Jump to content

Framgangsmåte for å montere Megasquirt på 2.8-2.9 efi


BR Racing V6

Recommended Posts

Heisann. tenkte på selv å prøve å lære meg ms og hjelpe andre med ford som driver med dette.

 

Vet Raymond her på forumet kjører nå med MS. på sin 2.9. og det er greit nok . men tenkte nå på framgangsmåten og hva man må ha.og gjøre for å få dette montert på motoren til oppstartfasen.

 

alt fra kobbling av div sensorer. tenning. triggerhjul etc.

 

vet det er flere som jeg har hjulpet med 2.8 turbo motorer som etterlyser litt her. og jeg har da tenkt å hjelpe til. sammtidig lære det selv. Nå er jeg gått lei alt maset om datasprut.

 

prøver ms nå. og så får man se hvor vanskelig det kan være. uansett erfaringen hverdt som et nybegynner sprut. :)

 

 

Frode

 

Frofix

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Heisan

Min montering av MS på 2.9n:

 

MS2 v357pcb

Innovate bredbandslambda

Universalt ledningsnett MS(ca 3m langt,merket for hver 10cm på ledninger)

IAT sensor(lufttempsensor i innsug) Lik den som står der orginalt bare at den er beregnet for overtrykk. Kontakt følger med å passer rett i der den gammle sensorn står.

Bruker ikke triggerhjul da jeg ikke ser behovet....2.9 fordelern oppkoblet mot MS/TFI tenning gir deg full kontroll over tenning,absolutt den tenning du vil på gitt turtall/mapverdi.

Kalibrering ved oppstart av motor utfra tenningsinfo på ms og tenningslampe er alt som må til.

Når alt er oppkoblet og rette innstillinger er i boks legger man inn 2 verdier,Motorstørrelse og størrelse på dyser,utfra dette lager MS`ns programvare oppstartsmap på egenhånd.

Vaccum slange legges opp til innebygd mapsensor i ms.2,4 eller 6 bars er tilgjengelig ved bestilling

Vri om nøkkeln å bilen starter opp på grovmap,deretter fintuning med bredbåndslambda.

 

MS ledningsnett:

ALt styres via minus,ingen + går ut fra MS

Alle ledningene er godt merket.

Konstantstrøm på dysene via tenningsstyrt rele,2 dysedrivere fra ms fordeles på 3stk dyser hver

IAT senor: + og iat ledning fra ms

vanntemp:+ og coolant temp fra ms

TPS:2 ledninger merket tps og jordledning.

Tenning: 3 ledninger fra ms inn på fordeler og 1 jord ut fra fordeler på egnet jordingspunkt

Tomgangsregulator:har ikke koblet opp denne. Kjører forskjellige innstillinger på valgfri % mere bensin ved div lave vanntempverdier.

På ms 357 er tomgangsreg driver der (FIDLE CONTROLL)men har ikke satt meg inn i innstillingene,må vel gjøre det nå som det blir kaldt ute:)

Bensinpumpe:som orginalt,bruker 1 ledning fra ms på jording rele besinpumpe

THATS IT

Ble det uoversiktlig:) ??

Edited by RaymondP
Link to comment
Share on other sites

Flott Raymond:))

 

Nå i neste omgang. skal vi prøve å legge inn litt bilder ,av eks fordeleren. de orginale ford ledningene,og selve kontakten.

 

hva på ms motornett,regner da med du har det som ms selger. hardness. hvilke fargekoder.som skal kobble på fordeleren. så ved oppstart. har du da fordeleren i 0grader.og bare vrir på litt

fortenning på gehør. for å få start. for så bruke lampa. og få den på 9 grader. for så gå inn i program å kalibrere så ms vet at du har 9 grader der som en grunninnstilling.

 

Når det gjelder rele`r- legger du opp nytt bensinrele med bedre tykke strømkabler til pumpe. eller bruker orginale.

 

er det noe fordel å få tak på releboard som selges med ms? som valgfri enhet.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Flott iniativ av dere dette. På tide med en tråd om emnet som forhåpentligvis etterlater seg flere svar enn spørsmål.. Har jo selv spurt en del, og ett par gode svar har jeg da fått, spesielt fra Heaamodt. Kansje han kan "blande seg inn" litt også, gjerne med bilder.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at noen skriver opp en handleliste med det som er absolutt nødvendig, og en handleliste med alt det nødvendige, pluss det som kan være greit å ha.

RaymondP har en fin forklaring på hvordan ting funker, men hvis noen som har litt peiling kunne tenke seg å fordype dette litt mer, sammen med noen bilder så hadde det blitt supert!

Det tror jeg mange kan ha glede av. Samt at trådstarter lenker til MegaSquirt-tråden her på forumet, som informasjonskanal.

 

Jeg har selv lyst til å prøve MS etterhvert, men er veldig usikker på ting.

Link to comment
Share on other sites

Flott Raymond:))

 

Nå i neste omgang. skal vi prøve å legge inn litt bilder ,av eks fordeleren. de orginale ford ledningene,og selve kontakten.

 

hva på ms motornett,regner da med du har det som ms selger. hardness. hvilke fargekoder.som skal kobble på fordeleren. så ved oppstart. har du da fordeleren i 0grader.og bare vrir på litt

fortenning på gehør. for å få start. for så bruke lampa. og få den på 9 grader. for så gå inn i program å kalibrere så ms vet at du har 9 grader der som en grunninnstilling.

 

Når det gjelder rele`r- legger du opp nytt bensinrele med bedre tykke strømkabler til pumpe. eller bruker orginale.

 

er det noe fordel å få tak på releboard som selges med ms? som valgfri enhet.

 

Har jo en Ford Coupe 2.0 74mod så tank,bensinpumpe osv er utskiftet.

Ved kalibrering stilles fordeler sånn ca som orginalt,da skal motorn starte.

Megasquirt viser feks 12grader tenning p tomgang uavhengig av den aktuelle tenning mototrn har,juster tenning på motor lik den ms viser så er det kalibrert.

diyautotune.com der er det info om mustang med ms som er eksakt samme tenningssystem som 2.9n har,står info om oppkobling av fordelern der.

Link to comment
Share on other sites

Har jo en Ford Coupe 2.0 74mod så tank,bensinpumpe osv er utskiftet.

Ved kalibrering stilles fordeler sånn ca som orginalt,da skal motorn starte.

Megasquirt viser feks 12grader tenning p tomgang uavhengig av den aktuelle tenning mototrn har,juster tenning på motor lik den ms viser så er det kalibrert.

diyautotune.com der er det info om mustang med ms som er eksakt samme tenningssystem som 2.9n har,står info om oppkobling av fordelern der.

 

 

Link?

 

så kan jeg se om jeg kan få til noe oversettelse og forklaring.

 

 

fant dette om tennings systemet:

 

The TFI-IV distributor ignition system consists of the following components:

 

Thick Film Ignition (TFI) modules

 

Distributor

 

Camshaft Position (CMP) sensor

 

Ignition coil

 

The distributor ignition system designed by Ford has two distinct configurations. The first configuration is known as the distributor mounted system, because the TFI is mounted directly on the distributor housing. The second configuration is known as a remote mount system, since the TFI is mounted on the engine or front fender apron.

 

The distributor used by this system is sealed and houses the CMP sensor. The distributor does not utilize vacuum or centrifugal advance mechanisms; the ignition timing is automatically controlled by the Powertrain Control Module (PCM) and the TFI.

 

Ford calls this electronic ignition the Thick Film Integrated-IV (TFI-IV) ignition system. The TFI module is also known as the Ignition Control Module (ICM) which reports engine position and rpm to the PCM. The PCM then determines the proper spark timing and advance, and returns a reference signal to tell the TFI module to switch the coil, thereby by creating a spark. The PCM used on these vehicles is referred to by Ford as the Electronic Engine Control-IV (EEC-IV) module.

 

 

mere leser man her. om selve fordeleren og rundt den.

 

http://www.therangerstation.com/tech_libra...Diagnostic.html

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Flott iniativ av dere dette. På tide med en tråd om emnet som forhåpentligvis etterlater seg flere svar enn spørsmål.. Har jo selv spurt en del, og ett par gode svar har jeg da fått, spesielt fra Heaamodt. Kansje han kan "blande seg inn" litt også, gjerne med bilder.

 

Nå er det jo Emerald jeg har kobla opp til 24v`n i m`n, men skal prøve å få skannet eget kobl. skjema til den og lagt ut. Vet null om MS men uansett tror jeg noen kan dra nytte av skjema da det forteller hvor du finner igjen ledninger fra givere, følere etc. som sikkert også brukes av MS.

 

H.

Link to comment
Share on other sites

Jeg foreslår at noen skriver opp en handleliste med det som er absolutt nødvendig, og en handleliste med alt det nødvendige, pluss det som kan være greit å ha.

RaymondP har en fin forklaring på hvordan ting funker, men hvis noen som har litt peiling kunne tenke seg å fordype dette litt mer, sammen med noen bilder så hadde det blitt supert!

Det tror jeg mange kan ha glede av. Samt at trådstarter lenker til MegaSquirt-tråden her på forumet, som informasjonskanal.

 

Jeg har selv lyst til å prøve MS etterhvert, men er veldig usikker på ting.

 

 

handle liste til hvilken motor?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. satt å leste på Teknisk. at en mente at HEI tenninga ikke var like nøyaktig og bra som å bruke triggerhjul-.

 

hva menes med det?

 

Jeg så for meg en enkel jobb å bruke HEI org fordeler på 2.8 og en is 2,0 ohc motor jeg skal drive litt med senere.

 

Kan man eks kun bruke HEI sin signal til MS for så kjøre single coiler ut igjen.evt bruke edis coiler.?

 

bruker jeg HEI tenning med tenningsforsterker vil det bli like bra som en coilpakke? tenker å bruke msd tennkabler og mds6al tenningsboks. og oppgrad msd coil.

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har bil som orginalt har ecc-iv motorstyring vil jeg sterkt anbefale ecc-iv adapter. Den har mange innebygde ekstrafunksjoner som f.eks krets til bankesensor, driver til tomgangsmotor og veldig enkel konfigurering til tfi og edis. Har også plass til 4 coil drivere vist man senere ønsker å bygge om til wasted spark kontrollert direkte av MS.

Er nok min IS som ikke vil fungere helt optimalt med TFi, som BR racing refererer til.

Har tenkt å utforske bankesensorfunksjonen når jeg har fått montert fordelerløs tenning. Noe jeg holder på med å tilpasse for tiden.

Har selv lyst å bygge turbo på V6 en gang i fremtiden, kontrollert av MS. Så det er kjekt å kunne dele erfaringer med folk. :)

 

Har forresten oppdatert til MS2 extra nå. Fikk tenningen til å fungere et lite hakk bedre nå.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei. hvordan er muligheten for å få kjørt med 6 single coiler på v6?

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Hei. hvordan er muligheten for å få kjørt med 6 single coiler på v6?

Avhenger alltid om man vil kjøre coilene helt sekvensielt eller parvis i wasted spark.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Syns absolutt denne tråden burde tas opp igjen og dele litt mapper osv;) driver selv og kobler opp ms i min 2,9 12v granada no;) har fått start grovt men sliter litt med tfi tenningen men tror eg har ein løsning på det no;) å begynner sikkert og bli en del der ute som eksprimenterer med ms på v6 motorene har selv savnet og kunne finne ut meir etterhvert som eg støter på litt problemer osv uten og søke meg gal i gjennom laaaange tråder som inneholder litt om v motor sån innimellom:p

Granada 84 mod 2,9i 24v

Audi A6 96 mod 2,5 tdi q

Link to comment
Share on other sites

Syns absolutt denne tråden burde tas opp igjen og dele litt mapper osv;) driver selv og kobler opp ms i min 2,9 12v granada no;) har fått start grovt men sliter litt med tfi tenningen men tror eg har ein løsning på det no;) å begynner sikkert og bli en del der ute som eksprimenterer med ms på v6 motorene har selv savnet og kunne finne ut meir etterhvert som eg støter på litt problemer osv uten og søke meg gal i gjennom laaaange tråder som inneholder litt om v motor sån innimellom:p

Hvis du ser på triggerhjulet i 2,9 fordeleren så ser du at dette har en ulik åpning for sylinder 1. Dette lager krøll for mange da tenningstidspunkt for syl.1 blir forskjellig fra de 5 andre hvis man ikke er klar over problemet og gjør nødvendige endringer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du basic trigger eller trigger return? Som RS1000 nevner så kan en slik signaturfordeler lage litt trøbbel om du ikke tar hensyn til det. Trigger return vil skape trøbbel pga dette pga den bruker begge kantene av signalet. Du må altså bruke basic trigger, og bruke rette kanten(edge) av signalet. Tror ikke TFI med signatur støttes direkte.

Dette er vel gjerne TFI med push start også. Det betyr i såfall at tenning under oppstart styres av TFI, og om TFI ikke får rett signal fra datasprutet så vil det gå i nødmodus. Det er viktig at fordeler står i ca orginal posisjon for at tenning under oppstart og feilmodus blir rett.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ser på triggerhjulet i 2,9 fordeleren så ser du at dette har en ulik åpning for sylinder 1. Dette lager krøll for mange da tenningstidspunkt for syl.1 blir forskjellig fra de 5 andre hvis man ikke er klar over problemet og gjør nødvendige endringer.

 

 

Bruker du basic trigger eller trigger return? Som RS1000 nevner så kan en slik signaturfordeler lage litt trøbbel om du ikke tar hensyn til det. Trigger return vil skape trøbbel pga dette pga den bruker begge kantene av signalet. Du må altså bruke basic trigger, og bruke rette kanten(edge) av signalet. Tror ikke TFI med signatur støttes direkte.

Dette er vel gjerne TFI med push start også. Det betyr i såfall at tenning under oppstart styres av TFI, og om TFI ikke får rett signal fra datasprutet så vil det gå i nødmodus. Det er viktig at fordeler står i ca orginal posisjon for at tenning under oppstart og feilmodus blir rett.

 

 

Takk for svar fant ut at problemet med tenningen hos meg var det at utgangen på spark A sto på d14, denne skulle stå på js10 ettersom msen var ferdig moddet fra diytune så då løste problemet seg;) og bilen startet med ein gang;) så no er det og få justert tomgangen og tenningsmappen, så tenkte eg og prøve autotune på bensinen;)

 

Bruker foresten basic trigger men ser jo det at ein 2,9 motor har 12 grader tenning så skal då trigger angel/offset (deg) stå på 12 då?

Edited by nuffe88

Granada 84 mod 2,9i 24v

Audi A6 96 mod 2,5 tdi q

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...