Jump to content

Trimtips Ford V6 TURBO.


RS 1000

Recommended Posts

rs 1000 åssen størrelse mener du jeg burde bruke på efi innsuget?

 

specs

 

2,9l stempler og råder

2,8l blokk

t4 turbo

Hva mener du?

Størrelse på hva?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Som du vet har Subaru tidenes mest idiotiske grenrør. De trenger derfor en "ekstra god" turbo for delvis å kompensere for feilen. Av disse to ville jeg derfor valgt den siste som jeg mener vil gi deg ett "greit" resultat. :)

 

Tenkte på dyse størrelse. Hodet tenkte det, men klarte ikke og skrive det:P

Det vil avhenge at oppsettet forøvrig.

Hvis du går for datasprut så er det ingen problem å velge seg 6 stk. dyser mellom 580 og 630 ccm.

Hvis det er 2 stk dyser som skal styres av ett tilleggsinnsput, da trenger du noen som forstøver fint og som er en god del større enn dette.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Det vil avhenge at oppsettet forøvrig.

Hvis du går for datasprut så er det ingen problem å velge seg 6 stk. dyser mellom 580 og 630 ccm.

Hvis det er 2 stk dyser som skal styres av ett tilleggsinnsput, da trenger du noen som forstøver fint og som er en god del større enn dette.

 

 

har et haltech data sprut jeg har tenkt og bruke må bare bygge litt om på ledningsnettet da dette er bare beregnet for 4syl

Link to comment
Share on other sites

har et haltech data sprut jeg har tenkt og bruke må bare bygge litt om på ledningsnettet da dette er bare beregnet for 4syl

Bra for deg!

Da kan du velge akkurat det som måtte passe deg. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å bytte bensinpumpe til en original Bosch Cosworth eller lignende og oppgradere til en 3 BAR bensintrykksregulator.

6. stk. originale Cosworth eller Volvo B230 turbo dyser rekker til 300 hk.

6. stk Cosworth grønndyser rekker til ca. 400 hk.

Siemens 580, 599 og 630 ccm rekker til allverden uten å gi noen ulemper på tomgang og cruise.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har en 044 bensin pumpe liggende da det står en forgasser motor i bilen nå har 4 grønndyser liggende så må bare skaffe meg 2 til da:P

Ser man det. Dette høres lovende ut. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Som noen kansje har observert, driver jeg med 2 motorprosjekter samtidig , så de fleste spørsmål heretter vil dreie seg om turbomotoren.

 

Jeg sitter og vurderer turboalternativer , og lurer på om man må ha seperate intercoolere hvis man velger twinturbo?

 

Har funnet denne :

 

 

 

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=206&artnr=E1-3F3&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

 

Denne passer så perfekt inn i frontkassa på Taunus som det er mulig å få til, så det hadde vært synd å ikke kunne bruke den!

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Som noen kansje har observert, driver jeg med 2 motorprosjekter samtidig , så de fleste spørsmål heretter vil dreie seg om turbomotoren.

 

Jeg sitter og vurderer turboalternativer , og lurer på om man må ha separate intercoolere hvis man velger twinturbo?

 

Har funnet denne :

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=206&artnr=E1-3F3&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

 

Denne passer så perfekt inn i frontkassa på Taunus som det er mulig å få til, så det hadde vært synd å ikke kunne bruke den!

Nei det er ikke nødvendig. Du kan fint bruke den intercooleren der helt uavhengig av antall og type turbo(er).

Det viktigste er at den har tilstrekkelig kjøle og flødekapasitet og at den fysisk passer i bilen. Du har funnet ett bra alternativ nå.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bra!

Da kan en begynne å se på alternativer vedr.turbovalg.

 

Lurer litt på 2stk Volvo 13c (er gammel Volvomekanikker) , da disse snurrer lett i gang , og er store nok til å klare 180hk / stk på 8 vent 2,3 940.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Bra!

Da kan en begynne å se på alternativer vedr.turbovalg.

 

Lurer litt på 2stk Volvo 13c (er gammel Volvomekanikker) , da disse snurrer lett i gang , og er store nok til å klare 180hk / stk på 8 vent 2,3 940.

Kan ikke se at det er noe galt med den planen. ;)

Kjenner en som monterte nøyaktig en slik turbo på en 1,6 L Toyota med godt resultat. Videre er 3 stk ca. 460 ccm sylindre mye mer gunstig enn 4 stk ca. 390 ccm sylindre når det gjelder driving av en turbo.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et tenningsmap til 2,9 turbo jeg ønsker kommentar på , men vet ikke hvordan jeg fikser skjermbilde?

Ikke gi deg før du får du har fått lagt det ut iallefall. :)

Er det en orignal 2,9 eller er det gjort noe med stempler, veiv og topp?

En original 2,9 har høy forbrenningshastighet og trenger lav tenning med turbo for ikke å tenningsbanke.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei har det på Tunerstudio MS , men vet ikke hvordan jeg "tar bilde" av dataskjermen.

Trykk [print screen] og lim inn i f.eks. Paint eller bruk denne:

http://wisdom-soft.com/products/screenhunter_free.htm

 

Direktelink, siden hadde visst blitt mer kommersiell og rotete siden sist jeg var innom.

 

EDIT: denne een-printscreen-maken1.jpg

Edited by a.kverneng
lagt til bilde for sikkerhetsskyld

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Er vel til en original motor med kent 46 kam.

Kommer i fra en ikke ukjent Svensk Capri.

 

Tenkte på å bruke det som et trygt basemap på en dekompet motor.

Aha.

Det er forsåvidt ett greit utgangspunkt hvis du følger nøye med eksostemp. Som vi ser måtte Michel S ned i 14 grader for å unngå tenningsbank. Jeg mener at dette er ugunstig lavt på en dekompet motor. Selv om det forsåvidt er "TRYGT" da motoren ikke vil rase, så vil dette sannsynligvis stjele mye effekt og gi uheldig høye eksostemperaturer.

Jeg ser ikke helt grunnen til å kjøre 26 - 28 grader ved 1700-2300 o/min, men dette kan ha noe med trimkammen å gjøre.

Hvis du begynner forsiktig med moderate ladetrykk så er det ett bra grunnmap. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på hva kompen havner på med TT topper og originale stempler.

 

Ev. TT topper og BOA stempler.

Du får kjøpe deg noen sprøyter eller lignende i passelig størrelse å væskemåle.

Så vidt jeg husker i farten er det originale 2,9 forbrenninskammeret 49 ccm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Aha.

Det er forsåvidt ett greit utgangspunkt hvis du følger nøye med eksostemp. Som vi ser måtte Michel S ned i 14 grader for å unngå tenningsbank. Jeg mener at dette er ugunstig lavt på en dekompet motor. Selv om det forsåvidt er "TRYGT" da motoren ikke vil rase, så vil dette sannsynligvis stjele mye effekt og gi uheldig høye eksostemperaturer.

Jeg ser ikke helt grunnen til å kjøre 26 - 28 grader ved 1700-2300 o/min, men dette kan ha noe med trimkammen å gjøre.

Hvis du begynner forsiktig med moderate ladetrykk så er det ett bra grunnmap. :)

Ser ut som han har laget seg en "sikkerhetsventill" på 14 grader ved 1,4 bar overtrykk.

Så vidt meg bekjent, kjører han ikke på så høyt trykk.

 

Stor sprøyte med måleskala og pleksiglass er innkjøpt , så jeg skal regne ut nøyaktig kompforhold senere.

 

"Jeg ser ikke helt grunnen til å kjøre 26 - 28 grader ved 1700-2300 o/min, men dette kan ha noe med trimkammen å gjøre."

 

Forslag til endring her , ved mildere kam?

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som han har laget seg en "sikkerhetsventill" på 14 grader ved 1,4 bar overtrykk.

Så vidt meg bekjent, kjører han ikke på så høyt trykk.

 

Stor sprøyte med måleskala og pleksiglass er innkjøpt , så jeg skal regne ut nøyaktig kompforhold senere.

 

"Jeg ser ikke helt grunnen til å kjøre 26 - 28 grader ved 1700-2300 o/min, men dette kan ha noe med trimkammen å gjøre."

 

Forslag til endring her , ved mildere kam?

Good. :D

Joda, men fler av oss rundtom her kjørte 25-28 grader tenning på 2V motorer med inntil 2,0 BAR ladetrykk. Komp. varierte fra 6,9:1 for 28 grader ved 2,0 BAR og opp til 8,1:1 for 25 grader ved 1,4 BAR. Vår erfaring er at man raskt taper effekt og produserer mye varme når man må retardere så mye som ned til 14 grader. Det er 4V tenning.

Som ett utgangspunkt på grunnmappet, 17 og 23 grader, men det er motoren alene som avgjør hva som er korrekt. Hvis det viser seg at den foretrekker 26 og 28 grader så skal den ha det.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser etter seriøse råder og stempler til turbobruk , men det er ikke så lett å finne.

 

Her er det noe:

 

http://www.ikengineering.co.uk/con%20rods.html

 

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/engine-components/pistons-rings/ft135-93.html

 

Vet jeg har mast om dette tidligere til sugemotoren , men håper fortsatt på noe gode tips.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...