Jump to content

Bremsing


kh turbo

Recommended Posts

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. men den å regne på dyser virker jo aldri helt i praksis...

2. jeg bremset med 900ccm dyser på 60%duty og 460hk i motor, åssen stemmer det med formelen da?

 

1. Joda :) , men man trenger ikke å være enig i det resultatet man får.

2. 0,9L x 60% x 4 stk dyser x 60 min = 129,6 L/time

 

129,6/460 hk = 0,282 L/hk/time.

 

Med AFR på 12,6:1 blir luftforbruket tilhørede 129,6 L/time = 43,2 lb/min. På de fleste turbo-kompressorkart omtales dette som 430 hp "airflow rating".

E50 har f.eks. 48 lb/min og omtales som 480 hk turbo.

E46 hadde 42 lb/min og ble omtalt som 420 hk turbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Joda :) , men man trenger ikke å være enig i det resultatet man får.

2. 0,9L x 60% x 4 stk dyser x 60 min = 129,6 L/time

 

129,6/460 hk = 0,282 L/hk/time.

 

Med AFR på 12,6:1 blir luftforbruket tilhørede 129,6 L/time = 43,2 lb/min. På de fleste turbo-kompressorkart omtales dette som 430 hp "airflow rating".

E50 har f.eks. 48 lb/min og omtales som 480 hk turbo.

E46 hadde 42 lb/min og ble omtalt som 420 hk turbo.

E50 steg 3 har vel en oppgitt effekt til 420 hester?

aktiv dyslektiker

 

 

for oss som liker escort før 1980

Link to comment
Share on other sites

E50 steg 3 har vel en oppgitt effekt til 420 hester?

Mulig, men det er ukjent for meg.

 

Her kan man se hva konkurrentene driver med: http://forums.nasioc.com/forums/showthread.php?t=1466312

 

740 ccm dyser på 3,5 BAR og 90% gir 172,8 liter i timen. Tilhørende Airflow for oppgitt AFR 11.8:1 er 52,57 lb/min som er 525 HP airflow rating.

 

EDIT.

Dette gir da 172,8 L / 525 hk = 0,329 l/hk/time. Se her ja! Dette er troverdige tall med vanlig bensin som drivstoff.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Et lite drag, her ser du såkalt "dårlig" bunndrag... putter bare på gir rett før den spinner seg løs..

Mannen ville bare fort hjem og spise middag...hehe

 

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Dette er langt over min erfaring og kunskap, men jeg må jo si at RS1000, uansett hvor mye eder og galle du tiltrekker deg, har MYE god teoretisk bakgrunn for utsagnene dine og det er ingen tvil om at det figurerer mye fantasitall på disse foraene. For min egen del så spiller det ingen rolle om en motor lager 400 eller 500hk, så lenge den fungerer bra. På en bakhjulsdreven cosworth så vil nok dette utgjøre minimalt ettersom tilnærmet ingen prøver å få effekten ned i bakken, men genererer hjulspinn på de fleste gir.

 

Hovedsakelig så vil jeg si at erfaring betyr mye og HK kan trylles fram i benk osv, men matematiske formler gir garantert en pekepinn på hva som er mulig. Så kort fortalt, jeg ville helst slippe å sitte i et debatt forum mot RS1000 på forbrenningsteori og virkningsgrad, men erfaring tilsier at alle teoretiske grenser kan strekkes LANGT.

 

Så for utviklingen av cosworthmotoren sin skyld så trengs begge deler, den ene part som fremlegger begrensningene og den andre som prøver å flytte dem.

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke det var ett argument for godt bunndrag.. For den gikk som ei bøtte møkk

 

Vi har litt forskjellige standarer for hva som er å gå som ei "bøtte møkk da", du er nok litt mer bortskjemt med høye effekter i cosworth en meg.

 

Denne går nå med ekstremt safe tenning og bensin blanding på høyt turtall. Men gir gode 560 hk på hjula. på 99 okt.

(iforhold til f.eks Klypen sin med 540 hk på race fuel)

 

Dette er langt over min erfaring og kunskap, men jeg må jo si at RS1000, uansett hvor mye eder og galle du tiltrekker deg, har MYE god teoretisk bakgrunn for utsagnene dine og det er ingen tvil om at det figurerer mye fantasitall på disse foraene. For min egen del så spiller det ingen rolle om en motor lager 400 eller 500hk, så lenge den fungerer bra. På en bakhjulsdreven cosworth så vil nok dette utgjøre minimalt ettersom tilnærmet ingen prøver å få effekten ned i bakken, men genererer hjulspinn på de fleste gir.

 

Hovedsakelig så vil jeg si at erfaring betyr mye og HK kan trylles fram i benk osv, men matematiske formler gir garantert en pekepinn på hva som er mulig. Så kort fortalt, jeg ville helst slippe å sitte i et debatt forum mot RS1000 på forbrenningsteori og virkningsgrad, men erfaring tilsier at alle teoretiske grenser kan strekkes LANGT.

 

Så for utviklingen av cosworthmotoren sin skyld så trengs begge deler, den ene part som fremlegger begrensningene og den andre som prøver å flytte dem.

 

Veldig ening i det meste her... man trenger ikke mer en 500 hk i en 2wd.

Men denne bilen blir nok ikke så ille når det gjelder traction, vi driver og arbeider med hubs for å få på 19" magnesiums senterboltshjul med slicks(DTM hjul)

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Et lite drag, her ser du såkalt "dårlig" bunndrag... putter bare på gir rett før den spinner seg løs..

Mannen ville bare fort hjem og spise middag...hehe

Alltid artig å se så takk for titten. Post #59 sier hvorfor resultatet er." putter bare på gir rett før den spinner seg løs.."

Skal bremse en annen morsom motor til uka.

kompen senket også på denne til ca 8.6:1 gt40.

Bilen er grom, med blant annet getrag kasse, gripper diff.

Med så langt 1. gear blir turtallsdroppet til 2. gear lite og man holder seg over 4000 o/min. Hvilke utvekslinger ser vi her, alle 3? Første, andre og diff. for han må kjøre ett stykke på 1. før det slipper. (Fra 5000 o/min? Og han på bensinstasjonen står med lue, så asfalten er vel rimelig kald). Helt sikkert skikkelig morro uansett.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på utvekslingeni kassa, men 1:1 på 5.gir.(rally cross kasse fra bilen til kitta) Han pumper ikke på 2 gear... han tømmer alle 5 gear. på klippet

Diffen har 3.3:1..

Mente de hadde hatt over 245 på 5 med den på gps har sist uke..

Ja eieren viste ikke at han ble filmet... bare fant det på You tube...(han klemmer ikke på på første fra start.. bare drar på gassen sukssesivt)

Jeg har selv kjørt bilen, og med den kompresjonen. er bilen veldig sterk i nedre register også(før ladetrykk).

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

1. men jeg må jo si at RS1000, uansett hvor mye eder og galle du tiltrekker deg,

2. har MYE god teoretisk bakgrunn for utsagnene dine og det er ingen tvil om

3. at det figurerer mye fantasitall på disse foraene. For min egen del så spiller det ingen rolle om en motor lager 400 eller 500hk, så lenge den fungerer bra. 4. På en bakhjulsdreven cosworth så vil nok dette utgjøre minimalt ettersom tilnærmet ingen prøver å få effekten ned i bakken, men genererer hjulspinn på de fleste gir.

5. Hovedsakelig så vil jeg si at erfaring betyr mye og HK kan trylles fram i benk osv, men matematiske formler gir garantert en pekepinn på hva som er mulig.

6. ,men erfaring tilsier at alle teoretiske grenser kan strekkes LANGT.

7. Så for utviklingen av cosworthmotoren sin skyld så trengs begge deler, den ene part som fremlegger begrensningene og den andre som prøver å flytte dem.

1. Hehehe, det viser bare det vi alle vet, ærlighet varer IKKE lengst.

2. Takk.

3. Så kan man spørre hvem som er ansvarlig for det. 100 hk forskjell i topp effekt vil gi mindre effekt på lavere turtall og ved moderate gass pådrag og dette gir nesten alltid mindre kjøreglede på en gatebil ved praktisk kjøring. Full gass, fullt ladetrykk og fullt turtall brukes ikke lenge eller ofte.

4. Det er nok stor forskjell på "halvfrisk" kjøring.

5. Ja, men med mindre man deltar i "Engine Masters Challange" som er ren "bremsebenkracing" så spiller det liten til ingen rolle. Det fører kun til en devaluering av hva hk er. Folk kjøre rundt med f.eks 500 hk og en hel verden med tilskuere tror at de ser 800 hk. Når de så skal bygge egen motor så "må de ha minst 500 hk" og velger deler derette som ødelegger bunndrag, respons og kjøreglede.

6. To motorer med samme fuel og airflow kan har forskjellig effekt og moment. Komp. kammer, ladetrykk, eksostemp, tenning osv har en betydelig innvirkning på resultatet. Tallene i bremsepapirtabellene vil vise sammenhengen og vil alltid avsløre fantasihk. Synd at så få bryr seg.

7. Problemet er at det ikke har vært særlig positiv utvikling. Litt flåset kan man si at "det enkelste har alltid vært å få ut høy topp effekt, oppskriften har alltid vært: "mer av alt". Til tross for at dette alltid har funket dårlig, så er de det de fleste fokuserer på og sørger for å gjøre. Problemet er å klare å utvikle en genuin forbedring av dreiemomentKURVEN og dette er selvsagt veldig vanskelig nå kvaliteten på drivstoffet blir stadig dårligere.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

5. Ja, men med mindre man deltar i "Engine Masters Challange" som er ren "bremsebenkracing" så spiller det liten til ingen rolle. Det fører kun til en devaluering av hva hk er. Folk kjøre rundt med f.eks 500 hk og en hel verden med tilskuere tror at de ser 800 hk. Når de så skal bygge egen motor så "må de ha minst 500 hk" og velger deler derette som ødelegger bunndrag, respons og kjøreglede.

 

Øhh, mener du med dette å si at EMC er bare tull???

 

Jeg vil påstå det motsatte, for her er det nemlig IKKE toppeffekt som er målet.

 

De tar altså å måler effekt å dreiemoment fra 2500 til 6500 o/min, tar gjennomsnittet fra begge disse skalaene, å legger sammen.

 

Dette betyr at vinneren er DEFINITIVT er en bra gatemotor.

 

Nå sist la de inn en omregning på slagvolum åsså, å det var faktisk en small block som vant, å til og med hadde mer effekt enn mange big block motorer.

 

 

Forøvrig er jeg helt enig i hva M-ic sier. ;)

Link to comment
Share on other sites

Usikker på utvekslingeni kassa, men 1:1 på 5.gir.(rally cross kasse fra bilen til kitta) Han pumper ikke på 2 gear... han tømmer alle 5 gear. på klippet

Diffen har 3.3:1..

Mente de hadde hatt over 245 på 5 med den på gps har sist uke..

Ja eieren viste ikke at han ble filmet... bare fant det på You tube...(han klemmer ikke på på første fra start.. bare drar på gassen sukssesivt)

Jeg har selv kjørt bilen, og med den kompresjonen. er bilen veldig sterk i nedre register også(før ladetrykk).

 

Hvis han ikke hadde full gass hele veien trekker jeg tilbake innlegget mitt, men er vanskelig å vite at han ikke klemmer på fra bånn når det ikke nevnes :)

Link to comment
Share on other sites

Øhh, mener du med dette å si at EMC er bare tull???

 

Jeg vil påstå det motsatte, for her er det nemlig IKKE toppeffekt som er målet.

 

De tar altså å måler effekt å dreiemoment fra 2500 til 6500 o/min, tar gjennomsnittet fra begge disse skalaene, å legger sammen.

 

Dette betyr at vinneren er DEFINITIVT er en bra gatemotor.

 

Nå sist la de inn en omregning på slagvolum åsså, å det var faktisk en small block som vant, å til og med hadde mer effekt enn mange big block motorer.

 

 

Forøvrig er jeg helt enig i hva M-ic sier. ;)

 

Absolutt ikke! EMC er helt fantastisk til sitt bruk. Strenge regler, god kontroll, krevende testprosedyre, resultat i gjennomsnitt osv. Helt suverent. Kan ikke sammenlignes med det som vanlige folk driver med her til lands.

 

Usikker på utvekslingeni kassa, men 1:1 på 5.gir.(rally cross kasse fra bilen til kitta) Han pumper ikke på 2 gear... han tømmer alle 5 gear. på klippet

Diffen har 3.3:1..

Mente de hadde hatt over 245 på 5 med den på gps har sist uke..

Ja eieren viste ikke at han ble filmet... bare fant det på You tube...(han klemmer ikke på på første fra start.. bare drar på gassen sukssesivt)

Jeg har selv kjørt bilen, og med den kompresjonen. er bilen veldig sterk i nedre register også(før ladetrykk).

Jeg antar at utvekslingene ikke er langt unna denne kassen her, og som vi ser og du vet så er dette "tett som hagl" i forhold til en vanlig kasse.

1st: 2.200

2nd: 1.671

3rd: 1.238

4th: 1.089

5th: 1:1

245 km/t kan stemme det. Med 215/40/17 dekk er det ca 7400 o/min og det er jo ikke usannsynlig.

For diskusjonen sin del, hvis dette med utvekslingene stemmer så ser vi at han drar hele 115 km/t på 1. gear og er 4500 o/min på 2. gear 90 km/t ! Forbikjøringer i 70 og 80 soner går via 1. gear eller?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

vi bremsa 561hk 718nm med simens 720dyser da var duty 92 prosent 4 bar grunntrykk

Skal vi se; det blir ca. 183,57 L/time / 561 hk = 0,327 L/hk/time. Ser her du, dette ligner noe. Med AFR på 11,8:1 er airflow 57,3 lb/min, så nå nærmer vi oss noe.

 

Med tallene i post #136 ville 183,57 L/time vært nok til utrolige 667 hk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

den gjør 110kmt på 1gear,du trenger ikke ha 1gear i 70-80 kmt.. den kan kjøres på første helt ned til 1500rpm.. den er mer enn nok sterk i bunnen.. på 1gear spinner den seg løs rundt 3500 rpm.. på 2gear ca 4000 rpm.. topp farten er 241 kmt.. da går den på turtalls kutt.. bakstillinga er bygget om,eksentriske teflon foringer,for og rette inn spissing og camber.. anlegget til hjullagrene er gjort om,for og ta siste finpuss på camber... den sliter bakhjulene helt jevnt over... alle her vet vel at dette blir gjort,for og få bedre feste.. ps: rs1000. oi.. hvorfor har husnes`n med bensin trykket når det gjelder dyser her a...?? passer det inn i regnestykket ditt?

 

jeg har ikke noe i mot noen her... men dem som har klemt ut dritt her nå,å IKKE møter opp på rudskogen den 4/4-08, dem har jeg mistet all respekt for... KVERNA bør egentlig denge denne bilen lett.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

1. den gjør 110kmt på 1gear,du trenger ikke ha 1gear i 70-80 kmt.. den kan kjøres på første helt ned til 1500rpm.. den er mer enn nok sterk i bunnen.. på 1gear spinner den seg løs rundt 3500 rpm.. på 2gear ca 4000 rpm.. topp farten er 241 kmt.. da går den på turtalls kutt.. bakstillinga er bygget om,eksentriske teflon foringer,for og rette inn spissing og camber.. anlegget til hjullagrene er gjort om,for og ta siste finpuss på camber... den sliter bakhjulene helt jevnt over... alle her vet vel at dette blir gjort,for og få bedre feste..

 

2. ps: rs1000. oi.. hvorfor har husnes`n med bensin trykket når det gjelder dyser her a...?? passer det inn i regnestykket ditt?

 

3. jeg har ikke noe i mot noen her... men dem som har klemt ut dritt her nå,å IKKE møter opp på rudskogen den 4/4-08, dem har jeg mistet all respekt for... KVERNA bør egentlig denge denne bilen lett.... :rolleyes:

 

1. Akkurat. Nei selvsagt trenger du ikke det, men poenget mitt er at bilen er tungt utvekslet og hvis man må kjøre forbi noen som kjører for sent i f. eks 60 km/t speedometerhastighet (ca. 55 km/t virkelig fart) i en 70 sone, så ser vi at du da har ca. 36-3700 o/min på 1. gear og ca. 2800 o/min på 2. gear.

Hvis vi forholder oss til bremsepapirene viser de at det ikke akkurat er overflod at krefter på disse lave turtall og når turtallet så øker, da blir det selvsagt som du sier, det spinner rett løs pga man kjører så lave gear.

 

Det er også slik at 161 hk ved 4000 o/min er 287 Nm og det er omtrendt det samme som en original Cosworth har.

Videre er ditt 2. gear er nesten like tungt som ett vanlig Cosworth 3. gear og da virker det rart at du spinner så lett løs når en original Cosworth ikke gjør det, eller?

 

2. Det er med 4,0 BAR at regnestykket stemmer. Med 3,0 BAR blir det usannsynlige 0,283 L/hk/time.

 

3. Kan ikke være særlig tvil om at bilen din går godt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis han ikke hadde full gass hele veien trekker jeg tilbake innlegget mitt, men er vanskelig å vite at han ikke klemmer på fra bånn når det ikke nevnes :)

 

 

den gjør 110kmt på 1gear,du trenger ikke ha 1gear i 70-80 kmt.. den kan kjøres på første helt ned til 1500rpm.. den er mer enn nok sterk i bunnen.. på 1gear spinner den seg løs rundt 3500 rpm.. på 2gear ca 4000 rpm.. topp farten er 241 kmt.. da går den på turtalls kutt.. bakstillinga er bygget om,eksentriske teflon foringer,for og rette inn spissing og camber.. anlegget til hjullagrene er gjort om,for og ta siste finpuss på camber... den sliter bakhjulene helt jevnt over... alle her vet vel at dette blir gjort,for og få bedre feste.. ps: rs1000. oi.. hvorfor har husnes`n med bensin trykket når det gjelder dyser her a...?? passer det inn i regnestykket ditt?

 

jeg har ikke noe i mot noen her... men dem som har klemt ut dritt her nå,å IKKE møter opp på rudskogen den 4/4-08, dem har jeg mistet all respekt for... KVERNA bør egentlig denge denne bilen lett.... :rolleyes:

 

Hvis jeg denger denne bilen med stasjonsvogna skal jeg le langt og lenge helt hjem, for med 105hk i 1985 burde den slå meg ;)

Link to comment
Share on other sites

driver å setter digital km å tripp i den nå... justerer etter gps,tror den skal være ganske korekt... jeg er veldig i tvil på om turtallet i bremse papirene virkelig stemmer.... det er ikke uttak til speedometer i den kassa som sitter i.. så jeg skal ta ut signalet i diff`n da kan jeg legge turtal og hastighet ved siden av verandre.. så skal jeg komme tilbake med info om hvordan det ligger ann...

 

sorry,kverna... jeg så ikke det siste innlegget ditt.... ;)

jeg var ikke klarover at dette ble filmet... å siden det var folk på den bensinstationen,å politikammeret er 8meter unna det krysset jeg passerte før jeg ga på.... så holdt jeg vel kansje igjen litt i starten ja :blush:

litt feg kansje,men den bilen er litt godt kjent her..... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...