Jump to content

Forslag til oppsett på 2wd cosworth motor


admiralen

Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale denne fremfor den GM utgaven som du linket til, men bortsett fra det er dette kuppet. http://www.accel-ignition.com/ProductDetails.aspx?modelNumber=49320&productID=6608&majID=540&minID=5404&selection=5&minselection=1

Kan ikke se at det spiller noen som helst praktisk rolle hvilken utgave du velger av pluggledninger.

 

Takk, vet du om jeg må ha den adapteren eller ikke? Dette vil virke bra på org.sprut regner jeg med?

Link to comment
Share on other sites

Takk, vet du om jeg må ha den adapteren eller ikke? Dette vil virke bra på org.sprut regner jeg med?

Morsomt at du spurte om dette for jeg vurderte om jeg uoppfordret skulle informere om følgende;

Jeg kjøpte tachadapter selv for å få turtelleren til å fungere normalt, men har i ettertid spekulert ut ett usannsynlig, men "suverent" alternativ som jeg mye heller ville valgt i dag. Det er denne og en ekstra coil ledning: http://www.summitracing.com/parts/MAA-29000/

 

Da regner du helt rett.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok,

 

Så ved å handle:

 

Pluggledninger

https://www.burtonpo...%20plug%20wires

 

Tenningsforsterker:

http://www.accel-ign...&minselection=1

 

Coil:

http://www.accel-ign...&minselection=8

 

Coilselektor:

http://www.summitrac...arts/MAA-29000/

 

+ en ekstra coil-ledning så er jeg i MÅL?

 

 

Bare å finne frem VISA-kortet nå da :)

Det er korrekt.

I tillegg til Magnecor pluggledninger så kjøper du 2 stk Magnecor coil ledninger.

Til orientering er det forskjell på 2wd og 4x4 pluggledninger og fordelerlokk så pass på at du kjøper rett.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan skal den "coilselectorn" erstatte en tachadapter?

Man beholder hele det originale tenningsanlegget som da driver turtelleren på vanlig måte.

Det er når man fjerner originalcoilen og erstatter denne med en tenningsforsterker at man får turtellerproblemer pga manglende "flyback".

Slik jeg ser det erstatter tach adapteret originalcoilen og innfører flyback igjen.

Dette er bare nødvendig på turtellere som krever ett kraftig signal.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jøssj! så mye effekt på hjula?!

Virker som det er stor forskjell på hvor ein bremser bilen..

 

har blitt meg fortalt at motoren min måtte heilt opp i AR82 på E50 for å nå 400hk/510nm i motor!

Tydlig at eg skulle hatt ett annet sprut :(

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

så du skal ha et ekstra tenningsanlegg og en plugg som ligger løst å gnistrer? :unsure:

Nei det skal man ikke og det er der coilselektoren kommer inn i bildet. Den originale coilen sender en helt vanlig gnist til fordeleren via coilselectoren og driver samtidig turtelleren som vanlig. Tenningsforsterker systemet får signalet sitt fra originalcoilens minus pol og sender en kraftig CDI gnist til fordeleren via egen CDI coil og coil selectoren.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har blitt meg fortalt at motoren min måtte heilt opp i AR82 på E50 for å nå 400hk/510nm i motor!

Tydlig at eg skulle hatt ett annet sprut :(

Med unntak av nødvendighente av A/R 0.82 så høres det ut som du har snakket med en uvanlig realistisk kar. Hvilket ladetrykk ble nevnt, ca. 2,0 BAR?

Cosworthsprutet er meget bra og den eneste reelle ulempen er at det er lite tuningvennlig for eieren. Hvis chippet blir livemappet så blir resultatet like bra som med andre sprut, minst. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

så du skal ha et ekstra tenningsanlegg og en plugg som ligger løst å gnistrer? :unsure:

 

For å få flyback så trenger man en spole. Jeg er ingen ekspert på CDI tenning, og vet ikke hvordan den takler det. Men på ISen jeg hadde brukte jeg orginalt tenningsanlegg til å drive turteller, og erstattet da den orginale coilen med ett vanlig rele, der jeg hadde fjerna den mekaniske biten inni. Det fungerte helt utmerket :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Med unntak av nødvendighente av A/R 0.82 så høres det ut som du har snakket med en uvanlig realistisk kar. Hvilket ladetrykk ble nevnt, ca. 2,0 BAR?

Cosworthsprutet er meget bra og den eneste reelle ulempen er at det er lite tuningvennlig for eieren. Hvis chippet blir livemappet så blir resultatet like bra som med andre sprut, minst. ;)

 

På 2bar ja.. sleit med baktrykk så derfor blei det visst prøva fram og tilbake med forskjellige eksoshus for å oppnå 400 ekte hk.. Motoren min har GEMS sprut og 8 Audi S2 dyser.. BD14 inn og ut..

Det er Per Gulbrandsen som har bygget den, så det er vell ett typisk old scool rallycross oppsett trur eg..!

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

På 2bar ja.. sleit med baktrykk så derfor blei det visst prøva fram og tilbake med forskjellige eksoshus for å oppnå 400 ekte hk.. Motoren min har GEMS sprut og 8 Audi S2 dyser.. BD14 inn og ut..

Det er Per Gulbrandsen som har bygget den, så det er vell ett typisk old scool rallycross oppsett trur eg..!

 

Sleit med baktrykk? Hvor mye baktrykk var det da?

Link to comment
Share on other sites

For å få flyback så trenger man en spole. Jeg er ingen ekspert på CDI tenning, og vet ikke hvordan den takler det. Men på ISen jeg hadde brukte jeg orginalt tenningsanlegg til å drive turteller, og erstattet da den orginale coilen med ett vanlig rele, der jeg hadde fjerna den mekaniske biten inni. Det fungerte helt utmerket :)

 

Bedre å bare kjøpe en tachadapter vel, liker ikke tanken på å ha to tenningsanlegg. har brukt det rele trikset på megasquirt en gang.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville helt klart gått for det fordelerløse kittet disse selger http://www.cosworthpartsonline.co.uk/, tror dette er betydelig bedre en tenningsforsterker.

 

Sikker på det? Er ikke akkurat kraftige saker det der...

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette ikke er kraftige saker, men ville heller starta med dette kittet og bli kvitt den j..la fodeleren, for så og eventuelt oppgradere coil/coiler på dette oppsettet.

Jeg har kjørt med teningsforsterker på cosworth motor før og ja det ble veldig mye bedre/stabilt en uten, men måtte alikevel holde igjen på ladetrykk for å ungå fusking på hard kjøring.

Er vell ikke uten grunn det ikke blir brukt fordeler på nye biler lenger eller?

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette ikke er kraftige saker, men ville heller starta med dette kittet og bli kvitt den j..la fodeleren, for så og eventuelt oppgradere coil/coiler på dette oppsettet.

Jeg har kjørt med teningsforsterker på cosworth motor før og ja det ble veldig mye bedre/stabilt en uten, men måtte alikevel holde igjen på ladetrykk for å ungå fusking på hard kjøring.

Er vell ikke uten grunn det ikke blir brukt fordeler på nye biler lenger eller?

 

Tror ikke det er selve fordelerfunksjonen som er problemet viss man ikke kan lade nok.

Skal nok gå ganske hardt til verks på lommeboka for å få et fordelerløst tenningsanlegg som er drastisk mye bedre enn det tenningsanlegget som er nevnt over her.

 

Nei, selvfølgelig går utviklingen fremover, og fordeler og slike deler med mye bevegelige deler går mer og mer ut. Men så er det jo litt mer som skal til når det er snakk om høyeffektsmotorer også.

 

Så tror det er veldig mange som vil få en bedre løsning ved å oppgradere det orginale tenningsanlegget enn å gå for et nytt fordelerløst tenningsanlegg.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Att det går ann å få til ett bra tenningsanlegg med fordeler er riktig, men ser ingen grunn til å bruke det når det nå finnes såpas billige løsninger for å bli kvitt denne.

Jo fordelerfunksjonen har noe med dette å gjøre, med tenningsforsterker er det en mye kraftigere "gnist" som skal hoppe fra rotor til fordelerlokk enn orginalt, å kraftigere "gnist" (spenning) gjør det ikke lettere for denne å treffe "riktig".

Når det gjelder om dette fordelerøse kittet er svakt, ser det for meg ut som dette er den vanlige wastedspark coilen til ford

og på zetec turboer sier de denne kan brukes uten problemer på 500hk+ motorer.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

På 2bar ja.. sleit med baktrykk så derfor blei det visst prøva fram og tilbake med forskjellige eksoshus for å oppnå 400 ekte hk.. Motoren min har GEMS sprut og 8 Audi S2 dyser.. BD14 inn og ut..

Det er Per Gulbrandsen som har bygget den, så det er vell ett typisk old scool rallycross oppsett trur eg..!

Det var han ja? Hadde mistanke om det.

Enig med Tore Tj her, hva betyr "sleit med". Hvilke praktiske problemer hadde du med A/R 0.63 huset?

Det kan virke som ett typisk old school oppsett ja. BARE GODE GREIER. :D

Qvarnis bremset 575 på på ett lignende oppsett som du har med den forskjell at han kjørte ELF turbo fuel og RS500 turbo.

Du skal være klar over at det uansett ER ett betydelig trykkfall i ett gitt trykksystem og over ett luftfilter. E50 med 76,2 mm stordiameter er rimelig sluttkjørt når man har 2,0 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden da turboen i praksis lever med en PR på 2,?? + en masse.

Det er nok gode grunner til at Turbonetics oppgir denne til 350 hk i GT-K utgave.

 

Bedre å bare kjøpe en tachadapter vel, liker ikke tanken på å ha to tenningsanlegg. har brukt det rele trikset på megasquirt en gang.

Det folk flest ikke er klar over er at en gnist ikke er en gnist. En gnist har forskjellige egenskaper. Det er inductive og capasative discharge og det er fordeler og ulemper med dem begge. Når det gjelder serieproduserte hvermansen biler så brukes stort sett inductive siden motoren 99% av tiden cruiser rundt på lav effekt. Det er denne type gnist de råbillige coil-on-plug og wasted spark coilene leverer. Den lave prisen er grunnen til at dette er utbredt på dagens motorer.

 

Når det begynner å dra seg til trenger man kraftigere saker og det er her CD systemene kommer på banen. Ulempen med CD gnist er det den ekstremt kortvarig.

Hvis man kombinerer den slik det er foreslått så får man fordelene med dem begge og ingen av ulempene. Begge systemer går samtidig og er paralelkoblet så man få en svært kraftig og samtidig langvarig gnist. Ingen andre systemer kan levere noe som engang er i nærheten.

Som bonus har man totalsummen som er helt overkommelig. Hvor ofte får man noe som er svært kraftig og samtidig billig.?

 

Att det går ann å få til ett bra tenningsanlegg med fordeler er riktig, men ser ingen grunn til å bruke det når det nå finnes såpas billige løsninger for å bli kvitt denne.

Jo fordelerfunksjonen har noe med dette å gjøre, med tenningsforsterker er det en mye kraftigere "gnist" som skal hoppe fra rotor til fordelerlokk enn orginalt, å kraftigere "gnist" (spenning) gjør det ikke lettere for denne å treffe "riktig".

Når det gjelder om dette fordelerøse kittet er svakt, ser det for meg ut som dette er den vanlige wastedspark coilen til ford

og på zetec turboer sier de denne kan brukes uten problemer på 500hk+ motorer.

Vet du hvorfor ingen moderne biler har gode gamle plugger med tykk senterelektrode?

Hvorfor går alle nyere motorer med tennplugger med syltynne senterelektroder i en aller annen utgave? Grunnen er at man MÅ unngå tenningsfusk som skader katalysatoren, men hvorfor gjøre noe med pluggene? Jo, de knøttlille billigcoilene klarer ikke å tenne en kraftig gammeldags tennplugg hver eneste gang, så elendig svake er de faktisk.

På moderne motorer, men liten borring, med moderne tynne tennplugger som i tillegg er dunket sammen, så klarer de høy effekt, men høye effekt alene er ikke problemet.

 

Videre er det slik at med seriøst med strøm frem til tennpluggen så slipper man at pluggen soter ned på tomgang. Dette er spesielt viktig på høyeffekt turbomotorer som gjerne har iskalde plugger for å unngå tenningsbank.

 

The list goes on and on.... Det fins flere bøker om dette temaet alene..så hvis noe virker enkelt så er det fordi man kan for lite om det saken gjelder.

Nei, det var som hun sa, "That don´t impress me much!".

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Det folk flest ikke er klar over er at en gnist ikke er en gnist. En gnist har forskjellige egenskaper. Det er inductive og capasative discharge og det er fordeler og ulemper med dem begge. Når det gjelder serieproduserte hvermansen biler så brukes stort sett inductive siden motoren 99% av tiden cruiser rundt på lav effekt. Det er denne type gnist de råbillige coil-on-plug og wasted spark coilene leverer. Den lave prisen er grunnen til at dette er utbredt på dagens motorer.

 

Når det begynner å dra seg til trenger man kraftigere saker og det er her CD systemene kommer på banen. Ulempen med CD gnist er det den ekstremt kortvarig.

Hvis man kombinerer den slik det er foreslått så får man fordelene med dem begge og ingen av ulempene. Begge systemer går samtidig og er paralelkoblet så man få en svært kraftig og samtidig langvarig gnist. Ingen andre systemer kan levere noe som engang er i nærheten.

Som bonus har man totalsummen som er helt overkommelig. Hvor ofte får man noe som er svært kraftig og samtidig billig.?

 

 

 

missforsto deg litt tror jeg. trodde du bare skulle ha det for å drive turteller.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Det var han ja? Hadde mistanke om det.

Enig med Tore Tj her, hva betyr "sleit med". Hvilke praktiske problemer hadde du med A/R 0.63 huset?

Det kan virke som ett typisk old school oppsett ja. BARE GODE GREIER. :D

Qvarnis bremset 575 på på ett lignende oppsett som du har med den forskjell at han kjørte ELF turbo fuel og RS500 turbo.

Du skal være klar over at det uansett ER ett betydelig trykkfall i ett gitt trykksystem og over ett luftfilter. E50 med 76,2 mm stordiameter er rimelig sluttkjørt når man har 2,0 BAR ladetrykk i innsugsmanifolden da turboen i praksis lever med en PR på 2,?? + en masse.

Det er nok gode grunner til at Turbonetics oppgir denne til 350 hk i GT-K utgave.

 

 

Eg har ikkje så god greie på hva som var problemet.. Motoren blei bestillt av ein kar her på forumet,

så eg har kjøpt motoren brukt.. måtte bygge den om fra 4*4 til 2wd da men..

 

Det var visst baktrykk som hindra motoren fra å kunne levere ønsket effekt (400hk)

Det er i tillegg omsveisa innsug å modifisert gass spjeld for høyere flow..

eg syns den går noe heilt for jæ&%#$ hvertfall!! slipper på 3dje rett fram(!) så det er ikkje noe leikebil som kan lånes bort til hvem som helst :smartass:

 

Stilig! husker godt den quarnis sierra´n :)

 

Er ikkje meininga å stjele tråden.. men syns det er rart at ein kan få så mye effekt med "standard" motor, når Mr Gulbrandsen måtte mikse både her og der for å få det til :rolleyes:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...