Jump to content

Hva er denne verdt? - Delebil.


Kartoon

Recommended Posts

Hei.

Har en Ford Mondeo 2,0 Ghia/Titanium automat 2005-modell. Stasjonsvogn. Ca. 173.000 km.

Kjørte fra Bergen til Horten i forrige uke, fikk problemer med automatkasse og endte opp med å kjøpe ny bil og sette Mondeoen igjen hos forhandler jeg kjøpte hos. Denne selges nå som rep-objekt/delebil.

 

Men er usikker på verdi?

 

Motor er gått 173.000 ca og har vært helt problemfri.

 

Har eid bilen ca ett år, og dette er gjort i mitt eie:

Begge hjullager fremme er byttet sommer 2016. Sammen med fjærer fremme.

Hjullager og bremser (Skiver og klosser) begge sider bak ble byttet rett før jeg satt den fra meg.

 

Feil og mangler:

Klarte å kjøre over en murkant og ripet opp og ødela ene skjørtet fremme. Ingen praktisk betydning, men det er godt synlig.

 

Girkasse: Det begynte med at den ruset og brukte litt tid på å ta i første gir ved kjøring ut at kryss og lignende. Drev også å "fusket" litt rundt overdrive innslag. Før den tilslutt viste varsel om at OD var slått av. Verksted i Horten mente dette var grunnet en oljelekkasje og lite olje. De fylte på en liter.

Men etter noen mil så hoppet den og ruset turtall i alle gir og hadde lite fremdrift. Jeg har ikke nok peiling til å sette diagnose på girkassen. Om dette er mulig å fikse eller kasse er ferdig.

 

Hva kan jeg selge noe sånn for?

Sette stor pris på alle innspill.

 


Her er annonsen før jeg kjøpte den:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68880154&ref=conversation&fks=68880154

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei.

Har en Ford Mondeo 2,0 Ghia/Titanium automat 2005-modell. Stasjonsvogn. Ca. 173.000 km.

Kjørte fra Bergen til Horten i forrige uke, fikk problemer med automatkasse og endte opp med å kjøpe ny bil og sette Mondeoen igjen hos forhandler jeg kjøpte hos. Denne selges nå som rep-objekt/delebil.

 

Klarte å kjøre over en murkant og ripet opp og ødela ene skjørtet fremme. Ingen praktisk betydning, men det er godt synlig.

 

Men er usikker på verdi?

 

Motor er gått 173.000 ca og har vært helt problemfri.

 

Hva kan jeg selge noe sånn for?

Sette stor pris på alle innspill.

 

Her er annonsen før jeg kjøpte den:

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=68880154&ref=conversation&fks=68880154

Her er en Mondeo omtrent like spekket som din som er tut og kjør nøkkelklar til salgs hos forhandler. https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90629903

 

Skjørtet? Mørke bilder på salgsannonsen, men er det kanalen? Da er det også en utgift i samme slengen som et girkassebytte.

Veldig få som legger ned mye tid og penger om karossen er skadet når det er flust av nøkkelklare Mondeo mk3 på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Her er en Mondeo omtrent like spekket som din som er tut og kjør nøkkelklar til salgs hos forhandler. https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=90629903

 

Skjørtet? Mørke bilder på salgsannonsen, men er det kanalen? Da er det også en utgift i samme slengen som et girkassebytte.

Veldig få som legger ned mye tid og penger om karossen er skadet når det er flust av nøkkelklare Mondeo mk3 på bruktmarkedet.

 

Annonsen er fra før jeg kjøpte den. Altså, det var annonsen jeg kjøpte den på. 

Skaden på er kun på plasten nede fremme. Ikke noe med kanal å gjøre. Den du linker til er jo 4 år eldre. Men det har ikke så mye med saken å gjøre.

Jeg snakker gi vekk pris. Men hvilke gi vekk pris jeg skal sette den til er jeg usikker på. Tenker jeg er happy får jeg noen lapper over vrakpant jeg. ;) 

Link to comment
Share on other sites

Ja du ga 40K for 1 år siden. Uten fungerende girkasse så er det ikke så mye verdi igjen. Ser ut som du visste svaret selv. Høystbydene over vrakpant.

Link to comment
Share on other sites

Ja du ga 40K for 1 år siden. Uten fungerende girkasse så er det ikke så mye verdi igjen. Ser ut som du visste svaret selv. Høystbydene over vrakpant.

Ga heldigvis ikke fullt 40. Men diagnosen på kassen da? Kan det være oljemangel eller er det mest sannsynlig havari? Noen kvalifisert diagnose? 

Ja du ga 40K for 1 år siden. Uten fungerende girkasse så er det ikke så mye verdi igjen. Ser ut som du visste svaret selv. Høystbydene over vrakpant.

Om ikke verdien er mye over vrakpant så må det vel være at dette er en bil som kan komme noen til nytte?

Link to comment
Share on other sites

For det første så føler jeg med deg, alltid kjedelig med bilproblemer, sårlig når det ender med økonomisk tap ut over det man føler er komfortabelt.

 

For det andre, disse girkassene er fortastt mekaniske selv om de er delvis feilsøkbare med diagnose. Har du en feil på clutchene og dertil tett filter (som ikke lar seg bytte uten å dele kassen) bidrar til at det ikke er noe å gjøre annet enn å bytte kassen. Om kassen har hatt for lite olje så er det skader i kassen, sånn er det bare. Får ikke reparert noe bare ved å fylle på olje, med andre ord så er en kasse med for lite olje i utgangspunktet en havarert kasse. Bytte av kasse er en stor jobb, jeg bruker en hel helg på det (har gjort det 3 ganger) og i tillegg så er girkassene dyre om man skal ha en med garanti og lav km eller en byttekasse. Et alternativ er å levere kassen til overhaling, uten at jeg vet pris på det, men det er et alternativ til en brukt kasse med garanti men det er jo avhenig av skadene i kassa.

 

Dette bringer oss til det tredje, verdi på bilen. En reparasjon på verksted er jo uaktuellt for de fleste. Da er det igen to kjøpegrupper slik jeg ser det, en som er ute etter en delebil eller en som liker å fikse opp biler for eget bruk eller salg. Begge vil nok ikke gi deg mye over vrakpant desverre i og med det er girkassefeil på din bil, risikoen for at det er en dyr reperasjon er for stor.

 

Er vel ikke mye trøst eller hjelp i dette svaret mitt, var vel mer ment som en sympatierklæring  :unsure: 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Er vel ikke mye trøst eller hjelp i dette svaret mitt, var vel mer ment som en sympatierklæring  :unsure:

 

 

Det går fint. Er vel ikke noe av det du sier som er uventet eller som jeg ikke allerede har skjønt. Bil er tapsprosjekt uansett. Har kjørt Land Rover i mange år så det vet jeg alt om :D

Men nå er det andre automatkassen som havarerer for meg sånn relativt ut av det blå. Olje er sjekket. Så automat på "eldre" biler er det slutt på for denne karen. Bilen jeg kjøpte i Horten når Mondeo havarerte ble manuell. Uansett hvor mye jeg foretrekker automat. Og selv om nye bilen er 2013 modell.

 

Men jeg får prøve å annonsere den for høyeste bud over vrakpant.

Edited by Kartoon
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, halvgamle repobjekt er ikke mye verdt for tiden. For den rette, med litt arbeidsinnsats, kan jo bilen ha mye bruksverdi igjen. Men verdien angitt her er jeg enig i.

 

173 000 og havarert girkasse? Ettersom jeg har fått med meg har bilfabrikantene nå "vedlikeholdsfrie" girkasser. Oljen skal i utgangspunktet vare bilens liv ut, stemmer ikke det?

 

Har kassen gått tom for olje kan alt skje; havariet er da forståelig. Men ellers- Tett filter eller utslitte lameller etter den kjørelengden?

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

La bilen ut på finn. Har vært enorm pågang! Ble ikke så mange lappene jeg fikk for den. Men fikk i hvertfall litt over vrakpant! Problemene med kassen viste seg å være hull i ett deksel på siden av kassen. Dette ble sveist igjen, og olje ble fylt på. Men dette hjalp lite. Så kassen er nok defekt! Så da va det vel greit med prisen jeg fikk for den.


Dette er vel den kassen som man faktisk skal bytte olje på?
Er vel den tiptronic kassen som skal vare bilens levetid?

Mener bestemt at det er meningen å bytte olje på denne. Ikke noe jeg har brydd meg med da forrige eier hadde fått gjort dette. Her var det rett og slett rustet igjennom ett deksel slik at den har lekket olje!

Link to comment
Share on other sites

Fint eksempel på at flekker under bilen burde taes alvårlig..

bra du ble kvitt bilen iallefall.

Helt enig der. Men i dette tilfellet har det ikke vært noen flekker under bilen før det plutselig gikk helt lekk. Etter mange år med Land Rover er jeg blitt vant til å se etter flekker under bilene :-P 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...