Jump to content

Cosworth; Sierra eller Escort?


caan

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg tenker på å kjøpe med Cosworth til sommeren

Jeg ikke klarer og bestemme meg for Escort eller Sierra.

Vil ha 4x4, er ikke så interessert i sladding og slikt. Morsommere og kjøre fortere i svingene :)

 

Så jeg søker svar hos dere som har hatt eller har Sierra eller Escort om hvilken jeg burde kjøpe.

Begrunn gjerne svaret, ikke bare si Sierra fordi atte...

 

Mest verdi for pengene?

Kjørbarhet?

Holdbarhet? (mtp motor)

Trimbart?

Holder best i pris?

Morsommst?

 

 

 

Alle svar mottas med takk.

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

visst penger ikke hadde vært en hindring for meg, så hadde nokk sierran vært bytta ut med en escort..

ang trim muligheter, så har du så godt som akkurat like alternativ, med mindre du kjøper t25 utgaven av escort. disse har da begrensninger i sprutet...

 

uansett så tror jeg du blir fornøyd, om d blir sierra eller escort.. men vær klar over at, det kommer til og gå i stykker, og det kommer til og koste deg timer i garasjen, og kroner ;) Men det er halvve morro spørr du meg..

 

oppbygginga som er morro, kjøringa er bare en bonus ;)

Link to comment
Share on other sites

Escort, fordi den ser mye bedre ut enn Sierra'en. Dessuten slipper man og sile unna dårlig ombygde Sierraer. Men når det er sagt så begynner det og bli mange Escorter i lav prisklasse nå som antageligvis ikke er mye og samle på. Motor/trimming blir samme, begge har samme motor mer eller mindre, hvis du ikke velger den siste typen Escort med Ford motorstyring vel og merke.

Med tanke på og holde seg bra i pris så gjelder det bare og finne ett bra eksemplar som ikke er herjet ihjel, ta godt vare på det så holder verdien seg deretter.

 

Spørsmålet er vel heller hva slags budsjett du har... Generelt sett så er nok en 4wd sedan mer morro for pengene hvis du bare er ute etter ett leketøy.

 

Sierra. Håpløst med deletilgang til escos skulle uhellet være ute

Det begynner og tynnes ut med tilgang på nye Sierra karosserideler også. Finn en ny sedan Cosworth front fanger da f.eks. Eller en strøken en som ikke ser ut som en banan, koster litt det også nå ;) Hva med jekkelokkene som haugevis av Sierraene mangler?

Link to comment
Share on other sites

escort cosworth ser tøffere ut spør du meg, men Sierra er liksom en klassiker da :) hehe..tolk det som du vil^^

 

men jekkelokk er da ikke så big deal. veit ikke hvilke delere som er vanskelige å få tak i til escort jeg...men du finner da det meste andre til sierra, bortsett fra bra frontfangere og jekkelokk.. :)

 

og hvis man leiter litt finner man jekkelokk også..kjøpte 3 nye og 1 brukt på ebay i vinter jeg :)

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Escort, fordi den ser mye bedre ut enn Sierra'en. Dessuten slipper man og sile unna dårlig ombygde Sierraer. Men når det er sagt så begynner det og bli mange Escorter i lav prisklasse nå som antageligvis ikke er mye og samle på. Motor/trimming blir samme, begge har samme motor mer eller mindre, hvis du ikke velger den siste typen Escort med Ford motorstyring vel og merke.

Med tanke på og holde seg bra i pris så gjelder det bare og finne ett bra eksemplar som ikke er herjet ihjel, ta godt vare på det så holder verdien seg deretter.

 

Spørsmålet er vel heller hva slags budsjett du har... Generelt sett så er nok en 4wd sedan mer morro for pengene hvis du bare er ute etter ett leketøy.

 

 

Det begynner og tynnes ut med tilgang på nye Sierra karosserideler også. Finn en ny sedan Cosworth front fanger da f.eks. Eller en strøken en som ikke ser ut som en banan, koster litt det også nå ;) Hva med jekkelokkene som haugevis av Sierraene mangler?

 

Kjøp Sierra du. Escorten er jo en liten konebil ;)

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Focus RS Focus blir det nok ikke nei :)

 

hår ball: Det cossiene så "skjøre" som alle skal ha det til da? Hvis man er litt snill når man justerer trykk og slikt?

Trenger ikke og presse hver hk ut av motor'n for min del. Da kjører jeg heller med mindre effekt.

 

Anders Kverneng: Tenker du på deler til motor eller karosseriet da? Er vel karosseriet, når jeg tenker meg om?

 

JHS: Er enig med deg der ja! Escos ser bedre ut en Sierran. Sammenlignet med sedanen hvert fall.

Budsjett er litt stramt. Kjøpte meg leilighet for 6 måneder siden som er under oppussing. Men tenkte og bytte\selge Mondeoen min og se hva jeg kan få igjen for den.

Så får vi se da...

 

Er det generelt mye rart og finne i Cosworth-skogen?? Er litt bekymret for og komme over noe som skal være "strøkent"

men som er jukset sammen og godkjent via en "kompis som kjenner en" type greie.

 

 

Er takknemmelig for alle svar! :)

 

 

God natt!

Må hvile før en *kremt* spennende dag på IKEA i morgen ;)

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

Det cossiene så "skjøre" som alle skal ha det til da? Hvis man er litt snill når man justerer trykk og slikt?

Trenger ikke og presse hver hk ut av motor'n for min del. Da kjører jeg heller med mindre effekt.

 

Er det generelt mye rart og finne i Cosworth-skogen?? Er litt bekymret for og komme over noe som skal være "strøkent" men som er jukset sammen og godkjent via en "kompis som kjenner en" type greie.

Er mye rart der ut av Cosworth'er ja, desverre. Mange som har brukt alle pengene sine på og kjøpe seg en Cosworth, når ting ryker har de ikke råd til og reparere og skraper det derfor bare sammen igjen halvveis og selger det. Sånn fortsetter det ofte videre med nye eiere også, og da har man det gående. Resultatet er en haug med oppbrukte, ihjelskrudde biler som strengt talt ikke er tatt vare på.

Mange har skjønt at en Cosworth kan være en billig måte og få en rask bil til lite penger, men de tenker ikke på at raske biler gjerne koster litt mer enn en gjenomsnittlig 1.4 og drifte.

Så svaret på om det er mye rart og finne er definitivt ja. Jeg lette selv lenge før jeg fant noe. Første gangen jeg skulle kjøpe Cosworth ga jeg opp og kjøpte noe annet. Andre gangen var det 6 måneders leting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt t-25 Escos.

 

Lettkjørt 300hk bil som er med fra bunnen av!

 

Har eid Escort før jeg kjøpte vingebilen, og Escorten er mye bedre og lettkjørt i forhold til Sierran.

 

Men når det kommer til utseende så er jeg lykkelig forelska i vingebilen;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt t-25 Escos.

 

Lettkjørt 300hk bil som er med fra bunnen av!

 

Har eid Escort før jeg kjøpte vingebilen, og Escorten er mye bedre og lettkjørt i forhold til Sierran.

 

Men når det kommer til utseende så er jeg lykkelig forelska i vingebilen;-)

 

Må lære deg å kjøre bil da ;) Alle kan kjøre en liten konebil da.. hehe..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Begge er gydd dersom du finner et godt eksemplar, husk at minst 90% av bilene for salg her i landet er overpriset søppel, vær kresen.

 

Mekanisk er samme suppa, escorten ser kulest ut, men føles billigst inni, er også plaget mest med mangel på viktige og mindre viktige deler.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg skjønner riktig at du skal ha den som delvis bruksbil og sånn, så kjøp deg en T-25 escort du, den klarer ca 300hk og ser bra ut, pluss det er den cosworth'n som er minst tuklet med, minst trimmet og den nyeste av de alle.. Er fra 94 og oppover. Jeg hadde det før den jeg har nå og må si det er en bil som er mye mindre skrudd ihjel.. Det tror jeg er ganske likt over hele linja.. Det eneste negativet er jo trimminga om du skal over 300hk, men du har jo mange muligheter der også da, bygge om til gamle type innsprut, datasprut osv.. T-25 motor'n er også oppgradert innvendig og egner seg nok best som en daglig bil.. Da den kom ut var den faktisk den raskeste orginale cosworth'n også.. I std utførsel såklart..

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Escort er generellt vanskelig å selge om dagen.. Eller cosworth i det hele tatt virker det som.. Begynner å bli gammelt og japse blekk er poppis blandt de unge vettu :P

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Personlig syns jeg Sierra er bedre å kjøre enn Escort.

Får dessverre litt mer plastikkfølelse av å kjøre EscCos mtp. interiøret.

Har kjørt en del av begge deler, og hadde lett valgt Sierra :)

Og må vel innrømme at jeg syns faktisk Sierra ser best ut også :P

 

Men så er det den smaken da, ingen har lik :)

Du må finne ut hva du har mest lyst på, så går du for det. Blir ikke skuffet da :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Må lære deg å kjøre bil da ;) Alle kan kjøre en liten konebil da.. hehe..

Cosworth Racing1: Lære meg og kjøre må jeg uansett, så er kanskje bedre og starte med den letteste av de to :)

 

 

Fakeworth: Blir bruktsbil og forhåpentligvis brukt litt på bane også. Så rundt 300hk er sånn akkurat passe. Virker som nok effekt til og lære seg og kjøre "skikkelig".

 

 

Sapphy: Helt enig at de er overpriset. Særlig siden de fleste er ombygde og dårlig behandlet\oppfulgt.

 

 

 

Det eneste jeg har hatt tidligere som har vært mildt spennende og kjøre tilhører i japse blekk klassen. 200SX S13. Den hadde såvidt over 200hk i motor'n, så lengter etter mer denne gang.

Og jeg er som sagt ikke så gira på og sladde å stå i. Det kommer til og gå mer i sporvalg kjøring for min del.

Det virker også mer praktisk og kjøpe 4x4 med tanke på vinterbruk.

 

Vil dere si at der er tryggere og handle Cosworth via forumet eller spiller det ingen trille?

 

 

 

Er vel bare og følge med fremover da!

- Opel Omega 2.0 16V 1994

 

- Ford Fiesta 1.1L 1982

 

- Ford Mondeo 2.0 TDCI Ghia 2002 (x)

 

- Nissan 200SX S13 1992 (x)

 

- Ford Sierra 2.0 DOHC 1992 (x)

Link to comment
Share on other sites

2wd sedan er uten tvil den mest underholdende bilen pr krone. Enklest og billigst og vedlikeholde også.

Jeg er sånn ca. 100% uenig med du der, så kan ikke du forklare dette på en så inngående og nøyaktig måte som du kan? :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Om du tenker vinterbruk hold deg unna Escosene, de fortjener en mye bedre hverdag :)

 

Hverdagsbilen er helt klart sierra sedan!

 

Shappy: Du klarer ikke å prise ned Escos med å drøse om overprising her inne! ;)

 

Alternativ til japseflass er ikke stort om dagen og det passer godt at pissungene går for densalgs. Mitt inntrykk er at Escoser eies av stadig eldre personer med seriøs entusiasme og jeg tror prisene skal oppover på sikt.

 

Møtte forresten et Escos prosjekt på ferja fra Mortavika til Arsvågen i dag. Gamlebilen til JOE. Ser frem til den blir ferdig "restaurert".

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...