Jump to content

Valg av turbo til Cosworth


Torgeir B

Recommended Posts

Siden eg har sånn bak hus på min E50 som den der GT3071 på bildet,

skall eg få for AR63 pga respons eller skall eg gå for den bolt on versonen med AR72 ?

 

Begge alternativene fungerer for min del.

Edited by Torgeir B

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hva med garrett gt2871r ? noen som har noe erfaringer angående den ? hvor mye effekt er det mulig å hente ut osv ?

 

http://www.turbobygarrett.com/turbobygarrett/catelog/Turbochargers/GT28/GT2871R_743347_2.htm

Noe godt drit som du skal styre langt unna. Har ingenting på en Cosworth å gjøre.

 

Siden eg har sånn bak hus på min E50 som den der GT3071 på bildet,

skall eg få for AR63 pga respons eller skall eg gå for den bolt on versonen med AR72 ?

 

Begge alternativene fungerer for min del.

Når du allerede har bakhuset så burde saken være klar.

God respons gir alltid maks kjøre- og eierglede og anbefales prioritert høyt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Leser denne tråden med stor interesse da jeg er rimelig kåt på en 3071 på min cossi også. Har E50 med 63 hus jeg også. Passer det rett på 3071? blir responsen vesentlig bedre enn med E50'n jeg har nå?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Fint å få det avklart mtp plassen da :) Ser ut for at den blir å ta i en 2wd topp da men.

 

Men det vil vell gå fint om enn freser vekk feste til turbodemper på 2wd topp ? lurer på om eg og skal slå til å kjøpe enn slik gt3071r, rimelig lei av den gode gamle t34`en :P

Link to comment
Share on other sites

Men det vil vell gå fint om enn freser vekk feste til turbodemper på 2wd topp ? lurer på om eg og skal slå til å kjøpe enn slik gt3071r, rimelig lei av den gode gamle t34`en :P

 

Bare å ta vinkelsliperen fatt ja ;)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Leser denne tråden med stor interesse da jeg er rimelig kåt på en 3071 på min cossi også. Har E50 med 63 hus jeg også. Passer det rett på 3071? blir responsen vesentlig bedre enn med E50'n jeg har nå?

Det er ikke 100% bolt-on, men ikke så alt for langt unna heller.

 

Se til England, det er ikke en kjeft som bruker E50. Det nærmeste man kommer er T38 som vel ikke akkurat kan sies å prestere imponerende resultater den heller. Responsen i E50 og T38 er iallefall betydelig dårligere enn det en T34 prestereer.

 

GT3071R overgår sistnevnte så man kan nok ikke engang sammenligne en moderne GT3071R med en gammel T04E trim 50.

 

Annbefaler at man gir kulalagerturboens oljetilførsel endel ekstra omtanke.

 

Det 5bolts mønstert er vell "patentert" så det skall vell passe ?

vinge87 gjorde akkurat dette.

Den ene skuren passet ikke over. Bakhuset ble derfor bare holdt på plass med 4 av de 5 skruene. Hvis man har eksosanlegg med tilfredstillende kapasitet, og det bør man jo sørge for når man investerer i en moderne, ny og kostbar turbo, da blir det ikke overtrykk i eksosanlegget og da er ikke det ett problem i praksis at det mangler en skrue.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke 100% bolt-on, men ikke så alt for langt unna heller.

 

Se til England, det er ikke en kjeft som bruker E50. Det nærmeste man kommer er T38 som vel ikke akkurat kan sies å prestere imponerende resultater den heller. Responsen i E50 og T38 er iallefall betydelig dårligere enn det en T34 prestereer.

 

GT3071R overgår sistnevnte så man kan nok ikke engang sammenligne en moderne GT3071R med en gammel T04E trim 50.

Er det ikke sånn at 3071r er å få i flere varianter? Finnes den med forskjellige lagerhus også eller?

Hvordan vil cosworthstyle turbinhus på A/R72 fungere i forhold til 63 huset på E50'n da? 72 er jo større=tregere skulle en tro...

Hva er den beste noenlunde bolt on løsningen?

Ørene til turbodemperen min er nok borte for lengst

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

RS anbefaler riktig indre diameter og ekstra oljefilter.

 

 

olje restrictor er et must på gt turbo.

http://cgi.ebay.com/4AN-Oil-Restrictor-Garrett-GT28-GT30-GT35R-B-B-Turbo-/110467237782?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19b85c4796

trenger også en overgang fra restrictoren til org olje inn pp turbo.tess.

 

banjo fittings til vann fås kjøpt på tess,de fra vanlig garret og netics passer ikke

MyBannerMaker_Banner1.jpg
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke 100% bolt-on, men ikke så alt for langt unna heller.

 

Se til England, det er ikke en kjeft som bruker E50. Det nærmeste man kommer er T38 som vel ikke akkurat kan sies å prestere imponerende resultater den heller. Responsen i E50 og T38 er iallefall betydelig dårligere enn det en T34 prestereer.

 

GT3071R overgår sistnevnte så man kan nok ikke engang sammenligne en moderne GT3071R med en gammel T04E trim 50.

 

Annbefaler at man gir kulalagerturboens oljetilførsel endel ekstra omtanke.

 

 

vinge87 gjorde akkurat dette.

Den ene skuren passet ikke over. Bakhuset ble derfor bare holdt på plass med 4 av de 5 skruene. Hvis man har eksosanlegg med tilfredstillende kapasitet, og det bør man jo sørge for når man investerer i en moderne, ny og kostbar turbo, da blir det ikke overtrykk i eksosanlegget og da er ikke det ett problem i praksis at det mangler en skrue.

 

Står på 3" mongoose eksos, skall sveise inn ett flexi bend og lage avstiver til downpipen som blir festet i girkassen.

Da tror eg att det blir en GT3071R med 5bolst 63A/R eksos hus og T04S Hsg compressor hus.

Er det noe å legge i anti-surge, eller skall eg bare glemme det ?

 

hva med å velge "cosworth"-bakhuset fra atp med a/r .72? hvordan vil dette funke? slipper vel å modifisere downpipen?

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-020&Category_Code=GRT

 

Cosworth bakhuset er laget med speisel tanke på dette området, det skall vere en "bolt on" løsning.

Eg kommer til å bruke E50 Wastegate flensen og benytte AR63 eksoshuset som tilbys på 3071 pga respons som RS1000 nevner :)

Det skall blir en slags "bolt on" løsning det også.

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

olje restrictor er et must på gt turbo.

http://cgi.ebay.com/4AN-Oil-Restrictor-Garrett-GT28-GT30-GT35R-B-B-Turbo-/110467237782?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item19b85c4796

trenger også en overgang fra restrictoren til org olje inn pp turbo.tess.

 

banjo fittings til vann fås kjøpt på tess,de fra vanlig garret og netics passer ikke

 

om eg har forstått det rett så skal denne restrictoren inn på turbo der som olje inn skal ? og så må eg få lagt enn oljeslange som passer i denne fra oljetilførsel ?

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg være helt ærlig så tviler jeg det er mye dårligere respons med .72 Cosw-eksoshus, enn med .63hus med netics baklokket.

Bør forøvrig være obs på vansker med å få et lavt, ikke stigende turbotrykk med lite wastegate-spjeld.

Ikke så godt bilde å se ut i fra, men ser vertfall at wastegate hullet i Netics-turboen du Torgeir har er forholdsvis lite.

Med en slik løsning kan det ofte være problem med å få til et tilstrekkelig lavt turbotrykk viss man ønsker dette.

Og i desse tider kan jo dette ofte være ønskelig på et visst tidspunkt. Mtp. lavt trykk, få ut måling med lav effekt etc.

 

 

Regner forøvrig med at RS1000 tenker på / anbefaler et ekstra, veldig fint oljefilter på oljetilførsel-slangen til turboen, i tillegg til oljerestriktoren som er et must.

Dette for å være 100% sikker på at det ikke kommer partikler i oljen til turboen som det vanlige oljefilteret ikke klarer å fange opp. Mtp. små klaringer etc. som er smøring på kulelagerturboer.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

hva med å velge "cosworth"-bakhuset fra atp med a/r .72? hvordan vil dette funke? slipper vel å modifisere downpipen?

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=tp&Product_Code=GRT-TBO-020&Category_Code=GRT

Det er ingen tvil om at Cosworth turbinhusene er mye bedre og mer effektivt utformet enn de vanlige T3 husene av eldgammel konstruksjon.

 

Cosworth turbinhus foretrekkes alltid så hvis ATP hadde ett med A/R forhold 0.63 så hadde det ikke vært tvil.

I England leveres det GT3071R turboer som har Cosworth 0.63 turbinhus som er modifisert til å passe.

 

Bremsepapirer viser at det ikke er spesielt stor forskjell mellom A/R 0.63 og A/R 0.82 på en Cosworth med GT3071R, men papirer avslører ingenting ang. kjørbarhet og respons.

 

Hvor mye man mister på ett A/R 0.72 i forhold til ett A/R 0.63 det VET jeg IKKE, men det er helt sikkert merkbart, spesielt på delgass på gate.

 

RS500 gikk med A/R 0.63 turbinhus for opptil 550 hk, så jeg vil tippe at A/R 0.63 vil være stor nok på en GT3071R som settes på en mild og snill gatemotor.

 

Hva mener du med dette ? er ikkje original oljetilførsel bra nok ?

Nei.

 

Det er som de sier her, og som kan gjentas;

1. Ett godt, seriøst og eget oljefilter som bare filtrerer oljen til turboen anbefales. Kulelagerturboer er på generelt grunnlag totalt allergisk mot alt annet enn 100% partikkelfri olje.

120 000 o/min kombinert med "grus" i kulelagrene er ikke gode greier.

 

2. Korrekt restriktor MÅ benyttes da kulelagrene er kresen også ovenfor dette.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Cosworth turbinhus foretrekkes alltid så hvis ATP hadde ett med A/R forhold 0.63 så hadde det ikke vært tvil.

I England leveres det GT3071R turboer som har Cosworth 0.63 turbinhus som er modifisert til å passe.

Å jasså? Har du noe greie på hva disse har prestert mtp nettopp respons og kjørbarhet?

 

Hva kan det ha seg at ATP kun leverer cosw style hus i 0,72? ...når 63 er mere velfungerende... For hvis man "trenger" et større hus enn 63, så blir vel 3071 for liten uansett?

Skulle sendt avgårde en mail og spurt om dem hadde planer om å lansere et 63 hus innenfor overskuelig fremtid egentlig...

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Står på 3" mongoose eksos, skall sveise inn ett flexi bend og lage avstiver til downpipen som blir festet i girkassen.

Da tror eg att det blir en GT3071R med 5bolst 63A/R eksos hus og T04S Hsg compressor hus.

Er det noe å legge i anti-surge, eller skall eg bare glemme det ?

 

 

 

Cosworth bakhuset er laget med spesiel tanke på dette området, det skall vere en "bolt on" løsning.

Eg kommer til å bruke E50 Wastegate flensen og benytte AR63 eksoshuset som tilbys på 3071 pga respons som RS1000 nevner :)

Det skall blir en slags "bolt on" løsning det også.

Høres bra ut, men avstiveren mellom eksos og gearkasse må IKKE være for solid og stiv. Den skal bare støtte, ikke holde. Lagom er best.

 

"Vi" har erfart at turboer med 6 vinger på kompressorhjulet får surge problemer når ladetrykket blir "riktig hyggelig" på oppsett som SPOOLER.

 

Persnonlig vil jeg si at anti surge derfor anbefales på generelt grunnlag forutsatt et det ikke koster usmakelig mye ekstra.

(Det finnes nesten alltid alternativer.)

 

Det blir ikke så alt for langt unna 100% bolt-on det der nei. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at Cosworth turbinhusene er mye bedre og mer effektivt utformet enn de vanlige T3 husene av eldgammel konstruksjon.

 

Cosworth turbinhus foretrekkes alltid så hvis ATP hadde ett med A/R forhold 0.63 så hadde det ikke vært tvil.

I England leveres det GT3071R turboer som har Cosworth 0.63 turbinhus som er modifisert til å passe.

 

Bremsepapirer viser at det ikke er spesielt stor forskjell mellom A/R 0.63 og A/R 0.82 på en Cosworth med GT3071R, men papirer avslører ingenting ang. kjørbarhet og respons.

 

Hvor mye man mister på ett A/R 0.72 i forhold til ett A/R 0.63 det VET jeg IKKE, men det er helt sikkert merkbart, spesielt på delgass på gate.

 

RS500 gikk med A/R 0.63 turbinhus for opptil 550 hk, så jeg vil tippe at A/R 0.63 vil være stor nok på en GT3071R som settes på en mild og snill gatemotor.

 

Mtp. at Cosw-eksoshusene er mer effektivt enn det vanlige .63 huset, selv om det er større. Tror du forskjellen på desse er såpass merkbart at det er veien å gå? Mtp. andre ting rundt et slik valg? Greit nok at i trådstarter sitt tilfelle der modifikasjon allerede er gjort.

Men på generelt grunnlag på en motor der manifold, downpipe etc. ikke er modifisert på denne måten. Der tror jeg at jeg glatt ville valgt et .72 Cosw-hus fremfor et T3 .63hus.

 

Ja, et .63hus er nok en god løsning mtp. størrelse, er jo ikke kun a/r som forteller karakteren. Har jo blitt vist ganske så høye baktrykk med .63hus på Cosworth'er med lavere effekt enn RS500effekt. Selvfølgelig flere ting som spiller inn, men er bare litt spent på hvor stor forskjellen mellom en .72 Cosw-hus og .63 T3-hus med baklokk etc. ville vært.

Fullgass er det nok liten forskjell, men tenker på gatebruk.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Å jasså? Har du noe greie på hva disse har prestert mtp nettopp respons og kjørbarhet?

 

Hva kan det ha seg at ATP kun leverer cosw style hus i 0,72? ...når 63 er mere velfungerende... For hvis man "trenger" et større hus enn 63, så blir vel 3071 for liten uansett?

Skulle sendt avgårde en mail og spurt om dem hadde planer om å lansere et 63 hus innenfor overskuelig fremtid egentlig...

Nei.

 

Som alle andre skal ATP først og fremst tjene penger på å selge. 0.72 huset leveres til mange forskjellige turboer og helt opp til 600 hk GT3582R.

 

Sport compact trimmes også på en noe annen måte enn Cosworth og da er det en fordel med større hus. Cosworth huset er forøvrig ikke unikt Cosworth, men hovedpoenget er nok først og fremst at ett større 0.72 hus sannsynlivis selger bedre enn ett i det vanlige 0,63. Alt salg handler om det som størsteparten av de potensielle kundene TROR at de vet. ;)

 

Enig med du der.

0.63 er sannsynligvis stort nok til de fleste med GT3071R.

Husk at 400 hk kan passeres med A/R 0.55 på T34.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva kan det ha seg at ATP kun leverer cosw style hus i 0,72? ...når 63 er mere velfungerende... For hvis man "trenger" et større hus enn 63, så blir vel 3071 for liten uansett?

Skulle sendt avgårde en mail og spurt om dem hadde planer om å lansere et 63 hus innenfor overskuelig fremtid egentlig...

 

Jeg tipper de har valgt å legge seg på en middelvei mtp. hva som oftest brukes på GT3071, nemlig .63 og .82 hus.

Er ikke dermed sagt at .63 er det beste huset på alle motorløsninger i kombinasjon med GT3071r, fordi det er minst.

Kommer veldig an på hvilken type motor det skal brukes på, og hvilke egenskaper man ønsker.

 

Men på en 2liter 4'er med turbo som en mild Cosworth-motor, er nok et .63hus plenty nok, viss man bygger en motor for respons og gatebruk.

 

Og a/r sier ikke absolutt alt om eksoshusets egenskaper heller. Er kun et forhold av viss størrelsemål av eksoshuset.

Egenskapene til eksoshuset påvirkes av en rekke andre ting også, som utforming, forhold til turbostørrelse ellers etc.

 

Men ja, et .63 Cosworth style eksoshus hadde absolutt ikke vært feil :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Mtp. at Cosw-eksoshusene er mer effektivt enn det vanlige .63 huset, selv om det er større. Tror du forskjellen på desse er såpass merkbart at det er veien å gå? Mtp. andre ting rundt et slik valg? Greit nok at i trådstarter sitt tilfelle der modifikasjon allerede er gjort.

Men på generelt grunnlag på en motor der manifold, downpipe etc. ikke er modifisert på denne måten. Der tror jeg at jeg glatt ville valgt et .72 Cosw-hus fremfor et T3 .63hus.

 

Ja, et .63hus er nok en god løsning mtp. størrelse, er jo ikke kun a/r som forteller karakteren. Har jo blitt vist ganske så høye baktrykk med .63hus på Cosworth'er med lavere effekt enn RS500effekt. Selvfølgelig flere ting som spiller inn, men er bare litt spent på hvor stor forskjellen mellom en .72 Cosw-hus og .63 T3-hus med baklokk etc. ville vært.

Fullgass er det nok liten forskjell, men tenker på gatebruk.

På en gatebil så er det slik at man i praksis bare bruker full effekt ett par % av den totale tiden. Dette bør derfor ikke prioriteres så alt for høyt.

 

Jeg er rimelig sikker på at, for folk flest, og på full gass, så gir 0,72 huset et klart mye bedre resultat enn 0.63 huset med baklokk og grunnen er både WG plassering og maks flow kapasitet på huset = forskjell i baktrykk.

Størrelsen på Wg hullet og lokket avslører også endel.

 

Når vi så har sett at forskjellen mellom 0,82 og 0,63 huset i enkelte tilfeller ikke er mer enn 5 hk så skjønner vi at selve oppsettet, justering og mapping betyr minst like mye som valg av turbinhus tilhørende baktrykk.

 

Kan kanskje nevne at turboen til T25 Escossien går med ett spesielt A/R 0.57 turbinhus, sannsynligvis fordi at det vanlige A/R 0.62 ble for stort. Slik er det alltid. Når respons fra delgass skal prioriteres så brukes det alltid så små turbinhus og turboer som overhode mulig. Man vil alltid tape noe på lave turtall og gasspådrag når man bytter til større turbinhus. (Uten andre endringer, selvsagt.) ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. På en gatebil så er det slik at man i praksis bare bruker full effekt ett par % av den totale tiden. Dette bør derfor ikke prioriteres så alt for høyt.

 

2. Jeg er rimelig sikker på at, for folk flest, og på full gass, så gir 0,72 huset et klart mye bedre resultat enn 0.63 huset med baklokk og grunnen er både WG plassering og maks flow kapasitet på huset = forskjell i baktrykk.

 

3. Når vi så har sett at forskjellen mellom 0,82 og 0,63 huset i enkelte tilfeller ikke er mer enn 5 hk så skjønner vi at selve oppsettet, justering og mapping betyr minst like mye som valg av turbinhus tilhørende baktrykk.

 

4. Kan kanskje nevne at turboen til T25 Escossien går med ett spesielt A/R 0.57 turbinhus, sannsynligvis fordi at det vanlige A/R 0.62 ble for stort. Slik er det alltid. Når respons fra delgass skal prioriteres så brukes det alltid så små turbinhus og turboer som overhode mulig. Man vil alltid tape noe på lave turtall og gasspådrag når man bytter til større turbinhus. (Uten andre endringer, selvsagt.) ;)

 

1. Helt enig i det.

 

2. Akkurat samme oppfatning jeg også sitter med. At for folk som ønsker seg en GT3071r til en mild gate Cosworth så er .72 Cosworth-huset den beste løsningen. Av de løsningene som er tilgjengelige idag for hvermannsen.

Og det begynner jo tross alt å bli en god del interesse for dette.

 

3. Helt sant. Er jo selvfølgelig langt fra sort-hvitt dette her. .63hus er jo ikke noe stor restriksjon for en GT3071r, langt i fra.

Og et .63hus er nok et mye bedre alternativ enn .82hus for en mild Cosworthmotor for veibruk, absolutt.

Men nå har vi jo vært så heldig å få andre bolt-on alternativ da :) Som gjør det hele litt mer intressant.

 

4. Sier ikke noe på det nei :) Men er jo litt andre størrelser på turboen ellers i det tilfellet da :)

Men i prinsipp, ja.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...