Jump to content

Grenrør-tråd


Guest Magnus

Recommended Posts

Dette blir saker!

Hvis du er i kontakt med Peter G. kan du spørre hvorfor det er best med tennrekkefølgen mot klokka? (Sett innenfra røret.) Jeg har også troen på at rør uten split pulse skal ha tennrekkefølgen i sirkel, men jeg trodde det skulle være andre veien.

 

 

snakket nettop med peter, utrolig hyggelig kar foresten:)

 

tennrekkefølgen mot klokka betydde ingenting mente han, tennrekkefølgen skulle gå i sirkel sa han håper dette besvarte dine spørsmål, hvis ikke er det bare å ringe han :) bilder bilder hehe hint hint

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 106
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

stål typen Peter G bruker er 3.04 rustfritt, er det et dårlig eller bra materiale det? uansett så merker jo jeg det hehe for det blir sendt fra sverige på tirsdag

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

304 Rustfritt er 3.plassen av de tre rustfritypene som brukes i grenrør.

 

321 Er titanstabilisert om jeg ikke tar helt feil, og er det beste og dyreste materialet.

316L Kommer på andre plass og 304 tilslutt.

304 Har vel den ulempen at det utvider seg mye under oppvarming og trenger derfor gjerne ekstra støtte.

Link to comment
Share on other sites

ja skal få laget meg en turbodemper og støtte ekstra på downpipen, dette var tips både fra Peter selv og gode Pelle her inne :)

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

ja, må først få motor, grenrør og turboen i hus, men det er ikke mangen dagene til, er bare posten det står på desverre:( så er det å tilpasse tingene hehe

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder rustfritt så er 304 dårligste kvalitet som jeg er kjenner til, denne kvaliteten er den samme som brukes på kjøkkenvasker og ruster når det kommer noe stål i kontakt med det, fordelen er vel at det er mye myker/mindre sprø enn 316.

 

Larsern: du må ikke glemme 309, og 316, 316LSI (meieristål og er vel noe av det beste en kan oppnå) og så finnes det enda flere tyder innen 316 som er det såkaldte syrefast. 321 er tilsatt titanlegering etter hva jeg har hørt.

 

hva som er best å lage grenrør av vet jeg ikke, men rustfritt er jo absolutt ikke glad i varme da det mister mye av egenskapene sine. har sett 316 som har vært gjennom tæret etter bare 2år med varme. riktig nok varmt drensvann fra eksos da, men det sier jo litt om hva varme gjør med rustfritt. For de som vil tenke anderledes kan jo det kanskje være ett forsøk med CuNi kanskje. har aldri sett noen bruke det på bil, men det er brukt på enkelte eksosanlegg. :D Blir vel kanskje dyrere enn i 321. :D

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Guest Larsern

Nei skal ikke det. Hehe.

Men det er nå mest vanlig med 304, 316/316L og 321 i grenrør.

Skal ikke påberope meg noen mastergrad innen rustfritt, da jeg vet veldig lite utover det jeg allerede har skrevet.

 

Når jeg skal snekre grenrør blir det i "svartstål"

Liten fare for sprekkdannelse, enkelt og bearbeide, billig og mer enn bra nok. Leder varme litt for godt, men i praksis funker det godt.

Link to comment
Share on other sites

kikkO: siden du uttaler deg slik regner jeg med at du har lenger erfaring innen rustfritt enn meg (9år) og da burde du vite at det finnes 309-rustfri kvalitet. slik du uttaler deg vil jeg tro du er sveiser. Jeg er industrirørlegger og har som sagt jobbet med disse kvalitetene på alt fra seimsiske skip til ubåter og platformer. Og jeg utover det har jeg hatt en del med 309 og 316LSI på sykehus og apoteker hvor det settes HØYE krav til kvalitetens renslighet og utførelse. Du trenger ikke komme til meg å si at 309 ikke finnes, det finnes faktisk masse kvaliteter som ikke er oppgitt her som også er spesielle kvaliteter.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

For de som vil tenke anderledes kan jo det kanskje være ett forsøk med CuNi kanskje. har aldri sett noen bruke det på bil, men det er brukt på enkelte eksosanlegg. :D Blir vel kanskje dyrere enn i 321. :D

vil ikkje et grenrør i dette materialet lede varmen litt for godt? eller??

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

capri-rs: rustfritt leder varme temmelig godt det også. men CuNi vil vel lede bedre. Mulig det er derfor ikke noen jeg vet om har prøvd.

 

Bdt: 316 er normalt sett VELDIG hardt og sprekker lett, og skal en ha en bedre kvalitet på 316 slik at den er mykere så blir vel 321 billigere vil jeg tro. Men det er jo bare å undersøke, men generelt så sprekker 316 ganske fort..

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

vi får se om det er bra så enkelt er det hehe, jeg skal ihvertfall prøve det, han har ikke fått noe negativt tilbake om dem så merker det

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det. Se etter forklaringen på hvordan eksos som drives ut av sylinderene av ett stempel som beveger seg med en hastighet på 15-20 meter i sekundet, klarer å drive ett turbinhjul til 130 000 o/min (T34) og som derfor har en hastighet i ytterkant på rundt 400 meter i sekundet for å gi fullt ladetrykk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

capri-rs: rustfritt leder varme temmelig godt det også. men CuNi vil vel lede bedre. Mulig det er derfor ikke noen jeg vet om har prøvd.

 

Bdt: 316 er normalt sett VELDIG hardt og sprekker lett, og skal en ha en bedre kvalitet på 316 slik at den er mykere så blir vel 321 billigere vil jeg tro. Men det er jo bare å undersøke, men generelt så sprekker 316 ganske fort..

321 er garantert ikke billigere!!! jeg bygger selv grenrør og har god firma rabatt på rør deler. en rør lengde på 6meter 42,8 mm innvendig koster 7000,- <_< dette måtte jeg få fra england via ahlsell. inconell feks koster 1849kr pr 90grader bend og må bestilles fra frankrike :wacko: .

Link to comment
Share on other sites

hvis dere vil lese litt. en bra tråd her om grenrør.. både litt om tg sitt og peterg sitt

 

http://fmcs.nu/forum/showthread.php?t=1598...light=grenr%F8r

 

 

ja for den var ikke lang hehe, men steike så flink den mannen er

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
magnus trur du dette vil virke på cosworth?? dårlig bilde :blush:

 

wrc15.jpg

 

ilag med en sånn

 

irx600.jpg

 

Selv om dette er en stund siden så følger jeg litt opp.

Jeg har nettopp sett bremspapirer hvor en 1,9 L motor med IRX 600 har vært i benken.

På 507 hk med 1,86 BAR ladetrykk er eksostrykket kun 1,23 BAR. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

når begynte den å få opp trykket??

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

paper talks and bullshit walks..

 

hehehehehe, ja time will show :blush: :rolleyes:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...