Jump to content

Valg av turbo til Cosworth


Torgeir B

Recommended Posts

4. Sier ikke noe på det nei :) Men er jo litt andre størrelser på turboen ellers i det tilfellet da :)

Men i prinsipp, ja.

Ja og til tross for at dette var den minste Cosworthturboen så langt, så syntes de altså at fordelene med, og behovet for, ett spesielt lite hus var såpass tydelig at de forkastet det vanlige 0.62 huset.

Vi må ikke glemme at Cosworther går med samme utveksling i gearkasse og diff. som bilene med 2,8 - 2,9 V6 motorer og ofte må de slite med svære 17-19" hjul i tillegg. Alt har betydning.

 

Trimming av Cosworth kan ikke sammenlignes med "oppvarming av riskokere".

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alla pratar om .63hus och körbarhet och spoolup,rs500 med ar 63 osv.Mottryck? rs500 hade 3ggr så mycket mottryck än laddtryck bla,skillnaden mellan olika 5-550hk turbo aggregat är inte stor,skillnaden mellan gtx76 och gt3076 är mycket liten som du märker på gatan.att åka ar63 och 500hk med de motrycket som blir är korkat om du ska gasa mer än utanför discot hemma.

www.cosworthclubsweden.se

Link to comment
Share on other sites

Rart rs500 vant noen løp i det hele tatt da?

Mike Rainbirds bil kjøres for det meste hardt på bane og så vidt jeg husker rett går den med .63 hus kulelager t4..

 

Evig diskusjon dette med eksoshus og baktrykk der ingen blir enige. Klart skal man ligge lenge på full gass ved f.eks et high speed run, vil det lønne seg å ha så lite baktrykk som mulig. På en svingete bane prioriterer jeg annerledes.

Link to comment
Share on other sites

1. Alla pratar om .63hus och körbarhet och spoolup,rs500 med ar 63 osv.Mottryck?

2. rs500 hade 3ggr så mycket mottryck än laddtryck bla,

3. att åka ar63 och 500hk med de motrycket som blir är korkat om du ska gasa mer än utanför discot hemma.

1. Det er fordi dette er Norske gatebiler som i praksis ALDRI skal prestere noe på en Drag stripe.

2. Det kan nok stemme og likevel ble 550 hk kompressoren kjørt helt ut til chocke grensen så det høye baktrykket var absolutt ikke ett problem. ;)

3. Hvorfor?

Tiden man kjører med fullgass og 5000+ o/min på en norsk gatebil er kort.

Det er såre enkelt å få ut høye tall som virker til dragracing, men effekten ved 4000 o/min blir latterlig elendig og responsen ved vanlig kjøring fraværende.

 

Synes at en Cosworth med denne typen oppsett bare er trist:

http://www.full-race.com/articles/sr20_turbo_manifold_test_writeup.pdf

 

Det hele er bare ett spørsmål om hva man vil prioritere, store tall eller mye kjøreglede...

 

Evig diskusjon dette med eksoshus og baktrykk der ingen blir enige.

Har merket at de fleste slike diskusjoner baserer seg på misforståelser fordi folk snakker forbi hverandre og antar i hytt og gevær.

 

Mye likt en HK / dreiemomentdiskusjon altså... :)

 

Ett lite bidrag er å fokusere på effekten på 4000 o/min på en motor som hovedsaklig skal brukes på gate.

 

Sjekk denne for å se på hvilket turtall turboene spooler og motoren våkner.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Høres bra ut, men avstiveren mellom eksos og gearkasse må IKKE være for solid og stiv. Den skal bare støtte, ikke holde. Lagom er best.

 

"Vi" har erfart at turboer med 6 vinger på kompressorhjulet får surge problemer når ladetrykket blir "riktig hyggelig" på oppsett som SPOOLER.

 

Persnonlig vil jeg si at anti surge derfor anbefales på generelt grunnlag forutsatt et det ikke koster usmakelig mye ekstra.

(Det finnes nesten alltid alternativer.)

 

Det blir ikke så alt for langt unna 100% bolt-on det der nei. :)

 

Eg sjønner, da kan eg heller lage til en demper med små uni-ball ledd.

 

Anti surge maskinering av kompressor huset koster snaue 65$, vist det ikke har noen ulemper på responsen så bestiller eg med det.

 

Vil tro det ja :)

Edited by Torgeir B

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Både 3071 og 3076 leveres med to typer turbin 60mm eller 56,5mm har og sett forskjelig trim på disse, ellers vell den viktigste forskjellen størelse på kompresorhjul 71mm og 76mm.

Det er dessverre endel forvirrende rot med GT serie turboer.

Slik jeg ser det er

53,85 mm turbinhjulet = GT28

56,5 mm turbinhjulet = RWG

60 mm turbinhjulet = GT30.

 

Det er GT3071R med 60 mm turbinhjul som er den moderne utgaven av T34, og som har gunstig hybridforhold, og som derfor er ingeniørenes favoritt.

 

71 og 76 beskriver stordiameteren på kompressorhjulet i mm.

 

Eg sjønner, da kan eg heller lage til en demper med små uni-ball ledd.

 

Anti surge maskinering av kompressor huset koster snaue 65$, vist det ikke har noen ulemper på responsen så bestiller eg med det.

 

Vil tro det ja :)

Det som spooler best er divided turbine housing, men da må også kompressoren takle dette uten å gå i surge.

Sjekk kompressorhuset som GT3071R turboen leveres med når man velger A/R 0,78 divided turbin hus.

divided_t3.jpg

 

Dette burde også være en mulighet selv om DU velger ett A/R 0.63 turbinhus.

Kan kanskje vurderes og evt. sjekkes opp i?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro flertallet ikke merker forskjellen på .63 og .72-turbinhus. Som RS1000 sier har det mye med utforming av selve turbinhuset å gjøre; mtp kronglete bakhus. med mindre man kjører extern wg og v-bånd klemme på bakhuset (dyrt). Derimot har jeg hørt mye bra om extern wg kombo med gt3071r. Nå veit jeg ikke hva dere tenker på ang. effekt, men jeg snakker om 450 svinghjulshester++. Jeg ville valgt cosworth-style turbinhus dersom man ikke skal over dette. Actuatorer sliter med å holde følge her uansett.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro flertallet ikke merker forskjellen på .63 og .72-turbinhus.

Som RS1000 sier har det mye med utforming av selve turbinhuset å gjøre; mtp kronglete bakhus. med mindre man kjører extern wg og v-bånd klemme på bakhuset (dyrt). Derimot har jeg hørt mye bra om extern wg kombo med gt3071r. Nå veit jeg ikke hva dere tenker på ang. effekt, men jeg snakker om 450 svinghjulshester++. Jeg ville valgt cosworth-style turbinhus dersom man ikke skal over dette. Actuatorer sliter med å holde følge her uansett.

Uenig med du der, spesielt på delgass.

Jeg anser GT3071R som den moderne utgaven av T34 og grunnen er at diameteren på hjulene i begge turboene er ganske like. Det er utviklingen som har velsignet GT3071R med hjul som har mye bedre utforming. Det er det som gir forbedringer.

 

Hvis vi ser på historier med T34 så ser vi at det helt klart er forskjell mellom A/R 0.48, 0.55 og 0.63.

 

Vi vet at mange på Vestlandet helt klart merker at 0.63 er for stort og bytter til 0.48.

På Østlandet, i Sverige og Tyskeland kan man trygt kjøre 0.63 pga bedre veier, men noen Tyske 330 PS trimsatser hadde en turbo med T34 hjul, spesielt kompressorhus og 0.48 turbinhus.

 

0.55 ER det rette på en T34, men dette er vanligvis mer utfordrende å få tak i.

 

GT3071R har som vi vet litt større kapasitet, noe som produserer en litt større mengde eksos. Turbinhus med A/R0.63 synes derfor å være en akkurat passelig oppgradering fra T34´ens 0.55 hus.

 

Litt over tid kan man skaffe seg ett Cosworth 0.63 turbinhus, demontere turbinhuset fra GT3071R, levere begge deler inn til en eller annen med dreiebenk og få vedkommende til å dreie opp Cosworth huset til GT3071R diameter. Det er ikke så mye som skal til.

 

Det fantes (finnes enda?) 3071R turboer i England som har T34 kompressor og turbinhus. Slik som biltilsyn og forsikringselskaper er blitt i det siste er dette de ideelle. Problemet er prisen på rundt NOK 20 000,-

 

Uansett, inntil videre er jeg rimelig trygg på at 0.63 turbinhuset er det rette huset å velge som ett utgangspunkt.

 

EDIT.

 

Hvis man ønsker ekstern WG så kan ett slikt vurderes: special%20t25.jpg

 

En ideell WG plassering hvor man kan slippe WG eksos inn på eksosanlegget langt nede på downpipen hvor det ikke forstyrrer eksosstrømmen ut fra turbinhjulet.

ATP-SUB-006_450-1.jpg

 

Dette leveres kun som T25 A/R0.72, men når vi vet at T25 A/R 0.64 tilsvarer T3 A/R 0.48 så blir det ikke så stort likevel.

RS 1000 anbefaler riktig indre diameter og ekstra oljefilter.

Hvis det skal anbefales noe så blir det slik som i prosjekttråden din:

 

Jeg anbefaler dette høykvalitetproduktet på bildet her og som er svært kostbart.

Det er uansett MYYE bedre og billigere enn ett kulelagerturbo- og/eller motorras:

StandardStainless.14.jpg

Videoen her viser hvordan det funker:

http://filtrationsolutionsww.com/video.html

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...