Jump to content

Godkjenne effektøkning i Sierra Cosworth 4x4


Osworth

Recommended Posts

Sån er det når man jobber i biltilsynet ja. Killingberg sin var ikke  godkjent med den effekten på vei. Snakka med han før han fikk den motoren, da var den godkjent med 220hk for vei, og hadde ca 700hk ved drag, med 2 oppsett. Nå er vell motor og bil solgt hver for seg

Er vel andre regler når bilene fra 1970 og nedover.

Link to comment
Share on other sites

Bilen er akkurat importert, men med 27års bruksfradrag skulle engangsavgiften bli ca 25 000kr med 380HK, kontra 15 000kr med 220HK. 
MEN med nye regler til neste år, så kan jo det forandre seg litt.
Hjelper hvertfall fælt på at den er så gammel.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hørte at Caravellen te Lindvall stod hjå tuv i 14 dager, men det er jo en stor ombygging av hele bilen

 

Snakket litt med Lindvall på vårmønstring på Øvrevoll, husker ikke eksakt hva han sa, men noe av grunnen til at den hadde blitt der nede så lenge (mer enn 2 uker tror jeg?) var at det var noe vibrasjoner i mellomaksel når bilen ble testet i sinnsyke hastgheter (husker ikke hvor mye, men det var mye for en sånn bil).  Så de måtte lage ny mellomaksel og greier.  Men Caravellen var visst noe av det mest gjennomførte de hadde hatt inne.

 

Jeg mener man bør være 110% sikker på at bilen skal være tipp topp teknisk på alle tenkelige og utenkelige måter før man sender den på en sånn type test.

Disse gutta tester ikke bilen ved å luske en runde rundt bygget, skal tydeligvis piskes i topphastighet også, de skal tross alt gå god for dette etterpå.

 

En kompis var i kontakt med SSP om TUV godkjenning av Escort Cosworth med mer effekt for en stund siden, da var svaret at de ikke drev med Ford?

De hadde jo en finger med i Lindvall Caravell, tidligere nevnte Escort mk1 og diverse andre biler også, så noe "ustabile" svar derifra tydeligvis, går vel kanskje mest på hvor mye/lite det er på kontoen når det kommer spørsmål?

Er vel Escort mk1 med 1000hk som er godkjent i Norge fra før av,som ikke har vært hos TUV

 

Var den godkjent med så mye effekt da?  Var vel godkjent med Cosworth motor med en god del effekt, så hadde den "bane oppsett" med 4 sifret effekt i tillegg?

Rimelig fascinerende om den er godkjent med så mye "lokalt" her i Norge, selv om det er før 1970 regler, det gjøre det jo nesten bare enda villere egentlig. 45 år gammel bil med 1000 hk er ok, men 25 år gammel bil med 300hk går ikke :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Har fått pris i dag på 65 000+ moms av et firma som driver med dette.

Da ordner de alt og jeg får den ferdig vist og godkjent i Norge.

 

De har bla fått tüv godkjent en Escort MK 1 med 380 Cosworth hester tidligere, så tror saken er i de beste hender.

 

Blir satt i gang rett over nyttår, så skal holde dere oppdatert.

Aldri vert borti en sånn godkjenning før.

SSP som gav tilbudet? 

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har fått pris i dag på 65 000+ moms av et firma som driver med dette.

Da ordner de alt og jeg får den ferdig vist og godkjent i Norge.

De har bla fått tüv godkjent en Escort MK 1 med 380 Cosworth hester tidligere, så tror saken er i de beste hender.

Blir satt i gang rett over nyttår, så skal holde dere oppdatert.

Aldri vert borti en sånn godkjenning før.

Er det escort cosworth du fikk pris på? Kunne vert interessant..

Link to comment
Share on other sites

Sån er det når man jobber i biltilsynet ja. Killingberg sin var ikke  godkjent med den effekten på vei. Snakka med han før han fikk den motoren, da var den godkjent med 220hk for vei, og hadde ca 700hk ved drag, med 2 oppsett. Nå er vell motor og bil solgt hver for seg

 

snakket me killingberg for ikke så lenge siden, mk1 og motor er hannes enda, 1020hk.

Link to comment
Share on other sites

Killingberg plukket skiltene av sin hver gang den dro på banen/stripa- samt ga seg selv mangellapp (eller hva du nå enn skriver i systemet).
Den ble vist i godkjent tilstand etter hver av disse gangene. Dette er ihvertfall det jeg har fått beskrevet- kilden er garantert nøyaktig  :whistling:

 

Baneracing vet jeg nå ikke om han skal begynne med. Men etter å ha prøvd hos oss på Våler fikk han sansen for svinger.

Diskuterte endel frem og tilbake vedrørende oppsett- da bilen hans ikke akkurat oppførte seg pent.

Dukket i nesa, løftet indre bakhjul før den momentant slapp bak. Lå bak han flere rundet å observerte. Men med riktig oppsett kan den bli rimelig heftig den bilen hans :)

  • Like 1

 

Murphy's lov: alt som kan gå galt vil gå galt..

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kan godt være det blir en utfordring.

Etter det jeg kan huske, så er vel cosworthene forsterket litt mer enn vanlig Sierra i dempertårnene bak.
Tenker på den L-formen som er sveist fra gulvet og oppover dempertårnet på hver side.

Meen - har som sagt ikke idè om hva som må til for en slik godkjenning, så får bare ta det som det kommer.
 

Link to comment
Share on other sites

Kan godt være det blir en utfordring.

Etter det jeg kan huske, så er vel cosworthene forsterket litt mer enn vanlig Sierra i dempertårnene bak.

Tenker på den L-formen som er sveist fra gulvet og oppover dempertårnet på hver side.

Meen - har som sagt ikke idè om hva som må til for en slik godkjenning, så får bare ta det som det kommer.

 

Dempertårnene oppe er jo en ting,men det lille festet nede på bærebroen som skal bære hele tyngden på bilen bekymrer meg mere.

Men utrolig tøft att noen tar steget med å sende en cosworth til TUV :-)

Edited by Jonny.B
Link to comment
Share on other sites

Dempertårnene oppe er jo en ting,men det lille festet nede på bærebroen som skal bære hele tyngden på bilen bekymrer meg mere.

Ja, når du sier det, så ser jeg den. Bare brukt fjær og demper på forrige cossien, så har ikke tenkt på den svakheten ved bruk av coilovere. 

Nei, det vil de vel ikke godta. Rart de ikke har knekt allerede.. Ikke akkurat laget for å tåle noen som helst vekt.

Beste er vel å bruke photbucket,men er tungvint.

Sender det gladelig på mail til førstemann som har mulighet for å få det på nett på et eller annet vis. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...