Jump to content

2.8 V6 Med Drag


2.3 GL

Recommended Posts

skal bygge 2.8 gasser motor som skal være bånnsterk og bruksvennlig.

tenker på en mild kam med et breit register og litt større gasser å sånn.

har et litt stramt budsjett og lurer derfor på noen tips å triks.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

skal bygge 2.8 gasser motor som skal være bånnsterk og bruksvennlig.

tenker på en mild kam med et breit register og litt større gasser å sånn.

har et litt stramt budsjett og lurer derfor på noen tips å triks.

 

Steg 1. Pga den korte og direkte elendige innsugsmanifolden er det bare å glemme forgasser og bygge om til EFI.

Steg 2. Grenrør og bedre eksosanlegg.

Steg 3. Fiksing i kanalene i toppene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Compomotive

Hm... jeg hadde en 2.8 jeg kjøpte som en kompis hadde for enda lenger siden.. og den gikk BRA lissom.. var no doble gassere og fiksa topper og en kvass kam osv.. så litt uenig i akkurat det der.. men kanskje gått ENDA bedre med EFI????

Link to comment
Share on other sites

Steg 1. Pga den korte og direkte elendige innsugsmanifolden er det bare å glemme forgasser og bygge om til EFI.

Steg 2. Grenrør og bedre eksosanlegg.

Steg 3. Fiksing i kanalene i toppene.

er ikke intr i efi. gidder ikke pusle med ledningsnett og sånn når jeg har gasser motorer og og alt det liggende. syns ikke 2.8 gasser er så ille jeg. en kamerat har en som er orginal bortsett fra 48/48 gasser og en slags ukjent kam, den tar greit 3. giret på asfalten og den er meget bånnsterk. for de av dere som har vært på roa, vi kom fra oslo på rv. 4 og kjørte igjenom rundkjøringa på 5. gir og ga på opp bakken mot jevnaker å kjørte forbi i bånn av to felts veien opp der. hadd vel 130 eller noe på toppen. uten å gire i det hele tatt.

syns ikke det er ille jeg.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Guest Nakkeru

Du får jo mye effekt ut av alle de gamle triksa som og høvle toppen, vassere kammer, større gassere, og større eksos som sakt før her. Hvis du skal ha gassere så hjelper det kanskje ikke så veldig mye og forstørre kanalene i toppen kanskje? Men hvis du skal det så bør du ikke hone, men heller bruke noe grøvere så det blir litt "riller" Det gir en mye jevnere og bedre gange på motoren, og da henter du ut litt effekt der også.

Link to comment
Share on other sites

Du får jo mye effekt ut av alle de gamle triksa som og høvle toppen, vassere kammer, større gassere, og større eksos som sakt før her. Hvis du skal ha gassere så hjelper det kanskje ikke så veldig mye og forstørre kanalene i toppen kanskje? Men hvis du skal det så bør du ikke hone, men heller bruke noe grøvere så det blir litt "riller" Det gir en mye jevnere og bedre gange på motoren, og da henter du ut litt effekt der også.

 

 

 

det jeg tenkte med kanalene i toppen var mest å få vekk drit å møkk og ujevnheter og så få portene til å stemme med innsuget og med eksos manifolden. innsuget og eksos manifolden skal også renskes for ujevnheter og støpe kanter å sånt. skal jo ikke bli en værsting motor, bare en som er litt gøy å kjøre men fortsatt øknomisk.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det finnes jo gromme innsug å få tak i da. Slik at du kan montere tre doble på den. Noen som vet hva det er å vinne på det el? Men tre doble gassere med innsug passer kansje ikke det stramme småbarnsfar budsjettet du nevnte lengre opp her. Det burde vel ligge en del gassere slengt rundt i støvete mørke garasjer nå som det er mulig å få kjøpt. Trenden har vel gått mere i retning innsprøytning i de senere åra. Eneste er at det kan bli vankelig å finne noen, siden de folkene som har sånne klenodier begynner å dra på åra nå, og sjeldent gidder å bruke tiden med å sitte på div forum og selge gamle gromdeler.

Et tips kan jo vere å besøke trim4eldre forumet og se der.

 

Per Olav..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

kan nevne at de forskjellige innsugene til forgasser til 2.8l er få.

 

den tripple 40mm innsuget er tilgjengelig fra noen Tyske trimfirmaer som driver med capri. og Burton i UK. innsug koster over 5000kr. +tripple 40mm, så fort en 15000,-

 

dette er nok ikke det første du putter på en orginal motor.for å hente effekt. blir mere det siste du monterer. etter å gjort alt annet av oppgraderinger.

 

det finnes et innsug kalt Offenhauser. det er mest populært i usa. og brukt på 2.6l capri der borte.(passer europeiske 2.8l) dette innsuget har en todelt funksjon.

 

øvre halvdel, kan byttes ut med 2typer. en med 2port forgasser. og en med 4port forgasser. da kalt v8 forgasser en 390ccf.

 

ser slike går rundt 300$ på auksjoner i usd for kun innsuget. og så ca like mye for en forgasser til 4port. det er det eneste fornuftige å bruke for effekt økning.

 

uansett vil et tripple innsug være det ultimate for hardt trimma motorer. men tror 4port kan fungere bedre til middels trim.da man har to trinns løsning på 4porteren.

 

så kan det fortsatt gå nogen lunde med tanke på forbruk.

 

et billig triks for lage seg et innsug til tripple forgassere.,kanskje 3stk orginale 2,8i forgassere. er å lage seg en adapterplate til 2,8i efi innsuget.

 

 

det skal være mulig med litt jobb. og evt litt alu sveising. lage flenser og overganger.

 

 

mener å ha sett et innsug hvor det passer med vanlige orginal forgassere.fra 3,0l rett på. mulig en engelsk 3.0l motor.

 

 

 

ellers for å få en sterk motor.

 

ikke øke kompresjonen for mye. på org motor. max 10,5.1 mere kan gi problemer med bunndelen.

 

man kan høvle toppenen. ca 0.65mm for å øke fra 9.2.:1 til 10.5:1

 

ved valg av trimkam.her velger man ikke den med mest durasjon og høyest max løft. de er for racing.og full gass.

 

en mere 280grader kam vil fungere bedre på en bunnsterk motor.og utnytte motorens dreimoment og karakter .arbeidsområde 1500-6500rpm,

 

viktig å få tenningen riktig innjustert til høyere komp. ca 15grader. org 12grader på 98oktan.

 

kjører du 95oktan. kan du la den være på 12grader.

 

når toppenen ar av kan det være greit å ta litt i kanalenen.det er en kul litt inne i innsug og eksosen. disse bør slipes kraftig ned.men ikke helt vekk.

 

la det være igjen en svak bue , inners rundt ventil sete. sitter det en støpe ring som bør fjernes. denne øker flow mye.

 

poler eksoskanalen. innsug kan være litt rufsete.

 

 

de orginale exsosmanifoldenen holder seg greit med et bra effektannlegg. men et par grenrør vil være bra for pustingen av exsosen på disse motorenen.,

 

et sett riktig plugger med kraftig gnist.iridium.fungere faktisk merkbart godt på en orginal motor. så ved trim er det enda bedre.

 

 

:)

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

her sto det jo mye lurt. mye jeg har tenkt på sjøl å. får heldigvis verkstedplass over nyttår og da blir vel bilen demontert og gjort skikkelig i stand. og da tar jeg motor i samme slengen.

ihvertfall det jeg får gjort uten å bruke mye penger. overhale og gjøre reint innvendig i motoren og fjerne alle stygge kanter i innsug og utblås. kanskje sette inn herda ventilseter så jeg slipper blyerstatning. skal ha bilen i strøken orginal stand så det blir jo ikke utgifter der heldigvis.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Guest ProBoTecH

Ikke sjans på tørr asfalt så lenge du ikke har masse fart å svinger så ene hjule løfter seg!! sier seg sjøl.. rart de med 300hk sliter med å det til :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Fart var det og sving var det. Men innerhjulspinn var det ei, for bakaksel var sveisa =p

 

Gidder ikke svær diskusjon liks. Det lar seg gjøre å spole 3`a gir med 2,8 på tørt. Var ingen org 2.8 gasser da, men neppe over 150hk iaf. Var porta topper, annen kam, også 4242weber.

-Enhver ting kan alltid gjøres bedre enn den blir gjort.

 

-Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.

 

-Kvalitet betyr å gjøre det riktig når ingen ser på.

 

Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

Du får jo mye effekt ut av alle de gamle triksa som og høvle toppen, vassere kammer, større gassere, og større eksos som sakt før her. Hvis du skal ha gassere så hjelper det kanskje ikke så veldig mye og forstørre kanalene i toppen kanskje? Men hvis du skal det så bør du ikke hone, men heller bruke noe grøvere så det blir litt "riller" Det gir en mye jevnere og bedre gange på motoren, og da henter du ut litt effekt der også.

 

 

Er enig i det med kanalene bruk grøvere, hvis du får litt riller så blir det noe turbulens langs veggene i kanalene og det gjør at bensinen ikke renner langs veggene men blir mer forstøvet og følger med luften, blir mye bedre respons og div ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ikke sjans på tørr asfalt så lenge du ikke har masse fart å svinger så ene hjule løfter seg!! sier seg sjøl.. rart de med 300hk sliter med å det til :rolleyes:

 

Kan gjerne ha 1000 hk å ikke kunne greie å slure på 3 gir, har jo med 3 ting å gjøre, utveksling, moment og veggrep, sistnevnte utgjør vel kun dekk og camber noe særlig for, utveksling varierer sterkt, hk hjelper fint lite til dette om det er på 7000 rpm og mer enn det lissom, dreiemoment er det som teller, og hk er ett resultat av dreiemoment og turtall, er bare ett utregna tall for akselerasjonsevne.

 

Har selv kjørt 2.8/manuell/3.45:1 bakaksel, hadde **** ikke greidd 3. med den, men med en 2,0 aksling kan jeg garantere at 2. hadde gått lett, og 3 skulle jeg greidd. sier litt om at min greier å burne på 1200 rpm på 1. gir, det har jeg på film, er standard 2.8 gasser, med 5 trinns og 2.8 auto-aksel, var forresten uten luftfilter og el-vifte.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

spinne på 3. gir på tørt er vel ikke så vanskelig. til og med den gamle 2.0l sierran min gjorde det med litt tvang. det handler bare om å kjenne bilen makt og tvang har jeg erfart. og litt dårlige dekk da. de som har 300+hk i bilen har gjerne litt grommere hjul en 205/60.13 stortsett. har også sett ei original boble burne med 245/70.15 uten noen størrre problemer.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...