Jump to content

Trøbbel med cosworthen


haakie

Recommended Posts

Har nå de siste dagene hatt litt småproblemer med min første cosworth som jeg hentet på tirsdag forrige uke.

Lot den stå i garasjen de første dagene. Alt var da ok. Etter noen dager trengte min far garasjen og cosworthen ble stående utenfor i den lave temperaturen et par netter.

 

Etter dette har den slått seg vrang. Det er strøm frem til pluggkablene men alle pluggene er sotet. Når jeg kinner er den forholdsvis død, men tenner litt iblandt, noen ganger kan det høres ut som den sviver 1 sekund på 3 eller færre silyndere. Pluggene var heller ikke noe særlig våte, var litt fukt på dem men dem var langt fra druknet.

Derfor sitter jeg og tenker litt på om det er pga frost, at det frøs seg en plass i bensinsystemet på grunn av kondens, og da jeg kinnet sotet jeg pluggene, kan dette være en mulighet? etter som pluggene er ganske tørre egentlig. En faktor som kan spille inn er at jeg kinnet like før jeg tok ut pluggene, muligens da pluggene har hatt nok gnist til og svi bort benisnen men ikke starte?

 

Bilen svev fint og startet med en gang da den sto i garasjen, men etter første natt i minusgrader startet problemet.

 

Tror dere problemene vil forsvinne ved pluggbytte? Noen som kan fortelle meg hva jeg kan sjekke for og se om det kommer bensin helt inn?

Bensintrykksregulatoren viser forresten trykk når jeg kinner. Bensinpumpa går når jeg skrur på tenningen.

 

Legger ved et par bilder av pluggene så dere kan se. Skulle vell være vanskelig og få start på disse?

600749.jpeg

600754.jpeg

(beklager stor oppløsning)

 

Bilen skal ikke ut av garasjen før mildvære kommer nå tenker jeg, nesten som en liten herbie dette her :lol:

 

Takker for svar!

 

-Håkon

695371.jpeg

-Sierra Cosworth 89' 2wd

Link to comment
Share on other sites

Noe trim på den? Om du kun starta den, rygga ut og stoppa den kan det være nok med ett dårlig/feil chip som gir alt for mye bensin på kaldstart som så drukner den alldeles og ødlegger pluggene. Prøv ett plugg skift. Antar det er årsaken.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noe trim på den? Om du kun starta den, rygga ut og stoppa den kan det være nok med ett dårlig/feil chip som gir alt for mye bensin på kaldstart som så drukner den alldeles og ødlegger pluggene. Prøv ett plugg skift. Antar det er årsaken.

Ja er en t34 turbo med steg 3 chip + Bosch 803 dyser, benket over 300 hest på hjula. forrige eier hadde ikke noe mer info om chippen. Bilen er mappet med bredbåndslamda der bensin / luftmengde er blitt kontrollert. Men hvis det er forskjell på chipper hvordan dem oppfører seg på lave turtall som f.eks ved oppstart høres dette logisk ut!

 

NGK BCR8ES, noe og anbefale?

 

Blir nok et pluggskifte nermeste dagene så får jeg skaffe meg et ordentlig chip, og mappe bilen på nytt deretter.

 

Sto forresten denso k20r-u plugger på bilen nå, noe kjennskap til disse?

Edited by haakie

695371.jpeg

-Sierra Cosworth 89' 2wd

Link to comment
Share on other sites

Er noen som sier den NGK pluggen funker bra. Personlig synes jeg best om champion QC57C. Mye dyrere enn NGK men. Noe som er sikkert er iallefall at de er krene på plugga om du ikke monterer et skikkelig tenningsanlegg. Skikkelige kabler, MSD 6A tenningsforsterker og GP.A coil så hjelper det.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Noen plasser man kan kjøpe disse pluggene over disk og ikke over nett? skulle likt og forsøkt imorgen med et pluggbytte..

Er nok ikke dumt med gpA coild og msd forsterker. Får se om jeg ikke kan klemme inn noe slikt til våren

695371.jpeg

-Sierra Cosworth 89' 2wd

Link to comment
Share on other sites

de fleste mekonomen-sjapper har bcr8es, koster ca 150kr for 4 stk.

 

har forsåvidt veldig god erfaring med ngk-pluggene :D

 

hvis dette ikke fungerer så bør du ta en gjennomgang på alle sensorene på motoren. map-sensor, vanntemp og veivsensor pleier å være gjengangere :) bare å måle i vei.

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar! Noen plasser man kan kjøpe disse pluggene over disk og ikke over nett? skulle likt og forsøkt imorgen med et pluggbytte..

Er nok ikke dumt med gpA coild og msd forsterker. Får se om jeg ikke kan klemme inn noe slikt til våren

Jo det er direkte dumt! De fleste, og iallefall en slik MSD boks som bør velges til en Cosworth er noe som heter CD bokser. Disse bør derfor brukes sammen med en CD coil som har en annen konstruksjon og ikke noe Biltema drit eller Gr.A inductive greier.

Viderer kan man ikke bruke vanlige tennpluggledninger til CD tenning heller.

Anbefaler på det sterkeste Accel PRO-7 med tilhørende coil fra JEGS.COM

 

Pk20 pluggene og dysene som du har er gode greier, så hvis chip, map sensor og bensintrykk også er riktig, så jeg tipper jeg at det er feil med vanntemp sensor eller forbindelsen mellom denne og ECU.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

byttet plugger idag og da ble det liv i heimen ! Utrolig lettet over at det ikke var noe værre.

Det er 3bar map så bensitrykket skal være under kontroll. alt av følere er nytt, triggerhjul / sensor er nytt.

Regner med det er chip som er synder. eller for rik blanding kombinert med "dårlig" kjøring på lavt turtall. Ettersom det vistnok er en god motor med lett overhaling som sviver fint.

Prøver med ny chip til våren / sommeren når bilen skal begynne og brukes aktivt, blir ikke før til sommer.

-Takker for all hjelp!

695371.jpeg

-Sierra Cosworth 89' 2wd

Link to comment
Share on other sites

Jo det er direkte dumt! De fleste, og iallefall en slik MSD boks som bør velges til en Cosworth er noe som heter CD bokser. Disse bør derfor brukes sammen med en CD coil som har en annen konstruksjon og ikke noe Biltema drit eller Gr.A inductive greier.

Viderer kan man ikke bruke vanlige tennpluggledninger til CD tenning heller.

Anbefaler på det sterkeste Accel PRO-7 med tilhørende coil fra JEGS.COM

Hmmm... Jeg og veldig mange andre er stor fornøyd med msd 6a(l). Forskjellen mellom med og uten denne er enorm. Åssen kan det da være dumt? Har hatt både Gr A coil og blaster2 coil og begge fungerte like bra sammen med 6an. Tennpluggledningene jeg og mange andre kjører med er de vanlige blåe motorsportkablene. Fortsatt ingen problemer, bare velstand. Kan du utdype det du skrev, for erfaringene tilsier noe annet.?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... Jeg og veldig mange andre er stor fornøyd med msd 6a(l). Forskjellen mellom med og uten denne er enorm. Åssen kan det da være dumt? Har hatt både Gr A coil og blaster2 coil og begge fungerte like bra sammen med 6an. Tennpluggledningene jeg og mange andre kjører med er de vanlige blåe motorsportkablene. Fortsatt ingen problemer, bare velstand. Kan du utdype det du skrev, for erfaringene tilsier noe annet.?

Kan utdype litt da dette er ett stort og omfattene emne.

Det tror jeg på da dette må sies å være en kraftig oppgradering av det originale tenningssystemet. I "gamle dager" solgte Ford sine egne plug and play high og ultra high energy ignition module og sistenevnte var en analog MSD 6 boks.

 

Det som gjør det dumt er at utviklingen stadig går og har gått sin nådeløse gang siden dengang da. I tillegg er det slik at sylindertrykkene i små "sport compact" turbomotorer er mye høyere enn det som er vanlig i de amerikanske V8 motorene som flertallet av amerikanske tenningsprodukter tradisjonelt er utviklet til.

Dette har resultert i at MSD har tatt frem produkter som 6 SCI (Sport Compact Ignition) boksen og andre ekstra High output produkter som er mer velegnet til turbomotorer.

 

Ett "sport compact turbo" tenningssystem gir derfor mye kraftigere gnist enn det de fleste andre systemer gjør, og når man først skal investere i ett oppgradert tenningsanlegg, så kan man vel likegodt gjøre det skikkelig?

6A boksen gir 105-115 Mj energi, 6 Digital H.O gir 170 mj, men sport compact turbo motorer bør ha rundt 300 mj når man lader slik som det skal gjøres på en Cosworth. (Jacobs sitt tilpassede I.C.E oppgradering computerstyrte system gav 302 mj.)

 

Det er uansett en fordel å kombinere deler som er designet til å fungere GODT sammen som en enhet og da ekskuleres både Gr.A coil og den vanlige gammeldagse Blaster2 coilen.

Hvis du sjekker Blaster SS coilen så ser du at denne koster omtrendt det samme som Blaster2, men den gir dobbelt så kraftig gnist, en klar fordel, men fremdeles ett stykke fra 300 mj.

 

Jeg tør påstå at de erfaringene mange har først og fremst avslører hvor enomt underdimensjonert ett vanlig serieprodusert tenningsanlegg egentlig er, inkl. wasted spark og coil on plug dillet. (MSD forsøkte seg ett seriøst coil near plug anlegg også, (CNP) men det ble såpass stort og dyrt at de trakk det fra markedet p.g.a. fraværende salg.)

En analog 6 boks og blaster 2 coil er "entry level" saker og i følge MSD selv, velegnet til effekter på rundt 50 hk pr. sylinder!!!

MSD sin 5 boks anbefales til rett over 40 hk pr. sylinder så hva tror du de som har tenningsanlegg som spesialområde sier om Ford sitt originale tenninganlegg??? Er egentlig den origianle tenningsmodulen og den originale coilen egnet til høyere dreiemoment, effekt og sylindertrykk en det som er i en `86 model Fiesta?.

 

Motorsportledningene duger.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan utdype litt da dette er ett stort og omfattene emne.

Det tror jeg på da dette må sies å være en kraftig oppgradering av det originale tenningssystemet. I "gamle dager" solgte Ford sine egne plug and play high og ultra high energy ignition module og sistenevnte var en analog MSD 6 boks.

 

Det som gjør det dumt er at utviklingen stadig går og har gått sin nådeløse gang siden dengang da. I tillegg er det slik at sylindertrykkene i små "sport compact" turbomotorer er mye høyere enn det som er vanlig i de amerikanske V8 motorene som flertallet av amerikanske tenningsprodukter tradisjonelt er utviklet til.

Dette har resultert i at MSD har tatt frem produkter som 6 SCI (Sport Compact Ignition) boksen og andre ekstra High output produkter som er mer velegnet til turbomotorer.

 

Ett "sport compact turbo" tenningssystem gir derfor mye kraftigere gnist enn det de fleste andre systemer gjør, og når man først skal investere i ett oppgradert tenningsanlegg, så kan man vel likegodt gjøre det skikkelig?

6A boksen gir 105-115 Mj energi, 6 Digital H.O gir 170 mj, men sport compact turbo motorer bør ha rundt 300 mj når man lader slik som det skal gjøres på en Cosworth. (Jacobs sitt tilpassede I.C.E oppgradering computerstyrte system gav 302 mj.)

 

Det er uansett en fordel å kombinere deler som er designet til å fungere GODT sammen som en enhet og da ekskuleres både Gr.A coil og den vanlige gammeldagse Blaster2 coilen.

Hvis du sjekker Blaster SS coilen så ser du at denne koster omtrendt det samme som Blaster2, men den gir dobbelt så kraftig gnist, en klar fordel, men fremdeles ett stykke fra 300 mj.

 

Jeg tør påstå at de erfaringene mange har først og fremst avslører hvor enomt underdimensjonert ett vanlig serieprodusert tenningsanlegg egentlig er, inkl. wasted spark og coil on plug dillet. (MSD forsøkte seg ett seriøst coil near plug anlegg også, (CNP) men det ble såpass stort og dyrt at de trakk det fra markedet p.g.a. fraværende salg.)

En analog 6 boks og blaster 2 coil er "entry level" saker og i følge MSD selv, velegnet til effekter på rundt 50 hk pr. sylinder!!!

MSD sin 5 boks anbefales til rett over 40 hk pr. sylinder så hva tror du de som har tenningsanlegg som spesialområde sier om Ford sitt originale tenninganlegg??? Er egentlig den origianle tenningsmodulen og den originale coilen egnet til høyere dreiemoment, effekt og sylindertrykk en det som er i en `86 model Fiesta?.

 

Motorsportledningene duger.

Hmmm.. (igjen) Hehe. Høres ut som du har grei styring på dette å :o

Summit bl.a. har jo solgt msd 6a og blaster2 coil som sett i alle år. Men det du sier er at det er mye bedre enn orginalt men langt fra bra.. For meg har iallefall oppgradering til msd boks og bedre coil eliminiert alle problemer med tenning (sota/ødlagte plugger, fjusking på 7-7500rpm osv). Så da er vel dette "godt nok" for moderat trimma cosworth.?. Hva ville du satt dit om du skulle oppgradert tenninga da? Innenfor visse grenser økonomisk selvfølgelig..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

de orginale då?

Etter 20 år er de originale totalt utslitt og derfor boss.

Nye originale funger greit til sitt bruk, men ikke til ett tenningsanlegg som er oppgradert.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.. (igjen) Hehe. Høres ut som du har grei styring på dette å :o

Summit bl.a. har jo solgt msd 6a og blaster2 coil som sett i alle år. Men det du sier er at det er mye bedre enn orginalt men langt fra bra.. For meg har iallefall oppgradering til msd boks og bedre coil eliminiert alle problemer med tenning (sota/ødlagte plugger, fjusking på 7-7500rpm osv). Så da er vel dette "godt nok" for moderat trimma cosworth.?. Hva ville du satt dit om du skulle oppgradert tenninga da? Innenfor visse grenser økonomisk selvfølgelig..

MSD har 40 års jubileum i år og dette feires bl.a med å gi ut en limited edition original look 6´er boks. Dette sier det meste om teknologien og det har som kjent skjedd "endel" innen området elektronikk siden 1970.

som sagt, de aller fleste originale tenningsanlegg er så underdimmensjonert at nesten uansett hva man gjør så er det å anse som en oppgradering og sånn sett er det liten tvil om at en 40 år gammel analog 6A boks og coil er "godt nok".

 

For å overdrive bare litt så er det nærmest uendelige valgmuligheter, men når man er informert om at det f.eks finns 2 forskjellige gnist prinsipper og 3 forskjellige gnistprofiler så kommer man ikke unna det faktum at man må velge hvilken egenskap man vil prioritere og hvor mye man bør begrense seg. I tillegg kommer dette med kreativitet og uvanlige løsninger som Accel sin "afterburner coil og egne løsninger.

 

En personlig favoritt er Jacobs FC4000, Jacobs til Ford 5,OL og Accel pro-7 med tilhørende coil da disse " inteligente" systemene varierer gnisten etter motorens behov. Avansert og gode saker som takler det meste på en førsteklasses måte.

Både Crane, Accel, Mallory og MSD har "vanlige" gode moderne digitale CDI bokser og tilhørende E eller coiler til fullt overkommelige priser. (I tillegg finnes det kraftige U-coiler som ikke er fullt så overkommelige.)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bøyer meg i ydmykhet RS 1000!!

Dine kunnskaper er meget verdifulle for alle oss som ikke klarer å innta så mye lesestoff (Teori)

Ser endelig ut som dette begynner å bli verdsatt her også ?

 

Håper du fortsetter slik fremover!

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Kjekt å høre at dette kan oppfattes som nyttig, takker :)

 

Dette er ment som info på godt og vondt. Håpet er dette kan inspirere til at man blir mer kritisk til sleipe selgere og tenker mer nøye gjennom tingene FØR man bestiller deler. Mange selgere tjener alt for godt på å selge unødvendigheter som kundene ønsker, (eks. multicoil dill) uten å informere dem om det de egentlig TRENGER som er en seriøs oppgradering og genuin forbedring.

 

Hehe, regner med at det varierer mye fra person til person. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hva er å få på fordelerløs fronten da? har letet og letet, finner masse fancy saker men det står ingenting som faktiske spesifikasjoner. Regner med den Jacobs saken er for en coil?

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

hva er å få på fordelerløs fronten da? har letet og letet, finner masse fancy saker men det står ingenting som faktiske spesifikasjoner. Regner med den Jacobs saken er for en coil?

Det er ikke så mye skikkelig å få tak i da dette er ett økonomiprodukt for serieproduserte familiebiler. :P , men du kan sjekke AEM sin 4 kanals tenningsboks, MSD CPC og DIS4.

Kan nevne at i motorbyggerkonkuransen Engine Masters Challange bygger talentfulle, erfarne og dytige voksne menn om Chevrolet sine LS motorer fra multicoil til fordeler. Hvis ikke dette avslører sannheten så vet ikke jeg hva som vil klare å gjøre det. Man TRENGER coil som kan levere en kraftig gnist og en slik er såpass kostbar at de aller aller færreste tar seg råd til å kjøpe én pr. plugg / sylinder.

Dette i sterk kontrast til det vanlige multicoil leketøyet.

 

Man kan selvsagt bygge sitt eget system likevel, men det blir fort dyrt da man kjøper massevis av deler som bruker mesteparten av tiden på å vente på å gjøre noe. 1 enkel coil klarer lett 7000 o/min på en 8 syl. motor og derfor 14000 o/min på en 4 syl. motor så hva er da vitsen med 4 knøttsmå coiler som bare står og henger og som har lite å bidra med når det endelig er deres tur til å levere?

 

Jacobs FC4000 m.v. er for en coil ja.

 

 

 

 

 

duger IKKE

 

:)

 

gnisten flyr rett ut av dem med msd6al boks og blaster coil :o

Det er forskjell på å duge og det å være optimalt. Disse kablene er ikke CDI kabler.

En kammarat hadde noen Cosworth motorsportkabler som var i god stand, var rett montert og godt vedlikeholdt og de fungerte feilfritt med den kraftigere digitale MSD 6 boksen. Dette varte helt til MSD boksen sluttet å funke. :(

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hva er da fordelen med en fordeler fremfor fremfor kun coil som gir gnisten akuratt når den skal?

 

hadde helt nye ford motorsport kabler jeg også. så stod jeg og fikkla med lysa en kveld, når lysa slokka på bilen og jeg stod i motorommet så jeg det slo over flere steder rett ut av kablene og til gods. kjøpte nye med eksakt samme resultat. satt på noen gammle orginale og problemet var borte :D

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

hva er da fordelen med en fordeler fremfor fremfor kun coil som gir gnisten akuratt når den skal?

 

hadde helt nye ford motorsport kabler jeg også. så stod jeg og fikkla med lysa en kveld, når lysa slokka på bilen og jeg stod i motorommet så jeg det slo over flere steder rett ut av kablene og til gods. kjøpte nye med eksakt samme resultat. satt på noen gammle orginale og problemet var borte :D

Hovedsaklig prisen. Jeg kan kanskje ta ett praktisk eksempel.

Som vi har sett bl.a her http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...amp;hl=bruksbil er tiden for Coworth bruksbil ett tilbakelagt stadium. Dette gjør at man kan nedprioritere familebil egenskapene og heller prioritere performance. Når det gjelder motorer med effekt på rundt 100 hk pr. sylinder så er det 7 er bokser som er det rette valget. (Kun fordi de er mest kjent så vil jeg bruke MSD som eks her).

Hvis man så skal velge tenningsanlegg til en "heavily boosted turbo engine" så kommer man ikke utenom følgende:

http://www.shopatron.com/products/productd...424.0.0.0.0.0.0

Som du ser er dette kostbare saker og den kraftig tilhørende coilen er oppgitt til hele 1,1 AMPERE med strøm og $ 197,70

For å sammenligne gir de originale LS1 coilene latterlige 50 mA, Blaster2 140 mA, Blaster SS 300 mA og MSD sine oppskrytte LS1 coiler ca, 150 mA.

Som du ser er dette ett én kanals system, så hvis du vil ha en pr. syllinder så blir det 4 ganger så dyrt.

Når det er sagt så trenge man ikke programerbar tenningskurve på en Cosworth så en vanlig 7 boks holder lenge og dette reduserer prisen fra $922,50 til 599,00 for boks nr #7520.

Nærmere $3200,- i tenningsmoduler og coiler anyone??

 

For å pjatte videre;

Elektromotive har ett kraftig tenningsanlegg og ws-coiler og de har derfor stått på barikadene og skreket og anbefalt wasted spark på det aller sterkeste lenge. Når man så snubler over eksempelet med ett "V8" Elektromotive motorstyresystem på en 4 sylindret motor med 2 tennplugger pr. sylinder så ser man at man kan gjøre én av to ting.

1. Man kobler én ws coil pr. sylinder.

2. Man kjører fremdeles ws, men i stedet for at én coil tar sylinder 1og4 alene, så gjør to coiler identisk jobb.

 

Det som i praksis skjer er at nr.2 fungerer mye bedre enn 1 rett og slett fordi at bare én av disse små wscoilene IKKE klarer å gi så kraftig gnist at det er bortkastet med hjelp fra en ekstra coil. Underdimensjonert likevel eller??

 

Når det gjelder pluggledningen; Hmm, merkelig.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mye OT dette men trådstarter har vel løst problemet sitt så da er det vel ikke noe problem :)

 

så en 4 kanals aem boks og fire 8232 msd coiler så har man et brukenes "budsjett" tenningsanlegg? aem boksen har mere "effekt" og halve prisen til en dis4 plus.

 

ser aem har cop coiler også, men står ingen spesifikasjoner på dem, hørt noe om dem?

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...