Jump to content

Cosworth 4x4 fordelingskasse. oppgradere viscoclutchen til fordeling., Noen som har tatt billigmetoden.å boltet fast hele clutchsystemet


BR Racing V6

Recommended Posts

Hei., leste igjennom Ford xr4x4 boka mi nå istad:

 

det står faktisk at du skal sette den i fri og dra på brekket. jekke opp ene framhjulet. står 70nm+30nm og den halve omdreiningen skal gjøres på 1sek.

 

 

 

Når kassa står i fri. så går da akselen likt rundt til fram og bak. når man da låser bakhjula vil ikke mellomakselen ut av kassa gå rundt.

 

 

da vil kun akselen forover gå rundt , den skal gå med bra motstand .

 

Jeg leser følgende om kobblingen ikke innfrir minste målet på 70nm. står det at det kan være pga lekasje i viscose kobblingen. hvis det er sånn at den kan lekke ut

 

silikon guffe som ligger mellom lamellene. kan det godt tenkes at tynn olje kan komme inn der .

 

den oljen jeg bruker er hydralikkolje. tåler høye driftstemperaturer.

 

den griper da godt .siden det står på kannen at den er beregnet på bremser som går i olje. mener den oljen vi testet første gangen. stod var til bulldozere.

 

jeg hadde den gang en xr4x4 som kun dro som 2wd. den var så hvidt med ved vanlig kjøring. men så fort bakjula spant.var det kun 2wd. uansett.

 

den oljen fikk hvertfall den viscon til å funke bedre en noen gang igjen etterpå- spant på framhjula på tørr asfalt. det er hvertfall stor forskjell å kjøre den på vinteren

 

og for den ble ikke noe god å leke seg med. om man ikke la seg helt brett over alt. ga man på inn i svingen dro den rett forover. måtte få lurt ut ræva før man klemte til.

 

jeg er overbevist om at det er viscon som bestemmer trekket .

 

ser andre som har vw eller opel vectra. dem går som framhjulstrekk til det blir hastighetforskjell og først da slurer viscon seg på og drar med bakjula.

 

kompis av meg tok å bolta viscon på to slike biler og de ble helt porno å slædde med etterpå- ekte4x4.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 128
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Stemmer det med at bilen skal stå i fri med kun det ene forhjulet i været. Er jo logisk også det da, for om du setter den i gir er det mere en kompresjonstest eller arm muskel test du gjør siden du da også drar med deg motoren.. Poenget her er jo bare å teste hvor mye senterdiffen klarer å holde igjen.

 

Stemmer bra med 70nm også men det skal være +-30 og ikke bare pluss 30 som du har skrevet. Minstemålet blir da 40nm. Det arket jeg har er en utskrift fra den boka du har men jeg fant det på nettet. Skal se om jeg finner det igjen, og fikse en link.

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det med at bilen skal stå i fri med kun det ene forhjulet i været. Er jo logisk også det da, for om du setter den i gir er det mere en kompresjonstest eller arm muskel test du gjør siden du da også drar med deg motoren.. Poenget her er jo bare å teste hvor mye senterdiffen klarer å holde igjen.

 

Stemmer bra med 70nm også men det skal være +-30 og ikke bare pluss 30 som du har skrevet. Minstemålet blir da 40nm. Det arket jeg har er en utskrift fra den boka du har men jeg fant det på nettet. Skal se om jeg finner det igjen, og fikse en link.

 

da har jeg mildt sagt en dårlig viscose:)

men kan ikke stemme helt,hjulet ruller lett rundt til meg..

men føler jeg har litt 4wd..

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Har hørt med martin schanke og han kan ta inn differ og få dem overhalet (tror han sedte dem videre til sveits) , prisantydning 4500- 5500 . da kunne man så velge selv hvor stram diff en ville ha.

 

Hvor får en kjøpt ny viscose klutch?

 

Jekket opp ene framhjulet på verktøykassa mi ( dohc 4x4 stv ) , og der kunne jeg snurre hjulet lett rundt.

 

Kjetil.

 

 

ny viscose enhet var ikke å oppdrive hos ford, har sjekket. og isåfall hadde den hatt en pris på ca 8 laken.-

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

da har jeg mildt sagt en dårlig viscose:)

men kan ikke stemme helt,hjulet ruller lett rundt til meg..

men føler jeg har litt 4wd..

 

Hadde dårlig sperre jeg også på den xr4x4'n jeg hadde før. Det var greit med firehjulstrekk helt til det begynte å spinne eller at jeg skulle ta i gang i en motbakke på vinteren. Da ble den stående å spinne bare bak. Hvis jeg da prøvde å clutche den ut alt den orket så spant forhjulene en kvart omdreining før de stoppet. Men som sakt, hvis jeg hadde drivet opp bakken så gikk det helt fint!

 

Løsningen ble å bytte hele girkassa for min del.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hei. har mailet masse med Oppliger og Bara samt andre angående dette med visco og hvem selger hva.

 

Oppliger selger ny 60nm visco for 500euro.

 

ellers overhalte som jeg forstod det.: I have also standard vc uprated to 40nm 50nm 60nm 70nm and 80nm. I ask 360£

 

Han svarte at en std visco har 30nm forspenn.

 

han anbefalte ikke mere en 60nm for asfalt kjøring.

 

gruppe A bila hadde visco med 150nm. men og en annen center diffrensial med flere små tannhjul en på std kasse.

 

Jeg har bilder av den center diffrensialen jeg skal legge ut bilder-.

 

Ellers blir det Bara Motorsport som selger overhalte visco kobblinger:UK

 

Han skrev litt om viscoene:

 

The 50/50 Grpa centre Vc units were made for Gra club man spec and cost

about £1400

 

The std units are 35/65 torque split and are set at 25Nm std

Vc setting for centre vc for ice racing i recommened 150Nm

Std Centre Vc 35/65 Split 150Nm £250 or £300 for complete unit

We channge the seals,o rings and silicone flluid and than the unit is goes

on the dyno to reset it 150Nm or what ever setting you went,pls note there

is 15% VAT IF YOU DO NOT HAVE A VAT NO

 

 

Ut ifra alt dem forklarer som jeg forstår det. så mener de at man ikke får 50/50 trekk av å sette i en 150nm visco kobbling.

 

 

derav jeg nå prøver å finne ut hva som gjør den 909 viscoen til 50/50 og siden den er så dyr så er jeg intr å hvite hva som gjør den til en vinner.

 

Jeg fant og en link på ebay idag om at xr4x4 driverket er basert på rs200 .

 

linken er her. det er en brosjyre. og den skal det å stå hvordan de får til splitten 34-66

 

http://cgi.ebay.co.uk/FORD-SIERRA-XR4X4-RE...A1%7C240%3A1318

 

mulig noen sitter med denne brosjyren.

 

 

så litt bilder:

 

std center diffrensial

 

a0_1.jpg

 

909 motorsport diffrensial

c180_1_sbl.jpg

bf94_1_sbl.jpg

c1b3_1_sbl.jpg

c062_1_sbl.jpg

befa_1_sbl.jpg

 

 

Man ser at 909 epic diffrensialen har 4 flere tannhjul . om dette er for mere styrke eller har annen oppgave vet jeg ikke enda.

 

tannjula ligger ikke på linje med hverandre. kun de 4 ytterste kommer ut på utsiden til å gå i inngrep der. og de 4 andre innafor tar inngrep på innsiden.

 

men yttre og indre tenner er i inngrep med hverandre .

 

på bildet er det også en visco unit.

 

Etter hva jeg har hørt så er den viscon da på 150nm.

 

det som da skiller std fra 909 del og 50/50 må kansje ha noe med de exstra tannjula i diffrensialen å gjøre-.

 

 

 

Slåstad. nå som du har en meget dårlig visco-. sku man tro du fikk en åpen diffrensial omtrent. legger du begge bakhjula på asfalt.og begge framhjula på is.

 

I teorien sku du da fått spunnet med framhjula, prøv å se.

 

Du kan godt få teste litt av oljen på viscon din før du skiftern ut.

 

sjekk om det er olje på fordelingskassa også-

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Det som er rart , er at min bil trekker som pokker på glatta slik den er nå.

Dro opp en Caravelle i fra grøfta en dag her , så litt 4x4 er det vel igjen?

 

Da jeg jekker opp HELE bakenden på bilen , så kjenner jeg tydelig motstand da jeg vrir hjulet rundt.

 

Har vel egentelig for mye olje på fordelingskassa , da det er så mye at det renner ut av påfyllingshullet.

 

Kjetil.

 

Må legge til at verktøykassa nå har gått 316" km , så det er vel naturlig med noe slitasje i drivlinja.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Slåstad. nå som du har en meget dårlig visco-. sku man tro du fikk en åpen diffrensial omtrent. legger du begge bakhjula på asfalt.og begge framhjula på is.

 

I teorien sku du da fått spunnet med framhjula, prøv å se.

 

 

Hvordan får du det til å stemme?

 

uansett hvor slitt viskose,

så vil jo alltid bakhjula ha drift.

Når de i tillegg står på asfalt så vil bilen fint komme seg fram.

Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Min teori;

 

Dersom han derimot hadde plassert begge bakhjula på is,

og framhjula på asfalt.

Så kunne han stått å spunnet på bakhjula uten at framhjula hadde "orket" å dra bilen fremover.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan får du det til å stemme?

 

uansett hvor slitt viskose,

så vil jo alltid bakhjula ha drift.

Når de i tillegg står på asfalt så vil bilen fint komme seg fram.

Eller er jeg helt på jordet nå?

 

Min teori;

 

Dersom han derimot hadde plassert begge bakhjula på is,

og framhjula på asfalt.

Så kunne han stått å spunnet på bakhjula uten at framhjula hadde "orket" å dra bilen fremover.

 

Det er vel slik jeg har opplevd effekten av slapp viskose ja, men hvis jeg bare "banker" til , virker det som det blir mere drift foran. ( Varmegang i viskon'?)

 

Jeg mener bakakslingen er 100% med , men framakslingen avlaster en viss % av momentet alt ettersom hvor kraftig viskosekoblingen er, intill 34% org. ( 66 /34 )

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ikke noe tull, det. Akkurat samme olja du finner i viskosekoplingene i bakdiffen og senterkoplingen. Vel og merke så er 30000cst antakelig for lite. Jeg har "overhalt" en senterkopling og fylt med 12000cst olje og da er den omtrent som original. Så for høyere fordeling bør man nok opp på 100000+. Og langt mer i bakdiffen. Jeg har noe 500000cst olje under bestilling som jeg skal prøve i bakdiffen. Største problemet med dette er leveringsmengdene, kjøper man til rc-biler så får man i milliliter av gangen og kjøper man fra produsenter så får man nesten i 200l fat.

 

Denne olja er samme type som du finner i kosmetikkbransjen til bruk i kremer osv, rc-biler bruker det til støtdempere og viskosediffsperrer(Duuhh!!), i bilbransjen finner man også samme olja i såkalte slurevifter.

Link to comment
Share on other sites

Høres gøy ut. skal opp med kasse til høsten tenker jeg. bygge om kasse til 2.9 twin turboen. den får slite en vinter til.

 

mest kurant hadde vært å fått låst den skikkelig. centerdiffen. sveise bak. og evt en atb foran.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

nå har jeg tråla igjennom denne tråden. så d var et par som lurte på å få tak i ny viskose kopling å kjede

det fåes kjøpt her

http://www.bearingkits.co.uk/index.php/cPa...821758525a2dcea

 

ellers så har jeg oxo fått et par rare symtomer på min xr idag.. begynte å bli lite trekk på framhjula,mens i helga var den helt fin :S så d frister å kjøpe ei ny viskose kopling, har ei fordelingskasse liggende så jeg tenkte å overhale da..

men ang dekk osv.. d må da være rimeli stor forskjell i rulleomkretsen for at den viskose koplinga skal gå til helvette ?

 

kan jo vær en innvendig lekkasje som oxo ble nevnt her..

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke være mange millimeter forskjell på fram/bakdekk før viskon går nei. Olja i viskon tåler opp i mot 300grader og med litt forskjell på hjula er olja i aktivitet hele tiden. Ergo så vil noen turer på motorveien koke olja som igjen varmer opp huset og tetningen til olja renner ut. Jeg har tatt ut 6 stykker og alle unntatt 1 var brent så mye at huset var misfarget!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...