Jump to content

xr4ti

Klubbmedlem
  • Content Count

    4483
  • Joined

  • Last visited

About xr4ti

  • Rank
    Ford RS

Medlemsinfo

  • Bosted
    Sandefjord
  • Medlemskort
    Kun digitalt

Profile Information

  • Kjønn
    Male
  • Bosted
    Sandefjord

Recent Profile Visitors

12388 profile views
  1. Koeningsegg vil bli de første som får en serieprodusert bil med 500km/t som toppfart. Linjellekker bil. Bruker de fremdeles Fordmotorer? https://www.tv2.no/broom/11136483/ https://www.msn.com/nb-no/motor/nyheter/slik-skal-svenskene-være-først-i-verden-med-å-nå-500-km-t/ar-BBZl90c?ocid=spartandhp&jwsource=cl
  2. Sjå den du 😉 Virker jo ganske så rapp og holder toppturtallet jamt og fint. Er jo ganske så lave durasjoner på disse motorene så fullt mulig å få lagt mer turtall men ho blir jo ikke brukanes på lavt turtall vil jeg tro. Artig tråd.
  3. Er vel en isolator kan jeg tenke meg. Husk at det ikke hjelper med all verdens største innsugsport om ikke gasseren fløder nok luft og at du får tak i dyser som er større. Husk også på at om du porter innsuget større så endrer du portdurasjonen. Om du vil ha samme durasjon som originalt må du utvide porten sideveis og heller fylle epoxy i kantene oppe og nede. Pass på å ikke utvide porter for mye i bredden uten å sjekke hvor stempelringene har låsetappen. 3mm bør en stempelring ha som suport inn på sylinderveggen for å unngå ringhekt i porten. Vil anta at du må erstatte den proppen med en tykk pakning for å unngå forgasserdamping. Blir veldig varme disse luftavkjølte totakterne.
  4. Har fulgt han i flere år. Han har blitt veldig dyktig, både som trimmer og motorbygger. Du har litt peil når du støper dine egne sylindere inklusiv det å legge nikasil, bygger bremsebenk, lager egne porteverktøy selv etc. Han har noen tusen timer i den garasjen sin
  5. Trimming av totakt krever som firtakt en god del lesning for å forstå grunnprinsippene. Mye av hemmeligheten med høy effekt ligger i ekspansjonskammeret. Det må tilpasses så nær 100% som mulig for å få til en returtrykkbølge fra eksosen som trykker uforbrent bensingass inn i sylinderen under høyt trykk. Denne trykkbølgen skal treffe inn i sylinderportene i løpet av et millisekund så det er ikke bare bare å file i vei på portene med de stempelhastighetene det er snakk om. Men veldig spennende å holde på med, fin vinterhobby da det ikke krever så mye plass. Man blir litt hekta når man får gode resultater.
  6. Ok. Takk for svar. Da får jeg bestille fra de da mine er subbet i stykker i øvre ytterkant grunnet brede dekk og senkesett. Det eneste er at de trolig må trimmes litt grunnet skjermbueplasten. Har ikke funnet noe delenummer på XR/RS-bilene kontra standard Sierra men vi får prøve, kanskje er de like.
  7. Har du montert de? Bra passform? Ser at også de du linket til kun nevner Sierra 83- så da er det å forstå at disse lokariskjermene er like på alle Sierra?
  8. 7,5 i effektiv komp (sylindervolum etter eksosporten) på luftavkjølt er ok og regnet som "sikkert". På sylindere med fast forbrenningsrom er det ikke så enkelt å måle eller endre squish slik det er på de med løst topplokk, man må senke sylinderfoten og løfte portene på de med fast topp. "totaktstrimming" er litt gøy det og det finnes mye avansert totakt info på nett om en gidder å lese litt. Tenningslampen koler jeg til med eksternt bil/MC-batteri og bruker den som vanlig. Skal funke samma om det er CDI/batteritenning eller CDI/spoletenning.
  9. Har kjøpt nye fra https://www.motomobil.com/
  10. Er det forskjell på mk1 og mk2 når det gjelder bakre lokari/plastinnerskjermer? Ser det kun er nevnt Sierra på denne nettbutikken https://www.transmedia.no/products/innerskjermer-sierra Noen som kjenner til disse folka, eventuelt andre som selger plastinnerskjermer til mk1?
  11. Da har jeg mottatt et enkelt men konkret svar fra Amcar. Se mitt spørsmål og svaret fra Amcar: Grunnen til at jeg ønsker å kontakte Dere er at jeg har et spørsmål om nye retningslinjer for ombygging av kjøretøy eldre enn 30 år. Jeg fant denne artikkelen på For Club Norway http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/81544-nye-regler-ved-ombygging-av-biler/?tab=comments#comment-803146 Er dette det nye regelverket, om så, har dette trådt i kraft? mvh ………………. Svar fra Amcar Hei! Se vedlegg vedr. ombygging. Vedlagt dokument. Hilsen ………... Så da er jo saken grei den da dette er det samme dokumentet som AFR la ut. 0532_001.pdf
  12. Om ikke lamdasonden er byttet så er det nok klart for det ja men det er ikke noe jeg VET, kun antar.
  13. Feil på den nye massemåleren? Dårlig kontakt? Når det gjelder feil på lamdasonder så er min erfaring at de som oftes er defekte. Har alltid byttet ved denne feilmeldingen og har alltid blitt kvitt feilen da. Hvor langt har bilen kjørt?
  14. https://www.arboristsite.com/community/threads/porting-101.108900/ http://opeforum.com/threads/chainsaw-porting-theory.1301/ Sjekk kanalen til denne karen. Masse bra videoer Bare å Google chainsaw, porting osv osv så dukker det opp masse tråder og video. Husk at det ikke nytter å file i vei og tru at større porter er best. Motorsager har lave durasjoner så kan ikke sammenlignes med crossere/mopeder da arbeidsrommet er helt annerledes. Det finnes noen porttiming programmer på nettet om du leiter litt. Om du ikke finner noe så send meg en melding.
  15. Trimming av totakt er enkelt men veldig komplisert. Om du bare skal ha litt mer futt så er det porting av eksosporten som gjelder samt å dyse opp gasser. Det finnes mange forum for trimming av motorsager. Er faktisk mer populært enn hva en skulle tru. Skal du ta det litt mer ut så er det porting av eksos og spyleporter for å øke durasjonene, bygge ekspansjonskammer til eksosen, justere tenning etc etc.
×
×
  • Create New...