Jump to content

Bremsing


kh turbo

Recommended Posts

haha lite gøy det på vestlandske veier, ubrukelig er mitt ord, da måtte jeg legge i 2gir da feks i 60 sonen for å få GUFF :D

 

Da har du feil utveksling...

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

supra`n til tommy bremsa 1060hk hos trond... den spant ikke ;)

bonden sin ble kjørt med en turbo med 95 eksos hus... dvs,bak trykk på 2,2bar... da kan den ikke bremse 700... eller...jo,kansje hos ringsa`n ;) vi har jo sett her hvor mye klypen sin bremsa hos ringsta`n,å hvor mye den bremsa hos christer på autokvikk..... det var ikke akurat noen marginal forskjeld;)

 

Hva var forskjellen hos Autokvikk og hos Ringstad? Helt lik motor ved begge tilfeller?

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

brukte sikkert gammel racefuel når den ble bremset hos christer da vøtt.. hehe...

 

vinge87; da tviler jeg på at du kommer opp i disse efektene ;)

 

men det er vel åpen dag hos trond igjen snart vel....?

 

hvem melder seg på,å kjører bilensin ett drag der da???

 

da hadde vi jo fått mange biler i samme rulle ;)

Link to comment
Share on other sites

Tenk å fått ladetrykket og take offen på 3500 :D (ja drømmer vel litt nå hehe)

Du klarer nok det med ditt oppsett, (400 hk) så det er en realistisk drøm i tilfelle.

søkeord vinge87 innrømmelse sannheten gt3076

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

10% er jo ikke så voldsomt mye det? Temperatur osv. spiller jo inn. Dessuten var jo den bremset i benk hos Ringstad og på nav hos Kvikk vel? Mega vannavkjølt intercooler med vann som holder kanskje rundt 10 grader hos Ringstad? Noen som har noe ille om Rototest?

x - RS Turbo S2

Link to comment
Share on other sites

jo, men først tok de ut 709 på vanlig bensin

Kan du finne ut "fuelflow" på denne motoren? Altså hvor mye bensin som brukes ved fullt effektuttak?

1. Hvilke dyser?

2. Hvilket bensintrykk?

3. Hvilket sprut og "duty cycle"?

 

(Rs 500 tømmer alle 8 grønndysene for 500 hk + på vanlig bensin, så 700 hk skulle tilsi 1600 ccm dyser på over 80% duty.)

 

 

 

slutt hastighet på stripa kan gi endel informasjon (402m)

Helt klart det som tydeligst viser hva som finns på hjulene og idirekte bor i motoren.

 

Om effekten er tilstede og om det er en dreiemomentkurve som passer til drivverket. Dersom man i tillegg sjekker "fuelflow" (og AFR) så han man i grunnen det man trenger for å anta maks motoreffekt ut fra BSFC. (og luftforbruk)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1600ccm dyser??? hallo? på 1020ccm dyser,kan jeg plukke ca 820hk i motoren på e85... den vill da bruke 30% mere fuel,enn hva den gjør på 99okt...

 

husker ikke hvor mye "duti" jeg brukte når min ble bremset,men det var under 80%.860ccm dyser,å bremsepapirene ligger jo på denne siden.......

Link to comment
Share on other sites

hvis man setter opp regnestykket så flower 1020cc dyser til 608hk på 80% duty, og 684 på 90%. hva som har blitt bremset i en eller annen benk er sikkert en annen historie :D

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

hvis man setter opp regnestykket så flower 1020cc dyser til 608hk på 80% duty, og 684 på 90%. hva som har blitt bremset i en eller annen benk er sikkert en annen historie :D

 

Bare av nysgjerrighet....kordan ser det regnestykket ut ?....

Link to comment
Share on other sites

1. 1600ccm dyser??? hallo? på 1020ccm dyser,kan jeg plukke ca 820hk i motoren på e85... den vill da bruke 30% mere fuel,enn hva den gjør på 99okt...

 

2. husker ikke hvor mye "duti" jeg brukte når min ble bremset,men det var under 80%.860ccm dyser,å bremsepapirene ligger jo på denne siden.......

1. Mener du at 1020 ccm dyser - 30%, altså 750 ccm med vanlig bensin er nok til 820 hk?

2. 860 ccm x 80% er 688 ccm som x 4 stk dyser og 60 minutter gir 165 liter i timen i "fuelflow", enig?

165 l/time / 600 hk = 0,275 L/hk/time. Dette er ikke ett realistisk tall for ærlig og stabil effekt når man har en litereffekt på 300 hk og vanlig bensin som drivstoff.

EDIT.

Hvis vi snur litt på det så kan 688 ccm omregnes til 65,52 lb/hr med fuel.

65,52 X 4 stk dyser X AFR 11,9 = 3119 lb/hr med luft / 60 min = 51.98 lb/min med luft.

 

For en grønndysecosworth ser det slik ut;

444 X 95% duty /10,5 = 40,17

40,17 X 4 stk dyser X AFR 12,6 = 2024,64 lb/hr / 60 min = 33,74 lb/min med luft, noe som tilsvarer 330 - maks 340 hk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tull å spekulere i hvem sin rulle som er riktig.

Alle vet at en motor trenger luft og drivstoff for å produsere effekt og jo større mengde, jo høyere effekt. Dette er mer eller mindre uansett og selvsagt.

Nå når "alle" med høyeffektmotorer har datasprut og bredbandalambda er det enkelt å finne "fuelflow" via datasprutet og deretter multiplisere med AFR fra bredbandalambdaen som har registrert "Air/fuel ratio" for å finne luftforbruk.

 

Dette er enkelt og det gir en totalt rettferdig sammenligning.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg vet da om en motor her,som ble bremset 371hk med grønne dyser i benken til trond stensbøl....dem var nok helt tømt ja,men det var mulig.. å det er vel den å a-kvikk som er di strengeste benkene...

 

en ting er å ha det i hodet.. det er noe annet å ha det i motoren...

Link to comment
Share on other sites

Noen ble hårsår når RS1000 fikk rett :lol:

 

Bensinforbruk tilsier effekt desverre, enkel matte.

Trenger ingen skills på kalkulatoren for å fåstå det.

Det er er jo lett å få 600hk ut av en motor når benken lyger så det renner

:lol: :lol:

Opinions are like assholes, everybody has one and some of them stink

Link to comment
Share on other sites

Noen ble hårsår når RS1000 fikk rett :lol:

 

Bensinforbruk tilsier effekt desverre, enkel matte.

Trenger ingen skills på kalkulatoren for å fåstå det.

Det er er jo lett å få 600hk ut av en motor når benken lyger så det renner

:lol: :lol:

 

Det er ikke snakk om hår sår... men fornuft... ingen som ikke sier at mende bensin begrenser maksimalt... men er andre ting som kan jukse opp effekt en selvom dysa er teoretisk tom på gitt trykk. Har du samme str. dyser på to forskjellige motorer, vil de ikke gi samme effekt på samme tømmningsgrad, dette har med f.eks frikskjon i motoren.

 

Så om bilen bruker 3 liter på mila har 500 hk uansett(gammal volvo 230 f.eks)??? tullball... driter i hva lags skills du har i matte..(jeg har hovedfag)

Er ikke det som skal til for å bygge motor, men erfaring.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

jeg vet da om en motor her,som ble bremset 371hk med grønne dyser i benken til trond stensbøl....dem var nok helt tømt ja,men det var mulig.. å det er vel den å a-kvikk som er di strengeste benkene...

 

en ting er å ha det i hodet.. det er noe annet å ha det i motoren...

For å referer til en jeg har "litt" tro på.

I motsetning til hva de fleste tror så går en motor på LUFT. Det er luftmengden som gjør jobben, det valgte drivstoff (bensin, diesel, etanol, metanol) brukes bare til å varme opp luften slik at denne ekspanderer, skaper trykk og presser stempelet nedover. En motors luftforbruk er GIGANTISK i forhold til drivstoff forbruket.

 

803 dysene på 100% (lavmål, men ok) gir 444 ccm som bla bla bla,,, 106,65 L/time /371 hk = 0,287 L/hk/time.

Hva så med luftforbruket?

444 ccm x bla bla bla x antatt AFR for 0,287 L/hk/time = 37,21 lb/min => 372 NA hp flow rating.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

driter i hva lags skills du har i matte..(jeg har hovedfag). Er ikke det som skal til for å bygge motor, men erfaring.

Nå du har begge deler så er det jo enkelt for deg å plukke disse regnestykkene fra hverandre samt pulverisere resonementene "mine",,,,,,,,,dersom de IKKE er korrekte, sant? :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ikke vanskelig å se hvem som er hår sår her...

hvorfor er ikke bensin trykket med i regnestykket ditt??

 

det hjelper ikke hva regnestykket ditt sier...

jeg har hatt med noen motorer på bremsing,å det er praksisen som teller vetdu...

 

gå å skall i veggen a,RS1000 :blink:

Link to comment
Share on other sites

1. ihvorfor er ikke bensin trykket med i regnestykket ditt??

2. det hjelper ikke hva regnestykket ditt sier...

3. jeg har hatt med noen motorer på bremsing,

4. å det er praksisen som teller vetdu...

1. Fordi det var 860 ccm og 80% som ble opplyst. Det interesanter er jo hva motoren får av bensins i praksis, ikke hva dysene heter eller er oppgitt til. Som du ser bruker jeg 444 ccm for 803 dysene på Cosworth selv om disse er oppgitt til 390 ccm. (Eller 383 ccm ved 2,7 BAR)

2. Ok.

3. Det tviler ikke jeg på.

4. Javisst. Er det noen som har påstått noe annet?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

4. prøv selv,å se hva du får motoren din til å yte "på hvordan dyser du vill" å se hva som skjer med regnestykket ditt,,,

 

 

men du får huske at det er ikke bare luft å bensin som henter efekten.... men det har du sikkert regnet ut alt selv det oxo...?

ellers kan jeg fortelle deg det.. helt gratis!

Link to comment
Share on other sites

4. prøv selv,å se hva du får motoren din til å yte "på hvordan dyser du vill" å se hva som skjer med regnestykket ditt,,,

 

 

men du får huske at det er ikke bare luft å bensin som henter efekten.... men det har du sikkert regnet ut alt selv det oxo...?

ellers kan jeg fortelle deg det.. helt gratis!

4. Håpet er å klare å tilføre nok luft til at AFR på ca. 12,6 - 13,2:1 kan oppnås for ett fuelflow på ca. 140 L/time. Effektmålingen får bli som den blir.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

luft er vel det minste problemet å få klemt i en motor.....

 

hvor store dyser kjører du med selv ?

Nei, luft er det eneste og det største problemet å få klemt inn i en motor.

 

Har flere muligheter, type, størrelse og antall er ikke bestemt enda.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

enig der RS1000..

viss å få inn luft var det minste problemet, hva er problemet da? hehe

 

edit: en ottomotor er en luftpumpe.. den som pumper mest luft vinner ;)

 

men den å regne på dyser virker jo aldri helt i praksis...

jeg bremset med 900ccm dyser på 60%duty og 460hk i motor, åssen stemmer det med formelen da?

Edited by Dre Racing@
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...