Jump to content

capri tilsalgs...;)


Guest Finny

Recommended Posts

Jaså? Jeg flytter litt rundt omkring, student enda ser du, så det er stort sett avhengig av hvem jeg bor i kollektiv sammen med. ;)

Akkurat nå bor jeg i klæbuveien like ved samfundet. Men skal flytte fra der 1. Juni.

Hvor holder du til?

Og mens jeg først spør: ER det Capri'n din på profilbildet ditt eller er det sånn prosjektet ditt skal bli? ;)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

Veit det finnes en versjon kalt Capri 280 med det uoffisielle tilnavnet Brooklands. De ble produsert helt på slutten av "Capri epoken", altså veldig seint i `86. Samtlige biler var lakkert i den samme spesielle grønnfargen, "Brooklands green", og de hadde grått del-skinn interiør. Noen her med litt over gjennomsnitlig kjennskap til Capri, som kan svare på om noen har tatt hjem en slik til Norge.. Det er jo selve Konge Capri`en dette da.. Hvis det finnes en slik til salgs i England, hvor mye blir de da solgt for tro..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jaså? Jeg flytter litt rundt omkring, student enda ser du, så det er stort sett avhengig av hvem jeg bor i kollektiv sammen med. ;)

Akkurat nå bor jeg i klæbuveien like ved samfundet. Men skal flytte fra der 1. Juni.

Hvor holder du til?

Og mens jeg først spør: ER det Capri'n din på profilbildet ditt eller er det sånn prosjektet ditt skal bli? ;)

 

Aha..

Holder til 7-8 mil lengre oppi gauldalen :) Flytter vel til byen til høsten, planer om å begynne på elektroingeniør på hist. Hva studerer du da?

 

Nei, er ikke min nei, fant den på nettet. Min blir nok ikke så ekstrem, men skal nok vekke litt oppmerksomhet allike vel. Blir vel 10x17 /8,5x17 uten bredding, 60/senk, polyrace foringer i understell, fresh farge (dog ikke bestemt enda hvilken) og mer.. Muligens sekser med turbo om pengene strekker til? Time will show, som blodstrupmoen sa.

 

 

Til dere andre; Beklager OT. :blush:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Veit det finnes en versjon kalt Capri 280 med det uoffisielle tilnavnet Brooklands. De ble produsert helt på slutten av "Capri epoken", altså veldig seint i `86. Samtlige biler var lakkert i den samme spesielle grønnfargen, "Brooklands green", og de hadde grått del-skinn interiør. Noen her med litt over gjennomsnitlig kjennskap til Capri, som kan svare på om noen har tatt hjem en slik til Norge.. Det er jo selve Konge Capri`en dette da.. Hvis det finnes en slik til salgs i England, hvor mye blir de da solgt for tro..

Er nok redd du må sitte på "feil" side å ratte da. <_<

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

Er nok redd du må sitte på "feil" side å ratte da. <_<

 

Er klar over at de bare ble solgt i England, ja. Derfor jeg lurte på om noen har tatt hjem en slik bil til Norge. Sitte med rattet på feil side må man jo på Skyline også, men på en slik Capri får man ihvertfall skilter..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hmm... Kan jeg aldri tenke meg.. Den ble bygd i Tickford den (samme som Aston Martin og RS500) om jeg ikke tar helt feil.

Men mener jeg så en Brookland Capri i Classic ford for et år siden eller no som var Burgunder. (!)

 

TurboX: Jeg går sivil ingeniør, den linjen som før hette Maskin, men som nå har skiftet navn til produktutvikling og produksjon. Ferdig (forhåpentligvis) med 3. klasse til sommeren. :)

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

"Capri 280 ble levert kun i fargen "Brooklands green", og forskjellen ellers fra Super injection var følgende: 7"x15 7-eiket RS-felger med 195/50-dekk, speilene var nå også i samme farge som bilens karosseri og interiøret, som nå var heltrukket i grått skinn med matchende burgunder røde kontraster.

 

Capri 280 ble også levert med radio/kassettspiller og fire høyttalere. Opprinnelig skulle Capri 280 kun vært produsert i et antall på 500 stk, men når den siste Capri’en rullet av samlebåndet i Køln den 19 desember 1986, var antallet kommet opp i 1038 Capri 280 og 1 886 647 Caprier produsert siden produksjonsstart i 1968."

 

hentet fra "capri historie" på capri klubbens sider.

 

her er forresten et par litt spesielle caprier:

http://cgi.ebay.co.uk/1987-Ford-Capri-Tick...1QQcmdZViewItem

 

http://cgi.ebay.co.uk/Ford-Capri-280-Brook...1QQcmdZViewItem

Edited by 2.8 injection

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Men mener jeg så en Brookland Capri i Classic ford for et år siden eller no som var Burgunder. (!)

Da var det nok byttet farge på den, eller så var det ikke en orginal 280. :-)

Escort Cosworth

Capri MK I

Capri MK III

Link to comment
Share on other sites

originalt fra ford fikk man bare capri med 2.8 turbo på 188hk.

men turbo techincs bygde om en rekke 2.8 injection ved ettermontering turbo, da på 200hk.

men så fikk også en tickford capri med 2.8i turbo motor på 204hk.

er forresten en slik som jeg linket til litt lengre opp

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

"Capri 280 ble levert kun i fargen "Brooklands green", og forskjellen ellers fra Super injection var følgende: 7"x15 7-eiket RS-felger med 195/50-dekk, speilene var nå også i samme farge som bilens karosseri og interiøret, som nå var heltrukket i grått skinn med matchende burgunder røde kontraster.

 

Capri 280 ble også levert med radio/kassettspiller og fire høyttalere. Opprinnelig skulle Capri 280 kun vært produsert i et antall på 500 stk, men når den siste Capri’en rullet av samlebåndet i Køln den 19 desember 1986, var antallet kommet opp i 1038 Capri 280 og 1 886 647 Caprier produsert siden produksjonsstart i 1968."

 

hentet fra "capri historie" på capri klubbens sider.

 

her er forresten et par litt spesielle caprier:

http://cgi.ebay.co.uk/1987-Ford-Capri-Tick...1QQcmdZViewItem

 

http://cgi.ebay.co.uk/Ford-Capri-280-Brook...1QQcmdZViewItem

 

Er vel info som stemmer dette, bortsett fra en vesentlig ting. Fordi Capri ble ikke produsert i Tyskland lengre enn til `82. Altså ble disse 280 "Brooklands" utgavene laget i England og kun solgt der.

Ellers finnes det jo andre Capri modeller nyere enn `82 som er venstrestyrte, men disse tok vel ikke Ford i Norge inn på ordinært vis, selv om det finnes Capri fra `83 til 86/87 i landet.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

fra wikipedia:

 

"From November 1984 onwards, the Capri was sold only in Britain, with only right hand drive cars were made from this date

 

When the last Capri was made on December 19, 1986, 1,886,647 cars had rolled off the production line. Production had ended at Halewood, UK in 1976 and the Capri was made exclusively in Germany from 1976 to 1986"

Edited by 2.8 injection

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

fra wikipedia:

 

"From November 1984 onwards, the Capri was sold only in Britain, with only right hand drive cars were made from this date

 

When the last Capri was made on December 19, 1986, 1,886,647 cars had rolled off the production line. Production had ended at Halewood, UK in 1976 and the Capri was made exclusively in Germany from 1976 to 1986"

 

 

Er jo en klar selvmotsigelse dette. Man produserte altså bilene med høyreratt i TYSKLAND, men kun for salg i ENGLAND? Høres helt ulogisk ut..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det gikk rykter i Capriklubben for noen år siden at noen hadde kjøpt seg en Brooklands. Men at den var kollisjonskadet og sto hos venner i England. Om den noengang kom til norge er uvisst..

 

Det er helt riktig at alle Capri MK III ble produsert i Tyskland. Når venstrestyrte Caprier gikk ut av produksjon i 1984 ble det produsert h-styrte Caprier i Tyskland for det Engleske markedet frem til og med desember 1986.

 

Alle Brooklands capriene (1038 stk) ble produsert i desemder 1986 og solgt i 1987. Er ikke noe vanskeligere å registrere en Brooklands i norge en en hvilke som helst Capri 2.8i. De er teknisk/motormessig helt like..

 

Det er en del Brooklands Caprier til salgs i England fremdels. Prisen varierer jo selvfølgelig ut i fra tilstand. En rusten haug får du for 1500£, mens jeg har sett 100% strøkne med et par tusen km på telleren for over 16000£..

Skal man ha en brukbar, som det er noe "poeng" i å hente hjem bør man nok opp til minimum 5-6000£.

 

 

Dårlig kopi av et av de offisielle Ford Pressebildene fra 1987

280-Orgbildeskrfront2.jpg

 

Strøken bil 2007

280-pveien.jpg

 

280-strken.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. overraskende dette med produksjonen i Tyskland. Tok det for gitt at produksjonen ble overtatt i England når venstrerattet forsvant, men man lærer så lenge man lever.

`84 var altså siste året med venstreratt, men mener å huske at `82 var siste året med ordinær import hit til landet. Eller importerte og solgte Ford bilene helt til nov. 84 på ordinær måte..? Det finnes jo såpass "nye" Capri i Norge med venstreratt..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

At det er overraskende er vel litt etter hvordan man ser det..

 

Capri ble kun produsert i Tyskland de siste årene, og når da capri solgte så lite i Tyskland og europa at de kuttet ut produksjonen av v.styrte biler, var det fremdeles såpass mye salg i England at de ville forsøke et par år til. Da hadde det vært ekstremt uøkonomisk å skulle flytte alt utstyr og personel over til England for å produsere bilene der, mye enklere å produsere bilene i tyskland og sende de over etterpå...

 

Du har helt rett, siste årgangene med Capri i norge er bruktimport.. Hadde det ikke vært for bruktimport og ombygninger hadde det så vidt vært 2.8i Caprier i norge..

Link to comment
Share on other sites

Veit at du er regionskontakt i Capri klubben, så ingen grunn til å tvile på dine forklaringer..

 

Gikk mange år før det gikk opp for meg at de faktisk fortsatte å produsere Capri etter `82, fordi det var siste ordinære import året til Norge. Derav forvirrelsen om produksjonen etter det fortsatte i Tyskland eller England.

 

Ellers synd med den skralle populæriteten, fordi Capri MK III er kansje det designmessig beste som Ford i Europa har gjort (just my few cents.)

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er langt i fra noe ekspert men har litt kontrol på Capri historien..

 

Er helt enig med deg at Capri MKIII er en flott bil..

Egentlig kan du regne hele Mk III serien som en bonus. Ford vurderte å legge ned produksjonen av Capri flere ganger i løpet av 80 tallet. Så hadde ting vært litt anderledes hadde vi aldri hatt Capri 2.8i..

Link to comment
Share on other sites

280'n ble levert med helskinn interiør og 15" felger , og superinjection eller 2,8i spesial ble levert som venstrerattet til og med 1985.

Da med delskinn , 5 gear, 13"alu og diffbrems!

 

Kjetil.

 

Tidligere Caprinisse , helt til KIB reiste med grombilen....

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Og nå står grombilen til modning.. :D

Husk det Slåstad, når du først er bitt av basillen.... Det begynte med èn Capri, nå har jeg fem.... Plutselig en dag blir du Caprinisse igjen du også!

 

Husker jeg riktig ble venstre rattet super injection kun produsert fra oktober til og med desember 84. Da folkene på fabrikken reiste på juleferie ble Capri med rattet på riktig side historie.. Super injection bilene ble solgt i 84 og en stund ut i 85, helt til lageret var tomt..

 

Alle Caprier produsert i 85 og 86 ble dermed produsert for det Engleske markede.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest werksturbo

Når det gjelder Capri med turbo ble disse produsert i 1981 og 1982, men ble kun solgt i Tyskland og Sveits.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest werksturbo

Brookland capri er en flott bil, men har ikke noe mere hk enn en 2,8i. Den har bare litt annet utstyr. Kunne godt tenkt meg et eksemplar av den.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...