Jump to content

Kjøpt tidligere UP Mondeo...noen spørsmål.


TommyL

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har kjøpt en '08 Mondeo stv, tidligere UP bil før eier som jeg kjøpte den av. Det er en 2 liter 140hk automat.

 

Forrige eier hevder at den er chippet av UP, noe som jeg finner plausibelt, iom den virker veldig rask i forhold til min tidligere Mondeo av samme type. Men han hevder også at den har en sterkere Volvo girkasse...ikke standard kassa.

 

Er dette riktig? Noen som vet? Og i tilfelle, er det noen som vet typebetegnelse på denne?

 

MVH

 

Tommy

 

Link to comment
Share on other sites

De fleste politibiler selges på auksjon så hvor kom infoen om at den er chippet fra? UP selv eller auksjonsfirmaet?

Hvilken Volvomodell skulle den girkassen komme fra?

 

UP er ganske råe på trimming og bygging om en skal tro de som har hørt om en som har hørt.

I USA så mekker ikke selv. De kjøper ferdig spekka biler som tilbys fra produsent.

 

The Blues Brothers - Bridge Jump Scene

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg har bare info fra forrige eier jeg. Han sa ikke hvor han hadde info fra. Mulig han bare antok det. Betyr det at det er samme kasse som alle andre på den? Jeg vet ikke så mye om Ford, så jeg ville bare være sikker. Beklager om det var et dumt spørsmål.

Edited by TommyL
Link to comment
Share on other sites

Er ikke dumt spørsmål det når selger påstår at bilen har slikt utstyr.

Selv så er jeg ikke så godt inne i nyere Mondeo diesel så om kassen er fra Volvo så er jo det en kul greie.

Må være en tilovers kasse fra en vraka V70 da for tviler på at UPbudsjettet tillater å kjøpe en ny girkasse løst over disk?

 

Volvo har en egen avdeling for politibiler, men det går i chassis, bremser og fjæring. https://www.volvocars.com/uk/buy/finance-sales/special-sales/emergency-services

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Problemet mitt er at kassa er gåen, så jeg fikk den billig. Så jeg skulle gjerne visst hvilken kasse det er. Blir vel å skru av og se da. Takker for svar!

Edited by TommyL
Link to comment
Share on other sites

Finnes ikke dumme spørsmål  :)

Eks-politilbilmytene er mange og fantasifulle. Kjenner selv til 2 eks UP-biler. En Mondeo og en fransk kjøter. Ingen av de var på noen måte gjort noe med motormessig.

Når det gjelder din bil så må du nok nesten finne ID-plata på kassa og så høre med Ford. Da finner du fort ut om det er en standard kasse.

Effektmessig kan den være justert opp da det er en enkel sak i dag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, den er grei. Så kommer et dumt spørsmål til...sånn ca hvor finner jeg plata? Hadde vært veldig greit å funnet det slik at jeg kunne orge alt ferdig før jeg tar av kassa :) Er ikke på bukk akkurat nå ser du.

Edited by TommyL
Link to comment
Share on other sites

Ja, den kan være chippet, jeg fikk ikke testet den så veldig, men det med kassen høres litt rart ut. At det skulle vært en sterkere Volvo kasse. Hmmmm

Edited by TommyL
Link to comment
Share on other sites

Man chipper vel ikke så "moderne" biler? er vel heller snakk om å plugge i en pc og remappe?

Er vel isåfall litt værre å oppdage?

 

Har en kollega som chippa sin Volvo v70 97mod engang. Å lodde ut denne bittelitte 80pins chippen å få inn en ny tok noen timer for å si det slik, og er vel ikke akkurat enklere på nyere biler (med mindre dem har vært flinke å bruke sokkel)  :1eye:

Edited by Complexity
  • Like 1

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke AWF21 ?

Men ja det er en gammeldags automatkasse med converter.

Hva er galt med kassa?

  • Like 1

2008 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) STV Automat
2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI (130HK) GHIA-X STV Automat

Link to comment
Share on other sites

AWF21 ja...hehe...beklager. Jeg trodde det var powershift, men den kom vel i 2010 har jeg funnet ut nå. Jeg feilsøker enda, tror jeg legger ut en egen tråd på det når jeg har fått kikket mer på det :) Takker for all hjelp!!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...