Jump to content

IRX-450


rscosworth

Recommended Posts

  • Replies 134
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kjører IRX450 på bilen min jeg, er fornøyd med den. Er en standard 4x4 motor med 2wd bunndel, sorte Siemens 599 dyser, chip, 500 cooler, 3"eksos osv. Er kanskje litt treg men det er vell pga at den har ganske stort eksos hus, A/R78! Kjørt 2 bar med den, funka veldig bra det :)

Link to comment
Share on other sites

Guest T-KING65

Jeg syns det er utrolig at noen i det hele tatt kjøper turboer fra det firmaet .

De er landskjent for den dårlige kundebehandlingen , og de lurer folk rett og slett .

Sier ting som overhodet ikke holder mål , og er RÅDYRE i enkelte tilfeller også .

 

Dette er skrevet av en jeg nylig snakket med ( dette er IKKE en kunde av meg) :

 

" Hei

 

åpner denne tråden igjen pga Dårlig erfaring med norsk turboservice i Porsgrunn.

Grunnen er enkel, de selger produkter som lover mere en de holder.

Kjøpte en IRX450 gjenom en bekjent i Trondheim. fordi dette var turbo som var holdbar og leverte hk.

Desverre kom jeg aldri så langt at jeg i det hele tatt fikk prøvd turboen før den tok kveld.

Etter ca 1.5 time med start og stopp i garagen og 3 snille turer etter vei. (nybygd motor) begynte turboen å slippe olje gjenom lagrene, samt lage mye lyd utenom ladetrykk(3 ganger hadde jeg prøvd å bygge opp ladetrykk, var oppe i 1.2 bar)

parkerte bilen tvert og demonterte røret fra luftfilteret, til min store overaskelse var mutteren som holder turbinhjulene sammen løsnet slik at komprossor hjul og eksoshjul var glid fra hverandre og subbet i både eksos og kompressor hus. havari var et faktum og nytt senter ble sendt opp fra nts

alle mulige feil utenom turbo ble sjekket, ic og ic rør ble rengjort og nytt senter ble montert og prøvd.

etter 20 min på verkstedet og 4km etter vei uten ladetrykk ble samme lyd og oljerøyk observert og bilen ble umidelbart parkert.

nytt havari med samme feil. nts kunne ikke skjønne at dette kunne gå

 

Ny Netics turbo ble bestilt ifra SHS performance i Tromsø og motoren ble benket 410hk og 516nm av Japantuning

motoren er også kjørt et treff med på Mo i Rana uten at et nytt fremedlegeme har skadet denne turboen.

en annen ting er utifra hva nts sier så blir alle demmes turboer skrud sammen med locktite på gjengene/mutteren som holder turbinhjulene på akslingen, dette er svada.

vil ikke legge in noen bilder av skadene intil nts kommer med mail eller bedre forklaring.

 

Turboene ble sendt inn for kontroll.

og etter vel 4 uker ringte jeg for å høre om det var avklart noen grunn til at turboene skulle havarere, svaret var som forventet

fremedlegeme in i eksos hus hadde rasert begge turboene.

Dette synes jeg er helt på trynet da motoren er nybygd grenrør er portet, børstet og grundig vasket og rengjort før montering.

NTS skulle også sende en raport med bilder etc på mail som skulle forklare hvorfor, det er nå gått 6 dager og ingen ting er kommet.

leste litt rundt på nettet og fant en med samme problemene (ford forumet)

 

Jeg er ikke kommet til noen enighet med nts så dett er bare en advarsel til andre.

oppdatering kommer så snart mail fra nts er på plass.

 

Håper iallefall bedre utfall en den stakkaren fra ford forumet som ble slaktet for mange tusen uten å få et produkt som holder "

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Noen som har prøvd IRX-450, evt. kansje tilogmed har noen bremsepapirer med den?

 

Alle erfaringer mottas med takk.

 

JJ.

 

Ja, det er flere rundtom her som har forsøkt IRX450 på forskjellige motorer med bra resultat.

Til en cosworth med originalmotor på vestlandsveier blir den litt for treg (som de fleste "cossie"turboer med unntak av KRX400 og T34 A/R 0.48.)

På motorer med høyere grunneffekt enn en std cosworth fungerer den godt.

Fordi at den gir lavt baktrykk så puster motoren mye lettere enn det som er vanlig, så "feig Garrett/ Turbonetics" chip/mapping får ikke frem potensialet i oppsettet.

 

Kjører IRX450 på bilen min jeg, er fornøyd med den. Er en standard 4x4 motor med 2wd bunndel, sorte Siemens 599 dyser, chip, 500 cooler, 3"eksos osv. Er kanskje litt treg men det er vell pga at den har ganske stort eksos hus, A/R78! Kjørt 2 bar med den, funka veldig bra det :)

Tidligere åpning av eksosventilene (Husk at originalkammen kun har 240 graders durasjon) og bedre tilpasset mapping forbedrer spool-up mye på effektive turboer som er designet for å drives av eksos-pulsene. (høyhastighet)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

bare en liten selvopplevd historie om fremmedlegeme inn i turbo:

 

hadde bygd ny motor til volvoen, men sveisa grenrør og netics turbo, startet opp for første gang og sto og ruset den litt, men fikk liksom aldri noe turbo lyd. Tok av luftfilteret og så at turboen sto bom roli.

tok av turboen og viste seg at 2stk m8x24mm skiver som hadde ligget nede i grenrøret hadde blitt sugd inn i turbinen.

de satt bom fast men klarte og få de ut tilslutt.

turbon spinner like bra den dag i dag, og dette er 3 år siden

Link to comment
Share on other sites

triggerhappy her inne opplevde også "fremmedlegeme". da var det visstnok luftfilteret som hadde vært fullt av stein ifølge nts. logisk??

jeg skal hvertfall aldri ha noe med det firmaet å gjøre.

og rs1000, kan ikke du lukke kjeften om de turboene a.. de har aldri vist resultat på noe som helst.

det er absolutt ingen grunn til å endre oppsettet på motor i den grad du nevner for å oppnå effektområdet denne turboen "skal levere".

sleng på en 360grader lagra t34 .63 og bli fornøyd! sveis om innsuget (såkalte jenspeed-innsug) så bedres responsen. porter du toppen er det mye moment å hente med denne turboen, faktisk mer moment enn t38 (større turbin) som de er fan av i england.

det aller beste med t34en er at den er bolt on og fungerer knallbra. sammen med rs500 ic, 599cc siemens dyser, 3" eksos og skikkelig chip er du vel oppe i rundt 380hk.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi legger alt som har med NTS og IRX og tidligere havari og hva som skal til for at disse skal funke,

 

hvilken ANDRE turboer leverer nok til ca 400 på hjula?

 

Klarer en GT3071R det? GT3076?

 

Hva med T34 .63? 400 på hjul blir vel i hardeste laget for denne?

Link to comment
Share on other sites

RS 1000: Har tenkt til å bytte ut kammene i vinter, har du noen forslag? Har lyst til å få mest mulig ut av turboen å få den til å lade litt tidligere.

 

Armani: Vi veit jo at T34en funker fjell, men må da være lov å prøve noe annet også, er sånn vi får erfaringer. Syns IRXen funker veldig bra jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker helt feil så raste vel netics-turboen som ble satt på triggerhappy sin bil også.

 

Er godt fornøyd med min turbo da den har levd ett hardt liv med stadig 2,4bar og det finnes ikke antydning til slark selvom den har skader på turbinbladene etter ett motorras hvor det kom en del stempel ut gjennom eksosen.

 

t-king65: du kan ikke stille NTS ansvarlig dersom turboen monteres av andre slik du skriver da det kun ble sendt ny senterdel. forøvrig så har jeg handlet endel hos dem og servicen kan selvsagt bli MYE bedre, men hos en viss person i rogaland fikk jeg aldri noe svar da jeg måtte ha ny turbo på en bil. Ringte da til NTS og ny turbo var levert dagen etter kl 9. Prismessig synes jeg dem er ganske bra siden VAG skulle ha 3ganger NTS sin pris på samme turbo og den lokale Mercruiser-forhandleren skulle ha nesten 4ganger av hva samme turbo kom på hos NTS. At en kjøper en Raceturbo og sammenligner disse med prisene til en std turbo blir jo feil. Det skjønner vel egentlig alle.

 

RSCosworth: hvilke turbo du skal velge er ekstremt vanskelig og for nesten 2 år siden hadde jeg det samme dillemmaet. IRX450 var for treg for mitt bruk da bilen min brukes i løp så valget stod egentlig mellom KRX400 og GT2871R eller GT3071R, men å ha snakket med litt folk rundt om ang kulelagre så var det lite tvil om hva som måtte gjøres da jeg er avhenging av en turbo som er holdbar selvom den overruses. Når det gjelder T34 ar .48 og ar .55 så er disse skikkelig bra, men etter å ha testet ar .63 så må jeg si at en IRX450 er langt raskere ikke bare i spool-up, men også når den begynner å lade. Fordelen med IRXen er at den lett kan kjøres MEGET magert pga lavt baktrykk. Jeg misunner deg ikke når det gjelder valg av turbo, det er ekstremt vanskelig og jeg er bare glad for at jeg er ferdig med mitt valg. Om du vil så kan du få kjøpe en flett ny netics 60-1 steg3 med baklokk til cosworth.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder T34 ar .48 og ar .55 så er disse skikkelig bra, men etter å ha testet ar .63 så må jeg si at en IRX450 er langt raskere ikke bare i spool-up, men også når den begynner å lade.

 

Her har jeg, ja, 100% motsatt resultat. :)

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg, ja, 100% motsatt resultat. :)

Nå er jo cosworth.no død og nesten begravet, noe som er synd fordi vi da ikke kan sjekke gode og gamle poster.

Postet ikke du, dengang da, at du først ikke klarte bedre enn 0,5 BAR ved 4000 o/min, men så, etter at actuator og bleedventil ble korrekt justert så ble dette forbedret til 1,0 BAR ved 3300 o/min med IRX450?

 

Hvis vi legger alt som har med NTS og IRX og tidligere havari og hva som skal til for at disse skal funke,

 

hvilken ANDRE turboer leverer nok til ca 400 på hjula?

 

Klarer en GT3071R det? GT3076?

 

Hva med T34 .63? 400 på hjul blir vel i hardeste laget for denne?

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=42645&hl=

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS 1000: Har tenkt til å bytte ut kammene i vinter, har du noen forslag? Har lyst til å få mest mulig ut av turboen å få den til å lade litt tidligere.

 

Armani: Vi veit jo at T34en funker fjell, men må da være lov å prøve noe annet også, er sånn vi får erfaringer. Syns IRXen funker veldig bra jeg.

Hvis du sender en E-mail så tar vi det den veien og unngår å "belaste ekspertene" som mener at 25 år gamle og foreldete GARRETT T-serie turboer fremdeles er det beste som finns.

 

triggerhappy her inne opplevde også "fremmedlegeme". da var det visstnok luftfilteret som hadde vært fullt av stein ifølge nts. logisk??

jeg skal hvertfall aldri ha noe med det firmaet å gjøre.

og rs1000, kan ikke du lukke kjeften om de turboene a.. de har aldri vist resultat på noe som helst.

det er absolutt ingen grunn til å endre oppsettet på motor i den grad du nevner for å oppnå effektområdet denne turboen "skal levere".

sleng på en 360grader lagra t34 .63 og bli fornøyd! sveis om innsuget (såkalte jenspeed-innsug) så bedres responsen. porter du toppen er det mye moment å hente med denne turboen, faktisk mer moment enn t38 (større turbin) som de er fan av i england.

det aller beste med t34en er at den er bolt on og fungerer knallbra. sammen med rs500 ic, 599cc siemens dyser, 3" eksos og skikkelig chip er du vel oppe i rundt 380hk.

Er det for å forsøke å hindre at du blir frakjørt at du er redd for at andre skal velge mer effektive turboer :P :

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...20sent&st=0

 

Hvis vi legger alt som har med NTS og IRX og tidligere havari og hva som skal til for at disse skal funke,

 

hvilken ANDRE turboer leverer nok til ca 400 på hjula?

 

Klarer en GT3071R det? GT3076?

 

Hva med T34 .63? 400 på hjul blir vel i hardeste laget for denne?

Her kan du jo se hvor glimrende en liten GT28RS funker. Denne har omtrendt samme kompressor som en original Sierra Cosw. 4x4 turbo. Veldig imponerende. :lol:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtopic=42336

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med E-46 ar63 da? Hørt om en som bremset 440 hk med den.

Hør med pukkelrygg som mapper Cosworther og har erfaring med div. turboer. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er det for å forsøke å hindre at du blir frakjørt at du er redd for at andre skal velge mer effektive turboer :P :

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...20sent&st=0

 

nei, det er for å forsøke og forhindre at du villeder folk.

bilen min fungerer meget bra nå, fikk kjørt den med innovate bblambda og den hadde fine verdier selv opp til 2,1 bar ladetrykk.

raste desverre 5. giret på vei til fordtreffet..

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ja der var det litt info får'n si.

 

Hva er et bra alternativ til 400 hjulhester? GT30R?

 

3071 holder hvertfall greit til 400 navhester - vet ikkje kor mye hjulhester det er... men i likhet med furre så e eg og greit fornøyd :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...