Jump to content

Tenningsbank i DOHC motor


Per Olav

Recommended Posts

  • Replies 83
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har du fått prøvd ledningen jeg ga deg? eller bare polerer du nybilen? :P

 

Ingen DOHC motor trenger, eller har mulighet til å innstilles med oktanjusteringskabel. Er kun 2,9 uten kat. (som ikke finnes i Sierra) som må tenningsinnstilles med en slik kabel når den skal kjøres på blyfri.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ingen DOHC motor trenger, eller har mulighet til å innstilles med oktanjusteringskabel. Er kun 2,9 uten kat. (som ikke finnes i Sierra) som må tenningsinnstilles med en slik kabel når den skal kjøres på blyfri.

 

 

Feil , vanlig problem og kontakta sitter festet i luftfilterboksen...

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

ja, som du ser i denne tråden er det et vanelig problem og ikke så rart heller pga 10.3 i komp ;)

 

er nesten riktig at den er festa i luftfilterboksen, den ligger lemelig bal varmedekselet til coilen rett ved suden av luftfilterboksen :P

 

kontakten er forøverig hvit og det er den brune med rød strek som skal jordes..

Link to comment
Share on other sites

Ingen DOHC motor trenger, eller har mulighet til å innstilles med oktanjusteringskabel. Er kun 2,9 uten kat. (som ikke finnes i Sierra) som må tenningsinnstilles med en slik kabel når den skal kjøres på blyfri.

 

Så vidt jeg veit har alle eec-iv utrustede biler forutsetningen i software for oktanjustering med å jorde ei eller 2 ledninger, og ei for å justere opp tomgang. Dette omfatter som du nevner v6. Is har også denne muligheta. Ohcen som var levert med kat har soppas lav komp at den ikke trenger oktanjustering, da den var programert for å kjøres på lavoktan. Ohc med esc2 tenning har også samme muligheta for oktanjustering. Denne justeringsmuliheta har da heler ikke direkte med om motoren bruker bly eller ikke. Bly har først og fremst til oppgave å hindre slitasje i ventilsetene, og har en bieffekt som gir større bankefasthet, men bankefastheten på bensin kan man oppnå med andre midler på de motorene som har herda ventilseter enn bly.

Ja, det er vanlig at motorer med kat er laga for 95 oktan, men det finns unntak.

Mesteparten av overnevnte vet du sikkert, men jeg lurer på begrunnelsen din på hvorfor ingen DOHC motor trenger tenningsjustering når de fleste er plaga med tenningsbank, og mange toppakning og topp havari?

 

Og ja, mye av det som står i Haynes bøkern stemmer desverre ikke helt ;)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

En `92 2,0 DOHC har vel EFI styring med EEC IV ecu? I så fall har den selvjusterende tenning, slik at ingen manuell justering er nødvendig om det kjøres på 95 eller 98 oktan blyfri. En slik oktankabel som i visse tilfeller må jordes gjelder bare for motorer som er grunninnstilt for kjøring på blybensin. Noe som i alle tilfeller er uaktuelt på en 92 mod. DOHC motor med katalysator...

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Alle dohc 8v motorer levert i Sierra har eec-iv motorstyring som jeg vet av.

Dohc motoren har ikke bankesensor vist du tror det. Eec-iv motorstyringa på dohc motoren har altså ingen mulighet til å vite hvilken oktan man kjører på vist man ikke forteller den det. Eneste feedback den har fra drivstoff er lambda og en bensintemp bryter som sitter på fuelrail.

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Alle dohc 8v motorer levert i Sierra har eec-iv motorstyring som jeg vet av.

Dohc motoren har ikke bankesensor vist du tror det. Eec-iv motorstyringa på dohc motoren har altså ingen mulighet til å vite hvilken oktan man kjører på vist man ikke forteller den det. Eneste feedback den har fra drivstoff er lambda og en bensintemp bryter som sitter på fuelrail.

 

2,9 EFI med kat. og 2,9 24V har heller ikke bankesensor. Men ingen manuell innstilling er nødvendig på disse heller, uavhengig av oktanvalg.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ikke dermed sagt at de har selvjusterende tenning. Ingen av de motorene er heller en 2.0 dohc 8v motor. 2,9 motoren er en ganske gammel konstruksjon, så det er meget sansynlig at den har en del grader senere tenning enn det som er nødvendig for å unngå tenningsbank. Dette er ett triks for å få høyere EGT spesielt på gamlere motorkonstruksjoner, for å få bedre effekt av katalysator. Dette gjør også selvsagt at den ikke er så følsom for oktan som er litt lavere enn den er justert for. 2,9 12v motoren er heller ikke en leanburn motor.

 

2,9 24v motor har som kjent 24 ventiler, og programmeringa av motorstyringa kan ikke sammenlignes direkte med det en 2ventil teknikk motor har.

På en motor med flerventilsteknikk er det ofte ett større gap fra den tenninga som kreves for optimal effekt til den tenninga som gir tenningsbank.

 

2.0 8v er ett av de første forsøkene fra Ford på en leanburn motor. Altså en motor som kan jobbe magert, rundt lambda 1 på ett veldig vidt spekter av belastning og turtallskalaen. Forbrenningstempraturen er på sitt høyeste ved stoich blanding, altså lambda 1/AFR ca 14,7:1, og på eldre motorer fører dette til problemer som hull i stempler, osv. Dohc motoren har bla stempler med veldig tykk krone, og ett spesielt utforma forbrenningskammer sammenligna med eldre 2ventil teknikk motorer. Men som du ser er dette fortsatt en 2 ventil teknikk motor, og har mest sansynlig samme ulempe som eldre 2v tek. motorer, altså at gapet fra tenning man henter maks effekt sansynligvis ligger nærmere bankegrensa enn med en 4v tek. motor.

Som du ser hadde Ford en rekke nye problemstillinger med denne motoren når de laga den. Og med tanke på visse problemer de har hatt med denne motoren tyder det på at det er noe de ikke har truffet helt perfekt på. Du ser sikker også hvorfor den ikke kan sammenlignes direkte med en 2,9 med 12 eller 24 ventiler.

 

Jeg tar selvfølgelig forbehold om at jeg kan ha glemt enkelte faktorer her, eller at det kan forekomme andre feil i innlegget.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

2,9 uten kat er vel ikke levert i Sierra? og har vel fint lite med tenningsbank i en dohc motor i en Sierra å gjøre.

Fikk du forresten med deg det jeg skrev om miljøtillpasninga av eldre motorer i forrige innlegg her? Det var en vanlig måte å gjøre det på eldre motorer som ikke er konstruert for å gå magert.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

For å si det litt enklere :) husk at 2,9 uten kat ikke benytter lamda sonder. Kansje er det nettopp derfor de må innstilles manuelt med oktankabelen?

 

Nei, for å kunne kjøre på dårlig bensin.

 

Motronic har også slikt, en oktan velger.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

2,9 uten kat er vel ikke levert i Sierra? og har vel fint lite med tenningsbank i en dohc motor i en Sierra å gjøre.

Fikk du forresten med deg det jeg skrev om miljøtillpasninga av eldre motorer i forrige innlegg her? Det var en vanlig måte å gjøre det på eldre motorer som ikke er konstruert for å gå magert.

 

Jeg sier egentlig bare at jeg ikke har noen tro på at en 92 mod. 2,0 DOHC med lamdasonder og kat. ikke trenger å tenningsinnstilles manuelt bare for å kunne kjøres på 95/98 blyfri. Er heller ingen info i Haynes bøkene som tilsier dette, heller tvert i mot, så ingenting å ta på vei for :)

 

Det jeg derimot tror, er at grunninnstillinga er klusset til slik at man på den måten har fått tenningsbank i tilfellet her. Skal ikke utdype om inntrykket mitt av Sierra eiere, bare at jeg har sett veldig mye rart, hehe.. ;)

 

Edit) Har sjekket litt nærmere angående denne manuelle muligheten for tenningsjustering med jordet kabel. Dette finnes ikke som jeg sa bare på 2,9 uten kat. og sonder, men også på 2,8 EFI og 2,0 OHC med både forgasser og innsprut. Men bare på de versjoner som kan kjøres på blyfri. Kort sagt, de motorer som kan kjøre på blyfri, men som ikke har kat. og lamdasonder må tenningsinnstilles med jordet kabel. Dette fordrøyer tenninga med 6 grader. Og dette gjelder altså IKKE på reine blyfri motorer med kat. og lamdasonder, deriblant 2,0 DOHC. Mere komplisert enn som så er det ikke nødvendig å gjøre dette.. ;)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier egentlig bare at jeg ikke har noen tro på at en 92 mod. 2,0 DOHC med lamdasonder og kat. ikke trenger å tenningsinnstilles manuelt bare for å kunne kjøres på 95/98 blyfri. Er heller ingen info i Haynes bøkene som tilsier dette, heller tvert i mot, så ingenting å ta på vei for :)

 

Det jeg derimot tror, er at grunninnstillinga er klusset til slik at man på den måten har fått tenningsbank i tilfellet her. Skal ikke utdype om inntrykket mitt av Sierra eiere, bare at jeg har sett veldig mye rart, hehe.. ;)

 

Før du så mye som tenker på å sette beina dine i denne tråden en gang til så er det to ting jeg skal si deg! Det ene er at du versågod har å sette deg litt dypere inn i hva for slags muligheter du har for å justere tenning på en 8V DOHC motor før du påstår at jeg er ukompetent og har kødda til grunninnstillinga, og det andre er at du venter lenge nok til å komentere, slik at alle som er innom her har fått tid til å lese litt i denne tråden. Spes fra side tre og utover:

Klikk her!

 

 

 

Har på følelsen av at det er en hvit sedan Cosworth 2wd...

:) :) ;)

 

Det er meg, og RS|Stian vett ;)

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Edit) Har sjekket litt nærmere angående denne manuelle muligheten for tenningsjustering med jordet kabel. Dette finnes ikke som jeg sa bare på 2,9 uten kat. og sonder, men også på 2,8 EFI og 2,0 OHC med både forgasser og innsprut. Men bare på de versjoner som kan kjøres på blyfri. Kort sagt, de motorer som kan kjøre på blyfri, men som ikke har kat. og lamdasonder må tenningsinnstilles med jordet kabel. Dette fordrøyer tenninga med 6 grader. Og dette gjelder altså IKKE på reine blyfri motorer med kat. og lamdasonder, deriblant 2,0 DOHC. Mere komplisert enn som så er det ikke nødvendig å gjøre dette.. ;)

 

Vel, hvis du mener at dette ikke stemmer er det jo bare å jorde denne oktanjustringskabelen (som for øvrig ikke finnes på DOHC) å se om det hjelper noe..

 

Forresten fint at du linket til denne utvekslings-diskusjonen. Hadde glemt den, men siden jeg nå har bildebevis på at turtelleren i bilen min viser riktig kan jeg legge de ut i tråden der.

 

Edit) bildene er forresten allerede lagt ut i "prosjekttråden" min, så de som følger litt med her inne har sikkert sett de der.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

UFF...

 

hehe.. ja, x2 :rolleyes:

 

 

grandisjohn@ hadde du faktisk hatt noen erfaringer med 8v dohc l4 motoren det er snakk hadde du vist at dette er et problem og at dette virker.. har selv kjørt med den ledningen jordet og har ikke hatt noe bank..

 

ikke helt sikker på om den bruker en annen tabell eller hva den gjør, men er ikke oppgitt hvor mange grader den senker.. bare at det forhindrer bank..

Edited by k3nn37
Link to comment
Share on other sites

har scorpio doch banke sensor? jeg har også denne svake tenningsbanken men syns det kan virke som om den justerer seg når dette skjer. men det kan jo være mitt rare hode for alt jeg vet.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke bankesensor på scorpio dohc 8V. Husker du ikke jeg fortalte deg at da jeg måtte bytte motor i bilen min i fjord høst, så kjøpte jeg en motor som kom fra en scorpio 2wd?

Helt identisk utenom bunnpanna som måtte byttes over pga jeg har 4x4 på sierran.

 

Min også banker kun i det øyeblikket jeg trår ned gassen. Også gir det seg med en gang. Det skulle vert lagt til litt bensin i den tabellen som styrer...., tja hva skal jeg si... Samme greiene som ei akselrasjonspumpe gjør på en forgasser.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...