Jump to content

reg reim


Kjellcorp

Recommended Posts

Har hatt ut toppen min, og satt den inn igjen nå. men glemte å merke av reg reima og hjulet. har justert ventilene, så har da skrudd på hjulet. men hvordan skal jeg finne ut hvordan den skal stå igjen?

hvor er merkingen på reima og hjulet ?

ser det står noen numer på reima, 544 o.l på tvers. er vel ikke den ?

Edited by Kjellcorp
Link to comment
Share on other sites

tror jeg har gjort noe som man ikke skal gjøre. prøve seg frem. var nesten så den starta. men til slutt blei det ikke noe mer en at starteren dro over. det nedre hjulet til reima kan jeg nå snurre rundt som jeg vil. så antar at det blir motorbytte. regner nesten med at veiva har satt seg. ? :mad2:

Link to comment
Share on other sites

tror jeg har gjort noe som man ikke skal gjøre. prøve seg frem. var nesten så den starta. men til slutt blei det ikke noe mer en at starteren dro over. det nedre hjulet til reima kan jeg nå snurre rundt som jeg vil. så antar at det blir motorbytte. regner nesten med at veiva har satt seg. ? :mad2:

 

Jeg skal bytte regreim i helga, da min har ryki. (2l OHC gasser)

Så hvis noen har en liten how-to guide er jeg evig glad!!

 

Jeg er ikke så gira på motorbytte nå.

Edited by Lompe

Sierra 1986 3 dørs ohc.

Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER

Link to comment
Share on other sites

tror jeg har gjort noe som man ikke skal gjøre. prøve seg frem. var nesten så den starta. men til slutt blei det ikke noe mer en at starteren dro over. det nedre hjulet til reima kan jeg nå snurre rundt som jeg vil. så antar at det blir motorbytte. regner nesten med at veiva har satt seg. ? :mad2:

 

Stempla skal ikke slå oppi ventilene på en org ohc... Men om tannhjulet på veiva er løst kan det høres ut som att du har klipt av kila. Har du hatt av tannhjulet og kanskje ikke stramma det godt nok igjen?

Link to comment
Share on other sites

han har drivi på feil hjul. stemplene går opp å ned som de skal nå. sitter kvasskam i bilen hans og alle stemplene har slått oppi ventilene men hørtes ut som att det gikk bra med dem. så nå skal han prøve å få justert alt riktig før han prøver igjen. har snakket med han på tlf nå ama.

Link to comment
Share on other sites

han har drivi på feil hjul. stemplene går opp å ned som de skal nå. sitter kvasskam i bilen hans og alle stemplene har slått oppi ventilene men hørtes ut som att det gikk bra med dem. så nå skal han prøve å få justert alt riktig før han prøver igjen. har snakket med han på tlf nå ama.

I see.. kvasskam ja, da kan det bli spagetti hehe...men oss får håpe på det gikk bra ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe. 2 av innsugs ventilene tetter ikke lenger. så må nok bytte dem. men, lærer sikkert noe av det å :P

men, fikk stilt alt sammen og starta den. men gikk litt urent da, men det ordner seg nok etter vært.

Edited by Kjellcorp
Link to comment
Share on other sites

Hvordan merker du at de ikke tetter lengere? Prøve å lære mest mulig nå som jeg skal bytte regreim for første gang.

Skjønte det er lurt med en komptest, her er det bare å kjøpe sånn man skrur inn i tennplugg-hullene og kjøre på med trykkluft? Hvordan tall er akseptable der?

Sierra 1986 3 dørs ohc.

Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER

Link to comment
Share on other sites

Hvordan merker du at de ikke tetter lengere? Prøve å lære mest mulig nå som jeg skal bytte regreim for første gang.

Skjønte det er lurt med en komptest, her er det bare å kjøpe sånn man skrur inn i tennplugg-hullene og kjøre på med trykkluft? Hvordan tall er akseptable der?

 

Setter i tennplugghullet, drar ut alle plugglednigner(evt. coilledning) og kjører på starter. Alt over 10bar er vel ok, og har du plutselig en på 6bar skjønner man jo tegninga. Legger du ett par dråper olje i hver sylinder, og trykket stiger ved neste test er det mest sannsynlig slitne stempelringer.

Link to comment
Share on other sites

Setter i tennplugghullet, drar ut alle plugglednigner(evt. coilledning) og kjører på starter. Alt over 10bar er vel ok, og har du plutselig en på 6bar skjønner man jo tegninga. Legger du ett par dråper olje i hver sylinder, og trykket stiger ved neste test er det mest sannsynlig slitne stempelringer.

 

Er også lurt å unngå at motoren får bensin når man gjør dette :)

På innsprøytningsmotor ta av f.eks. dysekontaktene, kontakt på giver som gir turtallsignal som fasesensor etc.

På forgassermotor er jo dette litt verre, men her kan man f.eks. blende bensintilførsel og kjøre motor til den er tom for bensin, før man begynner å koble ut tenning etc.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

takk for mange fine tips. skal jammen meg ta en komp test på bilen når jeg får den i gang igjen.

men off topic spørsmål. orginalt skal skal det stilles 0,20 og 0,25(husker hvem som var hva) men skal det stilles mer ettersom jeg har en kvass kam ?

Link to comment
Share on other sites

Mange gode tips her ja. Men jeg har litt problemer enda. Bilen starter ikke med ny reim..

Det jeg har gjort er å følge denne siden her: http://www.fordcaprilaser.co.uk/timing-belt.htm

 

Så har jeg sett at toppdekselet har 2 merker, en på høyre og en på venstre side, for timing av kam. Hva skal man bruke her?

Jeg har gjort det slik at jeg har timet den med merket til venstre, og at eksosventilen er åpen når stempelet er på topp.

Jeg har også satt tenninga slik at rotoren peker på der hvor tennplugg nr 1 er. Sylinder 1 er nærmes radiatoren?

 

Vrir om nøkkelen og det bare spruter bensin opp av forgasseren. Og starteren går alt for lett rundt. Som om den ikke har motstad/komp.

Men når jeg tok av regreima, endra timingen på kamen slik at den stod på høyre timingmerket gikk starteren rundt med vanlig fart. Men starter ikke.

 

Hva gjør jeg galt?

 

Skal kjøpe komptester til å ha i plugghølet denne uka for å dobbeltsjekke ventiler og stempelringer, men det var ikke olje på toppen av stempelet som jeg reagerte på.

 

Takker alle for innspill og hjelp...

Sierra 1986 3 dørs ohc.

Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER

Link to comment
Share on other sites

Så har jeg sett at toppdekselet har 2 merker, en på høyre og en på venstre side, for timing av kam. Hva skal man bruke her?

Jeg har gjort det slik at jeg har timet den med merket til venstre, og at eksosventilen er åpen når stempelet er på topp.

Jeg har også satt tenninga slik at rotoren peker på der hvor tennplugg nr 1 er. Sylinder 1 er nærmes radiatoren?

 

Om jeg husker riktig så er vel merket som kammen skal stilles etter rett ned på OHC'n.. Eksosventilen skal IKKE være åpen når stempelet er på topp...

Syl 1 er nermest radiatoren ja.

Link to comment
Share on other sites

Wow... ikke rart den ikke fyrer.

Dere er til massiv hjelp folks. Tusen takk.

 

Da blir det å time om kammen, så får man tro at den starter.

 

Denne tråden har vært til stor hjelp.

Sierra 1986 3 dørs ohc.

Sierra 1987 coupe prosjekt..---> [sOLGT] HER

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...