Jump to content

Kaldstart TDCI


TheTH

Recommended Posts

Har en 2004-modell TDCI. Er disse motorene spesielt lite glad i kaldt vær? Det er 15 minus og motoren nekter å starte. Burde selvsagt hatt motorvarmer installert, men alle bilene jeg har hatt før har da i det minste startet de to dagene i løpet av vinteren det har vært så kaldt.... Nå blir jeg vel nødt til å få meg leiebil for å komme avgårde på juleferie, ugh.

Link to comment
Share on other sites

I følge glødelampa er glødingen helt normal, men muligens batteriet er slitent etter 12K km. Falck fikk den i gang med startkabler og startgass. Får komme meg på juleferie i varmere strøk og kjøpe nytt batteri i romjula.

Men en ting jeg la merke til da jeg kjørte i kulda i går. Når jeg stoppet opp eller saknet farten og motoren jobbet mindre, gikk temperaturen på vannet øyeblikkelig vesentlig nedover. Er det normalt? Dette var etter jeg hadde kjørt et times tid, så muligens hjelpevarmeren da hadde stoppet automatisk? Noen andre erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Gøldelampa sier ingenting om f.eks glødepluggene i motoren er slitne. Det slukner etter x-ant sekunder unasett det.

Bateriet er nok lurt å sjekke ja. Målt spenningen over batteri når den går på tomgang, og når motor er avslått?

 

Ang vanntempen din så har jeg ikke ide desverre!

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger, Trond V. Hadde bilen på service for to måneder siden, og det er krysset av i serviceheftet for at plugger er skiftet, men kanskje det ikke ble gjort? I såfall har jeg en kurrant reklamasjon.

Har kjørt bilen tre timer nå, og til Oslo der det ikke er så grisekaldt. Får legge startkabler i bilen å ha i tilfelle trøbbel i jula.

Da Falck koblet til med kabler så jeg at turtallsviseren hoppet helt vilt og lamper lyste og blinket. Bilen startet altså, men etterpå la jeg merke til at et av bakgrunnslysene på turtelleren har slukket. Er kun belyst på venstre side. Kan slikt skje med startkabler? Han koblet minuskablen veldig nært batteriet, så ikke helt hvor, men på ett eller annet rett ved siden av....

Link to comment
Share on other sites

Da min far kjøpte mk3 Moneo da den kom i 2001 fikk han vite at nye biler blei mer og mer ømfintlig i forhold til spenningsvariasjon. Man burde ikke å løs med de gode gamle startkablene fra det glade 80tall.

Husker ikke helt, men det var snakk om noe sikringer og noe greier på kablene. Ihverfall. Det jeg ville frem til var at elektronikken i bilen, i verstefall kan få seg en smell når batteriet er dødt og man får strøm fra annen bil.

Viss det er tilfellet, så ser jeg for meg at det er noe om gjelder alle nye biler, da det ikke spares på fancye løsninger nå om dagen.

 

Å bruke slik startbooster er ikke så dumt da. Koble på batteriet, og vri om nøkkelen.:) De er vel noe regluatorgreier på og, viss jeg ikke tar helt feil. Brukt det en gang, da jeg gikk fra bilen med lysa på, med det resultat at batteriet var dødt når arbeidsdagen var over... Heldigvis kun 50m bort til Falken sin stasjon, så fikk låne slik startbooster der.;)

Edited by Trond_V
Link to comment
Share on other sites

Kan fint bruke startkabler, MEN det må være startkabler som har gnistfangere montert.

Kan skape problemer viss det blir brukt vanlige startkabler siden det er så mye ømfintlig elektronikk.

Startboostere har som oftest slike gnistfangere montert.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ja de gode gamle startkablene fra gamledager bør man kassere. Startkabler i dag bør ha overspenningsvern, og da skal det være liten fare for å skade elektronikken, har jeg hørt. Regner da med at Falck har overspenningsvern på utstyret sitt, hehe. Men det var litt pussig som det blinket og lyste på dashbordet.

Har hørt at minuskablen skal kobles langt vekk fra batteriet i motorblokka eller lignende pga fare for knallgass.

 

Men bilen har nå gått 3 timer til sammen, drøyt 2 timers kjøring og resten tomgang, etter starthjelpen. Tror dere det har gitt nok lading til at kjærra starter i 7--8 Oslominusgrader i morra? Har ingen lader nemlig.

Link to comment
Share on other sites

I følge glødelampa er glødingen helt normal, men muligens batteriet er slitent etter 12K km. Falck fikk den i gang med startkabler og startgass. Får komme meg på juleferie i varmere strøk og kjøpe nytt batteri i romjula.

Men en ting jeg la merke til da jeg kjørte i kulda i går. Når jeg stoppet opp eller saknet farten og motoren jobbet mindre, gikk temperaturen på vannet øyeblikkelig vesentlig nedover. Er det normalt? Dette var etter jeg hadde kjørt et times tid, så muligens hjelpevarmeren da hadde stoppet automatisk? Noen andre erfaringer rundt dette?

bruke start gass på diesel er IKKE og anbefale . få målt gløde pluggene de står i serie så det er 12v delt på 4 ........... og har du kvitering på att de er byttet gå tilbake og klag for de er DYRE ...ta også og bytt termostaten .......

Link to comment
Share on other sites

Start gass på diesel skal ikke brukes nei. Og at Falck brukte dette er helt bak mål! Jeg tror nok at batteriet ditt er problemet. Glødeplugger trekker mye størm, og la altid dem gløde seg ferdig når det er kaldt ute(til lampa slukker i bilen). Glødeplugger blir heller ikke byttet på service. Ingen interval på dette, uten at det er avtalt med kunde!!

Edited by Espen

Mvh

 

Espen

 

 

- Ford Focus Titanium 2.0 TDCi 163hk stv. 2012 -

 

- Ford Focus Titanium Sport 2010 - SOLGT FEBRUAR 2012 -

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest ohc2turbo

Var bilen strømtom??? Instrumentet (turteller/ speedometer etc.) kalibrerer seg ved å gå til fullt utslag når tenningen settes på, hvis evt. har hvert strømtom/lite strøm.

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke problem i det heletatt på min 2001 mondeo tdci med å starte ved ca 12-13 blå. uten motor varmer, men bilen har en tendens til å ikke bli orntlig varm ved kjøring, blir aldrig for varmt lissom....

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke problem i det heletatt på min 2001 mondeo tdci med å starte ved ca 12-13 blå. uten motor varmer, men bilen har en tendens til å ikke bli orntlig varm ved kjøring, blir aldrig for varmt lissom....
Mao så går ikke dieselvarmeren..

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Hva kan gå galt da Falck pøser startgass i luftfilteret, da? Dette virker jo litt skremmende.

Var definitivt batteriet som sleit i kulda i dette tilfellet. Starter som normalt nå.

Men er det noen som har peiling på om det er en stor jobb å bytte lampa til høyre i turtelleren? Den gikk nemlig da Falck kom med kablene.

 

Ang. varme i bilen, syns jeg det blir behagelig varmt også når det er kaldere enn 10 minus. Diesalvarmeren har bra effekt den, ja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett hva som skjer med dieselmotor som blir startet på startgass over lengre tid, og det er neimen ikke pent!

Totalhavari av lagre. Dette var en minigraver med toyotamotor der gløderne var gåen.

Det endte opp med total overhaling, var mye spon og drit i bunnpannen der gitt. :wacko:

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Det ble brukt mye startgass ja, og over lengre tid.

Hadde en Graneda også som ble avhengig av startgass. Det medfører mye sot på pluggene, så tilslutt ville den ikke starte i det hele tatt. Måtte ut med pluggene, og rengjøre de.

Men som krisehjelp er det gode greier.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Har drevet endel år med anleggsmaskiner, på de nye hjullasterne vi solgte fantes det ikke gløding, men noe som ble kalt eter-start, dette var i praksis en boks med startgass som ble operert av en ventil via bryter, kun en begrenset og kontrollert mengde ble tilført ved start, aldri noe problem med verken "tilvenning" eller annet med dette, så jeg tror nok de fleste fordommer og skader ved bruk av startgass er relatert til brukerfeil.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...