Jump to content

Ratt anbefalinger


Sierrakaren

Recommended Posts

Hellu, sitter og tenker på ratt i nye sierraen ettersom det ikkje følgte med bilen. Nå er den ganske uorginal fram til den blir sett istand igjen. Dermed tenkte eg og sette inn eit uorginalt ratt.

 

Ka anbefales det? Omp er det eit godt alternativ? Kom med alle erfaringer, og synspunktene på puppene på rattet :D

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Siden du vurderer ettermarkedsalternativer så er det mye å velge i.

Hos OMP kan du velge flate, små eller større http://www.ompracing.com/en_gb/car-kart-parts/steering-wheels.html?p=1

 

Skal vi kunne gi deg noen svar så må vi begynne et sted.

Så er du en puppemann?

Liker du dem små eller store? Eller kommer det helt ann på totalopplevelsen?

Skal du ratte som i ratte bil eller skal du bare glide rundt?

 

Her går det mest i gliding for tiden, og det er ikke så mye pupper å finne rundt kl 12. På rattet.

Men tok en kjapp tur på butikken etter at jeg leste tråden din første gangen, og da jeg gjorde som jeg lærte på skolen. Tok tak med begge hender ved puppene.

De har akkurat passe størrelse til å være orginalvare. Det var godt med Connect.

 

Allikevel tror jeg puppene fortsetter å være mest til pynt så lenge vi glider rundt i byhastigheter. Men skal ikke se bort fra at en tommel eller to kommer til å gli ned og over puppene ved neste langtur utenfor bykjernen når stemningen byr seg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om du skal gå for et ettermarkedsratt så tenk nøye igjennom offsett. Jeg hadde et omp ratt som bygget mye utover i sierran min. Det ser tøft ut og er konge å rattet med på bane siden avstanden til hendelene blir større så er ingenting i veien, men nettopp pga dette blir det slitsomt å kjøre med på vanlig vei. Må slippe rattet for å blinke osv. Semsket ratt krever at du kjører med hansker som er til det for at rattet ikke skal bli ødelagt. Så begyn med å tenk på hva du skal bruke rattet til og hvor mye du skal bruke bilen

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, må no ver små/mellomstore, blir dei for store blir dei i veien og litt slakke med alderen.... :)

 

Hm, det med ofset har eg faktisk ikkje tenkt på. Kor stor avstand var det på din?

 

Er usikker på ka slags trekk som er best

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

jeg har et omp corsica ratt. hvis du ser på linken under så er det fort gjort å tenke at det blir perfekt. 

https://kollevold.no/omp-corsica-semsket-titanfarget-ratt.html

 

det er oppgitt til å bygge 95mm ut, å det høres jo ikke mye ut. det høres ganske bra ut faktisk, for det er jo greit med litt plass imellom brytere og rattet..

meeeen så må man ha et boss også og det bygger jo fort 50mm ekstra (!).. så da ender det hele på 145mm ekstra ifra bryteren (!)  :lol:  :lol:

 

er rundt 20cm fra ratt til brytere her

21769843_10208371185115869_649527305_n.j

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

Nei vegvesenet er ikkje gode med og gjer....

Sparco er ikkje det sånn halvveis gjenntenkte produkter då? Har ikkje hørt noke spesielt bra om dei..

Tja har ikke annet enn et OMP ratt å sammenligne med, men merka ikke noe forskjell på de i allefall. Og som kennet sier, semsket ratt brukt uten hansker går i oppløsning på sikt.

Link to comment
Share on other sites

orginalt 4eika RS ratt !! :D :wub:

Støtter denne :)

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...