Jump to content

Elektrisk kompressor


Fredrikford

Recommended Posts

De bør jo øke leveringen av luft med turtallet? 1bar på tomgang og stengt spjeld er jo ikke det samme som 1bar på 7000rpm og opent spjeld, da tenker jeg på luftforbruk..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Mener en eller flere av medlemmene på bilforumet har prøvd dette. Noen mener de merker forskjell, mens de større gutta merker ingenting. Må tenke på hvor mye strøm, volt, amp som skal inn til viftemotoren, og i tillegg så skal vifta klare å levere nokk luft + å komprimere denne.

Jeg er skeptisk til dette, og regner med det blir mer arbeid og mindre virkningsgrad enn en kompressor som er drevet av motor eller turbo.

Edited by k_drey

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Jeg så et eksperiment på ei rulle i USA engang, der de blåste luft inn i motoren med ei løv blåse.... det ga bra med effekt...

 

Men en slik dings(el turbo) vil ikke funke bra som det blir nevnt i tråden... bruker så mye strøm at vininga forsvinner i økt produsksjon i dynamonen, energi inn=energi ut.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

er en som har en slik som bruker å vere innom på verkstedet, null virkning, en 5blads propell som skal levere overtrykk til en motor??, i tillegg har den hele o.75 kvadrats ledinger, svindel spør du meg ,men viss dama di har bruk for en hårføner så kansje den kan brukes,

Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH
er en som har en slik som bruker å vere innom på verkstedet, null virkning, en 5blads propell som skal levere overtrykk til en motor??, i tillegg har den hele o.75 kvadrats ledinger, svindel spør du meg ,men viss dama di har bruk for en hårføner så kansje den kan brukes,

 

 

Er faktsik ikke trykk nok til å bruke de som hårføner engang. :rolleyes:

Dette er rein svindel og enhver med litt over middels kunnskap om motor burde skjønne det, er jo en vanlig PC vifte inni ett rør som skal levere luft til en motor på 5000rpm ?!! Eneste som du kanskje vil hente "effekt" på er når luften passerer viften og den får en slags tornado effekt... men dette gjelder kun i midt registeret ellers er det tap over hele registeret..

Link to comment
Share on other sites

Men i teorien må det jo gå an å feste en elektro motor på en turbo kompressor og fått det til å fungere.. Kunne vært gøy å sett hvor stor elektromotor som trengs og om dette kunne lønne seg med tanke på ekstra dynamo osv.:)

må jo være noen som har prøvd på dette hær?:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Skal vell være mulig, men man skal ha en motor til å drive vifta, få nokk RPM og må ha kraft nokk til å drive vifta så den klarer å komprimere luft. Bare å tenke på hva som må drive vifta for å komprimere, og denne vifta vil jeg gjerne se, og effektiviteten, og hva man skal drive den med, batteri, dynamo osv.

Er vell en grunn til at man benytter reim (kompressor) eller turbo (eksos) for å kunne komprimere luft for å mate inn i innsuget for så i motoren.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Kunne nok fungere det, men et sånt oppsett vil jo som sagt ha veldig dårlig effektivitet i forhold til en turbo. Så da får det bli for de spesielt interesserte med for mye penger og fritid ;)

Edited by 75mk2
Link to comment
Share on other sites

Guest ProBoTecH

Finnes en del biler som dette er gjort med.. Bruker vel 2-3 ekstra batterier ++ og noe sinnsyke motorer for å ha 1 min eller 2 med overladding.. men hvorfor bare ikke bruke no som faktisk funker :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg så et selskap som reklamerte for sånne elektriske presser, og den var så kraftig at den kunne sveve av seg selv. De viste film av bilen de brukte i løp også. Ifølge selskapet skulle det være god sos, men den slår jo bare inn når du har gassen i gulvet, så det er jo ikke snakk om at den skal gå over lengre tid nødvendigvis.

Men jeg er nå skeptisk alikevel. Virker litt hobby.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Jeg så et selskap som reklamerte for sånne elektriske presser, og den var så kraftig at den kunne sveve av seg selv. De viste film av bilen de brukte i løp også. Ifølge selskapet skulle det være god sos, men den slår jo bare inn når du har gassen i gulvet, så det er jo ikke snakk om at den skal gå over lengre tid nødvendigvis.

Men jeg er nå skeptisk alikevel. Virker litt hobby.

 

Spørsmålet er vell også om man kan ta de bilene med god fisk, mange i den store verden som er flinke med å jukse med reklamer ogl. At en vifte klarer å sveve av den luften den selv klarer å skubbe bak seg har ikke noe å si om den kan klare å skape overtrykk. Se f.eks på de vanvittige Delta viftene mange overklokkere, fanboys ogl har i sine kabinetter til data, de klarer å sveve selv, løfte endene på tunge matter ogl. Stapp en finger i disse, og du har vell et kutt i fingeren, stikk fingeren i en turbo :blink: da kan du vell se hvor mye forskjell det er på de ulike "vifte" typene, klarer den ikke mye motstand, hvordan skal den da klare å presse sammen luft så man får mye overtrykk?

 

Som ProBoTecH så kan det funke med det han sier, men hva er vitsen? Er jo mer arbeid med slikt og ikke minst vedlikehold av en slik vifte som ikke blir smurt ogl som en turbo/kompressor vil bli. Hvor mye effekt oppnår man med 2 batterier og en eller to motorer og vifte i forhold til det vi bruker til "vanlig"?

De får forske på dette de med penger, men savnet blir vell dump/wastegate lyden ogl :closedeyes:

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

hehee skal du gå for elektro kan du jo bare montere en høytaler som lagere den lyden du vil ha:P

 

:P

 

Det er vell slik verden skal gå om alle disse miljøaktivistene får det som de vil.

"Lasta ned ny dump lyd til bilen nå!" hehe

 

Skal se om jeg finner fram den tråden hvor de diskuterte dette, og det var vell noen her i Norges land som prøvde dette.

Lancer EVO VI RS2 (LE 05/130)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...