Jump to content

Valg av turbo til Cosworth


Torgeir B

Recommended Posts

Har planer om å bytte turbo på min Sierra cosworth 4x4.

 

Per dags dato er oppsettet mitt slik:

200 Blokk

599 Svarte siemens dyser

Pukkellrygg chip

Turbonetics E50

Msd coil

Bosch 044 bensinpumpe

ProAlloy radiator

Stort kn filter

KSR 50mm dump

Gruppe A pakning

3" Mongoose

 

Turbonetics E50 min har dårlige lager og olje tettninger, Det koster over 5k bare i deler til å overhale herligheten.

Så da er det like greit å kjøpe seg en ny.

 

Ser det att Garrett GT3071r har vert sterkt annbefalt, men den koster jo gull og grønne skoger.

Eg har ikke så mye penger å rutte med for tiden heller.

 

Vil noen av de her vere greie med en ekstern wastegate ?

 

Garrett 60-1

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Garrett-T3-T4-T3-T4-60-1-60mm-Turbo-T60-T04S-T04B-550hp-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem43a0ef8d03QQitemZ290462862595QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_6024wt_939

 

Precision 5431

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Precision-54mm-Turbo-T3-T4-T3-T4-5431-480hp-T04B-T-3-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f027cb287QQitemZ270624666247QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_5630wt_937

 

Precision Billet 6262

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Precision-Billet-6262-Turbo-T3-T4-62mm-NEW-300-6262-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem439c3dc06dQQitemZ290384101485QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_5023wt_939

Edited by Torgeir B

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Turbo mener jeg er en så viktig del av et oppsett at det bør velges litt kritisk. Hva er målet ditt? 3071 er jo en 450 hesters turbo som fungerer veldig bra på cosworth.Koster ca 10lapper levert på døra. Tenk kjørbarhet hvis du skal bruke bilen på gata.

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

For all del ikke kjøp en 60-1 viss du skal ha en kjekk bil til å bruke på veien.

Er treigt i gang, med ditt oppsett; skikkelig treigt igang.

 

Jeg vil anbefale deg en GT3071r, så får prisen bare stå til :) Den er verdt det :)

 

Og den siste du har linket til er vertfall glemmesak! ;)

 

 

Av de du har linket til vil den midterste være den mest aktuelle, Precision 5431. Veldig lik den du har.

Men med ext wg inkl. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Precision-54mm-T3-T4-5431-Turbo-Kit-Tial-38mm-Wastegate-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem43a1213404QQitemZ290466116612QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

 

 

Men en ting, har du vurdert å gå over til grenrør og ekstern wg når du nå skal bytte turbo?

Vil egentlig anbefale deg det. En av fordelene med dette er jo at du kan velge og vrake litt mer i hvilken turbo du er ute etter, og har muligheten til å få en meget god ladetrykkstyring.

 

 

Se her:

http://www.full-race.com/catalog/product_info.php?cPath=214_1168_1089&products_id=1681

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har et begrenset budsjett så kan kansje en T34 med .63 hus fra escort være noe?

 

Også tar jeg meg friheten til å skyte inn et spørsmål her siden jeg lurer på omtrent det samme som trådstarter. Bare at jeg vil ha noe som er raskere i gang en min velfungerende E50 med .63 hus... Hva er optimalt oppsett rundt GT3071r?

Nåværende oppsett er nesten det samme, men 205, portet topp, og RS500 kjøler. 408,1hk@1,7bar.

 

Noen som har prøvd begge turboene på såsi samme motorspec?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Har planer om å bytte turbo på min Sierra cosworth 4x4.

 

Per dags dato er oppsettet mitt slik:

200 Blokk

599 Svarte siemens dyser

Pukkellrygg chip

Turbonetics E50

Msd coil

Bosch 044 bensinpumpe

ProAlloy radiator

Stort kn filter

KSR 50mm dump

Gruppe A pakning

3" Mongoose

 

Turbonetics E50 min har dårlige lager og olje tettninger, Det koster over 5k bare i deler til å overhale herligheten.

Så da er det like greit å kjøpe seg en ny.

 

Ser det att Garrett GT3071r har vert sterkt annbefalt, men den koster jo gull og grønne skoger.

Eg har ikke så mye penger å rutte med for tiden heller.

 

Vil noen av de her vere greie med en ekstern wastegate ?

 

Garrett 60-1

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Garrett-T3-T4-T3-T4-60-1-60mm-Turbo-T60-T04S-T04B-550hp-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem43a0ef8d03QQitemZ290462862595QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_6024wt_939

 

Precision 5431

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Precision-54mm-Turbo-T3-T4-T3-T4-5431-480hp-T04B-T-3-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3f027cb287QQitemZ270624666247QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_5630wt_937

 

Precision Billet 6262

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Precision-Billet-6262-Turbo-T3-T4-62mm-NEW-300-6262-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem439c3dc06dQQitemZ290384101485QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_5023wt_939

Precision 5431 er nærmest identisk til Turbonetics E50 turboen som du har. Hvis du er fornøyd med bil og motor slik det fungerer i dag, da velger du denne.

Hvis det er kjørbarhet og respons som skal prioriteres, til en ok pris, da vurderer du denne som oppgis til å ha 100hk større kapasitet enn den originale Coswort 2wd turboen: http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-059&Category_Code=GTNBB

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvordan er for eksempel gt2876 kulelagret i forhold til E46 og E50.. med tanke på spoolup og kjørbarhet??

Slik jeg ser det er en ekstremhybridturbo som GT2876 noe ekte riskokergreier som ikke har noe på en Ford å gjøre.

Det viser seg i stadig større grad at det er den moderne T34, GT3071R, som gjelder.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva er gode alternativ til Turbonetics E50 og Garrett GT3071R da ? er litt nysjerrig på andre alternativer :)

Precision 5431 og KX500 til E50 og en spesialbygget turbo som alternativ til GT3071R.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det spørs hvor mye du har tenkt å bruke på ny turbo.

 

 

Skal ikke påstå at det er den beste løsningen, for det er det ikke.

Men viss du vil holde kostnadene nede, så har man jo faktisk mulighet til å gå for "Cosworth-style" eksoshus fra ATP nå.

Lik utførelse som org. Cosworth eksoshus, men i ar .72.

Da har du jo mulighet til å få en tilnærmet bolt-on løsning. Vann og oljekoblinger må jo selvfølgelig tilpasses, samme med behov for luftfilter og slange som passer.

cosworth%20housing%20option1.jpg

 

Viss du da skal gå veien med grenrør og ekstern wg, ville jeg prøvd et T3 divided eksoshus i enten .82 eller 1.06.

t3%20divided%20housing.jpg

 

Eller evt. gå veien med T4 divided eksoshus med ar 1.06. Jeg har blitt anbefalt dette på det sterkeste på GT3582r og også GT3076r.

Men litt usikker på om det er nødvendig på denne turboen, men viss du skal opp i mye effekt tror jeg det kan være lurt.

t4%201.06%20div%20hsg%20for%20gt35r%20thumb%202.jpg

 

Med desse eksoshusene krever grenrør som utnytter splitpuls delingen for å få utbytte av de.

Altså grenrør som er laget for splitpuls, med rør fra syl 1 og 4 sammen på ene siden av kollektor, og rør fra syl 2 og 3 på andre siden av kollektor. Slik at eksospulsene kommer på annenhver side av splitten når motoren går. pga 1-3-4-2 tenningsrekkefølge.

For å få best utnyttelse av dette bør man ha en liten wg på hver side av splitten, dette har jeg lyst til å prøve å få til på min motor, med GT3582r med T4divided 1.06 eksoshus. Hadde først tenkt å ha en stor wg, men har tenkt til å prøve å få plass til 2stk wg'er.

Blir et aldri så lite helvette å få plass, men har lyst til å prøve :)

 

Men sant skal sies at de som har GT3071r på Cosworth med åpent eksoshus og 1 wg har oppnådd veldig gode resultater :)

Så dette er absolutt et godt valg det også.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Vist eg går for en GT3071R, hva vil vere den beste løsningen ? splittpuls eksos hus, ekstern wastegate og custom grenrør ?

Eventuelt 2wd grenrør moda til med uttak for WG ?

Det vil være avhengig av hva oppsettet forøvrig og ikke minst hva du mener med "beste".

I Norge er det blanke og billige grenrør som brukes. I England, hvor kompetansen er mye høyere, viser det seg at de solide og holdbare originale eksosmanifoldenene løse alle utfordringer på en utmerket måte.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal jo sies også at det er mange skikkelige grenrør på Cosworth'er rundt om i Norge da.

Er ikke bare billige kinarør som blir brukt.

Selv om jeg har selv valgt en slik løsning for å se hvor godt det virker.

Mener at de fleste problemer folk opplever med rustfrie grenrør kan unngåes med en skikkelig turbodemper, flexirør på downpipen og skikkelig opphengt eksos som ikke tar nedi hver minste fartshump o.l.

 

Et skikkelig grenrør i god kvalitet koster en god slant med penger, gjerne 15-20tusen.

Og mtp. at jeg skal prøve ut litt løsninger som jeg ikke vet helt utfallet av, syns jeg det er like greit å kjøpe et grenrør til 3-4lapper og ta desse forhåndsreglene mtp. oppheng av turbo etc.

 

Men ja, org. manifolder er langt i fra noen dårlig løsning, på noen måte.

Men setter sine begrensninger de også, mest mtp. plassering av turbo, plass etc.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Skal jo sies også at det er mange skikkelige grenrør på Cosworth'er rundt om i Norge da.

Er ikke bare billige kinarør som blir brukt.

Selv om jeg har selv valgt en slik løsning for å se hvor godt det virker.

Mener at de fleste problemer folk opplever med rustfrie grenrør kan unngåes med en skikkelig turbodemper, flexirør på downpipen og skikkelig opphengt eksos som ikke tar nedi hver minste fartshump o.l.

 

Et skikkelig grenrør i god kvalitet koster en god slant med penger, gjerne 15-20tusen.

Og mtp. at jeg skal prøve ut litt løsninger som jeg ikke vet helt utfallet av, syns jeg det er like greit å kjøpe et grenrør til 3-4lapper og ta desse forhåndsreglene mtp. oppheng av turbo etc.

 

Men ja, org. manifolder er langt i fra noen dårlig løsning, på noen måte.

Men setter sine begrensninger de også, mest mtp. plassering av turbo, plass etc.

Joda, er med på den, men når man blåser kr. 15 - 20 000,- kun på grenrører så bør resten av delene stå i stil til dette og da blir resultatet en enormt kostbar motor, både i innkjøp og i drift. Nå snakker vi om motorsport. :D

 

I England bruker erfarne motorbyggere den billige og holdbare 2wd manifolden til over 600 ærlige hk med GODT resultat.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, er med på den, men når man blåser kr. 15 - 20 000,- kun på grenrører så bør resten av delene stå i stil til dette og da blir resultatet en enormt kostbar motor, både i innkjøp og i drift. Nå snakker vi om motorsport. :D

 

I England bruker erfarne motorbyggere den billige og holdbare 2wd manifolden til over 600 ærlige hk med GODT resultat.

Joda, helt enig med deg :)

Men er jo flere som velger å bruke såpass mye penger på grenrør. Og de tusenlappene blir som oftest bare toppen av et isberg i byggekostnader ;)

 

Men å kjøpe et spinndyrt grenrør i 316, inconel o.l. er ikke noe jeg vil anbefale for noen som skal gå over til ekstern wg kun for funksjon. Det finnes langt billigere alternativ som kan være tilfredstillende, så sant man tenker på turbodemper, flexi på downpipe o.l.

 

Og ja, org. manifolden fungerer utmerket den, ingenting å si på det.

Men man kan ikke få nytten av splitpuls, plassmangel mellom turbo og topp blir lett et problem, spesielt med store eksoshus viss man skal bruke den sammen med ekstern wg.

Men ja, viss man vil holde budsjettet nede, er dette et meget godt valg :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Reyland selger et kit til cosworth som skal kjøre GT30/GT35 turbo, da blir det meste bolt-on med extern wastegate og orginal eksosmanifold :) Vet ikke helt hvordan den externe delen passer på venstrestyrte biler?

 

Det passer nok bra. vi har en del bedre plass siden vi ikke har bremsekraftforsterkeren der. Når det er sagt lagde jeg meg ekstern wg selv på reylandmåten. Bare å handle en rørbøy fra en rørleggersjappe og sveise i. Men man trenger den adapteren han selger for å få turboen høyt nok til å gå klar av dynamoen, evt en brakett for å senke dynamoen litt ned.

 

Det enkleste og som antageligvis blir å funke veldi bra er nok den bolt on bakhuset til cosworth på en 3071. Havner midt mellom .82 og .63 huset så god spool med akseptabelt baktrykk.

I kombinasjon med 2wd eksosmanifold og intern wg. Det brukes intern wg på biler med godt over 500hester, bl.a mike rainbird sin t4 utstyrte motor. Og den motoren er påkostet MYE. Bruker air injectors for å styre ladetrykket men bør bli et greit resultat med amal, evt en god elektronisk boost kontroller. Kran funker sikkert godt det og.

 

Joda, helt enig med deg :)

Men er jo flere som velger å bruke såpass mye penger på grenrør. Og de tusenlappene blir som oftest bare toppen av et isberg i byggekostnader ;)

 

Men å kjøpe et spinndyrt grenrør i 316, inconel o.l. er ikke noe jeg vil anbefale for noen som skal gå over til ekstern wg kun for funksjon. Det finnes langt billigere alternativ som kan være tilfredstillende, så sant man tenker på turbodemper, flexi på downpipe o.l.

 

Og ja, org. manifolden fungerer utmerket den, ingenting å si på det.

Men man kan ikke få nytten av splitpuls, plassmangel mellom turbo og topp blir lett et problem, spesielt med store eksoshus viss man skal bruke den sammen med ekstern wg.

Men ja, viss man vil holde budsjettet nede, er dette et meget godt valg :)

 

Plass mellom toppen og turbo gikk helt fint når jeg hadde gt35. Er kompressorhuset som er problemet. På min 2wd rallycrosstopp slipte jeg bort det originale festet til turbodemperen. Da ble det god plass ;) minst et par millimeter hehe..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på at med store eksoshus så bygger hele turboen enda mer bort fra flensen på eksosen, og dermed enda nærmere toppen med kompressorhuset :)

Er ikke god plass med min GT35 og grenrør heller, sier ikke det :)

Men er helt grei plass selv med det store 1.06 huset, men måtte kappe litt av dette festet jeg også :)

070420091735.jpg

070420091728.jpg

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på at med store eksoshus så bygger hele turboen enda mer bort fra flensen på eksosen, og dermed enda nærmere toppen med kompressorhuset :)

Er ikke god plass med min GT35 og grenrør heller, sier ikke det :)

Men er helt grei plass selv med det store 1.06 huset, men måtte kappe litt av dette festet jeg også :)

 

 

Du har jo KJEMPEplass hehe :P

Link to comment
Share on other sites

Hehe, når turbodemperfestene er der så er det jo ikke så veldig god plass :P

Men på en 4x4 topp eller en 2wd topp med bortkappede fester, er det jo veldig god plass :)

Det er vel enda mindre plass med 2wd manifold, adapter og GT35 turbo vel? :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan man sammenlikne denne varianten eksoshus på GT3071r på 2wd manifoild med T04/T3-E50-III-0,63 da?

 

http://www.atpturbo.com/mm5/graphics/00000001/cosworth%20housing%20option1.jpg

 

Spoolup, og tidspunkt for maks ladetrykk?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg personlig mener GT30 ville vært overlegent mye bedre enn E50'en.

En GT3071r med både .63hus og .82hus fungerer bedre enn E50 stg.3, så ser ingen grunn til at den skulle bli drastisk mye dårligere med dette eksoshuset. Selvfølgelig får man ikke alle fordelene med ekstern wg, men alt i alt tror jeg dette kan være et meget godt valg.

Da kan man enkelt få en såpass moderne og effektiv turbo, og samtidig beholde manifold, downpipe, slippe å styre med å lage til for ekstern wg etc. Trenger jo en viss modifisering av olje- og vann tilførsel siden det er andre koblinger o.l.

Men helt klart en god løsning i mine øyne :)

 

Man har jo også muligheten til å velge denne turboen med et kompressorhus som har mindre inn og utganger.

F.eks. 2,75" inn og 2" ut, samme som T34 har. For de som ønsker å holde en clean, mer orginal look :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, når turbodemperfestene er der så er det jo ikke så veldig god plass :P

Men på en 4x4 topp eller en 2wd topp med bortkappede fester, er det jo veldig god plass :)

Det er vel enda mindre plass med 2wd manifold, adapter og GT35 turbo vel? :)

 

Jeg måtte kappe bort alt som var av den originale braketten der. Blir nok bedre plass hvis man senker dynamoen i stedet for å bruke adapteren da turboen havner litt lavere.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...