Jump to content

Cosworth magrer ut - LØST!


carfreak

Recommended Posts

Hei.

 

Sliter som sagt litt med at cosworthen magrer ut for meg. Det oppfører seg vel egentlig motsatt av hva den skal. Går feit på tomgang, og magrer ut ved pådrag.

Dette en en 2wd-motor med 4x4 sprut. Jeg har original 2wd bensintrykksregulator, blå dyser og 2bars map.

Har også 2wd tps som jeg har bytta om ledningene på, men har samme resultatet uansett om den er koblet til eller ikke.

MED vakum så har jeg et bensintrykk på ca 3bar, klar over at det er mer enn det skal være, men har prøvd meg litt frem, og det er der jeg har havnet hittil.

 

Utmagringen skjer så og si med en gang jeg får turbotrykk, rekker kanskje å komme opp til 0,3-0,4 før jeg må slippe opp fordi den magrer ut. Har bredbåndslambda.

Alle sensorer er nye.

 

Utrolig mange cosworth-guruer her inne, så burde være mulig å få noen smarte forslag her :)

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

Samme problemet som jeg har for tiden. Har ikke fått kurert bilen enda. Men du kan begyne med det velkjente cosworthproblemet med dårlig spenning til bensinpumpa. Jeg skal i vertfall legge opp nye ledninger og relestyring, samtidig som jeg skal oppgradere til 044 pumpe.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

som sagt over ja, sjekk hvor mye spenning du har bak på pumpa når bilen går.

 

så kan du la pumpa gå mens du setter 1 bar trykkluft inn på slangen som går til BTR, samtidig med at du sjekker at bensintrykket øker med like mye trykkluft som du tilsetter.

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

som sagt over ja, sjekk hvor mye spenning du har bak på pumpa når bilen går.

 

så kan du la pumpa gå mens du setter 1 bar trykkluft inn på slangen som går til BTR, samtidig med at du sjekker at bensintrykket øker med like mye trykkluft som du tilsetter.

 

meget smart, det skal værtfall jeg sjekke.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Jeg har koblet strømmen til bensinpumpa via et rele som blir trigget av styrestrømmen til bensinpumpa som går fra hjernen.

Men kan måle hvor mye spenning jeg har uansett :) Kan også prøve å sette en bar trykkluft og se at BTR faktisk fungerer som den skal.

Kan forresten også legge til at jeg har bensintrykket opp i ruta, og der ligger den på nesten 4 bar ved rolig pådrag.

 

Tar gjerne imot flere tips her, men takk uansett :)

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

Trykkluft på BTR prøvde jeg, og BTR fulgte nogenlunde opp til 7-8 bar bensintrykk. Var litt unøyaktig manometer på lufttrykket så vet ikke hvor nøyaktig bensintrykket fulgte lufttrykket. Hadde ikke voltmeter på bensinpumpa under dette eksperimentet. Men tanken var at selv om alt ser bra ut på tomgang når motoren bruker lite bensin, kan alt endre seg på med ladetrykk der motoren bruker mer bensin, og pumpa må levere stor mengde i tillegg til høyt trykk, og dermed også bruker mer strøm for å opprettholde trykket. Litt rotete forklart kanskje.

Lagt opp nye ledninger til både + og - ? Tykk ledning? Bensinpumpe er vanligvis en 15A kurs, og skal ha minimum 2,5 kvadrat ledning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kan jo begynne med å spørre om dette har vært slik alltid? Eller når dette problemet har oppstått.

Og hvilken chip er det som er montert?

 

Strøm til bensinpumpa og btr er som sagt over her riktig sted å begynne.

 

Hvordan ligger bensintrykket på fullgass med ladetrykk da?

 

Du må sjekke hvor mye bensintrykk du har uten vakuum også, nappe av vakuumslangen på btr.

 

Og hvordan ligger egentlig afr når du har full gass da? Hva ligger det på mellomregisteret, og hva ligger det på når du kommer opp på turtall?

Og når du har delgass (jevn hastighet), på tomgang, etc.?

 

Har du byttet bensinfilter på denne bilen?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nå snakker vi her :D

 

Trykkluft på BTR prøvde jeg, og BTR fulgte nogenlunde opp til 7-8 bar bensintrykk. Var litt unøyaktig manometer på lufttrykket så vet ikke hvor nøyaktig bensintrykket fulgte lufttrykket. Hadde ikke voltmeter på bensinpumpa under dette eksperimentet. Men tanken var at selv om alt ser bra ut på tomgang når motoren bruker lite bensin, kan alt endre seg på med ladetrykk der motoren bruker mer bensin, og pumpa må levere stor mengde i tillegg til høyt trykk, og dermed også bruker mer strøm for å opprettholde trykket. Litt rotete forklart kanskje.

Lagt opp nye ledninger til både + og - ? Tykk ledning? Bensinpumpe er vanligvis en 15A kurs, og skal ha minimum 2,5 kvadrat ledning.

 

Enig med deg der. Men om pumpa ikke klarte å følge med, så burde vel ikke trykket ligget såpass høyt idet den magret ut?

Nei. Bruker de originale ledningene. Kan prøve å bytte de om jeg finner ut at jeg har dårlig spenning til bensinpumpa :)

 

1. Kan jo begynne med å spørre om dette har vært slik alltid? Eller når dette problemet har oppstått.

2. Og hvilken chip er det som er montert?

 

Strøm til bensinpumpa og btr er som sagt over her riktig sted å begynne.

 

3. Hvordan ligger bensintrykket på fullgass med ladetrykk da?

 

Du må sjekke hvor mye bensintrykk du har uten vakuum også, nappe av vakuumslangen på btr.

 

4. Og hvordan ligger egentlig afr når du har full gass da? Hva ligger det på mellomregisteret, og hva ligger det på når du kommer opp på turtall?

5. Og når du har delgass (jevn hastighet), på tomgang, etc.?

 

6. Har du byttet bensinfilter på denne bilen?

 

1. Jeg har for ikke så alt for lenge siden kjøpt en cosworth-motor som jeg først nå har putta i bilen, og siden jeg putta den i bilen så har den vært helt lik. Kan forsåvidt også legge til at jeg har prøvd med grådyser, 3bar map og grådysehjerne, den var ikke helt frisk. Men da fikk jeg hvertfall gasssa :)

2. Jeg kjøpte en steg 1 chip av en kar her på forumet, husker ikke brukernavnet hans for øyeblikket, men det kan jeg finne

3. Har ikke mulighet for å tråkke full gass. Kommer ikke så langt opp i registeret før den bare begynner å smelle og herje

4 og 5. På tomgang så ligger AFR på rundt 9-10, delgass ligger den på rundt 11, og så fort jeg begynner å tråkke på stiger den helt til jeg slipper opp. Meste jeg har vært oppe i er 16, da turte jeg ikke mer med fare for å ødelegge noe.

6. Bensinfilteret er så og si nytt. Har kun blitt kjørt noen få mil med. Det er dog et biltema filter som egentlig hører til en renualt eller noe. Spurte bare etter et filter med 8mm inn og ut :)

 

Da skal jeg få sjekket spenning til bensinpumpe, samt sjekke hvor mye bensintrykk jeg har UTEN vakum :)

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

Bare å bytt ledningene til pumpa i samme slengen :) Forhåpentligvis blir det andre boller med nye ledninger og nytt bensinfilter.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

DET er absolutt ikke godt nok. Legg opp ny tykk ledning fra batteri og bak med egen sikring, og bruk det orginale ledningene til styrestrøm for et rele i bagasjerommet. Og så legger du opp ny jording både til rele og pumpe.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

kor står breibands lambda? kan vere att denne ikkje får rett flow forbi. Eg kjørte breiband på min og den gjekk magert etter afr, men med stikkflammer og svartrøyk var tydli att den ikkje fikk for lite, måtte ned med bensintrykket mitt før den gjekk reint igjen. Så ikkje stol hundreprosent på den vis det er kun att den står på feil plass. etter flytting så fikk den heilt andre målinger. Att den kutter å smeller kan også vere tenning som kutter.

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

kor står breibands lambda? kan vere att denne ikkje får rett flow forbi. Eg kjørte breiband på min og den gjekk magert etter afr, men med stikkflammer og svartrøyk var tydli att den ikkje fikk for lite, måtte ned med bensintrykket mitt før den gjekk reint igjen. Så ikkje stol hundreprosent på den vis det er kun att den står på feil plass. etter flytting så fikk den heilt andre målinger. Att den kutter å smeller kan også vere tenning som kutter.

 

og då regner jeg med du flyttet den lenger ned på downpipe/videre?

Link to comment
Share on other sites

Min står akkurat der downpipen begynner å gå nedover, og peker ca rett opp mot panseret.

Hører jo så utrolig mye rart om plassering av den, noen sier det ikke har noen betydning, mens andre har omtrent formler for hvor den skal plasseres.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor klarer den å holde trykket oppe selv om jeg gir gass da?

Grunnen er enkel. Fuelflow ut av dysene er så lite at selv med lav spenning så leverer pumpen en tilstrekkelig stor mengde til at trykket ikke faller. Problemet er altså ikke for lite bensin til fuel railen.

 

Hvilket oppsett har du egentlig?

1. VET du at dysene er originale Cosworth som leverer riktig mengde og som ikke er full i støv og skitt?

2. VET du at du har en original 2 BAR MAP sensor?

3. VET du at du har ett bra steg 1 chip som hører til den ECU, de dyser og dem MAP sensor som DU i praksis kjører?

4. VET du at det IKKE er tenningsanlegget som lager krøll og forvirring?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Den vil få enda lavere spenning oppover turtall/trykk, siden strømforbruket til andre forbrukere stiger betraktelig.

Så pumpa vil slite enda mer med å levere riktig MENGDE.

 

For å få det helt rett så er det strømforbruket på pumpa som øker i takt med mengden og trykk den leverer :) Vist den kanskje bruker 5A på tomgang, så kan den bruke opp mot 15A på full belastning. Derfor vil man få større spenningsfall ved høyere bensintrykk/mengde. Spenningsfallet skal ikke påvirkes av hvor mye strøm andre komponenter bruker

 

 

Vist det er så at en bil går så feit at den får mager avlesing på bbl, så er det pga den fjusker, og man kjenner tydelig at det fjusker. Normalt treger man ikke få en fjusk selv om AFR går opp over 15 på full belastning.

Det er også sant at bbl er mer følsom for varme enn vanlig lambdasonde. Alle bbl sonder har oppvarma element, og trenger derfor ikke eksosvarme for å fungere. En bbl sonde kan derfor uten problem stå motert helt bakers i eksosanlegget hele sin levetid, uten at levetiden blir negativt påvirket. Står den for nært motor derimot blir levetid og nøyaktighet nedsatt.

Personlig har jeg montert min sonde helt nederst i downpipe, rett før bøyen forbi stabstag.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Grunnen er enkel. Fuelflow ut av dysene er så lite at selv med lav spenning så leverer pumpen en tilstrekkelig stor mengde til at trykket ikke faller. Problemet er altså ikke for lite bensin til fuel railen.

 

Hvilket oppsett har du egentlig?

1. VET du at dysene er originale Cosworth som leverer riktig mengde og som ikke er full i støv og skitt?

2. VET du at du har en original 2 BAR MAP sensor?

3. VET du at du har ett bra steg 1 chip som hører til den ECU, de dyser og dem MAP sensor som DU i praksis kjører?

4. VET du at det IKKE er tenningsanlegget som lager krøll og forvirring?

 

Så det du mener å si er at selv om jeg klarer å få 0V spenningsfall så vil ikke det ha noen innvirkning?

 

1. Det er blå dyser, men har ikke sjekket at nummeret på dem stemmer. Hva skal nummeret være i tilfelle?

2. Nei, men han jeg fikk den jeg har nå av hadde skrudd den av en original 4x4 cosworth og lagt den på hylla til jeg henta den. Den andre jeg lånte hadde omtrent samme historien.

2. Jeg vet ikke om jeg har en BRA steg 1 chip nei. Men som sagt så har jeg også prøvd en original 4x4 cosworth-chip. Og da var den helt lik.

4. Nei, det gjør jeg ikke. For jeg vet ikke hva jeg skal lete etter når det kan VIRKE som om det er bensinen som lager trøbbel for meg.

 

 

For å få det helt rett så er det strømforbruket på pumpa som øker i takt med mengden og trykk den leverer :) Vist den kanskje bruker 5A på tomgang, så kan den bruke opp mot 15A på full belastning. Derfor vil man få større spenningsfall ved høyere bensintrykk/mengde. Spenningsfallet skal ikke påvirkes av hvor mye strøm andre komponenter bruker

 

 

Vist det er så at en bil går så feit at den får mager avlesing på bbl, så er det pga den fjusker, og man kjenner tydelig at det fjusker. Normalt treger man ikke få en fjusk selv om AFR går opp over 15 på full belastning.

Det er også sant at bbl er mer følsom for varme enn vanlig lambdasonde. Alle bbl sonder har oppvarma element, og trenger derfor ikke eksosvarme for å fungere. En bbl sonde kan derfor uten problem stå motert helt bakers i eksosanlegget hele sin levetid, uten at levetiden blir negativt påvirket. Står den for nært motor derimot blir levetid og nøyaktighet nedsatt.

Personlig har jeg montert min sonde helt nederst i downpipe, rett før bøyen forbi stabstag.

 

Da må jeg kanskje vurdere å flytte den lenger ned da :)

Men jeg vet ikke om BBL viser så feil, for det er kun på tomgang den ryker svart, kombinert med at BBL viser feit blandning. Samt at ifølge manometeret mitt så har den så absolutt ikke for mye bensintrykk.

Link to comment
Share on other sites

Blandinga på tomgang kan du sansynligvis gjøre mye med ved å vri litt på CO skruen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...