Jump to content

Valg av turbo til Cosworth


Torgeir B

Recommended Posts

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det vil jeg absolutt tro :)

 

Etter å ha prøvd begge deler har jeg personlig blitt veldig glad i 4x4manifolden, nettopp pga. veiene vi kjører rundt på her på vestlandet :)

 

Så jeg vil anbefale deg å prøve denne sammen med ny turbo.

2wd manifolden skal levere mest effekt, men med det oppsettet du får så har du plenty nok effekt ;)

 

Men litt usikker på hvor mye plass du har med GT30 og 4x4 manifold, men det tror jeg egentlig bør gå bra siden flensen på manifolden er vendt ut og opp, så med større turbo vi den bygge bort i fra toppen. Selvfølgelig tar jo selve turboen mer plass, spesielt kompressordelen. Men du får prøve og se, jeg tror det skal være plass :) For du har 4x4 manifold sant?

Og viss du ikke får plass kan det jo enkelt brukes en adapterplate mellom flensen på manifolden og flensen på turboen. Eller evt. en 2wd manifold, for det vet jeg passer..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Det vil jeg absolutt tro :)

 

Jeg personlig har blitt veldig glad i 4x4manifolden, nettopp pga. veiene vi kjører rundt på her på vestlandet :)

Så jeg vil anbefale deg å prøve denne.

2wd manifolden skal levere mest effekt, men med det oppsettet du får så har du plenty nok effekt ;)

 

Men litt usikker på hvor mye plass du har med GT30 og 4x4 manifold, men det tror jeg egentlig bør gå bra siden flensen på manifolden er vent ut og opp, så med større turbo vi det bygge bort i fra toppen. Selvfølgelig tar jo selve turboen mer plass, spesielt kompressordelen. Men du får prøve og se :) For du har 4x4 manifold sant?

 

Det er 4x4 manifolden eg har ja, Med Turbonetics E50 så står kompressor delen bare 10mm fra topp dekselett.

Mulig det ikke kommer til å gå ? får håpe dem har tengt på det da dem laget eksoshuset :)

 

Siden eg er ute etter kjørbarhet\respons er det noe mer eg kan gjøre ? kammer eller lignende ?

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Det er 4x4 manifolden eg har ja, Med Turbonetics E50 så står kompressor delen bare 10mm fra topp dekselett.

Mulig det ikke kommer til å gå ? får håpe dem har tengt på det da dem laget eksoshuset :)

 

Siden eg er ute etter kjørbarhet\respons er det noe mer eg kan gjøre ? kammer eller lignende ?

 

Ja, jeg er som sagt ikke helt sikker på om det går. Men det vil ikek være noe stort problem å løse viss det kommer til å skape problemer :) Og viss du velger å gå over til 2wd manifold istede vil ikke det by på så store problemer heller :)

Men den tid den sorg , når du evt. kjøper den turboen så ser du om det passer, og hva som evt. må gjøres for å få det til å passe :)

For problemet er rett og slett at det er få som har denne turboen enda, så jeg har ikke fått sett hvordan det ser ut mtp. plassering.

 

Jeg vil anbefale deg å ta ting etterhvert, holde ting mest mulig org. til å begynne med, mtp. kammer og slikt, evt. gå for milde kammer som AB07. Det er vertfall kammer som har et meget godt ord på seg for å være gode milde bolton kammer.

På en slik fremgangsmåte unngår du å gå for langt i oppgr. av motor, og komme i en situasjon der du egentlig kunne hatt mildere/org. deler og blitt mer fornøyd :)

For det er jo tross alt en bil som skal brukes på veien, og ikke minst svingete vestlandsveier :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Drar denne opp igjenn en tur..

 

Da har eg to alternativer til "bolt on" GT3071

 

Nr.1

Eg kan gå for ar.63 med 5bolts T3\T4, der kan eg bruke gammle bakdelen fra Turbonetics turboen

med tanke på intern wastegate.

housing04.jpg

 

Nr.2

Eg kan kjøpe det "enkleste" alternativet Atp sitt ar.73 cosworth style bakhus.

cosworth%20housing%20option1.jpg

 

 

Vet ikke hvor mye det har å si på spool up mellom desse 2 eksos husene ?

Også lurer eg på compressor huset, velge det største ? anti-sure også ?

Edited by Torgeir B

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

har montert gt3071r på 2 biler akk nå,den første her er m 63 hus og org 2wd nanifold som måtte'

moddes litt på øvre del,kappet stussen og bøyde den litt bakover.borret så på hull til uttak av wg,ganske enkelt.

 

66657_492186641884_745331884_7536291_2214987_n.jpg

dette fungerer veldig bra og kan anbefalles på det sterkeste.denne motoren er org utenom

stor cooler og pukkelrygg chip. vi fikk banket ned pluggene til 0,4 og ladet på m 1,8bar.

aldri kjørt en cosworth som har gått så bra til å være en urørt motor. ladetrykket er på max v 3500omd.

sammenlignde m t34/35 er bare tull,dette er MYE råere,lader tidligere å kommer mye hardere.henter nok ganske mye mer moment

og hk med 3071 vil jeg annta.

 

under her så er det montert en 3071r m ar 106 hus på 2wd manifold,sitter annet komphus på denne.

måtte kappes og vris litt denne også får ikke å ta borti 2wd toppen.ikke fått testa denne enda.

 

73940_10150094625471885_745331884_7772551_982265_n.jpg

MyBannerMaker_Banner1.jpg
Link to comment
Share on other sites

Fint om noen som har erfaring med en direkte sammenlikning mellom 2wd og 4wd manifoil på denne turboen kan gi en lyd her.

Evt om noen har prøvd den på std motor og 4x4 manifoild så rop ut.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Ser du kjører ekstern wastegate på begge to, har det noen hensikt på denne effekten egentlig?

Fikk ikke mindre lyst på GT3071 turbo nå :)

 

Får vell bedre kontroll på turbo trykket, spesielt ved høye trykk som 1,5bar og over ?

 

Fint om noen som har erfaring med en direkte sammenlikning mellom 2wd og 4wd manifoil på denne turboen kan gi en lyd her.

Evt om noen har prøvd den på std motor og 4x4 manifoild så rop ut.

 

Det eg også lurer på, og om det passer ?

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet passer ikke 3071 på 4x4 manifolden uten å lage til en spacer eller noe triksing. Har ikke prøvd det selv, bare hørt det vært sagt.

Det gjelder KRX400. Sikker på at du ikke blander sammen?

GT3071R har T3 flens og passer nok rett på Cosworth eksosmanifoldene.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser du kjører ekstern wastegate på begge to, har det noen hensikt på denne effekten egentlig?

Fikk ikke mindre lyst på GT3071 turbo nå :)

 

liker stødig ladetrykk. her smeller ladetrykket rett opp på innstillt trykk,(i dette tilfellet 1,8bar)

vrikker seg ikke i det hele tatt mens turtallet hamrer på sperra.

 

dett er en 4x4 så her blir man virkelig trøkt godt i steryggen.

MyBannerMaker_Banner1.jpg
Link to comment
Share on other sites

Plassmangel i forhold til toppen du tenker på, Tore?

 

Ja.

 

Det gjelder KRX400. Sikker på at du ikke blander sammen?

GT3071R har T3 flens og passer nok rett på Cosworth eksosmanifoldene.

 

Passer på flensen ja, men butter vel i toppen. Har som sagt ikke prøvd det selv.

Link to comment
Share on other sites

A/R 63 hus på gt3071r, noen som kjører med det?

 

Kan man bruke et gammelt A/R 63 hus og bakplate fra en annen turbo f.eks. fra en E46 evt. en T34? Vet at 63 huset på E46 har større plass til eksospropell enn T34 så et garret 63 hus fra T34 passer iallefall ikke på en E46.

 

Noen som har noen papirer på gt3071r m/63 vs. 72 hus?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Gjelder det på 2wd topp også?

 

Jeg er ikke sikker på om det tar i, tviler litt egentlig.

Utformingen på turboen, og kompressorhuset er ikke SÅ mye større at det skal ta i tror jeg.

 

Men det er 2wd topp det først tar i isåfall.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

DSCF2430.jpg

DSCF2431.jpg

DSCF2432.jpg

 

En gammel post med innhold til orientering.

turbo koster 12+ baklokk koster 2500 + -34 aquator så en 16-17000 kr passer rett på da ja

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor ble det egentlig av den luringen og bilen der?

Byggherren gjorde det samme som du.

Noe info om bilen finnes her:

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/34501-prosjekt-escort-cosworth/

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...