup her. (om ikke de har forandret det de siste åra. Regner med du har electromotiv coil pakke, da det også skal være påkrevd. Sjekk og att tps er kalibrert i henold til manualen.

Er du sikker på att du får lagt inn filen i sprutet? Min startet også nesten, brukte flere timer på å klø meg i hodet før jeg lamerke til att dashbordet i sprutet (på pc skjerm) ikke kommuniserte med hjernen. Byttet fra usb/rs232 kabel til pcmi kort rs232 fikk da kommunikasjon og start programmet funket med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Hei, takk for tips folkens -

 

Det er ett 60-2 triggerhjul som er sveist bakpå den orginale "pulley'n" - den er sveist bittelitt skevt , tdc er på start av tann 11 og ikke etter som det står i manualen - men tann til tann var 6grader så jeg "tok vekk" 3 grader tenning på "inital ignition" i wintec programmet.

 

Fordeleren er modifisert ( det var en bosch fordeler, med 4 signalpunkter ) 3 er klippet vekk slik at den bare får EN puls. Etter manualen står det at denne pulsen skal komme 180grader-6grader FØR tdc, noe jeg har gjort.

 

Angående phase og sekvensiell, så er det ifølge manualen et krav med kamsensor på sekvensiell, men ikke i phase-par.

 

 

 

 

Ford rs :

ja det er en DFU coil pakke der også, har verifisert at jeg får kontakt via USB da jeg etter programmering av Tec'n får opp at filen den bruker er byttet.

TPS står det at jeg kan la stå "som default" om jeg ikke vet hva den egentlig er.

 

Hva slags dyser har du og vet du hva du bruker på starting enrichments ? SE0 og 1 var det vel ?

 

Og hvilke kabler brukte du til å koble på fordeler ?


beregning av dyser brukte jeg en online kalkulator.

 

780cc dyser fikk jeg til å bli 74.3lb/hr som jeg tastet inn i "wizard på ny fil" og fikk en TOG som jeg også skrev inn.

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke om jeg finner mapper ang. Start enrichtment men mener å husk jeg brukte 20-30%.

Har 84lb dyser.

husker ikke så mye da det er 5 år siden jeg koblet ledningsnettet, men vet jeg fulgte koblings skjema slaviskt. Mener camsynk har dedikerte ledninger i kabelmatta.

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke om jeg finner mapper ang. Start enrichtment men mener å husk jeg brukte 20-30%.

Har 84lb dyser.

husker ikke så mye da det er 5 år siden jeg koblet ledningsnettet, men vet jeg fulgte koblings skjema slaviskt. Mener camsynk har dedikerte ledninger i kabelmatta.

Helt supert, da har jo du større dyser attpåtil - om jeg kunne fått en bin-fil tilsendt på mail for å teste så hadde jo det vært helt konge.

Bor ikke tilfeldigvis i telemark ?

Link to comment
Share on other sites

Er vell ikke trygt å bruke mapper mitt på din motor vill jeg tro, min motor har 6,8 i komp.

har du åpnet dashbordet på pc'n for og se om alle senorer og triggere gir antatt riktige signaler under forsøk på start.

har du gnist på plugga?

Pluss strømm til dyser og coil?

min startet perfekt, med Wizzard mappet.

konfigurert riktig mappsensor?

Link to comment
Share on other sites

Er vell ikke trygt å bruke mapper mitt på din motor vill jeg tro, min motor har 6,8 i komp.

har du åpnet dashbordet på pc'n for og se om alle senorer og triggere gir antatt riktige signaler under forsøk på start.

har du gnist på plugga?

Pluss strømm til dyser og coil?

min startet perfekt, med Wizzard mappet.

konfigurert riktig mappsensor?

angående map så så tenkte jeg kun på start - må uansett ha bilen i benk før jeg tar den i bruk. Vet den er litt lavere komp, husker ikke hvor mye.

Dashbordet viser hvertfall utslag på tps, AFR osv men skal ta en grundigere sjekk i morgen tror jeg.

 

Dysene har jeg hvertfall sjekket har kontakt med pluss strøm, ikke sjekket coil enda.

Map'n googla jeg på nummeret og fikk om GM 3 bar og valgte dette.

 

Det som er litt rart er at den har gått urent på tomgang et par ganger med gassen godt inne, ellers er det ikke noe respons.

Link to comment
Share on other sites

Min motor "startet" også som du beskriver selv om den var uten mapp (bin) ved første oppstart. Derfor jeg knota en stund før jeg så at jeg ikke hadde kontakt.

lysdiodene på hjernen skal blinke grønt om triggere er ok.

du skal få feilmelding i dashbordet om givere/sensorer kødder.

Bensintrykk og gnist hadde jeg prioritert om jeg var sikker på at resten er ok.

Så også att du har justerbare kamdrev, det kan være skummelt om man antar at merkene på disse stemmer med de orginale.

Link to comment
Share on other sites

Min motor "startet" også som du beskriver selv om den var uten mapp (bin) ved første oppstart. Derfor jeg knota en stund før jeg så at jeg ikke hadde kontakt.

lysdiodene på hjernen skal blinke grønt om triggere er ok.

du skal få feilmelding i dashbordet om givere/sensorer kødder.

Bensintrykk og gnist hadde jeg prioritert om jeg var sikker på at resten er ok.

Så også att du har justerbare kamdrev, det kan være skummelt om man antar at merkene på disse stemmer med de orginale.

 

hmm, ja det med justerbare kamdrev kan være litt rart - men ifølge selger så skulle mærkene være normalt.

Noen måte jeg kan sjekke det på `? har kun skrudd orginale motorer og det er en stund siden.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hvordan dine kammer skal stå, har motoren vært i bruk av tidligere eier er det antagelig greit?
diodene på hjernen, så skal den øverste bytte mellom grønn og rød når du kinner motoren på starter.
Skal prøve å legge opp mappet mitt som notat.

 Klarer ikke å legge word dokumentet her. men pm. meg mailadressa di så skal jeg sende det.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Er ikke sikker på hvordan dine kammer skal stå, har motoren vært i bruk av tidligere eier er det antagelig greit?

diodene på hjernen, så skal den øverste bytte mellom grønn og rød når du kinner motoren på starter.

Skal prøve å legge opp mappet mitt som notat.

 Klarer ikke å legge word dokumentet her. men pm. meg mailadressa di så skal jeg sende det.

får ikke sendt deg PM, du kan ikke ta imot flere står det.

 

Angående diodene så er det den nederste som blinker hos meg når jeg vrir på nøkkelen, blinker rødt og grønt om hverandre.

Link to comment
Share on other sites

etter litt justering med oppsettet ditt og nye plugger så starter hvertfall bilen nå - går ikke akkurat jamnt og fint, men går hvertfall med litt gass på. "kogger" skikkelig og ryker en del men da er det på tide å levere den opp til en som kan justere den skikkelig. Tusen takk for hjelpen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lykke til. Anbefaler at du bruker litt tid på tps basert akslerasjons tilskud av bensin, på min motor ble det syk forskjell på responsen i motor ved aktiv kjøring. Det første mappet jeg fikk lagd/bremset oss protrim, var lagd uten tps aktivert. Det så bra ut på bremsepapiret med grei kurve og 390 hjulhk i mustang rulle med 255 brede gatesliks,

men det var omtrent ikke gassrespons i den før jeg la inn tps basert aks enricthment, da ble det betydelig bedre. Mappet fra dem var forøvrig ubruklig til annet enn korte drag på veien, ble raskt motorrass når den ble brukt skikkelig.

angående 11tann tdc trigger, skal du vell legge til 3grader for og få det riktig? Ikke trekke fra.

Edited by as.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lykke til. Anbefaler at du bruker litt tid på tps basert akslerasjons tilskud av bensin, på min motor ble det syk forskjell på responsen i motor ved aktiv kjøring. Det første mappet jeg fikk lagd/bremset oss protrim, var lagd uten tps aktivert. Det så bra ut på bremsepapiret med grei kurve og 390 hjulhk i mustang rulle med 255 brede gatesliks,

men det var omtrent ikke gassrespons i den før jeg la inn tps basert aks enricthment, da ble det betydelig bedre. Mappet fra dem var forøvrig ubruklig til annet enn korte drag på veien, ble raskt motorrass når den ble brukt skikkelig.

angående 11tann tdc trigger, skal du vell legge til 3grader for og få det riktig? Ikke trekke fra.

Jeg slutter aldri å forundre meg over hva disse Norske mapperene tillater seg å levere fra seg som ett ferdig produkt. :( 

 

Senest nylig såg jeg tilsvarende. Ett map som garantert vil gi eieren problemer dersom bilen brukes aktivt, så det blir visst aldri bedre heller. 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til. Anbefaler at du bruker litt tid på tps basert akslerasjons tilskud av bensin, på min motor ble det syk forskjell på responsen i motor ved aktiv kjøring. Det første mappet jeg fikk lagd/bremset oss protrim, var lagd uten tps aktivert. Det så bra ut på bremsepapiret med grei kurve og 390 hjulhk i mustang rulle med 255 brede gatesliks,

men det var omtrent ikke gassrespons i den før jeg la inn tps basert aks enricthment, da ble det betydelig bedre. Mappet fra dem var forøvrig ubruklig til annet enn korte drag på veien, ble raskt motorrass når den ble brukt skikkelig.

angående 11tann tdc trigger, skal du vell legge til 3grader for og få det riktig? Ikke trekke fra.

Skal jeg huske på, det med TPS - tusen takk. 

 

Jo jeg skrev inn mechanical advance på 3 grader, starta enda lettere nå.

Bra du kom inn og ga noen tips, Anders. Ellers måtte jeg ta det fra husken, og det hadde gått veldig dårlig....

 

Gratulerer med fyring av Escorten da, Gshock!

 

Anbefaler Volden for mapping, og der er sikkert as. enig, sannsynligvis RS1000 også.

takk for det, gleder meg til å komme skikkelig i gang.

Volden holder till rett nord for lillehammer ?

angående att den går litt merkelig nå så kom jeg på at den bensinen på tanken sikkert er noen år gammel - bilen har jo stått i forrige eiers garasje de siste 5 åra så får prøve bytte den også hvertfall.

 

bensintrykket tror jeg var en smule høyt, målte 3,1 bar på tomgang med vakum tilkoblet. noen som kan bekrefte  at 2,5 bar ville vært bedre ?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye vakum har du? Bør ligge på 3bar uten vakum for at dysene skal gi bra forstøving.

min mening.

Har du afr måler, så bruk den.

om du bruker mitt mapp så trenger kanskje dine mindre dyser høyer trykk.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

bensintrykket tror jeg var en smule høyt, målte 3,1 bar på tomgang med vakum tilkoblet. noen som kan bekrefte  at 2,5 bar ville vært bedre ?

Nei, 2,5 BAR er ikke bedre. Dyser som er oppgitt til 780 ccm på 3,0 BAR leverer ca. 710 ccm og med reduser forstøving med 2,5 BAR bensintrykk.

Siemens Monotron 630 ccm dyser med 3,8 BAR bensintrykk leverer også 710 ccm og med glimrende forstøving.  

Anbefaler Volden for mapping, og der er sikkert as. enig, sannsynligvis RS1000 også.

Har sett mye bra fra Volden, men som alle andre er også han avhengig av at kunden har budsjett til å gjennomføre en skikkelig mapping. Det nytter ikke å komme til en mapping med ett gitt budsjett som MÅ overholdes og så må det brukes massevis av tid på å rette opp i saker og ting som skulle vært i orden FØR bilen ble satt i benken.

 

Tenker da på at man oppdager utett trykksystem, for dårlig bensinpumpe og for dårlig strømtilførsel til tenningsanlegg og bensinpumpe mens man holder på å mappe. Han som mapper kan selvsagt ikke jobbe gratis fordi kunden kommer med uferdig bil, og,,,,ting tar tid.  

 

Erfaring fra den lokale Dynapacken sier at bilene sjelden og aldri er så feilfrie som eierene TROR når de kommer med bilen. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For min del blir RS tuning i Bergen for langt unna,men etter å ha sett diverse resultater fra den mannen,så er det liten tvil om att han kan mappe jobben sin. Siste jeg så var en gammel 12v bmw motor,som hadde bedre resultat enn de fleste bmw 24v jeg har sett tidligere,og EN av grunnen er mapperen,det er jeg sikker på..

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på lavbudsjett bilen som bremste 450 whp v/ 4000 o/min, 700+ whp og 948 Nm på pumpebensin? 

 

Haltech E6X, neddreide gamle originale stempler, kinaturbo osv. :D

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tenker du på lavbudsjett bilen som leverte 700+ whp og 948 Nm på pumpebensin? 

 

Haltech E6X, neddreide gamle originale stempler, kinaturbo osv. :D

 

Jepp...:-)

Har en rekke kompiser med bmw s38 og s54 med overladning,og har til gode å se 450hk på 4000 omdr på disse,og da med e-85 og mappet hoss velkjente PPF i Sverige....

Mitt første turbobygge var en sånn gammel m30 motor husker jeg,men kit fra GIK og mf2 tilegsinnsprut så bremset den svimlende 334 hk på motor....riktig nok på 0,6bar trykk og i årstallet 2001 :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...