Jump to content

ARP studs - moment?


Wolf

Recommended Posts

Er det noen her som har formening om hvilket moment en bør bruke på en vanlig 200 YB med Gr.A t.pakning?

 

ARP importøren i Norge sier 95 Ft.lb (129Nm) med orginalt ARP fett og ettertrekking med det samme etter varmkjøring.

 

Burton (UK) sier 70 Ft.lb (95Nm) med ARP fett eller 85 Ft.lb (115Nm) med 30W olje (Stromberg forgasser olje) når en ringer de, mens de skriver 80 Ft.lb med ARP fett og 120 Ft.lb (163Nm!) med 30W olje. Alt uten ettertrekking!

 

Litt lettere forvirret nå, men det er sikkert noen som har erfaring på dette området her...

Takknemlig for gode råd.

Link to comment
Share on other sites

skru til med 110 nm, har alltid fungert for meg. så varmkjører du motoren, lar den kjøle seg helt ned igjen, løsner og etterdrar med 110 nm igjen.

 

husk også å etterdra studsa et par ganger i året!

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Dette er et helvetes produkt.. Hvorfor bruker du ARP studs? Disse skaper mer problemer enn de løser.. De er lagt for gamle ramlikanermotorer med ståltopper og funker elendig på cossie.

 

-INGEN, ikke en gang ARP vet hvordan disse skal trekkes på en cossie.

 

-Større sjangs for sprukket blokk.

 

-større sjangs for toppakningsfeil.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Når du dro til med 110Nm, bruke du orginal ARP MoS2 fett, eller bare den motorolja du hadde der og da?

 

 

Det har du mye rett i Sapphy, men motoren kom med det, og det er jo et greit alternativ i stedet for unbracobolter når en ønsker at motoren skal klare 2,5 bar over kortere perioder...

Link to comment
Share on other sites

Har brukt ARP på et par av mine motorer, har ikkje hatt noke problem med dei. En skikkelig moment-nøkkel, reine deler og bruke fettet som følger med.

Er vel med dette som så mange andre ting i Ford/Cosworth verden at det er 1000 forskjellige oppfatninger og erfaringer om korleis ting skal/bør gjerast.

XWIyo.jpg
Link to comment
Share on other sites

blir longstuds feil også da sapphy? dette er jo nøyaktig det samme, og alle værsting-gutta kjører med longstuds. ingen jeg kjenner har hatt problemer med arp bolter, og jeg er blitt anbefalt disse av flere motorbyggere. de er like gode som strekkbolter, fordelen er at man slipper å bytte hver eneste gang. dra til med 110N.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

det er det som er hele poenget ja. men de orginale strekkboltene bruker fortsatt samme gjenger som arp, og de blir dratt til med MER nm enn arp. de strekker seg dog, men nm satt mot hverandre tilsvarer det samme presset.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ekke longstuds det samme som å "klemme" blokk og topp sammen istedet for å bare skru de sammen? At man borrer gjennom til undersiden av blokka og fester muttere i hver ende? Sier seg sjøl at det lettere blir sprekker i et gjengeparti. Mere stress på metallet.

Sierra XR4i

Link to comment
Share on other sites

Har selv montert toppen på min 3 ganger med ARP studs. Og de ble montert før jeg kjøpte bilen.

Har god erfaring med de så langt :)

Dratt til med 110Nm, kjørt varm, latt den kjøle seg, løsnet en og en, og trukket til med 110Nm.

Fungert knall så langt, kjørt 2 BAR over 7000km, bare i år..

 

Så sant blokk og topp er plan, og man kjører med riktig AFR, og holder temp på olje og vann riktig,

bør det ikke bli noen problem...

Er etter min mening et oppskrytt problem dette her..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest Klokkbil
Man klarer seg ofte fint med 12.9 umbrako skruer og, de er billigere og man slipper skifte dem for hver gang

både jeg å garnes racing har brukt 12.9 bolter flere ganger og det funker som fy ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Guest kenneth birkeland
blir longstuds feil også da sapphy? dette er jo nøyaktig det samme, og alle værsting-gutta kjører med longstuds. ingen jeg kjenner har hatt problemer med arp bolter, og jeg er blitt anbefalt disse av flere motorbyggere. de er like gode som strekkbolter, fordelen er at man slipper å bytte hver eneste gang. dra til med 110N.

 

Dette med wrc topp pakning og?

Link to comment
Share on other sites

Guest cossie_24
Dette med wrc topp pakning og?

 

eg har wrc pakning å arp studs funker bra d

har ikkje hatt noko problem,

men har datasprut så d hjelper jo lit

mot d meste

Link to comment
Share on other sites

Så sant blokk og topp er planet helt fine holder det litt bedre med WRC toppakning.

Men har hørt om sykt mye problem med WRC toppakninger, og har selv røket en på helt plan blokk og topp.

 

Grp. A og ARP studs har vertfall fungert gull på min motor, på 2bar+ i 12-13t km :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Guest kenneth birkeland
Så sant blokk og topp er planet helt fine holder det litt bedre med WRC toppakning.

Men har hørt om sykt mye problem med WRC toppakninger, og har selv røket en på helt plan blokk og topp.

 

Grp. A og ARP studs har vertfall fungert gull på min motor, på 2bar+ i 12-13t km :)

 

Ja, lurer på om eg berre ska kjøpe grA topp pakning.

Så eg skal skru til ARP mutterene med 110 Nm med fettet? (og etterskru etter å hatt motor i gang)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...