Jump to content

Mondeo 2009. 2.0 tdci. Noen triks når jeg bytter bremseklosser bak?


Balltus12

Recommended Posts

Derfor jeg spør er at jeg fikk et problem når jeg gjorde dette på min forrige mondeo 2001 bensin. Jeg bytter nå på bilen 2009 i min garasje. og det jeg lurer på er om det er noen triks eller noe man skal passe på? Det som skjedde forrige gang var at jeg fikk veldig myke bremser etter jobben var gjort. Jeg luftet også bremsene i tilfelle problemet lå der. Det endte med at jeg dro innom ford mysen og fortalte om dette problemet etter jeg hadde byttet bremser bak. De tok inn bilen og hadde den vel inne i maks 5 min og kom ut med den og sa det ikke var noe galt. Da jeg prøvde bremsene etter dette var bilen 100% tilbake som det skulle være. Jeg spurte flere ganger hva de hadde gjort og de sa de bare hadde sjekket at bremsene var som dem skulle. 

Vil ikke havne i denne situasjonen i gjen dersom det er et triks man bør gjøre.   Etter man har byttet klosser: skal man da starte opp og pumpe på bremsene før man drar i brekket eller motsatt? eller pumpe før man starter ? dette har jeg lurt på. Håper noen har et svar på dette. (Jeg postet dette under bilprat. Det skulle være under mondeo. Beklager)

Hilsen Balltus

Edited by Balltus12
Link to comment
Share on other sites

  • Balltus12 changed the title to Mondeo 2009. 2.0 tdci. Noen triks når jeg bytter bremseklosser bak?

Er vell egentlig ingen triks. Men ja!!! Du må pumpe bremsene før du kjører! Det er ganske mangen biler som har fått bremseklosser og skiver byttet og så har mekanikeren glemt og pumpe bremsen og sendt bilen i veggen eller andre biler. 

Man presser stempelet tilbake i calipperen og eg vil tippe at det har vert treighet i stempelet på din gamle mondeo, kanskje det kan ha vert rust på stempel eller dårlig pakning evt gammel bremseveske.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Visst klosssene har en tapp på baksiden (noen har) så må du passe på at stempelet blir skrudd helt inn og snudd slik at tappen passer i sporet på stempelet. Skru av caliper klaven, reingjør sjekk at klossene glir lett i klaven og smør opp med alu, kopper eller keramisk pasta. Glidebolter rengjøres og smøres kunn med silicon grease. Har du rust kant på skivene, så banker du den vekk med en hammer

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, skrev Balltus12:

ok takk for svar. Alt er gjort etter boka. Så man skal ikke pumpe på bremsene først? Starte motoren og så pumpe bremsene? ikke dra i noe brekk? mulig dette er selvjusterende.

Etter du har skiftet klosser, rører du ikke håndbrems før du har pumpet ut klossene med pedal, trenger ikke gjøre noe før du skifter klosser

Link to comment
Share on other sites

Da var alt i orden! like gode bremser. Takk for all hjelp her ute. Veldig fint forum altså. Det som jeg pleier alltid å gjøre når jeg bytter klosser foran eller bak på mondisen er å file bort lakken på bremseklossene der di skal gli frem og til bake i spore sitt. Pumpa som dere skrev rørte ikke brekket. Og bilen trilla faktisk bedre også.(smurte opp gliderene også)

Det eneste jeg hadde litt problemer med var å skru stempelet på høyre side inn. Den mansjetter er gammel og ikke god nei. Tror kalipperen byttes til neste sommer. ikke nå i en halvkald garasje.(meget rusten)

I gjen takk for strålende hjelp!!!

Hilsen Balltus12 😀😃

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...