Jump to content

RS2600


torino70

Recommended Posts

Hallo. er det noe som har greie på inspøyting til capri rs2600. Har et slikt anlegg liggende som ikke er helt komplett, mangler spjelhus og luftfilterboks. Er det noen som har bilder av dette eller vet om det passer/ er likt noe annet ford har levert? ALL info om dette anlegget motas med takk. Vurderer å kansje montere det i en 71 mod 26m som nå har en lett trimmet 2,8 med 12:1 i comp og trippel weber (+at det er snakk om 300 graders cam??????)

1970 Ford Torino Sportroof
1967 Ford 17m turnier ( fruas` bil )
1971 Ford 26m Ht+ 1971 Ford 17 m RS ht. Prosjekt+ 17m ht delebill
2007\8 Ford Mondeo stv 2,0 tdci

2009 Ford kuga 2,0 tdci Titanium ( fruas` bil )

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kugelfischer innsprøytingsanlegget som ble brukt på Capri RS2600 er så langt jeg vet unikt.

Dvs at det kun ble lagt til Capri, så det er ikke veldig lett å få tak i deler til det, men det dukker av og til opp litt deler på Ebay

 

Og husker jeg riktig finnes det to varianter av anlegget på RS2600, og disse delene kan ikke brukes om hverandre..

 

Hvis du vil kan jeg sende deg en PM med mail adressa og tlf nr til en i Capri klubben som har en Capri RS2600.

Han har god kunnskap om disse anleggene, og muligens noe deler..

Link to comment
Share on other sites

Kugelfischer innsprøytingsanlegget som ble brukt på Capri RS2600 er så langt jeg vet unikt.

Dvs at det kun ble lagt til Capri, så det er ikke veldig lett å få tak i deler til det, men det dukker av og til opp litt deler på Ebay

 

Og husker jeg riktig finnes det to varianter av anlegget på RS2600, og disse delene kan ikke brukes om hverandre..

 

Hvis du vil kan jeg sende deg en PM med mail adressa og tlf nr til en i Capri klubben som har en Capri RS2600.

Han har god kunnskap om disse anleggene, og muligens noe deler..

Stemmer dette KIB og jeg kan svare litt her.

 

Kugelfischer innsprøytningsanlegget til Ford V6 er kun levert på Capri RS2600 i to varianter, B-system, oktober 1970-mai 1972 og C-system, juni 1972 - 1973, og deler fra de to systemene kan/bør ikke brukes om hverandre.

Enkleste måten å se forskjell på B- og C-system montert på motor er å se på kaldstartdyse; på B-system sitter denne i midt i fronten av plenumkammeret mens på C-system sitter den i gasspjelhuset.

Innsugsmanifold, plenumkammer, gasspjelhus, Kugelfischerpumpe, dyser, bensinslanger mm. er forskjellig på de to systemene.

 

Dyse B-system: (samme som BMW 2002 tii og Peugeot 404/504)

dlo_20d.jpg

 

Dyse C-system: (Kun 72-73 Capri RS2600)

21d8_1.jpg

 

På det lille trekantskiltet på Kugelfischerpumpen står det også hvilken type system den passer til, merket B-1 eller C-1:

400_6465323035353338.jpg

 

Mer og veldig bra informasjon om Kugelfischer innsprøytning her: (fra Ford manual for Capri RS2600)

http://www.ford-capri.ch/start-d/typenliste-d.html

 

.. og om Capri RS2600 her:

http://www.capri-club-norge.com/n/historie...00_history.html

 

Vet ikke om jeg kan hjelpe deg med spjelhus, avhenger av hvilket system du har liggende.

Alternativ til original luftfilterboks er å benytte K/N-filter rett på spjelhus.

 

Kjører for øyeblikket med B-system på min 73' Capri RS2600, originalt skal være C-system.

Har C-systemet liggende så det blir vel kanskje montert en dag for å få ned bensinforbruket :)

1971 Capri RS2600

1972 Capri 1300 L

1973 Capri RS2600

2003 Mondeo ST220

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for opplysningene. Da har jeg en type C. Hvordan er det med kvaliteten/ driftssikkerheten på disse sysemene? Har hørt at dysene var et problem.

1970 Ford Torino Sportroof
1967 Ford 17m turnier ( fruas` bil )
1971 Ford 26m Ht+ 1971 Ford 17 m RS ht. Prosjekt+ 17m ht delebill
2007\8 Ford Mondeo stv 2,0 tdci

2009 Ford kuga 2,0 tdci Titanium ( fruas` bil )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hatt bilen i mer en ett år og har ikke fått kjørt så mye og derfor kan jeg ikke si så mye om driftsikkerheten, men tror at den er ganske bra hvis komponentene i innsprøytninga i orden.

 

Kvaliteten er en annen ting og det stemmer som du har hørt at dysene er et problem. Dysene har en tendens til å begynne å "lekke" slik at de gir for mye bensin og motoren "drukner" og plugger må byttes. Ikke noe rart så lenge det normale bensinforbruket med OK dyser er såpass høyt, ca 1,7 l/mil med B-system og ca 1,2 l/mil med C-system.

1971 Capri RS2600

1972 Capri 1300 L

1973 Capri RS2600

2003 Mondeo ST220

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ingen som gidder å kommentere tullpratet mitt her?

En slapp gjeng, helt klart.

 

Hvis noen ikke forto ironien:

 

Du kan helt klart stole på Magnar. En av landets største eksperter på Capri MKI Faclift og RS2600, iallefall i gateversjonen.

 

Sjøl er jeg ikke engan ekspert på Lada, har så ingenting fornuftig å si i denne tråden.

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Da "forto" du riktig. Var så mye mer morro før; folk slang dritt og folk blei sure og.... Nei, jeg får roe det ned.

 

Husker første gang Capri- forumet kom i drift. En god kompis slang inn noe greier om Caprimotorer og moringer.... ****** artig. Ble noen dritsure Caprifolk i den tråden. Og for ikke å snakke om det gamle cosworth.no- forumet.... Pokker så mye skoj der i sin tid.

 

ruS

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ryddet litt i kjelleren i dag, og kom over systemet mitt. Vet vel ikke om jeg får tid noen gang til å få montert det i noen bil. Vet ikke hva jeg evnt kan få for det ved salg ????

 

jul09bildeler035.jpg

 

jul09bildeler045.jpg

 

jul09bildeler036.jpg

1970 Ford Torino Sportroof
1967 Ford 17m turnier ( fruas` bil )
1971 Ford 26m Ht+ 1971 Ford 17 m RS ht. Prosjekt+ 17m ht delebill
2007\8 Ford Mondeo stv 2,0 tdci

2009 Ford kuga 2,0 tdci Titanium ( fruas` bil )

Link to comment
Share on other sites

Ryddet litt i kjelleren i dag, og kom over systemet mitt. Vet vel ikke om jeg får tid noen gang til å få montert det i noen bil. Vet ikke hva jeg evnt kan få for det ved salg ????

Fortjener en plass på museum dette. :) Er bare å "sylte ned" innsprutet til du har alle delene. KFsprutene som fungerer er jo verdt sin vekt i gull. Motorhistorie rett og slett dette her :D

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg har lest en plass at 26m`en kom med insprøytning i noen få utgaver, men husker ikke om det var KF den kom med. Tror den ble kalt 26m E. Vet heller ikke om hvor sikre kildene som skrev det var heller.

 

JA det har vert gromt og fått det i 26m en isteden for den motoren som sto i den.

 

027.jpg

1970 Ford Torino Sportroof
1967 Ford 17m turnier ( fruas` bil )
1971 Ford 26m Ht+ 1971 Ford 17 m RS ht. Prosjekt+ 17m ht delebill
2007\8 Ford Mondeo stv 2,0 tdci

2009 Ford kuga 2,0 tdci Titanium ( fruas` bil )

Link to comment
Share on other sites

Dette sto på 26m vår når vi kjøpte den, men ettersom vi kjøpte bilen i sverige så må vi bygge den om til tilnermet orginal før vi viser den på biltilsynet. Har anskaffet en 2,3 fra en Granada som skal få fungere i begynnelsen. Det innsuget som er på bildet er selvlaget++ at ett firma i sverige har bygget om toppene så de har tre eksosutslipp på hver side. Motoren skal ha 12:1 i comp og en 300 graders kam. Men vi har ikke prøvd motoren enda pga at den ble satt stille med def toppakkning. Det skal også være satt inn større ventiler i toppene ( skal vist være audi ventiler :huh: )

 

024.jpg

1970 Ford Torino Sportroof
1967 Ford 17m turnier ( fruas` bil )
1971 Ford 26m Ht+ 1971 Ford 17 m RS ht. Prosjekt+ 17m ht delebill
2007\8 Ford Mondeo stv 2,0 tdci

2009 Ford kuga 2,0 tdci Titanium ( fruas` bil )

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Det er ikke amerikanske topper, da?

Høres merkelig ut å bygge om toppene da det er enkelt å skaffe topper fra en 2.8 Mustang. Grenrør er (var?) å få også til disse.

 

Uansett en veldig artig motor og bil; hadde vært artig å vite hvor mye den orker. Vet du noe om kam, turtallsområde og Hk?

 

Personlig ville jeg ikke brukt innsprutet; gasseroppsettet er mye mer stabilt. Ikke enkelt å få det mekaniske sprutet 100% Hva med å benytte innsug, men med moderne throttlebody og elektronisk sprut? Classic looks; modern performance.

 

 

RS

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Det ville vært kjekt om du la ut bilder som viste hvordan manifolden ser ut innvendig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke amerikanske topper nei, de hadde vel ikke tenkt på det. Å det vises veldig godt at det tredje utblås ikke er orginaltstøpt. Grenrørene er også selvlaget av tidligere eiere. Denne motoren er bygget på en 2,6l, og jeg har ikke studert hvilke topper som står på.

 

Effekt på denne motoren vet jeg ikke ,men den skal være balansert. Den dreper den orginale girkassen lett ( ifølge tidligere eier) så her er det montert bmw kasse fra en 635 csi. Å da gikk mellomakslingen så der er det brukt volvo 164 aksel. Å det er ødelagt noen orgiale bakaksler, men det er ikke forsterket.

 

Her er bilder av KF manifolden. Har ikke åpnet trippelmotoren enda.

 

jul09bildeler042.jpg

 

jul09bildeler040.jpg

1970 Ford Torino Sportroof
1967 Ford 17m turnier ( fruas` bil )
1971 Ford 26m Ht+ 1971 Ford 17 m RS ht. Prosjekt+ 17m ht delebill
2007\8 Ford Mondeo stv 2,0 tdci

2009 Ford kuga 2,0 tdci Titanium ( fruas` bil )

Link to comment
Share on other sites

Ikke hør på Magnar, han prater bare tull; har vel ikke greie på detta? De derre dysene er til Lada Samara 92- modell, det veit nemlig jeg.

 

Det var kveldens siste innlegg. Natta.

 

rs

 

rs (caprimaniac) har selvfølgelig helt rett, jeg prater bare tull :D men han klarer ikke å stoppe meg i å prate :)

 

torino70:

rs prater mye tull han og :) men er enig med han å kanskje satse på en kombinasjon med noe mer moderne hvis du velger innsprut.

 

Flott (og kostbart) eksempel på modernisert KF-innsprut: http://www.lieblmotorsport.de/ => Renneinspritzung

 

Hvis du ønsker originalt KF og må ha nye dyser kan disse kjøpes hos: http://www.koller.de/

Greit å sitte godt før man sjekker prisen på dysene :)

 

Når det gjelder verdien på KF-systemet du har avhenger den veldig av om dyser og pumpe er OK. Dysene bør "kjøres" i dysetester for å kontrollere spredning av bensin ved åpning og om de åpner og lukker som skal. Pumpa bør også kontrolleres ved å kjøres i benk (som dieselpumper) på et Bosch-verksted. Ikke sikker på om alle Bosch-verksteder har utstyr og kompetanse/erfaring til å utføre denne testen?

1971 Capri RS2600

1972 Capri 1300 L

1973 Capri RS2600

2003 Mondeo ST220

Link to comment
Share on other sites

Jeg har testet dysene og de fungerer/åpner ved samme trykk og har ingen lekasjer. Pumpen har jeg ikke testet enda. Er vel ingen lokale her omkring som kan teste denne.

 

Det var bare 5 dyser med da jeg kjøpte systemet. Den 6. dysa fikk jeg tak i etter litt undersøkelser. Den kom fra Sverige og sies at den har stått i en norsk politibil en gang i tiden. Er det noen som kjenner til at det har gått en Capri med KF-system som politibil (sivilbil) i Norge, eller er dette bare nok en god historie.....? Skulle vist være den eneste rs2600 registrert i norge på 70 tallet. Gikk noen rykter om en sjømann i stavanger som tok hjem en slik en på 70 tallet, men han fikk den ikke registrert. Mulig bare vandrehistorier???????

1970 Ford Torino Sportroof
1967 Ford 17m turnier ( fruas` bil )
1971 Ford 26m Ht+ 1971 Ford 17 m RS ht. Prosjekt+ 17m ht delebill
2007\8 Ford Mondeo stv 2,0 tdci

2009 Ford kuga 2,0 tdci Titanium ( fruas` bil )

Link to comment
Share on other sites

Da har du ihvertfall et godt utgangspunkt når det gjelder dyser.

 

Ford Motor Norge importerte en Monza blå Capri RS2600 i 1973 og denne hade UP som sivil bil en periode Bilen ble testet i bladet NÅ: http://www.capri-club-norge.com/n/historie/RS2600.html

Trond Schea (tror jeg) brukte bilen i en periode. Det finnes en Ajax-reklame i boken "bilen vår - nostalgi på fire hjul", hvor Trond vasker denne bilen med Ajax.

Denne bilen ble levert på høgger'n tidlig på 80-tallet etter at motor, drivverk mm var tatt ut.

 

Jeg kjøpte i fjor sommer det som skulle være interiør og motor fra denne bilen men ved nærmere undersøkelse viste det seg at motoren ikke stammer fra denne. Fant dette ut pga at motornummeret på RS2600 er QZ + de 7 siste bokstaver/siffer i chassisnummer. Motorn jeg kjøpte hadde QZ-MBxxxxx som er januar 1972 og den norske bilen er produsert i september 1972 eller senere.

Derfor kan det godt stemme at dysa du fikk fra Sverige stammer fra denne bilen.

 

RS'en til sjømannen fra Stavanger har jeg aldri hørt nevnt før.

 

Min 73' RS2600 ble satt igjen i Norge av en Belgier som kjørte av veien og skadet bilen på ferie her. Bilen ble bruktimportert og registrert i Norge i 1974.

 

RS2600_1.jpg

1971 Capri RS2600

1972 Capri 1300 L

1973 Capri RS2600

2003 Mondeo ST220

Link to comment
Share on other sites

Meget pen bil det der, og en veldig artig artikkel også. Fint at slike ting ikke går i glemmeboka.

1970 Ford Torino Sportroof
1967 Ford 17m turnier ( fruas` bil )
1971 Ford 26m Ht+ 1971 Ford 17 m RS ht. Prosjekt+ 17m ht delebill
2007\8 Ford Mondeo stv 2,0 tdci

2009 Ford kuga 2,0 tdci Titanium ( fruas` bil )

Link to comment
Share on other sites

Hei Ruthielinge

 

var bilen din sort med "leopard" interiør først på 90 tallet??

 

Det stemmer; svart med gull stripesett og felger, og leopard setetrekk. Ganske sikker på at dette var på slutten av 80-tallet. , begynnelsen av 90.

Jeg var faktisk i Volda og kikket på bilen når den var svart, i 89 eller 90, men det ble ingen handel da.

Kjøpte bilen først i 2008 :)

1971 Capri RS2600

1972 Capri 1300 L

1973 Capri RS2600

2003 Mondeo ST220

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...