Jump to content

Bør jeg reparere el selge bilen?


Peder

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en Ford S-Max,2011 modell med sju seter, som har gått ca 140000 km.

Bilen skulle ha service denne mnd og i forbindelse med dette og utfordringer med styring så ble bilen sjekket for feil.

verkstedet fant ut at det må gjøres følgende:

- skifte komplett tannstang

- skifte alle fire sommerdekk

Mulig skifte av bærearmer med justeringsbolter og skiver bak

- Utføre hjulstilling

- skifte bremseskiver og klosser foran.

kostnaden på dette kommer på 44000kr

i tillegg kommer service på kr 4500.

Neste år skal reg reim byttes.ukjent kostnad.

spørsmålet er om det er lønnsomt for meg å ta denne kostnaden eller bare selge bilen som den er. Jeg vet ikke hvor mye jeg evt får for den. Bilen har manuell gir og skinnseter. 140 hk.

kan det lønne seg å kjøpe deler selv og få verkstedet til å bytte de?

 

jeg trenger en bil med bakseter med plass til en bakovervendt, en pute og en fremovervendt sete, så plassmessig er bilen topp for oss.

 

det eg stusser over er at bilen kan bli så dårlig i løpet av et år. Den var på service hos merkeverksted i fjor og da ble det ikke avdekket noe feil.

 

takk for gode rådD7CF1543-6957-4188-9CCC-BC91CDDBDA09.thumb.jpeg.b030095510a497bda31bfd7d44caa92a.jpeg

 

Edited by Peder
Link to comment
Share on other sites

Hvordan er bilen ellers da? Om du mener at gir/clutch/motor er i god stand så er det jo et regnestykke, egentlig. 140"km er ikke så mye vil jeg mene.

Om du har et ønske om å beholde den så ville jeg tatt å bestilt en time hos et annet uavhengig verksted for vurdering av bilen og se hva de kommer til med tanke på  bla. styringen.

Resten av delene du nevner er som slitedeler å regne med men en egenkontroll kan være lurt da det har skjedd at verksteder har byttet deler uten å tenke på kundens lommebok. Et uavhengig verksted kan også skaffe alternative deler til noe lavere deler enn hva et merkeverksted må ha for tilsvarende deler. Noen verksteder aksepterer at kunden selv kjøper inn delene og da kan du jo shope deler hos fks Eurodel som jeg har meget god erfaring med  https://www.eurodel.no/  . Registerreimen er motorens livsnerve så den må du bytte uansett innen intervalen. Du kan også vurdere en brukt tannstang og det er flere huggere som gir tilstandsgaranti på brukte deler. https://www.bruktdel.no/    eller fks  https://finndel.no/  

Prismessig så sier FINN at din bil vil ha en verdispenn fra 100" til nærmere 200"kr avhengig av type motor/driverk/stand https://www.finn.no/car/used/search.html?filters=&make=0.767&mileage_from=130000&mileage_to=150000&model=1.767.1065&year_from=2010&year_to=2012  men så må du nok trolig trekke i fra de estimerte kostnadene fra verkstedet (om de er reelle) .

Min anbefaling er å sjekke flere alternativer og å sette opp et regnestykke da jeg mener at en 9 år gammel bil med 140"km på telleren som er godt holdt vil kunne kjøre en god del til. Sikkert noen som er uenig med meg men det er mitt råd til deg.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, xr4ti skrev:

 

+1 Sier meg enig i det skriver xr4ti:) 

Jeg hadde samme dilemma for noen år tilbake dog med Mondeoen. 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tilbud på nye bremser på min bil, 26.000 rundt om....

kjørte til karlstad, der kosta det 8k med service inkl.
 

i ditt tilfelle lønner det seg vel kanksje å ta en tur til sverige, ta fri fra jobb i karantene og fortsatt gå i pluss!

Er du fornøyd med bilen så fikser du, er du egentlig ikke det, så selger du.

 

Få i allefall tilbud fra andre verksted!

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, xr4ti said:

Hvordan er bilen ellers da? Om du mener at gir/clutch/motor er i god stand så er det jo et regnestykke, egentlig. 140"km er ikke så mye vil jeg mene.

Om du har et ønske om å beholde den så ville jeg tatt å bestilt en time hos et annet uavhengig verksted for vurdering av bilen og se hva de kommer til med tanke på  bla. styringen.

Resten av delene du nevner er som slitedeler å regne med men en egenkontroll kan være lurt da det har skjedd at verksteder har byttet deler uten å tenke på kundens lommebok. Et uavhengig verksted kan også skaffe alternative deler til noe lavere deler enn hva et merkeverksted må ha for tilsvarende deler. Noen verksteder aksepterer at kunden selv kjøper inn delene og da kan du jo shope deler hos fks Eurodel som jeg har meget god erfaring med  https://www.eurodel.no/  . Registerreimen er motorens livsnerve så den må du bytte uansett innen intervalen. Du kan også vurdere en brukt tannstang og det er flere huggere som gir tilstandsgaranti på brukte deler. https://www.bruktdel.no/    eller fks  https://finndel.no/  

Prismessig så sier FINN at din bil vil ha en verdispenn fra 100" til nærmere 200"kr avhengig av type motor/driverk/stand https://www.finn.no/car/used/search.html?filters=&make=0.767&mileage_from=130000&mileage_to=150000&model=1.767.1065&year_from=2010&year_to=2012  men så må du nok trolig trekke i fra de estimerte kostnadene fra verkstedet (om de er reelle) .

Min anbefaling er å sjekke flere alternativer og å sette opp et regnestykke da jeg mener at en 9 år gammel bil med 140"km på telleren som er godt holdt vil kunne kjøre en god del til. Sikkert noen som er uenig med meg men det er mitt råd til deg.

Bilen er ellers i god stand. Som sagt så var den til service ifjor, og da var det ingen feil. Gir/clutch/motor er i bra stand.

Nå tok eg bilen til Mekonomen, men eg kan jo prøve med et annet verksted og. Eg skulle egentlig ha service på bilen og hos Ford skulle de ha 14 000 kr, mens Mekonomen ville ha 4400 så det var derfor eg tok bilen på dette verkstedet. 

Er det noe forskjell på tannstangmerker? tenkte å bestille fra Eurodel eller auodeler.co,no - spørs hvem som er best.

Ut fordringen er at vi bor i Bergen, og må bruke bil til sentrum hver dag. Vi har derfor en elbil som har lav rekkevidde. Lurer derfor på om det vil være lønnsomt å selge begge bilene og kjøpe en elbil med større plass og rekkevidde. Da kommer vi fort opp i 500 000. Lurte derfor på å selge Ford`en slik den er, men med det du sier, så tenker eg at det kan være lurt å bruke 1000 lapp på sjekke tilstanden med et annet verksted. Hvis det viser seg at det ikke er så gale, så er det nok det beste å fikse bilen og beholde den et par år til.

Takk for tipsene.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, grcossie said:

Mulig skifte bærearmer, hva mener de med det ? Hva feiler tannstanga? Kan du skru noe selv ? Hvilken dekk er det med i prisen?

Mekanikkeren gikk bak bilen og sjekket dekkene, og opplyste at de var utslitt. De er to år gamle continental dekk, så eg skjønner ikkje hvordan de kan bli utslitt så raskt. I samme slengen opplyste han at bærearmene sannsynligvis må byttes. Når det gjelder tannstang, så sa han bare at den må byttes. Når bilen kjøres så kan den plutselig dra til ene siden, vibrere ved nedbremsing, har stor dødgang. Kan ikke skru, og har heller ikke noe sted eler verktøy til å skru utover å bytte lyspære og sånne ting.

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Afr said:

Jeg fikk tilbud på nye bremser på min bil, 26.000 rundt om....

kjørte til karlstad, der kosta det 8k med service inkl.
 

i ditt tilfelle lønner det seg vel kanksje å ta en tur til sverige, ta fri fra jobb i karantene og fortsatt gå i pluss!

Er du fornøyd med bilen så fikser du, er du egentlig ikke det, så selger du.

 

Få i allefall tilbud fra andre verksted!

Hadde sikkert tjent penger på det, men tør ikkje kjøre bilen fra Bergen til Sverige. Bytte til vinterdekk, og de kjem til å bli utslitt før jeg er tilbake:)

Skal hente inn tilbud fra andre verksteder. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Peder skrev:

Ok. Hva valgte du? Fikset du bilen el kvittet du deg med den?

 

Jeg kom til beslutningingen å fikse den da bruksverdi var høyere enn salgsverdi ;) Og som andre her sier ville jeg ha undersøkt med flere verksteder da man kan fort spare penger. 

  • Like 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Peder skrev:

Mekanikkeren gikk bak bilen og sjekket dekkene, og opplyste at de var utslitt. De er to år gamle continental dekk, så eg skjønner ikkje hvordan de kan bli utslitt så raskt. I samme slengen opplyste han at bærearmene sannsynligvis må byttes. Når det gjelder tannstang, så sa han bare at den må byttes. Når bilen kjøres så kan den plutselig dra til ene siden, vibrere ved nedbremsing, har stor dødgang. Kan ikke skru, og har heller ikke noe sted eler verktøy til å skru utover å bytte lyspære og sånne ting.

 

 

Utslitte dekk, regner da med at de er skjevslitt, hvilket indikerer at det kan være slitte foringer eller at det rett og slett er en hjulinnstillingsfeil? Nedre bærearm er nemlig  justerbar. Kjenner ikke til S-max men vil anta den har standard deler i bakstillingen så alternative deler koster ikke all verden. Det finnes også løse foringer men det blir som regel for dyrt om verkstedet skal presse ut og inn nye foringer, billigere å bytte hele komponenter. Styringen er tydeligvis ikke bra og etter det du nevner så kan det være selve tannstangen eller problemer med signal til den elektriske pumpestyringen. Ville sjekket det ut på et verksted og funnet ut hva som er feil, pumpefeil eller mekanisk feil på selve tannstangen. Det er mist tre forskjellige typer tannstang på S-max men Ford vet hvilken type du har. Som nevnt så bruker jeg å handle på Eurodel. De henter deler fra noen av europas største deleleverandører og de har delekontroll (når du bestiller deler så huker du av for delekontroll og da sjekker de delene opp mot originale delekataloger). De snakker også norsk så det er fullt mulig å ringe de eller via mail. Kan ikke anbefale AutoDoc osv. Mekonomen, Bilextra og andre delepushere som har butikker har også bra deler men de er også dyrere enn de fleste nettbaserte delepushere men de fleste butikkbaserte har bytteenheter på slitedeler som en tannstang jo er.

Nå har du ikke nevnt noe om hva slags motor du har men om det er diesel så har du også DPF (dieselpartikel-filter) og det har også en begrenset levetid, særlig om bilen går mye småkjøring så om det ikke er byttet så må det også tas med i regnestykket at det må byttes eller sendes for å renses.

Å bytte til el-bil er også et regnestykke, særlig nå som det er avgiftsendring på gang og med sterkt varierende strømpriser. Om du skal lade en stor elbil så anbefales det sterkt å legge inn en skikkelig ladebank og det har fort en kostnad på 20- 40"kr litt avhengig av plassering og hva slags støminntak du har til eiendommen/huset.

Noter deg noe av tipsene du har fått her og ta bilen til et verksted og gi de litt innputt på hva de skal se etter og spør hva som er nødvendig å bytte og hva som kan vente, fks om skivene er greie nok så kanskje det holder med å bytte bremseklosser? Spør om  bakstillingen klarer seg med en hjulinnstilling (du må uansett ha en såkalt firehjulskontroll om du bytter tannstang).

Lykke til 👍

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2020 at 9:10 AM, xr4ti said:

Utslitte dekk, regner da med at de er skjevslitt, hvilket indikerer at det kan være slitte foringer eller at det rett og slett er en hjulinnstillingsfeil? Nedre bærearm er nemlig  justerbar. Kjenner ikke til S-max men vil anta den har standard deler i bakstillingen så alternative deler koster ikke all verden. Det finnes også løse foringer men det blir som regel for dyrt om verkstedet skal presse ut og inn nye foringer, billigere å bytte hele komponenter. Styringen er tydeligvis ikke bra og etter det du nevner så kan det være selve tannstangen eller problemer med signal til den elektriske pumpestyringen. Ville sjekket det ut på et verksted og funnet ut hva som er feil, pumpefeil eller mekanisk feil på selve tannstangen. Det er mist tre forskjellige typer tannstang på S-max men Ford vet hvilken type du har. Som nevnt så bruker jeg å handle på Eurodel. De henter deler fra noen av europas største deleleverandører og de har delekontroll (når du bestiller deler så huker du av for delekontroll og da sjekker de delene opp mot originale delekataloger). De snakker også norsk så det er fullt mulig å ringe de eller via mail. Kan ikke anbefale AutoDoc osv. Mekonomen, Bilextra og andre delepushere som har butikker har også bra deler men de er også dyrere enn de fleste nettbaserte delepushere men de fleste butikkbaserte har bytteenheter på slitedeler som en tannstang jo er.

Nå har du ikke nevnt noe om hva slags motor du har men om det er diesel så har du også DPF (dieselpartikel-filter) og det har også en begrenset levetid, særlig om bilen går mye småkjøring så om det ikke er byttet så må det også tas med i regnestykket at det må byttes eller sendes for å renses.

Å bytte til el-bil er også et regnestykke, særlig nå som det er avgiftsendring på gang og med sterkt varierende strømpriser. Om du skal lade en stor elbil så anbefales det sterkt å legge inn en skikkelig ladebank og det har fort en kostnad på 20- 40"kr litt avhengig av plassering og hva slags støminntak du har til eiendommen/huset.

Noter deg noe av tipsene du har fått her og ta bilen til et verksted og gi de litt innputt på hva de skal se etter og spør hva som er nødvendig å bytte og hva som kan vente, fks om skivene er greie nok så kanskje det holder med å bytte bremseklosser? Spør om  bakstillingen klarer seg med en hjulinnstilling (du må uansett ha en såkalt firehjulskontroll om du bytter tannstang).

Lykke til 👍

Hei igjen,

Beklager sent svar. Nå har eg hatt bilen hos Ford i Bergen, og de fant ut at tannstand er defekt, og må byttes. Bremseskiver og klosser foran må byttes. Alle fire dekk må byttes. Det må også tas firehjulskontroll. Pris kom på ca 33.000 kr. Registerreimbytte kommer på 11 000 kr neste år. Han mente at bærearm ikkje trengte å byttes. Når det gjelder dekkene så sa han at de var utslitt, at de ikke var skjeivslitt. Men eg ser på videoen fra verkstedet at bakhjuelene er slitt utover.

Spurte om hva som ville være lurt å gjøre. Han mente at bilene har høg bruksverdi og at de ligger på rundt 100000 kr, så det kunne være lurt å reparere bilen. Eg tenker det samme. 

Har sjekket tannstang hos finndel.no og der ligger det tannstang til 5 - 8 000 kr. Det er jo fra biler som har gått over 100 000km, så tror ikke det vil være så lurt.

Fikk ikke noe deltilbud fra Ford, men det andre verkstedet skal ha 15000 kr for original tannstang.

Ser på Eurodel at de har tannstang fra 5000kr og oppover. https://www.eurodel.no/catalogsearch/result?q=Tannstang&searchby=product

Eg skal be de sjekke om tannstangen passer bilen min, men vet du hvilke merke eg bør gå for opp mot kvalitet? Tenker å kjøpe billigst mulig, men samtidig ha en som holder i noen år ( vet ikke hva normal km levetid er på disse)

Bestiller også skiver og bremser fra Eurodel. Brembo bør vel være kvalitet.

Ber de legge om til vinterdekk og ta firehjulskontroll. Da kan eg utsette dekkostnadene til vårene.

Dekk tenker 

Bilen er en diesel så partikkelfilter må nok byttes etterhvert. Det positive er at vi bruker den stort sett på langkjøring.

Tusen takk for god hjelp!

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/16/2020 at 7:00 AM, Tommelom93 said:

Jeg kom til beslutningingen å fikse den da bruksverdi var høyere enn salgsverdi ;) Og som andre her sier ville jeg ha undersøkt med flere verksteder da man kan fort spare penger. 

Eg går for det samme. Bilen har høy bruksverdi for oss også:) Får eit minihåndballag inn i bilen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for fin oppdatering.

Det var fornuftig å ta en kontroll hos Ford og få en proff vurdering. Jeg for min del er nok enig med Ford, bilen har nok mye bruksverdi igjen ut i fra hva du har skrevet før. Når det gjelder deler og kvalitet så er det nå en gang slik at nytt er nytt og brukt er brukt så om lommeboken smiler når du nevner nytt så kjøp nytt. Hvilke fabrikat som er best på tannstang vet jeg ikke men kvalitetsdeler er som oftest best men price/performace segmentet har også gode deler. Budsjettdeler er så som så, noe bra og noe dårlig. Kjøper aldri annet enn premium når det gjelder elektroniske komponenter. Kjøpte tannstang hos Mekonomen (innbyttedel) for noen år siden og den fungerer utmerket ennå. Pass bare på at delepusheren får alle relevante data på bilen men regnummer bør holde men om du har anledning så se om du finner et delenummer på tannstangen eller spør Ford om de har riktig delenummer på den som står på din bil. Dette kan være veldig viktig, særlig om bilen har ESP eller andre funksjoner som krever at komponenter må kodes på nytt.

En firhjulskontroll er alltid fornuftig og kan forlenge dekkenes levetid betraktelig og om man ser bort fra tannstangen så er det jo kun slitedeler som må byttes og det er jo som forventet etter min mening. Det er jo tross alt snakk om holde trafikksikkerheten vedlike.

Registerbytte kan du nok få billigere enn 11000,- kr, be om tilbud fra flere verksteder når den tid kommer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder partikkelfilter, så går nok det bra hvis det er slik at du kjører på den måten at filteret får kjørt regenerering når det skal, eller du har mulighet til å foreta statisk regenerering selv. Har en 2010 Mondeo som ganske snart passerer 200.000km. uten at det har vært noe kluss med partikkelfilteret.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 10/26/2020 at 10:19 AM, audun-eg said:

Når det gjelder partikkelfilter, så går nok det bra hvis det er slik at du kjører på den måten at filteret får kjørt regenerering når det skal, eller du har mulighet til å foreta statisk regenerering selv. Har en 2010 Mondeo som ganske snart passerer 200.000km. uten at det har vært noe kluss med partikkelfilteret.

Ok, takk. Hadde en Skoda der eg måtte bytte partikkelfilter to ganger. Første på 60000 km og den neste på 130000. 
hører at bilen ofte må kjøres på en måte slik at den får kjørt regenerering. 
kan du si noe om hvordan, hvor lenge og på hvilke turtall? Er det slik at turtallet må holdes på det samme uansett i ein viss tid? Takk!

Link to comment
Share on other sites

On 10/24/2020 at 10:27 AM, xr4ti said:

Takk for fin oppdatering.

Det var fornuftig å ta en kontroll hos Ford og få en proff vurdering. Jeg for min del er nok enig med Ford, bilen har nok mye bruksverdi igjen ut i fra hva du har skrevet før. Når det gjelder deler og kvalitet så er det nå en gang slik at nytt er nytt og brukt er brukt så om lommeboken smiler når du nevner nytt så kjøp nytt. Hvilke fabrikat som er best på tannstang vet jeg ikke men kvalitetsdeler er som oftest best men price/performace segmentet har også gode deler. Budsjettdeler er så som så, noe bra og noe dårlig. Kjøper aldri annet enn premium når det gjelder elektroniske komponenter. Kjøpte tannstang hos Mekonomen (innbyttedel) for noen år siden og den fungerer utmerket ennå. Pass bare på at delepusheren får alle relevante data på bilen men regnummer bør holde men om du har anledning så se om du finner et delenummer på tannstangen eller spør Ford om de har riktig delenummer på den som står på din bil. Dette kan være veldig viktig, særlig om bilen har ESP eller andre funksjoner som krever at komponenter må kodes på nytt.

En firhjulskontroll er alltid fornuftig og kan forlenge dekkenes levetid betraktelig og om man ser bort fra tannstangen så er det jo kun slitedeler som må byttes og det er jo som forventet etter min mening. Det er jo tross alt snakk om holde trafikksikkerheten vedlike.

Registerbytte kan du nok få billigere enn 11000,- kr, be om tilbud fra flere verksteder når den tid kommer.

Takk for innspill igjen! Eg skal bestille Brembo skiver og klosser. Når det gjelder tannstang så fikk jo eg tilbud fra Mekonomen på 15990 kr, spurte Ford I Bergen om pris tannstang og delenummer. Fikk til svar at de ikke gir ut delenummer.

Pris på tannstang var 18525 kr. Når eg spurte om hvorfor de har dyrere pris på originaldel enn andre så mente Ford at tannstangen fra Mekonomen måtte være uoriginal. Stusser litt på dette når Mekonomen  skriver at det er en original tannstang.

hvor kan eg ellers skaffe delenummer?

Eurodel hadde ikke tannstang til min bil.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Peder skrev:

Takk for innspill igjen! Eg skal bestille Brembo skiver og klosser. Når det gjelder tannstang så fikk jo eg tilbud fra Mekonomen på 15990 kr, spurte Ford I Bergen om pris tannstang og delenummer. Fikk til svar at de ikke gir ut delenummer.

Pris på tannstang var 18525 kr. Når eg spurte om hvorfor de har dyrere pris på originaldel enn andre så mente Ford at tannstangen fra Mekonomen måtte være uoriginal. Stusser litt på dette når Mekonomen  skriver at det er en original tannstang.

hvor kan eg ellers skaffe delenummer?

Eurodel hadde ikke tannstang til min bil.

Er det Ford Kverneland Minde du har spurt? Isåfall anbefaler jeg heller Ford Kverneland Åsane eller Isdalstø Auto (tidligere Ford forhandler) da dem er mye mer hjelpsom enn de på Minde. Selv om Biltunet på Voss er ett stykke ifra Bergen, anbefales dem også da dem har vært behjelpelig de gangene jeg har vært innom ;)

Jeg synes også det er litt merkelig at Ford ikke gir ut delenummer for jeg har ikke opplevd det før. 

 

Du har ikke vurdert tanken om en brukt tannstang mtp kostnad? Jeg fikk tak i en brukt ifra en hugger for noen år tilbake og den funker like fint enda :) 

Mvh Tom 

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Peder said:

Ok, takk. Hadde en Skoda der eg måtte bytte partikkelfilter to ganger. Første på 60000 km og den neste på 130000. 
hører at bilen ofte må kjøres på en måte slik at den får kjørt regenerering. 
kan du si noe om hvordan, hvor lenge og på hvilke turtall? Er det slik at turtallet må holdes på det samme uansett i ein viss tid? Takk!

På min bil merker jeg at regenerering starter ved at bilen kan rykke litt ved gasspådrag. Samtidig hopper sanntids drivstoffforbruk betydelig opp. Jeg prøver da å kjøre med turtall over 2500 o/min et stykke. I følge instruksjonsboka(?), skal man ligge over 2500 o/min i fjerde gir, i 20 min. Det er helt umulig her jeg bor, og egentlig over hele landet, da 2500 o/min. i 4. gir betyr over 90 km/t. Jeg prøver lengst mulig i 3. gir, og det virker som det funker.

Det hender også jeg merker at regenerering har startet da jeg kommer hjem. Du hører det på litt grovere motorgange og eksoslyd, samt at kjølevifta som regel går. Åpner du døra, kjenner du også at det lukter ”varmt”. Her også ser du at drivstofforbruk er høyere enn normalt. Jeg lar da bilen stå på tomgang til den går tilbake til normal modus. Om det er slik da at den faktisk fullfører en regenerering da, er jeg usikker på.

I tillegg har jeg mulighet for å kjøre statisk regenerering med ForScan programvare på pc. Det gjør jeg et par ganger i året, typisk rett før oljeskift da det av en eller annen grunn kommer opp melding i displayet om at kvaliteten på oljen er forverret etter å ha kjørt regenereringsprosessen. Det er sikkert ikke nødvendig, men...

Har også en 2008 Focus 2.0 tdci som egentlig har et tilsetningsstoff til drivstoffet som skal hjelpe til å brenne rent partikkelfilteret. Her står det i serviceboka at partikkelfilter skal byttes på 130.000 km. Den har nå gått 140. Bilen blir brukt stort sett bare til småkjøring, og i sommer gikk bilen i nødmodus, og avlesning viste at partikkelfilter var tett. Jeg kjørte en statisk regenerering på den, og bilen har vært helt fin etterpå.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/30/2020 at 7:26 AM, grcossie said:

Har du skiltnr, så kan jeg finne dele nr

Hei,

skiltnr er SD55835.

takk for hjelpen.

eg har prøvd hos autodeler og eurodel men ingen av de har tannstang sim passer min bil.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...