Jump to content

Bremsing


kh turbo

Recommended Posts

Hmmm¨, jeg er ikke noen klipper på data, men skal prøve å få Hansi til å hjelpe meg med å legge ut bremse papirene..

Jeg har 515 nm på hjula ved 6000 omdr. så kammene mine kunne med fordel vært noe mildere for mitt oppsett....;)

Men til sommeren da... he he

 

Alt er pakket og klart for Våler så da bærere det av sted... gøyå teste litt på bane selvom jeg ikke er blandt de "værste"...;)

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 177
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Larsern

Ser bra ut dette. :) Gir vel ikke riktig nok motstand "rullene" til og yte spoolup´en rettferdighet?

 

Hvorfor ikke dra den litt lengre på turtall?

 

 

Blir gøy og se den på våler. Drar nedover på lørdagen en tur.

Kanskje dumt sp.mål , men hvilken bil er det?

Står kanskje tidligere i tråden eller i en annen, men gidder ikke lete. :P

Link to comment
Share on other sites

Hvit vingebil, ser helt orginal ut, kun med smale lykter for å få plass til intercooler...

denne "rulla" har blitt samelignet med trond stensbøl sin på flere biler, og gir 2-3 hk mindere... og trond sin er vel en av de strengere rullene som er i Norge. Så denne benken skal ikke gi noen "bonus" hk.

 

Spool upen stemmer den, med slik den har kommet på veien tidligere...

 

 

Klar over at jeg har mye effekt å hente på å flytte rpm. sperra, men vil ha en "holdbar" bil, synes cossi motoren har for langt slag for å varve noe særlig over 7000...velger derfor å ha 7200 omdr på sperra.

 

Er nok sjåføren som setter begrensiningene her gitt...;)

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Her..

Modig og vennlig gjort.

Takker. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dette gikk jo ikke bra...

Fikk kjørt 15-20 runder på Våler før varmeapperat registeret eksploderte inni bilen...:(

Hadde en kort stund håp om topp paknings brudd, men den gang ei...

Så det blei nye nicasil foringer, omega stempler (8.3:1 i komp), 136,5 lange råder, longs studs, nytt swedish innsug, 3"spjeld hus, cooper topp-pakning, mer porting av topp, nye mekaniske kammer, større A/r på turbin huset(siden jeg fikk mottrykk alerede på 1.9 bar)....

 

Ting begynner å ta form nå, bunn er sammen, venter på toppen som blir portet av ringspeed, og kammer som blir slipt av KM cams.

 

Så da får vi se hva motoren klarer å yte, og at det forhåpentligvis holder litt lenger denne gang.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ser i en annen tråd at det visst har skjedd mye siden 24/7-07, bl.a. med kompen. EDIT. 7,8 - 8,3 - 9,2 - 8,8:1

Oppdaterer du litt?

Linken til bremspapirene som Hansi la ut trenger også en oppdatering.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, motoren min her vært igjennom 3 ras siste året, sånn man lærer hva som funker og ikke funker... 4 nye omega stempler i vinter og senket kompen fra 9.2:1 til 8.8:1...har lekt litt for mye med høy komp og høyt trykk, må finne den perfekte balanse gangen.

Bremse papirer kommer.

 

Skal bremse en annen morsom motor til uka.

Som også led samme skjebne som min med komp/tenning i benken på 660 hk med gjennomslag på 3 stempler(ringene satt fast) kompen senket også på denen til ca 8.6:1

 

Denne kan jeg garantere 700hk på 98 okt benisn.... gt40, nicasil linere, titan long studs, wrc under spyling av stempler, lange råder, omega wrc stempler, maks porta(eksos porter flyttet oppover, sveiset og slipt om for å få de lenger opp), omgjorte forbrenningskammer, inconel ventiler, hjemmelagd innsug m/4" spjelhus, 3" rørgate, monster intercooler, smc, 3,5" eksos, thomas grenrør, 60 mm hks wg...osv...

 

Bilen er grom, med blant annet getrag kasse, gripper diff.. denne blir grom om det holder...krysser fingere...

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Ja, motoren min her vært igjennom 3 ras siste året, sånn man lærer hva som funker og ikke funker... 4 nye omega stempler i vinter og senket kompen fra 9.2:1 til 8.8:1...har lekt litt for mye med høy komp og høyt trykk, må finne den perfekte balanse gangen.

Bremse papirer kommer.

Såpass ja. Kjedelig da. Har du brukt de samme kammene hele tiden? Bremsepapirene er god underholdning.

 

Skal bremse en annen morsom motor til uka.

Uke 9 kan bli en bra uke. Gausen / Husnes har sagt det samme.

Får du registret ladetrykk, bensintrykk, duty cycle og turtall selvsagt ved maks moment og effekt?

 

Som også led samme skjebne som min med komp/tenning i benken på 660 hk med gjennomslag på 3 stempler (ringene satt fast) kompen senket også på denen til ca 8.6:1

Hvilke stempler var dette da?

 

Denne kan jeg garantere 700hk på 98 okt benisn.... gt40, nicasil linere, titan long studs, wrc under spyling av stempler, lange råder, omega wrc stempler, maks porta(eksos porter flyttet oppover, sveiset og slipt om for å få de lenger opp), omgjorte forbrenningskammer, inconel ventiler, hjemmelagd innsug m/4" spjelhus, 3" rørgate, monster intercooler, smc, 3,5" eksos, thomas grenrør, 60 mm hks wg...osv...

Det skal bli interessant å se denne dreiemomentkurven.

 

Bilen er grom, med blant annet getrag kasse, gripper diff.. denne blir grom om det holder...krysser fingere...

Lykke til.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Nei, byttet til noen vassere fra ca 8 mm til 10,3 i løft, men litt mildere durasjon. 272 til 264 grader.

 

2. Har ikke noe annet en manometer som registerer bensintrykk, duty cycle kan logges i sprutet, men ser ikke nødvendigheten. har eksos temp. på alle primærrør, og får ut hk og moment i forhold til turtall og ladettrykk.

Veldig spent på denne motoren selv. Laddet 2.1 sist, skal vel opp i 2.4 bar nå om ikke noe sier stopp...

 

3. Omega wrc, flate, som jeg nå begynner og tvile veldig på om er et heldig valg sammen med formen på forbrennings kammerene til cosworth toppen, spes. ved høyt turtall.

 

4. hvordan tipper du den vil se ut Pelle...;) Jeg har sett den sånn den ble bremset i sommer, men desverre havarerte.

 

Takk takk

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

1. Nei, byttet til noen vassere fra ca 8 mm til 10,3 i løft, men litt mildere durasjon. 272 til 264 grader.

 

2. Har ikke noe annet en manometer som registerer bensintrykk, duty cycle kan logges i sprutet, men ser ikke nødvendigheten. har eksos temp. på alle primærrør, og får ut hk og moment i forhold til turtall og ladettrykk.

Veldig spent på denne motoren selv. Laddet 2.1 sist, skal vel opp i 2.4 bar nå om ikke noe sier stopp...

 

3. Omega wrc, flate, som jeg nå begynner og tvile veldig på om er et heldig valg sammen med formen på forbrennings kammerene til cosworth toppen, spes. ved høyt turtall.

 

4. hvordan tipper du den vil se ut Pelle...;) Jeg har sett den sånn den ble bremset i sommer, men desverre havarerte.

 

Takk takk

 

1. Det synes jeg var ett godt valg i dette tilfelle.

2. Helt unødvendig ja, kun "kjekt å ha" for kontroll av BSFC i ettertid. (Vil ikke se tall som 0,276 L/hk/tim e.l.) Jeg også. Spesielt effekten på 4000 o/min selv om dette i praksis spiller uvanlig liten rolle akkurat denne gangen.

3. Da blir det å håpe og satse på at det går bra likevel. Det virker som om stadig flere velger flate stempler så det går vel bra?

4. I forhold til den kurven som Hansi la ut, men som dessverre er borte nå, så flyttes kurven litt mot høyre, oppover og den er også litt lenger. :D

 

For ordens skyld, nøyaktig hvilken GT40 er det du bruker på denne motoren? Ikke denne iallefall :) :

http://www.atpturbo.com/root/maps/gt40r.htm

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med flate stempler er det flate området i "forbrenningskammeret" på cossi toppen... ser ut til at det dannes en stygg tenningsbank der ved høy kompresjon og mye trykk, som ikke høres godt med lytte utstyr.

 

Den som skal bremses til uka har vi bygd om kammeret på så det flate området er borte, og forbrenningskammertet er rundt. Så får vi se om det hjelper.

 

Litt usikker på spec på turbo, er lenge siden, jeg har gitt den i spons til denne bilen. har noe papirer, mener det er denne, er ar 0.95.

http://shop.scanturbo.dk/pi/Garrett_GT4094...hk_1775_23.aspx

 

Nm kurven kommer tidligere en jeg hadde med de gammle kammene, rett opp og ganske flat ut til ca 7100 omdr.

(samme kammer som mine 264 grader. 10,3 i løft)

 

Om alt går bra legger jeg ut papirer etter bremsing.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

1. Problemet med flate stempler er det flate området i "forbrenningskammeret" på cossi toppen... ser ut til at det dannes en stygg tenningsbank der ved høy kompresjon og mye trykk, som ikke høres godt med lytte utstyr.

 

2. Den som skal bremses til uka har vi bygd om kammeret på så det flate området er borte, og forbrenningskammertet er rundt. Så får vi se om det hjelper.

 

3. Litt usikker på spec på turbo, er lenge siden, jeg har gitt den i spons til denne bilen. har noe papirer, mener det er denne, er ar 0.95.

http://shop.scanturbo.dk/pi/Garrett_GT4094...hk_1775_23.aspx

 

4. Nm kurven kommer tidligere en jeg hadde med de gammle kammene, rett opp og ganske flat ut til ca 7100 omdr.

(samme kammer som mine 264 grader. 10,3 i løft)

 

5. Om alt går bra legger jeg ut papirer etter bremsing.

 

1. Mye ueninghet rundt dette avhengig av hvem man diskuterer med. Det finns vel eksempler på folk som har hatt suksess hver for seg med alle typer squish og alle typer mangel på squish. Noen liker og har tro på noe som andre rister på hodet av. Man må bare ta en avgjørelse i forhold til hva man har tro på. (Nesten som religion? :lol: )

 

2. Det er flere rundtom her som har gjort det samme på sine motorer og de virker godt fornøyd. Endel lavere effekt enn det du skal til med her, men likevel.

 

3. Ja, den har kapasitet nok i begge retninger samtidig: http://www.turbobygarrett.com/turbobygarre...094R_Comp_e.jpg

 

4. Høres lovende ut så det blir spennende å se.

 

5. Alt må gå bra.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Den turboen fungerte knall i benken(og det lille den ble prøvd på veien før bremsing), vurderer å bytte til denne selv... får se når vi begge har bremset begge motorene..

 

Ganske likt oppsett, den er litt mer ekstrem i porting, turbo, innsug, spjeldhus, 2,5 mot 3" rørgate/intercooler, 4 og 3" spjeldhus.

 

Spenende og se forskjell.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Da er den dagen i havn.

 

Jeg tok munnen min litt full og lovte 700hk.

Det blei ikke tilfelle:(

 

Bilen bremset 409.5 kw og 582.3 nm på hjul ved 2.15 bar. (99 okt)

 

Dvs 556, 92 hk på hjul... Dette ligger endel under 700 hk i motor.

 

På en annen side kunne operatør av bremse benk opplyse om at Rolf Klypen bremset 540 hk(1.9 bar) på race fuel i samme benk... Så eieren er meget fornøyd med bilen, det som er best er en helt vannvittig respons, som minner om en suge-motor+ en meget god og lang moment kurve over 500 nm fra ca4500 og 550 fra ca5000 omdr. på hjul.

 

For Pelle sin del så ble det dårlig med gamp ved 4000 omdr 161 hk på hjul(1,6 i ladetrykk), men 272 hk ved 4500.

 

Kjellarnebremsing006.jpg

 

Kjellarnebremsing007.jpg

 

Kjellarnebremsing008.jpg

 

Kjellarnebremsing004.jpg

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Da er den dagen i havn.

 

1. Jeg tok munnen min litt full og lovte 700hk.

Det blei ikke tilfelle:(

 

2. Bilen bremset 409.5 kw og 582.3 nm på hjul ved 2.15 bar. (99 okt) Dvs 556, 92 hk på hjul... Dette ligger endel under 700 hk i motor.

 

3. På en annen side kunne operatør av bremse benk opplyse om at Rolf Klypen bremset 540 hk(1.9 bar) på race fuel i samme benk... Så eieren er meget fornøyd med bilen, det som er best er en helt vannvittig respons, som minner om en suge-motor+ en meget god og lang moment kurve over 500 nm fra 4500 og 550 fra 5000 omdr. på hjul.

 

4. For Pelle sin del så ble det dårlig med gamp ved 4000 omdr 161 hk på hjul, men 272 hk ved 4500.

 

1. Du er tilgitt. På gatebil går Klypen sin for å være en 800 hk Cossie så da kan vel denne passere for å være en 800 hk + hk Cossie. :) Vi ser igjen hvorfor man ikke kan bløffe, lure eller svindle seg til gode drag resultater.

2. Vil du oppgi relevante turtall?

3. Dette er ikke noe nytt dessverre. Utrolig rart hvordan hk fordamper eller? Å miste 240 hk! eller hele 30% må være irriterende for å si det mildt.

4. Takk skal du ha. Det var ikke så mye ladetrykk ved turtall under 5000 o/min da? Er 0,5 BAR ved 4000 o/min og 1,3 BAR ved 4500 O/min i nærheten av sannheten eller?

 

EDIT:

Jeg fikk ikke frem bildene i sted.

Fullt ladetrykk ved 5400 o/min?

398 KW hjul var vel irriterende?

Grattis uansett. :D

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2. se i bilder...:)

3. Det skal vel legges til at Klypen sin ble bremset på 2.4 bar mener jeg? og ingen tvil om at den går bra, men vi får se til sommeren åssen de to bilene går i forhold til hverandre tenker jeg...

4. 1.6 bar ved 4000 omdr, 4200-4300 fullt lade trykk.

 

Bilen skal etter all sannsynelighet testes først helg i april på rudskogen.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Hvordan føles dette etter vanlig vei ?

Må gå noe jæ........ ?

 

Synes dette er imponerende også :

 

"bremseresultatet endte på 290hk ved 4143omdr og 498,5nm ved 4025omdr det var da clutchen slapp igjen desverre :S

dette var på 1,4bar i ladetrykk! "

 

Dette med 8 vent. topp !

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Denne bilen er ikke testet noe videre enda(er jo bremset i dag, kun kjørt frem å til bake til jobb for å få den varm noen ganger før bremsing)... jeg har nogelunde tilsvarende oppsett selv... og det hører ikke hjemme på veien rett og slett... hjulspinn til 200 km/t på 4. gear.

 

Hvordan føles dette etter vanlig vei ?

Må gå noe jæ........ ?

 

Synes dette er imponerende også :

 

"bremseresultatet endte på 290hk ved 4143omdr og 498,5nm ved 4025omdr det var da clutchen slapp igjen desverre :S

dette var på 1,4bar i ladetrykk! "

 

Dette med 8 vent. topp !

 

Ford OHC? De gir mye moment og trykk langt nede i registeret...den går sikkert fælt på veien...:)

 

Hehe, jeg tok såpass feil ja. :blush:

 

Denne turbo imponerer stort...! både i bunn og topp av registeret...

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

" hjulspinn til 200 km/t på 4. gear."

 

 

Brutalt!!

 

Skal være mer en middels dyktig sjåfør for å håndtere dette.........

Hadde vært den sikre død med meg bak spakene!

 

De talla er i fra ohc'n til Calnor her på forumet.

Effektkurven var på vei rett opp da clutsh'en takket for seg.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

" hjulspinn til 200 km/t på 4. gear."

 

 

Brutalt!!

 

Skal være mer en middels dyktig sjåfør for å håndtere dette.........

Hadde vært den sikre død med meg bak spakene!

 

Det er rett og slett brutalt!

 

Da min fikk julspinn i 3.gir så gikk jeg rett i tunnel veggen. Dette har jo selvfølgelig andre årsaker også da, sperr osv. Men ja, hadde noen ønsket meg død, hadde nok et par nøkler til denne bilen holdt. :wub:

 

Men si meg - hvordan i alle dager vet du at den har hjulspinn til 200km/t i 4.gir når du faktisk bor i norge, og KUN har testet bilen "fram og tilbake til jobb"?! :huh: Hehe. Var gjerne "litt" seint ute til jobb da eller? Hehe

-Arne

'03 Silverado, Duramax
'11 VW transporter
'06 Land Cruiser konebil
X'86 Sierra Cos 2wd X'Sierra cos 4x4 X'SVT Lightning
X...osv...

Link to comment
Share on other sites

Men si meg - hvordan i alle dager vet du at den har hjulspinn til 200km/t i 4.gir når du faktisk bor i norge, og KUN har testet bilen "fram og tilbake til jobb"?! :huh: Hehe. Var gjerne "litt" seint ute til jobb da eller? Hehe

-Arne

Var ikke samme bilen, bare en med tilsvarende oppsett ;)

Link to comment
Share on other sites

1. Du er tilgitt. På gatebil går Klypen sin for å være en 800 hk Cossie så da kan vel denne passere for å være en 800 hk + hk Cossie. :) Vi ser igjen hvorfor man ikke kan bløffe, lure eller svindle seg til gode drag resultater.

2. Vil du oppgi relevante turtall?

3. Dette er ikke noe nytt dessverre. Utrolig rart hvordan hk fordamper eller? Å miste 240 hk! eller hele 30% må være irriterende for å si det mildt.

4. Takk skal du ha. Det var ikke så mye ladetrykk ved turtall under 5000 o/min da? Er 0,5 BAR ved 4000 o/min og 1,3 BAR ved 4500 O/min i nærheten av sannheten eller?

 

EDIT:

Jeg fikk ikke frem bildene i sted.

Fullt ladetrykk ved 5400 o/min?

398 KW hjul var vel irriterende?

Grattis uansett. :D

 

409,5 kw på hjulene...;) 2 kolone, Corr power.

 

Min egen bil jeg har testet ja(på autobanen i tyskland...ville aldri finne på noe sånn her hjemme, er da lovlydig, jeg vil da ikke ta livet av min far som jobber i up...;))... Denne er en kamerat sin.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...