Jump to content

Trimtips Ford V6 TURBO.


RS 1000

Recommended Posts

Takk for svar RS1000.

Det første som er skrivd henviser til to poster før, bare så det er sagt,

Veit jo at SAAB leverte en GM 3.0 V6 med turbo på kun den ene sylinderraden.

Værsågod.

ok.

Det kjenner jeg ikke til, men SAAB var langt fremme på den motortekniske siden. Prinsippet med å drive en turbo med bare 50% av motorvolummet er såpass dårlig at det ville være overraskene om SAAB valgte denne løsningen.

Vil en orginalkam være det mest hensiktsmessige, eller er det noe annet(Hyllevare) som passer betre?

Når man ønsker maksimalt bunndrag og minimalt forbruk da er en mild kam som gjelder. En original 2,4 kam er rette valget.

Alternativene er Piper sitt KBV629BP270 eller Kent sitt V6T45K kamkit.

 

Hvor lenge vil en T9 2.8-kasse i god stand holde med litt ekstra puff.

Med 0,25 BAR øker det praktiske motorvolummet fra 2,9L til 3,7L

0,4 BAR øker det praktiske motorvolummet til 4,1 L.

 

Det er altså eieren som bestemmer dette. Med en ivrig og blørøykelskende 18 åring bak rattet så holder den nok ikke en kveldstund engang.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Saab hadde den løsningen, men det var ingen god løsning. Folk som har hatt slike biler har vistnok rapportert om at de ikke tåler belastning på høyere turtall pga. turbokonfigurasjonen. For å klare drive turboen med bare 3 av sylindrene er turboen latterlig liten både på eksos og kompressordelen. Over ca 4000rpm, om jeg husker rett, så er turboen tom. Og om man tyner vidre opp lager det bare store mengder varme som tar knekken på motor.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nytt spørsmål :blush: . Vil prøvemontere en vanlig 2,9 motor med turboene i sommer da jeg må legge opp el. anlegg, eksos, tilpasse girkassen o.l.

Må jeg bytte dysene??

Planene er å bygge TT motoren til vinteren B)

Hvis du bytter til større dyser og monterer en såkalt: "Power boost valve" så kan du lade litt ja.

Hvilke dyser brukes originalt på det motorstyresystemet du skal bruke? #219 eller #750?

Edit:

Du må sannsynligvis skifte bensinpumpe til 2,8 MFI eller lignende.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett på dysen i den motoren jeg skal bruke. Skal bruke 044 pumpe og følger steg 1 oppsettet, er planen min. Håpet at jeg kunne få 200 + et par HK til med org. motor B)

Ta en titt så vi vet hva vi har å forholde oss til.

En Bosch 044 pumpe er helt unødvendig og kostbar. Hvis det ikke er en Bosch 044 så.................Hmmmmmmmmmmmmmmm, skeptisk.

 

Godt, da er du på vei mot suksess så dette blir nok bra. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Grønne dyser, men har ikke fått demontert enda...

Da er det sannsynligvis #750 dysene og disse er latterlig små.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har tilgang til DOHC dyser og 2,8 EFI dyser. Noe forskjell på disse.

Dukker opp mye rare spørrsmål fra min side :whistling: .

Vi bruke filterbokser, ikke åpne filter på TT oppsettet mitt og så du kommertert dohc filterboksen som dårlig ??? Jeg vurderer enten cosworth eller dohc sin filterboks på den ene siden og prøve å lage koppi på den andre siden. Er den ene bedre en den andre.

Leste også ett sted at du anbefalte å ta inn ekstra luft fra skjermen??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjørt mange tusen km med orginal luftfilterboks på dohc turboen min. Merker vel egentlig ingen annen forskjeld enn lyden ved montering av åpent filter. Kjørte aldri over 1bar med boks. Den skal tilbake i bilen bare jeg får somlet meg til å kjøpe ett nytt filter. Helst K&N.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Har tilgang til DOHC dyser og 2,8 EFI dyser. Noe forskjell på disse.

Dukker opp mye rare spørrsmål fra min side :whistling: .

Vil bruke filterbokser, ikke åpne filter på TT oppsettet mitt og så du kommertert dohc filterboksen som dårlig ??? Jeg vurderer enten cosworth eller dohc sin filterboks på den ene siden og prøve å lage koppi på den andre siden. Er den ene bedre en den andre.

Leste også ett sted at du anbefalte å ta inn ekstra luft fra skjermen??

Nysgjerringhet er veken i kunnskapen lys så det er en god egenskap. :)

 

DOCH #743 dysene er 200 ccm og #219 dysene er 167 ccm.

Originale luftfilterbokser er støydempet og bør hullborres rundt om kring slik at det alltid ligger fullt atmosfæretrykk inn på luftfilteret og når dette er gjort ser jeg ikke at DOCH luftfilterboksen er spesielt mye dårligere enn andre.

 

K&N filtre fløder bedre enn andre filtre pr. cm2 samtidig som de filtrerer godt og bør alltid velges fremfor de originale papirfiltrene.

 

Har kjørt med dobble originale og hullborrede luftfilterbokser med K&N filtre før og skal gjøre dette igjen. :)

 

Det eneste som er bedre enn ett stort og godt K&N filter er.....

flere store og gode K&N filtre. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig. :) V6 twin turbo er rett og slett tingen. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Eg sitter jo som vanlig å fantaserer om turbo på 2.9`n som skal i Granadaen, Som tidligere nevnt er det ikkje påtenkt noe ekstrem effekt, men håper på å nå 250 hk og ha trykk på lavt turtall.

 

Garrett GT15, f.eks GT1544, er det noe brukende, ser de er opplyst til 100-150 hk, står vel nesten utelukkende montert på diesel orginalt.

Garrett+GT15+Turbocharger+Compressor+Map+Honeywell+450x600+www.TurbochargerSpecs.Blogspot.com.jpg

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Foreslår at du er forsiktig og ikke velger for små turboer til disse motorene.

 

Personlig mener jeg at man trenger turbo(er) som minimum har 44 lb/min samlet kapasitet.

Grunnen er at hvis man har høy komp. så trenger man litt overkapasitet for å unngå tenningsbank.

Hvis man har lav komp. så justerer man opp ladetrykket og da kommer det effekt i bøtter og spann slik at man trenger denne kapasiteten.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt formål er jo å planlegge litt, for penger til dette har eg absolutt ikkje. Så dette blir langtids budsjett, og håper å kunne finne noe brukt eller billig deler til andre biler.

 

GT15 sitter jo på biler frå 1,5 liter til 2.2 liter med 70-140 hk. Har dessverre ingen peil på kompressorkart og slikt.

 

Er jo for så vidt foreløpig en ønskeplan, men ønsker jo at det skal kunne bli noe ut av det på sikt.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Resultat på 1.2 bar laddetrykk 2.9 12v TT.

Var ingen tegn til tenningsbank men 440cc dysene på 4.5 bar leverte ikke mere.

Like greit kansje iom orginale råder eller stempel antageligvis hadde tatt kvelden :)

Laddetrykk holdt 1.2bar ut til rpm6800.

WHP så vil vell si rundt 400 på motor

 

Den rare kurven i starten kommer nok av 1 stk solenoid på 2 turboer. Turbosmart E boost controller

 

 

 

tn_Motornord%202013%20001.jpg

Edited by RaymondP
Link to comment
Share on other sites

Oooooooh!

 

Se på dette! V6 TT. :D

 

Grattis. B)

Maks effekt på 6000 o/min og kun ca. 6% tap til 6800 o/min er direkte kjekt å se. Dette var en flott premiere.

 

Du sa jo at du ønsket rått bunndrag og det har du jaggu fått. Skogenracing hadde vel 200 hk v/4000 o/min. :(

 

Kan du legge ut tabellene pr. 500 o/min også?

 

De mye omtalte 300 hk på 4000 o/min er 535 Nm.

Her har pinadø du 550 Nm på 3700 o/min. og så faller dreiemomentet til 290 + hk på 4000 o/min.

Selv om ladetrykkskurven virker å være ustabil og fæl så stikker denne bilen godt avgårde tenker jeg. ;)

 

Tommelfingerregel er at 440 ccm dyser skal og vil holde til 440 hk om bensinsystemet er på stell og motoren ikke er overkomprimert eller lignende. Den ovennevnte påstand gir B.S.F.C på 0,57 som er realistisk med 1,2 BAR ladetrykk. :) (Avslører forresten 165 hk fra 2,9 motoren med 0 ladetrykk)

(0,57 lb/hp/hr tilsvarer forøvrig kun 296 hk med tomme grønndyser på en Cosworth)

 

Tomme 440 ccm dyser på 363 hk gir B.S.F.C på hele 0,70 som er Wankelområde.

(Tilsvarende som 241 hk på en grønndyse Cosworth.)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening har motoren litt for høy komp til drivstoffet den bruker, og derfor også seinere tenning enn jeg skulle ønsket. 17 grader på 1,2 bar og 2900-4700 rpm mener ivertfall jeg er lite på en 2v motor.

Det kan vel forklare litt høy BSFC

Edit: Med tilatelse fra eieren av bilen så kommer tenningstabell her

Tenningstabell29TT_zps05dcfd61.png

Edited by Truckdriver

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening har motoren litt for høy komp til drivstoffet den bruker, og derfor også seinere tenning enn jeg skulle ønsket. 17 grader på 1,2 bar og 2900-4700 rpm mener ivertfall jeg er lite på en 2v motor.

Det kan vel forklare litt høy BSFC

Du har tydeligvis mer info enn vi andre.

Når "vi" holder på i dynapack her så holder vi godt øye med sugemotoreffekten og sugemotordreiemomentet. Så sant disse ikke stuper på ned med økende ladetrykk så er det ett godt tegn.

Med 165 hk så ser det flott ut, men jeg vet jo ingenting om effekten på lavere ladetrykk og høyere tenning.

 

Ellers er jeg selvsagt enig i at man bør være forsiktig med "høy"komp., bensin og ladetrykk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har bare diskutert litt mer bileier. Resten er synsing. Uansett ser det ut som bred å fint register :)

Jeg har mistanke om at tuneren har lagt inn sein tenning lenger ned for å provosere fram best mulig spoolup. Eieren rapporterer ivertfall om god spoolup, eller "er syk rask spoolup ja", som er hans ord :)

Om den klarer putte alt ned i asfalten så klarer jeg nok ikke holde følge på langstrekkene med den nesten orginalmotoriserte Mustangen min.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har bare diskutert litt mer bileier. Resten er synsing. Uansett ser det ut som bred å fint register :)

Jeg har mistanke om at tuneren har lagt inn sein tenning lenger ned for å provosere fram best mulig spoolup. Eieren rapporterer ivertfall om god spoolup, eller "er syk rask spoolup ja", som er hans ord :)

Om den klarer putte alt ned i asfalten så klarer jeg nok ikke holde følge på langstrekkene med den nesten orginalmotoriserte Mustangen min.

Ja det gjør det. Antar derfor at han gikk for 45 kammen og ikke 46 slik Skogenracing valgte.

 

Synes ikke at tenningen er ugunstig eller uhelding lav på 100 linjen med tanke på rådeforholdet på disse motorene.

 

Tror at mange skal få prøvd seg her ja.

Var på Street legal på lørdag. Der gikk det en Volvo 240 med en stroker SBC motor (visstnok 400 CID 6,6 L) og manuell kasse. Han hadde benket 470 hk hos Ringstad. Han kjørte godt og klarte stadig 139 km/t i sluttfart. Dette er Cosworth steg 3 akselerasjonsnivå.

 

Dette må jaggu skyte i veien fælt, selv om den har et ganske markant fall i dreiemoment på topp?

Hk kurven kan sies å vise motorens evne til å flytte luft pr. minutt.

Her er det økende luftgjennomstrømningen gjennom motoren hele veien opp til 6000 o/min, men så er det slutt.

Med 2,4L innsugsmanifoldens slalom-kanaler så er ikke det så rart. Lufthastigheten blir rett og slett for stor til å klare svingene.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

V6t46 sa han det er montert.

Aha. Da har man lært noe nytt :)

32v modularmotor i min, og den er hissig orginal. Vil tro de fleste steg3 cossier sliter med å følge den. Også med tanke på responstiden den har hatt på drag tidliger.

Men TT motoren her har nok en del høyere maks moment, og nesten like bred momentkurve, og ikke minst lettere bil :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...