Jump to content

Hvilke "avanserte" kjøreteknikker bruker dere?


Leo

Recommended Posts

Litt med bakgrunn i det latterlige avisinnslaget i dag lurer jeg på hvilke "avanserte" kjøreteknikker dere bruker i værdagen :)

 

Jeg kjører både RWD, FWD og 4x4 stort sett daglig og bruker power over, shift-lock, throttle lift-off, venstrebrems, scandinavian flick og brekket, som jeg kommer på i alle fall :) ESP og antispinn utgår kraftig.

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

shift-lock er det når man girer ned og clutcher ut sånn at man legger opp slædden?

 

kan ikke si at jeg driver med detta i hverdagen..men i helga var det en del snø, da blei det mye av diverse uttrykk :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Gire ned og clutche hardt ut uten å mellomgasse ja :)

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

om man bruker alle disse kjøreteknikkene til hverdags tror jeg man bør revurdere kjørestilen sin...

Det er jeg helt enig i, er vel ikke akkurat ting man bør praktisere i vanlig trafikk.

 

Personling så synes jeg ESP og antispinn i min bruksbil fungerer veldig bra til normal kjøring.

Link to comment
Share on other sites

Guest Erik Braseth

Ved "spesielle anledninger" bruker jeg alle de nevnte teknikkene. Til hverdags bruker jeg heel&toe, det har blitt en (u)vane.

 

Vurderer å bruke brekket litt mer, da bilen min har en sånn fancy torque sensing (truetrac) diff, som oppfører seg litt uvant når man prøver shiftlock. I tillegg har bilen min såpass utvekslinger at det ikke er noe tess å bruke teknikken. Girer man ned til 3.gir blir det somregel for lite låsing, girer man ned til 2.gir havner man nesten på rødlinja og må bytte gir igjen. Og å bytte gir tar litt tid, da girkassa har et litt skralt 3.gir. Å vente på turbotrykket igjen er jo heller ikke så kult...

Link to comment
Share on other sites

kjører i 50 med gass og clutch klar de første dagene, etter et par stygge erfaringer på nullføre :P praktiserer ellers litt tung gassfor midt i svinger med bakhjulstrekker , og lærte meg hvordan man spinner rundinger på snø med Accorden jeg hadde (må bare ha litt tilfart ;) ), men kjører ganske rolig på traffikert vei med unger i bilen. Quattroen min har jeg ikke lært å kjøre enda, så går vel i sneglefart og forsiktig utprøving enda...

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjører personbil bruker jeg til daglig: scandinavian flick, throttle lift-off og power over. Shift-lock bruker jeg for det meste på banekjøring.

 

Når jeg kjører lastebil bruker jeg: scandinavian flick, ofte kombinert med en kjøreteknikk som kalles "full retarder" :P . Vel og merke på lukket område og uten last.

 

Begge deler er med RWD, bare for å ha det sagt..

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er nok innom det meste i løpet av en vanlig kjøretur på vinterstid. Bruker brekket mer enn de fleste har jeg funnet ut. Lærte meg venstrebremsing for to vintre siden, og det ble en ny og genial lærdom.

2008 Ford Mondeo 2,0 Tdci Ghia

1990 Ford F-250 4x4 Diesel Lastebil

1982 Ford Granada 2,8 GL

 

Volvo har TIC, Ford har TIKK...

Link to comment
Share on other sites

Venstrebremsing på gnagere ER genialt :) Synd så få 4x4 har momentfordeling riktige veien slik at venstrebrems hadde vært skikkelig effektivt på dem.

 

Truckdriver, "full retarder" blir vel noe sånt som en laaang throttle lift-off/shift-lock?

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Blir anderledes med fwd enn bakhjulstrekk. Hadde en scorpio 24v i 5 år. Trengte kun en teknikk med den. Vurdere gi gass, rumpa kom. Vel å merke med barum piggdekk uten pigg, gamle og gode. Liker vel best å kjøre fort, helt på grensen. RV 23 fra Maura til Roa er perfekt. Godt snølag og lite trafikk. Nok svinger til at det ikke går fortere enn fartsgrensen men fy hvor moro. :P :P

jeg velger meg april

Link to comment
Share on other sites

Venstrebremsing på gnagere ER genialt :) Synd så få 4x4 har momentfordeling riktige veien slik at venstrebrems hadde vært skikkelig effektivt på dem.

 

Truckdriver, "full retarder" blir vel noe sånt som en laaang throttle lift-off/shift-lock?

 

Jo man kan vel sie det sånn :P Blir samme effekta, bare at man har en egen hendel til funksjonen, noe man sjeldent har på en personbil. :rolleyes:

Kom forresten på at jeg en sjelden gang bruker power over på lastebil også. Men da er det seriøst sleipt ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Mange rallysjåfører her skjønner jeg..

 

Hvem som sier at man må bruke disse "avanserte" Kjøreteknikkene etter ofentlig vei, og der det er mye traffikk?

Personlig har jeg ikke råd til å miste førerkortet, derfor tar jeg det med ro etter traffikkerte veier. Det finns faktisk øde plasser, og lukkede områder man kan utøve teknikkene sine. Det er faktisk ikke alle innpå forumet som bor i tettbebyggelse og kun kjører på sterkt traffikkerte veier til daglig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvem som sier at man må bruke disse "avanserte" Kjøreteknikkene etter ofentlig vei, og der det er mye traffikk?

Personlig har jeg ikke råd til å miste førerkortet, derfor tar jeg det med ro etter traffikkerte veier. Det finns faktisk øde plasser, og lukkede områder man kan utøve teknikkene sine. Det er faktisk ikke alle innpå forumet som bor i tettbebyggelse og kun kjører på sterkt traffikkerte veier til daglig.

 

Enig og en halv ;)

 

Dessuten går det fint an å sladde sakte og forsiktig med de fleste gamle Forder, er verre med Quattroen min som trenger tilfart for å slippe :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

seriøst om dere bruker dette til daglig håper jeg virkelig dere blir bura inne

Det er virkelig trivelig å vite at mine med-entusiaster i Ford-miljøet ønsker meg (og en god del andre) bura inne, du virker som en skikkelig koselig kar...

 

Da jeg starta denne tråden spurte jeg om hvilke teknikker som ble brukt til daglig, JEG BA IKKE OM Å BLI MORALISERT TIL EN LANGSOM DØD AV KJEDSOMHET!

 

Så, vær så snill å "stay on topic or stay out of thread". Og ja, jeg ønsker ikke dette kommentert heller, kun trivelig prat om leking i snøen.

 

Livet er en lek, verden er min lekeplass. Hilsen en som har vært i trafikken sytten år og forårsaka éi skramme på en støtfanger. (sånn for å poengtere at jeg ikke er en kamikaze-trafikant)

 

I kveld etter endt juleshopping klarte min 14 år gamle ste-datter å overtale meg til en halvgrei lekerunde på en øde parkeringsplass. Runde på runde med lange breie sladder, snurringer og 360'er ble applaudert med latter og stooor begeistring. Lek for hele familien, men den jentungen er i ferd med å utvikle en enorm apetitt for lek på 4 hjul, skulle nesten tro hun var min egen :)

 

Uansett, var morsomt å dra noen kontrollerte 360'er, er ikke så ofte man får lekt sånn når man ikke er godt kjent i byen man bor i. Forresten noen i Trondheimsområdet som vet av noen øde lekeplasser for mer "family bonding"?

Bilmekaniker / tekniker

01' Honda VTR SP-1

95' Frosk stv. 2,0 DOHC

A BE (før 19.01.2013) C D

 

Women don't really wanna hear men's opinion,

they just wanna hear their opinion in a deeper voice

Link to comment
Share on other sites

Her hos oss er det mange fine og øde skogsveier som blir besøkt flittig. Scandi-flick er en stor favoritt hos meg, og blir benyttet hyppig. Eneste som er skummelt hos oss er elgen, så det lønner seg å ta en rekognoseringsrunde med innlagt tuting først. Ellers så hadde vi jo Losna isbane i fjor, men den klarte selvfølgelig noen survete naboer å få stengt p.g.a støy.

 

Dere kan moralisere alt dere orker. Jeg kan med 99,9% sikkerhet si at alle her inne en eller annen gang i sin karriere bak rattet har lagt ut ræva på offentlig vei. Og bra er egentlig det.jeg vil mye heller sitte på med en som har turt å prøve å lære bilen sin å kjenne, enn en som er så redd for bilen sin, at det er dømt til å gå galt hvis noen av hjula slipper.

 

Det er alt for lite glattkjøring i kjøreopplæringa.

Ei venninne av meg fortalte at bakenden på astraen hennes kom ut i en sving. hun ante ikke hva hun skulle gjøre, tråkka inn bremsen og slapp rattet. Bilen snurra og havna med ræva først uti grøfta på motsatt side av veien. Tok henne med til en diger parkeringsplass en kveld og viste henne hvordan man kan rette opp igjen en sladd. Hun sa at hvis hun hadde visst dette hadde hun ikke gått rundt. så vi holdt nå på der til hun brekka og herja med lyst og iver. Så nå er jeg litt mindre engstelig når jeg sitter på med henne.

Så lenge man bruker huet littegrann, og tenker litt foran seg så er det ikke farlig å leke seg litt i snøen. tvert i mot!

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...