Jump to content

Bremsetreff 2.juni 2007


Recommended Posts

Bremsepapirene er da tilgjengelige for gjennomgang, diskusjon og komentarer ;)

 

joppa

 

 

Hansi

 

 

Cossieman

 

 

JHs86vinge

 

 

TJ_RS_Turbo

 

 

Silkesvarten

 

 

351RS

 

 

RH_Racing

 

 

Puma99

 

 

Audun

 

 

Even

 

 

365HP

 

 

alieu

 

 

2.8i_TIC

 

 

sierracosworth

 

 

Sierra RS

 

 

Homemade

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Wingdude: joppa har fått bremsepapir fra Hansi.
Takker, er rettet opp.

 

 

 

Detter er bilen til GTD40 her på forumet. Bilen kler virkelig de nye OZ WRC felga, det er helt sikkert :)

 

Må si at det er veldig imponerende hva Pukkelrygg har fått til med utvikling av programvare til live-mapping av std cosworth ECU. Regner med de gutta får mye å gjøre etterhvert som dette blir enda mere kjent, og folk forstår at dette er et meget bra alternativ til et kostbart sprut. Folk har jo svært ofte forskjellige motoroppsett og turboer, og med live-mapping på enten rulle eller "gata" vil man få en bil som bør funke svært bra. Håper Hansen-brødrene kan stille på fremtidige bremsetreff og "skreddersy" chipper til de som har motor-oppsett litt utenfor de vanlige "steg-setta".

 

Et par av bilene som bremsa godt over 400hk hadde vel hatt godt av et oppgradert tenningsanlegg, ser ut som det er mange som ikke ser hvilke begrensninger og problemer som oppstår med std tenningsanlegg når effekten stiger.

Link to comment
Share on other sites

Må si at det er veldig imponerende hva Pukkelrygg har fått til med utvikling av programvare til live-mapping av std cosworth ECU. Regner med de gutta får mye å gjøre etterhvert som dette blir enda mere kjent, og folk forstår at dette er et meget bra alternativ til et kostbart sprut. Folk har jo svært ofte forskjellige motoroppsett og turboer, og med live-mapping på enten rulle eller "gata" vil man få en bil som bør funke svært bra. Håper Hansen-brødrene kan stille på fremtidige bremsetreff og "skreddersy" chipper til de som har motor-oppsett litt utenfor de vanlige "steg-setta".

 

Et par av bilene som bremsa godt over 400hk hadde vel hatt godt av et oppgradert tenningsanlegg, ser ut som det er mange som ikke ser hvilke begrensninger og problemer som oppstår med std tenningsanlegg når effekten stiger.

 

Det går jo bare en vei, og det er at mye(hk/nm) vil ha mer. Men selv på et grønndyse oppsett så kan det jo være mye å hente på å ha riktig komponenter mot chip.

Det blir større og større turbo, dyser, gromme kammer, høyere komp. etc.., og det er ikke optimalt med et gammelt lavkomp grådyse chip (som folk gjerne senker tenning med ledninger ved ECU).

 

Stiller selvfølgelig på bremsetreff og hjelper til.

 

Tenningsannlegget på std. Cosworth kan med STOR fordel oppgraderes med en MSD6A el. liknende tenningsforsterker og tilhørende coil! Man trenger ikke ha 400+ for å nyte godt av det: Eller hva mener du HUSNES PIT STOP;-)

Link to comment
Share on other sites

Artig å studere disse kurvene, å jeg er fornøyd, MEN: ærlig talt, kan ikke turtallet få komme med på kurvene da(nederst på papiret)?

 

Det må jeg si meg enig i, det er et savn.. Men jeg regner med det ikke er mulig, det ble vel bare skrevet ut 2 like eksemplarer av papirene vi fikk selv?

 

En annen ting.. Noen som har noe forslag til hvorfor kurvene mine går litt i bølgedaler? :P

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Ja, men dette gjelder jo bare utskriftene. Filene de sparte oppe på Tef må jo inneholde hele bildet, det fikk vi jo ifjor.

 

Jeg noterte åsså at enkelte biler lagde mer vibrasjoner inne på gulvet enne andre. Husker ikke om din var en av dem, men det kunne kanskje være en årsak, eller så er jeg helt på bærtur. :blink:

 

 

Forresten: HVEM VANT GJETTEKONKURRANSEN?

 

morro treff!

 

var mye mere mos i opeln en jeg hadde trudd ja! :D

 

granadan var sjefs B)

 

Takkar du. Kunne jo vært artig med et race der ja. Kult prosjekt du å har. Du har vel et halvt tonn mindre å drasse på enn meg, hehe.

 

 

351RS: dette har jeg lurt på lenge nå... Hvor my har du på bakhjula?

 

Ja, ikke sant??? Den kurva som kom opp "realtime" når du bremsa, var visstnok hjulhester, men så fort han slapp gassen, så ble den konvertert til motor hk, å jeg rakk aldri å se hva som sto på skjermen der. Skulle egentlig heller hatt svaret i hjulhester, da det er mere reelt. Det er jo tross alt det du ender opp med, ikke sant.

Link to comment
Share on other sites

Artig å studere disse kurvene, å jeg er fornøyd, MEN: ærlig talt, kan ikke turtallet få komme med på kurvene da(nederst på papiret)?

 

Grunnen til at dette stod på fjorårets papir, var at jeg selv laget utskriftene her med programmet de bruker på TEF, ønsket ikke den jobben i år, da dette var tidkrevende og jeg helst ville få dette ut så fort som mulig.

Men det kan ikke være så vanskelig å lage turtalls-"linjer" om man finner frem en linjal og blyant og regner ut hva som er på de vertikale strekene, i og med at både hk og nm er markert med forskjellige turtall.

 

Noen som har noe forslag til hvorfor kurvene mine går litt i bølgedaler? :P

 

Kan det være at den fusker litt ? Tipper at du hadde kunnet retta ut de kurevne der med live-mapping, men kan jo kanskje være problemer med plugger eller tenningsanlegg.

 

HVEM VANT GJETTEKONKURRANSEN?

 

Even vant suverent, da han tippa 110 hk og bremset eksakt dette.

Link to comment
Share on other sites

.... for noen kurver på Homemade

Bomma stort i tippekonk.Tippa 450 hk.

Blei til slutt som du så 507 hk-640nm, det ble målt ved 2,1 bar.

Skal gjøre som pukkelrygg sier : kjøp tenningsforsterker.

Det trengs,putrer jo før turtallsperra,mister jo haugevis av rpm.

Link to comment
Share on other sites

Bomma stort i tippekonk.Tippa 450 hk.

Blei til slutt som du så 507 hk-640nm, det ble målt ved 2,1 bar.

Kan tenke meg du var rimelig "høy" når du reiste hjem igår!

Grattis med flotte tall! :D

Link to comment
Share on other sites

Den kurva som kom opp "realtime" når du bremsa, var visstnok hjulhester, men så fort han slapp gassen, så ble den konvertert til motor hk, å jeg rakk aldri å se hva som sto på skjermen der. Skulle egentlig heller hatt svaret i hjulhester, da det er mere reelt. Det er jo tross alt det du ender opp med, ikke sant.

 

 

Står noen formler her som kanskje kan være innteresant for deg i din jakt på hjulhester.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Svevde hjemmover i går,og feiret med noen grønne Carlsberg

:rolleyes:

 

 

Ja, hadde du ikke vært fornøyd med de talla, hadde jeg tett turen over å gitt deg en god omgang juling, hehe. Gratulerer med flotte tall.

 

 

Wingdude: Sorry for mye mas her, men kunne du lagt ut hva som enhver gjetta, mot reelt osv, sånn som sist.

Link to comment
Share on other sites

artig treff. møtte på bare hyggelig folk. TJ_RS_turbo og Cossieman har noe å jobbe. men stå på. er artig med garasjetrim.

 

og Homemade ble straffa på vei hjem på horten-moss-båten, med å bli jaget ned i "kjeller`n" med sierran på båten:D

Link to comment
Share on other sites

hehe jobber som en gærning på bilen jeg nå så. hvem var de i den hvite sierran jeg kjørte omkamp med hjemover? jeg vant:P

Ikke f om du vant nei! ;)

Var jeg som kjørte, og RS|Stian som satt på! Var en morro tur hjemover da! *ler* Greit nok, du kom først ut på E18 da :P

I'm off..

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Lurer på hva som er gjort med motoren (oppsett) til HomeMade: 506.7hk/639.9 med std. Cosworth ecu?

Tenkte da på Turbo? Grenrør? Kamaxel? Innsug? Dyser? Komp.?

Hilsen Dag Erik.

 

Kan jo sette opp litt info, så kan jo HomeMade fylle på:

Turbo: SPR60 ar .63

Grenrør: Std. 2wd eksosmanifold

Kamaksler: Jenspeed omslipt..

Innsug: std 2wd/4wd innsug, men med omsveiset 4wd plenum (Jenspeed)

Dyser: Siemens 630cc

Komp: ca 7.7-7.8 (litt nedreid og tatt ut ventillommer grunnet høyt løft på kamaksler)

 

Bremset med std. Cosworth L8 ECU og std. tenningsannlegg (bør/skal oppgraderes!)

Edited by PukkelRygg
Link to comment
Share on other sites

Fra forrige treff:

 

Det tror jeg også, og det jeg mente var at resultalt viser at motoren ikke er optimalt justert enda.

1 lbs/ft pr. CID er ett (lett) og greit mål å sette seg. 1 HP pr. CID er noe værre om forbruket er ett tema.

 

Dette blir da 477 Nm og 351 Hp.

 

 

Kanskje du er litt mer fornøyd med siffrene nå? 1,1 lbs/ft pr. CID, å 0,94 hk pr. CID

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Lurer på hva som er gjort med motoren (oppsett) til HomeMade: 506.7hk/639.9 med std. Cosworth ecu?

Tenkte da på Turbo? Grenrør? Kamaxel? Innsug? Dyser? Komp.?

Hilsen Dag Erik.

Motor spesifikasjoner :

Topp portet av Jens

Longstuds

Kammer: Piper BD 320 ht omslipte av Jens

Innsug: Portet innsug

Kamdrev:Just. Piper

Dyser : Siemens deka 630cc

Lommet og freste stempler

Bensinpumpe: Bosch (”044")

Map : 3 bar

Turbo: Turbonetics SPR 60 , 63 eksos

Intercooler : Radtech

Toppakning : Gruppe A

Clutch : 6 pads sinter m/Sachs racing trykk plate

Eksos : 2wd manifoild, Mongoose 3”eksos

Omsveiset bunnpanne, tar 7,5 liter (med kjøler)

Oljekjøler : Setrab 19 raders

 

Ble bremset på ca 2,1 bar,ikke over.

Chip er laget av Kjetil (Pukkelrygg) ,funka jo skikkelig bra.

Edited by Homemade
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...