Jump to content

Tenningsbank i DOHC motor


Per Olav

Recommended Posts

Dette gjelder en 92 sierra dohc 4x4. Helt orginal motor som er i grei stand ellers.

 

Dette gjelder ved helt rolig kjøring under 2200rpm hvis jeg øker gasspådrag fra nesten ingenting til merkbar akselrasjon eller mer. Spesielt hvis jeg møter forsiktig med gassen ved giring og trår på igjen når clutchen er ute. Da tenningsbanker den tydelig i noen tidels sekund i det jeg trår ned gassen.

Er også en oppoverbakke i nerheten her med fartsdumper. Hvis jeg slakker av mot dem uten å slippe gassen helt opp så tenningsbanker den et lite øyeblikk i det jeg tråkker til igjen etter humpa.

 

Kan dette være skadelig? Er jo en del tull med toppakninger på slike motorer. Noen som har en ide om hva det kan komme av? Kan heller ikke huske at den var slik før nå i sommer.

Luftfilter er bra.

Drivstoff er 95oktan. Oftest fra shell.

orginal eksos med kat.

Nytt registerkjede med strammer

Ny lambdasensor

Ikke bruker den spes med olje og går veldig pent og stille. Bensinforbruk ligger på 0,82 på blandet kjøring

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette gjelder en 92 sierra dohc 4x4. Helt orginal motor som er i grei stand ellers.

 

Dette gjelder ved helt rolig kjøring under 2200rpm hvis jeg øker gasspådrag fra nesten ingenting til merkbar akselrasjon eller mer. Spesielt hvis jeg møter forsiktig med gassen ved giring og trår på igjen når clutchen er ute. Da tenningsbanker den tydelig i noen tidels sekund i det jeg trår ned gassen.

Er også en oppoverbakke i nerheten her med fartsdumper. Hvis jeg slakker av mot dem uten å slippe gassen helt opp så tenningsbanker den et lite øyeblikk i det jeg tråkker til igjen etter humpa.

 

Kan dette være skadelig? Er jo en del tull med toppakninger på slike motorer. Noen som har en ide om hva det kan komme av? Kan heller ikke huske at den var slik før nå i sommer.

Luftfilter er bra.

Drivstoff er 95oktan. Oftest fra shell.

orginal eksos med kat.

Nytt registerkjede med strammer

Ny lambdasensor

Ikke bruker den spes med olje og går veldig pent og stille. Bensinforbruk ligger på 0,82 på blandet kjøring

 

 

Olje kjører du på?

 

Byttet i det siste?

- 2008 Ford Focus <-- Nåværende

- 2002 Skoda Fabia (Solgt)

- 2019 Ford Mondeo <-- Nåværende

- 2012 Ford Focus (Solgt)

- 2010 Citroën Berlingo (Solgt)

- 2004 Bmw 316i (Solgt)

- 1989 Ford Sierra 2.0 CL(Solgt)

- 2001 Ford Mondeo 1.8 Trend(Solgt)

- 1985 Volvo 240 GL(Solgt)

- 1990 Ford Sierra Dohc GT(Solgt. Senere død...)

Link to comment
Share on other sites

Skal tro om ikke dohc også har ei ledning eller 2 som gir senere tenning vist den jordes?

Ellers er det jo fint lite man kan gjøre for å justere tenninga.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Skal tro om ikke dohc også har ei ledning eller 2 som gir senere tenning vist den jordes?

Ellers er det jo fint lite man kan gjøre for å justere tenninga.

 

Bør jo ikke banke da? Senere tenning er vel for å kunne kompansere for elendig drivstoff hvis man er nødt til det, mao bør det jo være langt fra bank? Eller tolker jeg senere tenning motsatt av du?

Link to comment
Share on other sites

Olje kjører du på?

 

Byttet i det siste?

Kjører fullsyntetisk fra felleskjøpet jeg. Den dyreste. Er vel statoilolje.

Tipper den har gått ca 3000km siden siste skift.

 

Kan oljetype ha noe å si a? Er TENNINGS bank det er snakk om her.

 

Prøvd å fylle en tank med 98oktan for å se om det forsvinner?

Nei... Men regner med at det skulle hjelpe.

 

 

 

Tenkte kansje en sensor hadde tatt kveld jeg. Eller at jeg har kjørt den for "gubbete" Er så bunnsterk denne motoren at jeg skjelden er over 2600rpm untatt på 5.gir

 

Skal tro om ikke dohc også har ei ledning eller 2 som gir senere tenning vist den jordes?

Ellers er det jo fint lite man kan gjøre for å justere tenninga.

Har hørt noe om disse ledningene jeg også. Svært interessang innfo siden jeg har tenkt å turbolade denne børsja bare jeg får samlet de resterende delene jeg trenger.

 

Men det er jo ikke veldig interessant å kødde til tenninga på sugemotor da. Den er jaggu dau nok som den er med 4x4.

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Dohc motoren skal da takle 95 oktan. Syntetisk olje brenner dårlig, så selv om den hadde brukt mye olje er det vel tvilsomt pga olja. Mener senere tenning for å kompansere for raskere forbrenning pga for høy komp eller raskt brennende bensin, også kalt lav oktan.

 

Kan det hende at det er mye koks i forbrenningskamret slik at motoren glødetenner? Sjekka tilstand på pluggene?

Dohc motoren er laget for å gå magert, så jeg har ikke tru på at den går så magert att den banker heller. I så fall må det heller være motsatt.

 

Har hørt noe om disse ledningene jeg også. Svært interessang innfo siden jeg har tenkt å turbolade denne børsja bare jeg får samlet de resterende delene jeg trenger.

 

Men det er jo ikke veldig interessant å kødde til tenninga på sugemotor da. Den er jaggu dau nok som den er med 4x4.

 

Du kjenner vel K3nn37? Han har sikkert oversikta vist dohcen har slik tenningsenking.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kan det hende at det er mye koks i forbrenningskamret slik at motoren glødetenner? Sjekka tilstand på pluggene?

 

 

Tanken har streifet meg... Men har ikke sjekket pluggene. Det brenner ikke mye olje heller. Den går mellom 5.000 og 10.000km på en liter ca. Som nevnt i forrige post så kjører jeg den kansje på for lavt turtall?? Den er jo så seig, så det er lett å ligge på 14-1800 omdreininger på 4. og 5.gir i motbakker når trafikken går litt tregt.

 

Du kjenner vel K3nn37? Han har sikkert oversikta vist dohcen har slik tenningsenking.

Jo..., jeg kjenner da'n Reodor.

Men trur jeg har spurt han om det en gang uten å få noe fornuftig svar

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Dohc motoren skal da takle 95 oktan. Syntetisk olje brenner dårlig, så selv om den hadde brukt mye olje er det vel tvilsomt pga olja. Mener senere tenning for å kompansere for raskere forbrenning pga for høy komp eller raskt brennende bensin, også kalt lav oktan.

 

Kan det hende at det er mye koks i forbrenningskamret slik at motoren glødetenner? Sjekka tilstand på pluggene?

Dohc motoren er laget for å gå magert, så jeg har ikke tru på at den går så magert att den banker heller. I så fall må det heller være motsatt.

 

 

 

Du kjenner vel K3nn37? Han har sikkert oversikta vist dohcen har slik tenningsenking.

 

Joda.. men da vil vel forbrenninga jage stemplet ned i stedet for å selvantenne som i en bank situasjon. Du har vel selv prøvd deg fram med for lite tenning på disse motorene uten at det har resultert i bank? Mulig tankegangen min er feil her men men..

Link to comment
Share on other sites

Senere tenning resulterer ikke i teningsbank, men i høyere EGT, med varmere eksosmanifold, osv. Skal man ha så sein tenning at man får tenningsbank må man på en fordelermotor ha den så sein at den tenner for tidlig på neste sylinder.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Senere tenning resulterer ikke i teningsbank, men i høyere EGT, med varmere eksosmanifold, osv. Skal man ha så sein tenning at man får tenningsbank må man på en fordelermotor ha den så sein at den tenner for tidlig på neste sylinder.

 

nettopp. poenget mitt var derfor at den tenningssenkinga du snakka om burde kunne utelukkes som feilkilde.

Link to comment
Share on other sites

min også banker litt. men ikke veldig mye jeg hører til det annet enn når jeg vil opp i fart på lavt turtall og høyt gir sånn som du beskriver. så hvis det ikke er mye så hadde jeg gitt F i hele problemet å kjørt på litt høyere turtall. du får svinge innom så kan vi jo høre på din i forhold til min.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Kan ordnes det 2.3GL.

Jeg gir stort sett beng, men vet disse motorene har dårlige toppakninger, eller lider av noe som gjør at pakningen ryker før eller senere. Derfor er jeg litt skeptisk til tenningsbank, da dette lett kan blåse en toppakning. I allefall på en turbomotor.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Kan jo faktisk være det som er hele grunnen til toppakningsproblemene ja.

på dohc 4x4 turboen har vi ikke sett noe som helst til toppakningsproblem. Og i god IST ånd er toppakkning og strekkbolter brukt 3-5 oppat igjen.

nettopp. poenget mitt var derfor at den tenningssenkinga du snakka om burde kunne utelukkes som feilkilde.

Poenget mitt var å senke tenninga som problemløsning, for å omgå problemet. Ikke som årsak til tenningsbank.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kan jo faktisk være det som er hele grunnen til toppakningsproblemene ja.

på dohc 4x4 turboen har vi ikke sett noe som helst til toppakningsproblem. Og i god IST ånd er toppakkning og strekkbolter brukt 3-5 oppat igjen.

 

Poenget mitt var å senke tenninga som problemløsning, for å omgå problemet. Ikke som årsak til tenningsbank.

 

Haha jeg som er trøtt og leste det feil. tenkte du hadde fått deg en cognac for mye da du skreiv det ser du ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Det hadde i så fall vært ei dårlig unskyldning fra meg, ettersom jeg ikke kan drikke alkohol :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

du skriver att du har byttet register kjede - du har ikke fått den en tann tidligere :whistling:

Jeg sjekket timinga flere ganger før jeg satte på dekselene, så er rimelig sikker på at alt er i orden. Merket ikkeno forskjeld på motorkarakteristikk før og etter kjedeskift. Bare at den ble meget stillegående i forhold til den raklinga som var der før.

 

Er tenningsbank slik 'knitring' fra motoren? I såfall har jeg samme problem selv på min bruksbil, 4x4 DOHC. De to siste dagene på vei til og fra jobb har tempen på motoren gått svært høyt også, i tillegg står den og putrer ved tomgang. Her er det flere ting tror jeg :unsure:

Mulig du har flere problemer da ja.

Tenningsbank kan beskrives som en slags knitring ja. Høres litt likt ut som om noen kakker på motorblokka de med en liten hammer. Det opptrer ikke på tomgang og liten belastning. Kommer ved gasspådrag og høy belastning ved lavt turtall som regel.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

når jeg kjører med helt org hjerne banker den litt rundt 2000rpm og 3700rpm hvis jeg virkelig belaster motoren og kjører på 95oktan..

 

fra ford sin side er det faktisk annbefalt å kjøre på 98oktan på dohc'en..

 

 

jeg har en slik fiffi lednings stomp i sedan min per olav.. du kan jo få prøve den å se om det hjelper ;)

husker ikke akkurat hvem ledninger det er man skal jorde, men er bare en som skal jordes for å forhindre bank.. trur det er den røde..

hadde dokumenter ang dette men det forsvant for en ukes tid siden da nero automatisk formaterte den eksterne hardisken min for å bruke den som backup :(

Link to comment
Share on other sites

det høres ut som omtrent det samme som jeg har k3nn37. så det er sikkert normalt når man kjører 95 sånn som jeg gjør og helt sikkert per olav også.

Ja det går i 95okt her.

 

2,3GL@? Er du hjemme? Skal snart ut til jevnaker å hente den nye bilen min... :) :D

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...