Jump to content

koble bort servo på 2,8!


Odin

Recommended Posts

jess folkens! her er grei

 

jeg hater servo (ingen vits å prøve å overbevise meg med det der servo er best tullet hehe)

alt av servoer som jeg har vært borti til sierraer har vært døden å sladde med.

så da skulle jeg gjerne ha rivd bort servoen på 2,8en men hehe kan jo ikke la pumpa stå igjen da jeg er redd den vil skjære seg og låse seg?

 

så hvordan skal jeg da få gjort det når de reimene som går til servoen ikke har noen annen strammer en den som sitter på servoen?

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

du må nok ta vekk alt og sette på en tannstang og nedre rattaksel fra en bil uten servo, servotannstanga er ikkje beregnet for bruk uten trykk og vil bli veldig tung, tyngre enn en vanlig uten servo da du manuelt må flytte oljen når du svinger når pumpa ikkje virker,

Link to comment
Share on other sites

På de 2.8 maskinene jeg har vert borti, og andre V6 cologne, så har servo reimen bare vert til servo.

Det har vert en egen reim for dynamo og vannpumpe, og den strammes da opp med dynamoen.

Jeg mistet reimhjulet på servoen på min bil en gang, og da var det bare å koble vekk reimen så var alt på stell igjen.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

jeg veit jeg ikke kan kjøre med samme tannstang er klar over det og har ny liggende eneste jeg kødder med er den for..... pumpa

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke kjøre med servotannstang uten servopumpe. Du må fjerne pumpa, reima til pumpa, slanger og bytte til vanlig mekanisk tannstang.

 

hvorfor ikke?

 

jeg har kjørt med servotannstang uten servo pumpe på min sierra over langt tid nå.

Link to comment
Share on other sites

den er ikke så veldig tung å ratte i forhold til vanlig tannstang. merker ikke under kjøring. ble montert pga. få mindre runder på rattet, er fornøyd med det. men hadde sikkert verdt en fordel med servo ved herje kjøring. hender at får litt kraftig slag ved sladding. nesten som hendene blir slått av rattet.

Link to comment
Share on other sites

så det er ingen som vet om reima til servoen på 2,8i drar med seg noe major? altså koble av den? er egen reim til dynamo men jeg er latterlig redd for at vannpumpa? går på den reima til servoen

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

hehe joda men mine motor tekniske ferdigheter er ikke til å stole på enda :P

 

derfor jeg ville høre her inne før jeg begynner å prøve meg fram :P

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

Vannpumpa og dynamoen går på samme reim, servo har egen reim med egen strammer på alle 2.8'ene jeg har vært borti.

 

Skal ikke være noe problem å ta bort denne..

 

MEN hvis du ikke kan se om servopumpa går på egen reim, så bør du kanskje ikke skifte tannstang selv heller :P

Link to comment
Share on other sites

haha tannstanga klarer jeg fint å bytte.. er bare snakk om noia for å ødelegge motor.. etter hva jeg har sett så går ikke den reima til noe annet enn servoen men føler det er greit å sjekke her inne når jeg ikke stoler på meg selv når det gjelder motor. thats it enkelt og greit ;) amatør på motor er jeg helt klart

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke?

 

jeg har kjørt med servotannstang uten servo pumpe på min sierra over langt tid nå.

 

 

hadde bt sett det hadde de avskiltet bilen din.....

 

det er bara å ta vekk pumpa og reima dynamoen og vannpumpa er drevet av en egen reim....

 

men du bør få stilt spissinga på bilen etter du har skiftet tannstanga ellers kan bilen bli helt mongo å kjøre....

Link to comment
Share on other sites

ja nei helt klart! skal få justert spissinga. har ikke gjort det etter at jeg fikk på coiloverne engang så., takk for hjelp :)

1988 Ford Sierra Cosworth
1991 BMW M5
2001 BMW 330i

Link to comment
Share on other sites

hadde bt sett det hadde de avskiltet bilen din.....

 

det er bara å ta vekk pumpa og reima dynamoen og vannpumpa er drevet av en egen reim....

 

men du bør få stilt spissinga på bilen etter du har skiftet tannstanga ellers kan bilen bli helt mongo å kjøre....

 

Skjønner ikke helt hvorfor det ikke skal være lov, da styringa burde fungere greit (så lenge du har fart hverfall)

Vurderer å gjøre dette på min bil også da jeg har en servotannstang liggende :)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

hadde bt sett det hadde de avskiltet bilen din.....

 

det er bara å ta vekk pumpa og reima dynamoen og vannpumpa er drevet av en egen reim....

 

men du bør få stilt spissinga på bilen etter du har skiftet tannstanga ellers kan bilen bli helt mongo å kjøre....

 

Hvorfor skulle BT gjøre det?? Hva skulle begrunnelsen være??

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle BT gjøre det?? Hva skulle begrunnelsen være??

 

 

servotannstanga er ikkje beregnet på bruk uten hjelpekraft!,

 

helt utrolig, det er slike useriøse ombygginger som ødelegger for de som har seriøst modifiserte biler, bare sjå på senking feks før var det nok at tuv papirer fulgte i bilen, alikkavel måtte enkelte kappe fjærer, no er det nesten umulig å få godkjent et senkesett uten at bilen er kontrollert i det uendelige....

Link to comment
Share on other sites

Skjønner det litt hvis selve tannstanga ikke er konstruert for å funke uten servoassistanse,(dvs, at den går i stykker uten hjelpekrafta) Hvis ikke vil den vel funke nøyaktig som en kortstyring?

Når det gjelder godkjenning av ombygginger er det vel staten og Eu sin feil at alt blir verre hele tida, folk kommer fortsatt til å senke biler for utseendets del uten å tenke på kjøreregenskapene (VW?) I Tyskland kan man vel omtrent ikke bytte dekk uten TUV papirer. Hadde vi enda bare heller brukt England som forbilde :)

 

(PS, kan i grunn se for meg at man vil få litt problemer med både kryss på rattaksel og innfesting av rattstamme med all den ekstra belastningen i lav hastighet :P )

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

servotannstanga er ikkje beregnet på bruk uten hjelpekraft!,

 

helt utrolig, det er slike useriøse ombygginger som ødelegger for de som har seriøst modifiserte biler, bare sjå på senking feks før var det nok at tuv papirer fulgte i bilen, alikkavel måtte enkelte kappe fjærer, no er det nesten umulig å få godkjent et senkesett uten at bilen er kontrollert i det uendelige....

 

hvorfor tåler den ikke å bli brukt uten hjelpekraft? påkjenninga er jo like stor på selve tannstanga. Blir som å kjøre med kortstyring, tyngre på rattet pga utvekkslinga. noe helt annet enn å f.eks taue en servo bil for DET er tungt.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

servotannstanga er ikkje beregnet på bruk uten hjelpekraft!,

 

helt utrolig, det er slike useriøse ombygginger som ødelegger for de som har seriøst modifiserte biler, bare sjå på senking feks før var det nok at tuv papirer fulgte i bilen, alikkavel måtte enkelte kappe fjærer, no er det nesten umulig å få godkjent et senkesett uten at bilen er kontrollert i det uendelige....

 

Godt sagt!!

 

Ser for meg en Sierra eier komme på vising med blinda oljerør på servotannstanga si, og tror det skal være slik bare fordi bilen er mulig å kjøre...

Angående senkesett, så er brorparten av slike fjærer ikke stort bedre enn kappa original fjærer, tuv papir eller ei, så at mange sliter med å få godkjent er ikke veldig overraskende. Stort sett samme underdimensjonerte møkka alt sammen! Men hva gjør vel det så lenge det er "tøft" å senke bilen 50 mm :glare:

 

Hehe, det var dagens utblåsning..

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge det fungerer fint til kjøring er det vel bedre enn f.eks Escort mk5, som jo var typegogkjent serieprodusert bil, for ikke å snakke om masse andre 80 og 90 tallsbiler (Sierra med orginal dekkdimensjoner :P) og alle varebiler generelt...

Når det gjelder senking er det forsåvidt ikke bare fjærene som er problemet, men at man f.eks bruker orginale dempere med hardere kortere fjæere, og ikke setter seg inn i understellsgeometri i det hele tatt (og det er forsåvidt et omfattemde tema, så den skjønner jeg godt) Standard Sierra forstilling er jo helt på trynet med en gang bærearmen ligger vanrett på vei oppover, for ikke å snakke om dekkslitasje bak.

Kan ikke akkurat se for meg at litt tung styring i lav fart er det største problemet i trafikken.

Kan forstå at biltilsynet vil henge seg opp i det da, siden det tross alt er jobben deres å plage folk (joda, det finnes unntak), men tviler på at de ville sett det uten å faktisk prøve bilen...

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...