TheTH Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Har en 2004-modell TDCI. Er disse motorene spesielt lite glad i kaldt vær? Det er 15 minus og motoren nekter å starte. Burde selvsagt hatt motorvarmer installert, men alle bilene jeg har hatt før har da i det minste startet de to dagene i løpet av vinteren det har vært så kaldt.... Nå blir jeg vel nødt til å få meg leiebil for å komme avgårde på juleferie, ugh.
Trond_V Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Må vel glødes disse motorene som andre dieselmotorer. Kan være noe med glødesystemet som er defekt.
TheTH Posted December 21, 2007 Author Posted December 21, 2007 I følge glødelampa er glødingen helt normal, men muligens batteriet er slitent etter 12K km. Falck fikk den i gang med startkabler og startgass. Får komme meg på juleferie i varmere strøk og kjøpe nytt batteri i romjula.Men en ting jeg la merke til da jeg kjørte i kulda i går. Når jeg stoppet opp eller saknet farten og motoren jobbet mindre, gikk temperaturen på vannet øyeblikkelig vesentlig nedover. Er det normalt? Dette var etter jeg hadde kjørt et times tid, så muligens hjelpevarmeren da hadde stoppet automatisk? Noen andre erfaringer rundt dette?
Trond_V Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Gøldelampa sier ingenting om f.eks glødepluggene i motoren er slitne. Det slukner etter x-ant sekunder unasett det. Bateriet er nok lurt å sjekke ja. Målt spenningen over batteri når den går på tomgang, og når motor er avslått? Ang vanntempen din så har jeg ikke ide desverre!
TheTH Posted December 21, 2007 Author Posted December 21, 2007 Takk for tilbakemeldinger, Trond V. Hadde bilen på service for to måneder siden, og det er krysset av i serviceheftet for at plugger er skiftet, men kanskje det ikke ble gjort? I såfall har jeg en kurrant reklamasjon.Har kjørt bilen tre timer nå, og til Oslo der det ikke er så grisekaldt. Får legge startkabler i bilen å ha i tilfelle trøbbel i jula.Da Falck koblet til med kabler så jeg at turtallsviseren hoppet helt vilt og lamper lyste og blinket. Bilen startet altså, men etterpå la jeg merke til at et av bakgrunnslysene på turtelleren har slukket. Er kun belyst på venstre side. Kan slikt skje med startkabler? Han koblet minuskablen veldig nært batteriet, så ikke helt hvor, men på ett eller annet rett ved siden av....
Trond_V Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 (edited) Da min far kjøpte mk3 Moneo da den kom i 2001 fikk han vite at nye biler blei mer og mer ømfintlig i forhold til spenningsvariasjon. Man burde ikke å løs med de gode gamle startkablene fra det glade 80tall. Husker ikke helt, men det var snakk om noe sikringer og noe greier på kablene. Ihverfall. Det jeg ville frem til var at elektronikken i bilen, i verstefall kan få seg en smell når batteriet er dødt og man får strøm fra annen bil. Viss det er tilfellet, så ser jeg for meg at det er noe om gjelder alle nye biler, da det ikke spares på fancye løsninger nå om dagen. Å bruke slik startbooster er ikke så dumt da. Koble på batteriet, og vri om nøkkelen. De er vel noe regluatorgreier på og, viss jeg ikke tar helt feil. Brukt det en gang, da jeg gikk fra bilen med lysa på, med det resultat at batteriet var dødt når arbeidsdagen var over... Heldigvis kun 50m bort til Falken sin stasjon, så fikk låne slik startbooster der. Edited December 21, 2007 by Trond_V
Escort RST WRC Posted December 21, 2007 Posted December 21, 2007 Kan fint bruke startkabler, MEN det må være startkabler som har gnistfangere montert.Kan skape problemer viss det blir brukt vanlige startkabler siden det er så mye ømfintlig elektronikk.Startboostere har som oftest slike gnistfangere montert. Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf Prosjekttråd her
TheTH Posted December 21, 2007 Author Posted December 21, 2007 Ja de gode gamle startkablene fra gamledager bør man kassere. Startkabler i dag bør ha overspenningsvern, og da skal det være liten fare for å skade elektronikken, har jeg hørt. Regner da med at Falck har overspenningsvern på utstyret sitt, hehe. Men det var litt pussig som det blinket og lyste på dashbordet.Har hørt at minuskablen skal kobles langt vekk fra batteriet i motorblokka eller lignende pga fare for knallgass. Men bilen har nå gått 3 timer til sammen, drøyt 2 timers kjøring og resten tomgang, etter starthjelpen. Tror dere det har gitt nok lading til at kjærra starter i 7--8 Oslominusgrader i morra? Har ingen lader nemlig.
bige Posted December 22, 2007 Posted December 22, 2007 I følge glødelampa er glødingen helt normal, men muligens batteriet er slitent etter 12K km. Falck fikk den i gang med startkabler og startgass. Får komme meg på juleferie i varmere strøk og kjøpe nytt batteri i romjula.Men en ting jeg la merke til da jeg kjørte i kulda i går. Når jeg stoppet opp eller saknet farten og motoren jobbet mindre, gikk temperaturen på vannet øyeblikkelig vesentlig nedover. Er det normalt? Dette var etter jeg hadde kjørt et times tid, så muligens hjelpevarmeren da hadde stoppet automatisk? Noen andre erfaringer rundt dette?bruke start gass på diesel er IKKE og anbefale . få målt gløde pluggene de står i serie så det er 12v delt på 4 ........... og har du kvitering på att de er byttet gå tilbake og klag for de er DYRE ...ta også og bytt termostaten .......
Espen Posted December 22, 2007 Posted December 22, 2007 (edited) Start gass på diesel skal ikke brukes nei. Og at Falck brukte dette er helt bak mål! Jeg tror nok at batteriet ditt er problemet. Glødeplugger trekker mye størm, og la altid dem gløde seg ferdig når det er kaldt ute(til lampa slukker i bilen). Glødeplugger blir heller ikke byttet på service. Ingen interval på dette, uten at det er avtalt med kunde!! Edited December 22, 2007 by Espen Mvh Espen - Ford Focus Titanium 2.0 TDCi 163hk stv. 2012 - - Ford Focus Titanium Sport 2010 - SOLGT FEBRUAR 2012 -
Guest ohc2turbo Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 Var bilen strømtom??? Instrumentet (turteller/ speedometer etc.) kalibrerer seg ved å gå til fullt utslag når tenningen settes på, hvis evt. har hvert strømtom/lite strøm.
ford-racing Posted January 8, 2008 Posted January 8, 2008 jeg har ikke problem i det heletatt på min 2001 mondeo tdci med å starte ved ca 12-13 blå. uten motor varmer, men bilen har en tendens til å ikke bli orntlig varm ved kjøring, blir aldrig for varmt lissom.... "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford
focusst Posted January 9, 2008 Posted January 9, 2008 jeg har ikke problem i det heletatt på min 2001 mondeo tdci med å starte ved ca 12-13 blå. uten motor varmer, men bilen har en tendens til å ikke bli orntlig varm ved kjøring, blir aldrig for varmt lissom....Mao så går ikke dieselvarmeren.. Over til fienden...
TheTH Posted January 13, 2008 Author Posted January 13, 2008 Hva kan gå galt da Falck pøser startgass i luftfilteret, da? Dette virker jo litt skremmende. Var definitivt batteriet som sleit i kulda i dette tilfellet. Starter som normalt nå.Men er det noen som har peiling på om det er en stor jobb å bytte lampa til høyre i turtelleren? Den gikk nemlig da Falck kom med kablene. Ang. varme i bilen, syns jeg det blir behagelig varmt også når det er kaldere enn 10 minus. Diesalvarmeren har bra effekt den, ja.
ford-racing Posted January 20, 2008 Posted January 20, 2008 Mao så går ikke dieselvarmeren.. så jeg har diselvarmer da ma? hmm er det org på mondeon, 01 mod? hmm "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford
JHS Posted January 20, 2008 Posted January 20, 2008 så jeg har diselvarmer da ma? hmm er det org på mondeon, 01 mod? hmmHører vel om den går eller ikke?
ford-racing Posted January 20, 2008 Posted January 20, 2008 hører ikke noe slikt som går? men sitter det org på alle mondeoer? hmm, "Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain" ~Henry Ford
WingDude Posted January 20, 2008 Posted January 20, 2008 Start gass på diesel skal ikke brukes nei. Og at Falck brukte dette er helt bak mål! Hvorfor det ?
D.Toft Posted January 20, 2008 Posted January 20, 2008 fordi dette er lett antennelig, motor vil ruse seg noe voldsomt... men det som virker på diesel, er rustløseren fra biltema, og wd40... 5-56 også edit: http://www.biltema.no/products/product.asp...p;iItemId=82834
Mondeo Power Posted January 20, 2008 Posted January 20, 2008 hører ikke noe slikt som går? men sitter det org på alle mondeoer? hmm, Se under bilen på fører siden, på andre siden av rammevangen (mot tunnelen) der skal det komme et lite eksos rør fra varmeren.Har du det har du varmer.
WingDude Posted January 20, 2008 Posted January 20, 2008 fordi dette er lett antennelig, motor vil ruse seg noe voldsomt... Da har du brukt alt for mye i så fall.....
Gess Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Jeg har sett hva som skjer med dieselmotor som blir startet på startgass over lengre tid, og det er neimen ikke pent!Totalhavari av lagre. Dette var en minigraver med toyotamotor der gløderne var gåen. Det endte opp med total overhaling, var mye spon og drit i bunnpannen der gitt. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
WingDude Posted January 22, 2008 Posted January 22, 2008 Det er utrolig mange fordommer mot bruk av startgass, og om den motoren du beskriver har havarert, så må det i alle fall ha blitt brukt ukontrollerte store mengder med startgass.
Gess Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Det ble brukt mye startgass ja, og over lengre tid.Hadde en Graneda også som ble avhengig av startgass. Det medfører mye sot på pluggene, så tilslutt ville den ikke starte i det hele tatt. Måtte ut med pluggene, og rengjøre de.Men som krisehjelp er det gode greier. Mvh. GeirS Granada 1976, MkI 2.6 GL Hyundai i40 2011 mod. Volvo V90 T6 2021
WingDude Posted January 23, 2008 Posted January 23, 2008 Har drevet endel år med anleggsmaskiner, på de nye hjullasterne vi solgte fantes det ikke gløding, men noe som ble kalt eter-start, dette var i praksis en boks med startgass som ble operert av en ventil via bryter, kun en begrenset og kontrollert mengde ble tilført ved start, aldri noe problem med verken "tilvenning" eller annet med dette, så jeg tror nok de fleste fordommer og skader ved bruk av startgass er relatert til brukerfeil.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now