Jump to content

Godkjenne effektøkning i Sierra Cosworth 4x4


Osworth

Recommended Posts

Har en bil med nybygd motor som hadde kledd norske skilter.
Skal på visning på BT, da den nylig er importert.

Vil prøve å godkjenne den med effektøkning, men stiller på bar bakke.
Har hatt kontakt med Ford Norge, men de kunne ikke hjelpe meg.

Anyone?

Link to comment
Share on other sites

Har en bil med nybygd motor som hadde kledd norske skilter.

Skal på visning på BT, da den nylig er importert.

Vil prøve å godkjenne den med effektøkning, men stiller på bar bakke.

Har hatt kontakt med Ford Norge, men de kunne ikke hjelpe meg.

Anyone?

Er redd du må gi opp dette,såfremt du ikke kjører full pakke med TUV godkjenning,men kommer an på hvor mye penger å tid du vil legge i saken.

Er vel noen få cossier i Norge som har høyere effekt innført i vognkort,såkalte wolf biler. Er bilen din en 89/90 mod eller nyere så har du egentlig problem med å få godkjent noe som helst forandringer som er gjort med motor,de begyner å mase om syklustester på avgass bare de ser en uorginal dumpventil.

Edited by Jonny.B
Link to comment
Share on other sites

Har en bil med nybygd motor som hadde kledd norske skilter.

Skal på visning på BT, da den nylig er importert.

 

Vil prøve å godkjenne den med effektøkning, men stiller på bar bakke.

Har hatt kontakt med Ford Norge, men de kunne ikke hjelpe meg.

 

Anyone?

Det må, som nevnt her, bli noe i retning av Wolf utgavene, tenker jeg. I praksis en RS500 style intercooler og en T34 turbo altså. 

 

Du kan nok glemme å få godkjent en turbo som ikke ser original ut, datasprut osv. uavhengig av effekt. 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.
Bilen kommer fra Danmark. 1990mod. Ingenting godkjent derfra.

Motor bygget av Oppliger.
Originalt sprut.

T35 kulelager turbo med .82 eksos. Går vel under T34.
Er ekstern wg.
RS500 style intercooler er det jo.


Hvordan gå frem for å få godkjent den med oppsett som en "Wolf"?

Edited by Osworth
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

Bilen kommer fra Danmark. 1990mod. Ingenting godkjent derfra.

Motor bygget av Oppliger.

Originalt sprut.

T35 kulelager turbo med .82 eksos. Går vel under T34.

Er ekstern wg.

RS500 style intercooler er det jo.

Hvordan gå frem for å få godkjent den med oppsett som en "Wolf"?

Redd du bare kan glemme den T35 med separat wastegate.

Førtst må du nok kopiere ett wolfkit ganske nøyaktig,åså dokumentere att dette kitet var tuv godkjent i sin tid,og deretter fremkalle bevis/dokumentasjon på att denne type kit til sierra cosworth er blitt godkjent i Norge før. Har aldrig hørt/sett att wolf brukte t34 turbo i sine kit til sierra (mulig jeg tar feil) så der møter du nok ett problem. Wolf hadde også egen type dyser mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hadde Wolf 300hk i Sierra da?  Mener jeg bare har sett rundt 270 i Sierra?

En kompis har fått tak i papirer fra Wolf til Escort med 300hk, men selv ikke Wolf klarer å komme med info på dysene som ble brukt den gangen...

Om noen som leser dette sitter på noe info om dysene de brukte så send meg gjerne PM :)

 

Det finnes jo eksempler på biler som er godkjent med mye rart, siste jeg har sett er den blå E30 M3'en med Skyline RB26 motor, uoriginal turbo, uoriginal motorstyring, pedalboks etc.  Så vidt jeg har skjønt er alt dette godkjent i Norge, den er jo fra Vestlandet ett sted.  Men den bilen er vel fra 1988, så er vel sikkert andre krav uten katalysator etc som sikkert har noe å si.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heter seg vell det at man ikke kan gå etter hva andre har fått godkjent lenger, da hver sak er individuell, selv om det burde hjelpe på. Jeg har en Richter katalog, der de sammen likner sin modell av Escort, med Wolf sin, skal se om det står noe der

Edited by grcossie
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har sett Wolf sedan med 300hk,men mulig jeg tar feil. Wolf dysene var gule,eneste jeg vet.

 

Angående BMW E30,så har vel BMW en modell av E30 som har 270hk orginalt,så da kan du bruke den motoren du vil så lenge du ikke overstiger det HK antallet. Den BMW`n du tenker på hadde mye innført i vognkortet,men sto spesifisert att dysene var orginale Nissan RB dyser.

Vi cosworth folket kan også sette inn en 2.0 ohc motor ,med så stor turbo å cooler vi bare vill ,bare vi har med papir på att effekten ikke overstiger 220hk,så vil dette bli godkjent.

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har sett Wolf sedan med 300hk,men mulig jeg tar feil. Wolf dysene var gule,eneste jeg vet.

 

Angående BMW E30,så har vel BMW en modell av E30 som har 270hk orginalt,så da kan du bruke den motoren du vil så lenge du ikke overstiger det HK antallet. Den BMW`n du tenker på hadde mye innført i vognkortet,men sto spesifisert att dysene var orginale Nissan RB dyser.

Vi cosworth folket kan også sette inn en 2.0 ohc motor ,med så stor turbo å cooler vi bare vill ,bare vi har med papir på att effekten ikke overstiger 220hk,så vil dette bli godkjent.

 

Jeg skal ikke si noe sikkert angående Wolf sedan, har merkelig nok hengt meg litt opp i Escort... ;)

 

Mulig dysene var originale på E30'en ja, men om den kan bli godkjent så burde det være håp for mange andre også.  Nissan motor i BMW, konvertert fra twin til singel turbo osv osv burde jo bety at det er mange andre som kan få godkjent ting også.  Mener den var godkjent med noe over 300 hk også, er det noe +/-15% opplegg på effekt der?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke si noe sikkert angående Wolf sedan, har merkelig nok hengt meg litt opp i Escort... ;)

 

Mulig dysene var originale på E30'en ja, men om den kan bli godkjent så burde det være håp for mange andre også.  Nissan motor i BMW, konvertert fra twin til singel turbo osv osv burde jo bety at det er mange andre som kan få godkjent ting også.  Mener den var godkjent med noe over 300 hk også, er det noe +/-15% opplegg på effekt der?

 

Helt enig,burde absulutt ha vært mulig å godkjenne en Sierra med noen hk mere når man ser div andre godkjente bygg.

15% regelen er vel ikke noe man kan bruke som argument for å få godkjent trimming,det er bare ett slingringsmon tror jeg :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Måtte se to ganger på vognkortet til E30'n med alle endringene som var godkjent, for det var ikke reint lite heller.. Når man greier å få slike endringer godkjent som på den blå E30'n, burde det åpne dører for flere, men igjen, dokumentasjon og en kontrollør/saksbehandler med fornuft, forståelse og et snev av interesse for bil må til for å komme dit.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ang BMW så er det en kar som driver med ombygging, og han får tuv papirer på alt.

Så at de blir godkjent med litt av hvert er ikke overraskende.

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Ang BMW så er det en kar som driver med ombygging, og han får tuv papirer på alt.

Så at de blir godkjent med litt av hvert er ikke overraskende.

Hvis vi tenker på samme kar her, så får han godkjent gamle BMW'er med effekt over hva det finnes papirer på også (Hartge), så han er tydeligvis på godfot med en innad i SV.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som tüv godkjenning blir veien å gå for meg.
Gjort litt for mye med den motoren til at eg har lyst å skru den original og tilbake nå, for så å risikere å måtte gjøre det flere ganger seinere.

Blir ikke noe billig løsning, men ser ikke noen vei utenom.

Livet er hvertfall alt for kort til å kjøre rundt i en original Cosworth.!
 

Link to comment
Share on other sites

Noen som hvet de reele kostnadene med tuv godkjenning av slikt? Hører mangen sier ca 100tusen, men stemmer det??

Fra 30 til 100tusen har jeg hørt,litt ettersom hvor mye som skal godkjennes på en måte.

Om du får papir fra TUV,så er dette bare en anbefaling,så den behøver nødvendigvis ikke å bli godkjent i Norge etter det jeg har hørt.

Men man står helt klart sterkere med ett sånt TUV skriv i hånden:-)

 

Siden trådstarter sin bil er 90modell,så er jeg redd det kreves en avansert avgasstest,foruten att jeg skal si dette for sikkert.

Edited by Jonny.B
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hørte at Caravellen te Lindvall stod hjå tuv i 14 dager, men det er jo en stor ombygging av hele bilen

Har lest litt om folk som har prøvd å godkjenne Japansk importerte biler til Norge,som har prøvd via TUV. Er vel ikke akkurat hyggelig lesning:-/

Spesielt det med avgasskrav,bilen blir kjørt på rulle ved simmulert bykjøring/toppfart/kaldstart osv. For å si det enkelt,er vel liten vits å komme med ett slurvete mappet datasprut.

Link to comment
Share on other sites

Har fått pris i dag på 65 000+ moms av et firma som driver med dette.
Da ordner de alt og jeg får den ferdig vist og godkjent i Norge.

De har bla fått tüv godkjent en Escort MK 1 med 380 Cosworth hester tidligere, så tror saken er i de beste hender.

Blir satt i gang rett over nyttår, så skal holde dere oppdatert.
Aldri vert borti en sånn godkjenning før.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Har fått pris i dag på 65 000+ moms av et firma som driver med dette.

Da ordner de alt og jeg får den ferdig vist og godkjent i Norge.

De har bla fått tüv godkjent en Escort MK 1 med 380 Cosworth hester tidligere, så tror saken er i de beste hender.

Blir satt i gang rett over nyttår, så skal holde dere oppdatert.

Aldri vert borti en sånn godkjenning før.

Morro att noen prøver! Gleder meg på å høre hvordan dette går.

Sikkert ikke ett tema for din del,men pass på att det er over 10 år siden bilen har blitt importert til Norge,så du slipper avgift smell oppi det hele.

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har fått pris i dag på 65 000+ moms av et firma som driver med dette.

Da ordner de alt og jeg får den ferdig vist og godkjent i Norge.

 

De har bla fått tüv godkjent en Escort MK 1 med 380 Cosworth hester tidligere, så tror saken er i de beste hender.

 

Blir satt i gang rett over nyttår, så skal holde dere oppdatert.

Aldri vert borti en sånn godkjenning før.

Her i landet?

Ser det nå SS performance

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er vel Escort mk1 med 1000hk som er godkjent i Norge fra før av,som ikke har vært hos TUV

Sån er det når man jobber i biltilsynet ja. Killingberg sin var ikke  godkjent med den effekten på vei. Snakka med han før han fikk den motoren, da var den godkjent med 220hk for vei, og hadde ca 700hk ved drag, med 2 oppsett. Nå er vell motor og bil solgt hver for seg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...