Jump to content

Trimtips Ford V6 TURBO.


RS 1000

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at man ikke bør stole blindt på at tenningskurvene i fordelerene er som oppgitt. Jeg pleier å måle dem selv og har på denne måten av avslørt at det varierer. Foreslår derfor at du gjør det samme som meg.

 

Ta av slangen til vakumklokken.

Bruk tenningspistol og les av tenningen på 1000 o/min., deretter på 1500 o/min og slik fortsetter du til tenningen ikke øker lenger.

 

Dette bruker du til å lage en tenningskurve på en skjema. Deretter kan du tegne inn tenningsretard der hvor det er akutelt.

Dette skjema kan godt ligge i hanskerommet slik at det er lett å sjekke dersom du i ettertid skulle høre tenningsbank på enkelte turtall. :)

 

Ok takk for svar rs1000

Skal gjøre det du beskiver her :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har anbefaling oppgradering tenningsanlegg?

Må oppgraderest men ikke mere en nødvendig :)

 

Alternativ 1.

http://www.jegs.com/i/Accel/110/35368/10002/-1

http://www.jegs.com/i/Accel/110/380876/10002/-1

 

Alternativ 2.

http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6445/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Heisan. Har et spørsmål ang. mitt TT oppsett med 2,9 og "orginal" TT. Har sett på tråden til Per Olav ang. Sierraen som Kår-Jan Johansen bygde. Har du noen formening om jeg kan bruke stempel, råder og eventuelt veiva i mitt prosjekt?? :whistling: Du har tidliger anbefalt meg en komp på ca. 7,5 pga. av at jeg skal kjøre automat...

Mvh

Håvard.

Link to comment
Share on other sites

Heisan. Har et spørsmål ang. mitt TT oppsett med 2,9 og "orginal" TT. Har sett på tråden til Per Olav ang. Sierraen som Kår-Jan Johansen bygde. Har du noen formening om jeg kan bruke stempel, råder og eventuelt veiva i mitt prosjekt?? :whistling: Du har tidliger anbefalt meg en komp på ca. 7,5 pga. av at jeg skal kjøre automat...

Mvh

Håvard.

Legger du ut linker som viser hva du mener?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Heisan. Har et spørsmål ang. mitt TT oppsett med 2,9 og "orginal" TT. Har sett på tråden til Per Olav ang. Sierraen som Kår-Jan Johansen bygde. Har du noen formening om jeg kan bruke stempel, råder og eventuelt veiva i mitt prosjekt?? :whistling: Du har tidliger anbefalt meg en komp på ca. 7,5 pga. av at jeg skal kjøre automat...

Mvh

Håvard.

For det første ser det jo fantastisk ut:

100_3428.jpg

 

For det andre er det beskrevet slik:

Når jeg bygde denne bilen så hadde jeg bygget noen turbo motorer, men etter å ha lest ganske mange "turbo" bøker så bestemte jeg meg for å gjøre en skikkelig bra motor.

Banke sensor.

Jeg forstod jo at et par IHI RHB5 i 100.000rpm, ikke har godt av å møte stengt spjeld når man girer osv. så jeg lot dem spinne lettere ved å blåse ut i friluft så fort set ble vakum mellom spjeldet og ventilene

insprut styringen var Link (opprinnelig Haltec, men denne hadde ikke tenning så den ble skippet etter innkjøp).

 

Motoren fungerte helt rått!!!! den var som en konebil å kjøre. startet og gikk fint med byens fineste lyd :-)

 

Lade trykket kom ved 1000-1100 rpm. og bygde seg opp 0,1bar / 100 rpm, så ved 2600-2700 rpm så hadde du fullt trykk 1,6-1,7 bar.

Før jeg solgte den så satte jeg den ned til 1,3 bar.

Mvh

Kåre-Jan

Likevel skjedde dette:

100_3430.jpg

 

Jeg ville derfor vurdert å få dreiet en liten grop i stemplene slik at resultatet ble 7,5:1 i kompresjonsforhold hvis du skal kjøre noe over 1,0 BAR ladetrykk med 2 små turboer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ved å bruke stemplene + råder, bør jeg da bruke egen veiv eller den andre? Har jo ikke planer om "blodtrimming" men vil jo ha noe som varer også. Har ikke fått noe pris på delene, så hvordan vil du vurdere delene mot opp mot orginale deler, tatt i betraktning pris??

Dette er vel i overkanten proff deler......

Link to comment
Share on other sites

Ved å bruke stemplene + råder, bør jeg da bruke egen veiv eller den andre? Har jo ikke planer om "blodtrimming" men vil jo ha noe som varer også. Har ikke fått noe pris på delene, så hvordan vil du vurdere delene mot opp mot orginale deler, tatt i betraktning pris??

Dette er vel i overkanten proff deler......

Det avhenger av hvilket nivå du vil legge deg på.

 

Hvis veiven er avballansert til vekten av disse stemplene og rådene så bør du bruke alt sammen.

 

Hvis det er simpel lavbudsjett trimming du holder på med så kan du vurdere å gjøre akkurat det samme som meg, kombinere 2,8 veiven med 2,9 stempler og råder. Dette er nesten gratis og mer enn godt nok til langt over 300 hk med to små turboer og enkel og billig motorstyring.

 

Ja, de delene der er en meget kraftig oppgradering i forhold til de originale.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Alt bevegelig i denne motoren er avbalansert ned til det ekstreme. Har alt til selve motoren utenom toppdekselene. De har fordgutten sammen med innsuget og turbokittet. Førjulsalg er lik nice price :)

 

Stemplene er av merket Mahle. Komp har jeg fått opplyst at er 8,0:1, men det skal sies at toppene er bearbeidet for lavere komp. Sansynlig grunn til stempelring havari er at uvitene amatører har justert tenning på egenhånd. Noe som medførte knekte stempelfjærer på to stempler med tilhørende ripete sylindervegger. Stemplene er så langt jeg kan se like fine.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Hei. Alt bevegelig i denne motoren er avbalansert ned til det ekstreme. Har alt til selve motoren utenom toppdekselene. De har fordgutten sammen med innsuget og turbokittet. Førjulsalg er lik nice price :)

 

Stemplene er av merket Mahle. Komp har jeg fått opplyst at er 8,0:1, men det skal sies at toppene er bearbeidet for lavere komp. Sansynlig grunn til stempelring havari er at uvitene amatører har justert tenning på egenhånd. Noe som medførte knekte stempelfjærer på to stempler med tilhørende ripete sylindervegger. Stemplene er så langt jeg kan se like fine.

Disse stemplene er flate slik som de orignale 2,8 stemplene. Hvor langt under decket står disse stemplene i ØD?

 

04022009807.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nytt spørrsmål; er det noen forskjell på 2,9 motor som har noe å si i forbindelse med bygging til torbo? Jeg har en sierra mod 88 motor og to scorpio mod 94 motorer. Hadde tenkt å bruke en av scorpio motorene.....

Jeg vet at det er forskjell på stempler og innsugsmanifolder avhengig av årsmodell, men full kontroll har jeg ikke.

Selv om det er betydelig forskjell på volumet i gropen i stempelet og toppene er identiske så er de oppgitt til samme kompresjonsforhold.

Ta en titt her:

tn_20100827_38.JPG

 

Ford V6 2,9 stempler.

 

http://www.raceinfo.no/temp/20100827_38.JPG

 

Hvis 5 ccm Mahle stemplene gir 9,0:1 så gir 11ccm Ford stemplene 8,43:1. Det var disse Skogenracing kjørte med. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet at det er forskjell på stempler og innsugsmanifolder avhengig av årsmodell, men full kontroll har jeg ikke.

Selv om det er betydelig forskjell på volumet i gropen i stempelet og toppene er identiske så er de oppgitt til samme kompresjonsforhold. Det er med andre ord mye rart ute å går her.

Betyr dette at topper og stempel muligens har en sammenheng?? Stempel med større grop = topper med mindre forbrenningskammer?? :blink: :o

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Betyr dette at topper og stempel muligens har en sammenheng?? Stempel med større grop = topper med mindre forbrenningskammer?? :blink: :o

Nei og det er det som er så irriterende/skuffende.

De "vanlige" 2,9 toppene har 49 ccm forbrenningskammer og motorene er oppgitt til 9,0:1 i kompresjonsforhold.

I farten mener jeg å huske at stemplene merket FORD tar 11 ccm og stemplene merket MAHLE tar 5 ccm, men ta dette med en klype salt.

Hvis stemplene ligger "flush" med blokken så blir tallene henholdsvis 8,4:1 og 9,2:1 hvis vi sier at toppakningen er 1,2 mm tykk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En meget interessert og flink Engelskmann som heter Dave driver med disse "MINKER" motorene.

 

Ett smidd stempel som gir høyt kompresjonsforhold blir seende slik ut etter en stund med tenningsbank:

Piston41.jpg

 

Klok av skade velger derfor Dave å bruke stempler med det designet man ser til venstre her:

MarcusEngine13.jpg

 

Her skal man legge merke til to ting.

1. Hvordan han har portet forbrenningskammeret og endret formen på det.

2. Hvor forskjellig farge det er på eksosventilene antagelig pga den beryktede dårlige 2,4/2,9 innsugsmanifolden.

HeadLift22.jpg

 

Hvor godt fungerer så en ultralavkomp. 2,9 Twinturbo motor?

MinkerVrsLs124vTT.jpg

 

375 lb/ft er 510 Nm.

13 psi = 0,88 BAR

V/ 4000 o/min har man 285 hk med kun 0,88 BAR ladetrykk. Oppjustert til 1,0 BAR passerer man 300 hk her. :D

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heisan. Tilbake med nye spørrsmål ang. motoren etter Kåre Jan: Hva mener du om hva utenom stempel, råder og veiv kan jeg bruke i min 2,9 blokk?

Tenktet på toppen med vippetøy :Lagde noen fine topper, men etter div. problemer som kastes og ett sett som sprakk i en kanal pga. tilbakeslag under første oppstart så kjøpte jeg to nye topper hos Burton med natrium ventiler. Disse toppene betalte jeg drøyt 10 laken for og de var verdt alle penga og var et kunstverk når de kom.

Kamakselen?

Har forstått at motoren bare har godt 6 k etter oppdygging og noen "meter" er etter bytte av lager o.l. ser jo ikke noe slittarse på lagrene..

Link to comment
Share on other sites

Vippetøyet kan brukes, men ikke kam og jeg mener at 2,9 innsuget er så dårlig at du bør vurdere å oppgradere til 2,8 EFI innsuget.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan toppen brukes som mal ved porting o.l. og sette over ventilene, som jeg antar er mye bedre en di som står i en orginale 2,9 topper....... Når det gjelder innsuget så er jeg avhengi av å få kjøpt dette ferdig...... Noen forslag ????

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen grunn til å gjøre vitenskap av det.

Da bruker du bare ett originalt 2,9 innsug. I følge Skogenracing er dette gode greier og han har resultater til å følge opp uttalelsen. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sitter med litt tanker om overlading av en sekser.

 

Kun tankevirksomhet, og ei heller noen ekstreme planer om å sette det i virksomhet med det første.

 

En 2.9-motor, BRF ville måtte være utgangspunktet, bilen en Granada turnier, girkasse T9 2.8-kasse med noen ukjente modifikasjoner i god tilstand, sluttutveksling std. 2.8 aut 3.45:1.

 

Formål: 1 stykk langbeint(lavt turtall under kjøring), men kjapp og sterk bil egnet til artigkjøring og trekking av tunge hengere, samt noe litt utenom det vanlige.

 

Idè: Biturbo, en stor og en liten turbo, altså eks. en "liten" turbo som lader tidlig(eks. fra rundt 1000 rpm) på V sylinderrad, og en større turbo på H sylinderrad som tar over før den lille er tom, og mater på med trykk til 5500-6000 rpm.

 

Jeg ser ingen behov for en bil med 3-400 hk, men en med 2-250 hk kunne jo vært artig å kunne forsvares til en "bruksbil", samt burde ikke kreve ekstreme ting for holdbarheten.

 

Ettersom jeg har forstått så kan ett slikt opplegg med 2 forskjellige turboer kreve sitt av ladetrykkstyring for å fungere, men det er vel verst på de der turboene er montert paralellt på samme eksos, her blir de jo adskilt på eksossiden, men kan vel kanskje bli litt tull når den ene turboen lader og den andre ikke.

 

Nå er jo ikke dette ment som en prosjekttråd, mer som litt idèmyldiring og kanskje noe inspirasjon.

 

Ville vel kanskje vært unyttig med ett slikt opplegg for så lav effekt, eller?

 

Ville det vært lurt med en annen kamaksel enn den orginale, men da mister man jo "fordelen" av hydrauliske løftere?

 

Hvordan ville en slik motor tåle ekstra dreiemoment på lave turtall, tenker på råder, veiv og stempel, er jo ikke ment noe ekstremt trykk, og trenger jo kanskje ikke lade like mye på den "lille" turboen.

 

Hvor mye krefter vil drivverket tåle slik det er nevnt, girkasse begrenser vel mye?

 

 

Ble vel kanskje litt mye rart, er i utgangspunktet mest interressert i det motormessige, om detg vil tåle trykk så tidlig, og om det bare ville vært dumt, og om det ville funke.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

De bruker to stk T2.

Det blir mye styr med den løsningen som du beskriver. Begge turboene MÅ ha eksos fra begge sylinderrekkene blant annet..

Hvis du bruker to små turboer, som f.eks nevnte T2 så kan du lage deg et enkelt tradisjonelt twinturbo oppsett. Da har du ladetrykk i bøtter og spann helt fra kjelleren. Bilen vil fungere helt utmerket! Jeg har prøvd dette selv med to forskjellige sierra 2,8 V6'ere, og en scorpio 2,9 12v.

 

2,9 12v Turbotechnics twinturbokittene gir 225 hk ved 0,42bar ladetrykk, så det er ikke så rare greiene som skal til for å nå 200hk.

Vil anbefale deg å vurdere ettermarkeds motorstyring. F.eks megasquirt diypnp. Flere her inne (meg selvinkludert) har slik i bila sine.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hvorfor må en ha eksos frå begge sylinderradene?

 

 

 

Hvor tidlig ladet TT-kittet?

 

Jeg driver å planlegger å konvertere Granadaen til 2.9, hvor fort det går spørs på om Scorpioen går i mellom en pkk til, det er slettes ikkje sikkert.

 

Kunne jo tenkt meg litt ekstra futt, som alltid, men jo ikkje noe ekstremt, men eg liker motorer med mye krefter i bunnen(lastebilsjåfør gitt).

 

 

 

Sett at eg skulle turbomata motoren.

 

Kva slags turboer kunne egna seg til Twin-turbo? Tenk budsjett, men ok resultat og krefter frå bunnen av.

 

Kva med kompresjon, 98 oktan forsvinner jo vekk frå fleire stasjoner heile tida, og E85 er det kun ei pumpe i fylket her, så må jo kunne kjøre på 95 oktan dessverre.

 

Motor har gått 190.000 og er frisk og tørr, så evt. kompsenking må foregå med topper og/eller toppakninger, gidder ikkje plukke ned motor helt om eg ikkje trenger.

 

Bør ha ett forbruk som kan leves med også så unødig lav komp blir ikkje noe tema.

 

 

Kanskje en kompressor hadde vært mere interessant for min del?

 

 

 

Bare å komme med meninger og synspunkter, er bilmekaniker, men ingen ekspert på motortrimming (dessverre).

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må en ha eksos frå begge sylinderradene?

Det må man ikke. Garrett har tatt frem en spesiell turbo til akkurat dette bruket.

Hvor tidlig ladet TT-kittet?

Omtrent fra tomgang. 0,25 BAR på 1750 o/min.

Kunne jo tenkt meg litt ekstra futt, som alltid, men jo ikkje noe ekstremt, men eg liker motorer med mye krefter i bunnen(lastebilsjåfør gitt).

Da er 2,9 motoren ett riktig valg.

Kva slags turboer kunne egna seg til Twin-turbo? Tenk budsjett, men ok resultat og krefter frå bunnen av.

To stk. eldre turbodiesel turboer med WG vil lade tidlig.

 

Kva med kompresjon, 98 oktan forsvinner jo vekk frå fleire stasjoner heile tida, og E85 er det kun ei pumpe i fylket her, så må jo kunne kjøre på 95 oktan dessverre.

TT kittet har 8,9:1 for 0,45 BAR ladetrykk. Hvis man graver ut av forbrenningskamrene og har 1. genarasjon stempler merket FORD så er man i mål.

Motor har gått 190.000 og er frisk og tørr, så evt. kompsenking må foregå med topper og/eller toppakninger, gidder ikkje plukke ned motor helt om eg ikkje trenger.

Med tenningretard og ca. 0,4 BAR ladetrykk så TRENGER du ikke plukke ned hele motoren selv om det må anbefales for bytting av lager og rådebolter samt opporting av inngangen av oljekanalen i blokken og kontroll av slitasje på kamaksling.

 

Kanskje en kompressor hadde vært mere interessant for min del?

Huff. ;)

Bare å komme med meninger og synspunkter.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar RS1000. Det første som er skrivd henviser til to poster før, bare så det er sagt, Veit jo at SAAB leverte en GM 3.0 V6 med turbo på kun den ene sylinderraden.

 

 

Vil en orginalkam være det mest hensiktsmessige, eller er det noe annet(Hyllevare) som passer betre?

 

Hvor lenge vil en T9 2.8-kasse i god stand holde med litt ekstra puff.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...