Jump to content

Justerbare kamdrev


admiralen

Recommended Posts

Nå ble jeg (enda) mer skeptisk til alskens leverandører av blankt og polert, såpass skeptisk at jeg nesten måtte finne ut hvor harde de originale dreva egentlig er.

 

Kan noen bekrefte at dette er et originalt Cosworth kamdrev, så jeg ikke sammenligner epler med elefanter her?

Lurer på om dette er midtdrevet, men på den siden er de like alle tre jeg har...

 

 

Foto0088.jpg

 

Isåfall er de originale relativt myke i godset, hardheten var ikke målbar med det utstyret jeg hadde, målte også på tennene, (selv om det ikke var lett å treffe riktig med stabilt underlag, noe en må ha for å få riktig resultat) men de virket like myke. Dvs holder drevet under 18 på Rockwell C-skalaen. Mykere enn en skrue du får på jernvaren.

 

For å få et repeterende resultat måtte jeg stille instrumentet over på å måle aluminium, og en annen enhet, Brinell.

Der målte drevene ca 49 Brinell. Målte så med samme innstilligene på en bit 6082 T6, den målte 108 Brinell, ca der den skal være.

 

For nysgjerrighetens skyld målte jeg også det nedre drevet, dette tror jeg er fra OHC, veit ikke om det er forskjell på de, men dette lå mellom 30 og 35 på Rockwell C-skalaen, altså på skalaen kamdrevene ikke hadde utslag, så dette var "normalt hardt" for stål.

 

 

Foto0087.jpg

 

 

Er det noen som veit hva det egentlig er i disse originale kamdrevene? Er de virkelig så myke?

Hva slags aluminium bruker bling-bling-produsentene hvis de lager drev som er så myke at de blir spist opp av ei gummireim?

Edited by Nitrofish

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. Er det noen som veit hva det egentlig er i disse originale kamdrevene? Er de virkelig så myke?

2. Hva slags aluminium bruker bling-bling-produsentene hvis de lager drev som er så myke at de blir spist opp av ei gummireim?

1. Jeg VET ikke, men av genuint kompetent person er det sagt noe slikt som at det er en spesiell sintret støpejerns legering med egenskaper som enorm slitstyrker, svært stabile egenskaper i forhold til diameter VS forskjellig temperatur, akkurat riktig vekt osv osv.

Ingenting med det originale drevet er tilfeldig da Cosworth VET hva de driver med. ;)

2. Sannsynligvis det billigste resirkulerte dritet de kan få tak i. DA tjener de mest og best. :smartass:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg VET ikke, men av genuint kompetent person er det sagt noe slikt som at det er en spesiell sintret støpejerns legering med egenskaper som enorm slitstyrker, svært stabile egenskaper i forhold til diameter VS forskjellig temperatur, akkurat riktig vekt osv osv.

Ingenting med det originale drevet er tilfeldig da Cosworth VET hva de driver med. ;)

2. Sannsynligvis det billigste resirkulerte dritet de kan få tak i. DA tjener de mest og best. :smartass:

 

 

1: Overflaten på drevene der det er maskinert kan også minne om støpegods av god kvalitet, og det kan jo være fornuftig å bruke støpejern med tanke på utvidelse ved høyere temperaturer. Men enorm slitestyrke kommer jo veldig an på hva slags legering de har brukt, hvertfall hvis hardheten jeg har målt de til å¨være er reell. Hvis en lager et drev i for eksempel 6082T6, er det jo tilsynelatende hardere enn originaldrevet, så det skulle ikke være noe problem at det blir for tidlig slitt? (selv om det jo er andre ting som spiller inn når det gjelder slitestyrke)

Da lurer jeg på om det er noen andre grunner til at aluminiumsdrevene går føyken, siden jeg ikke har sett eller hørt noen som har store problemer med dette på andre motortyper/merker?

Kan det være spesielt høy varmegang i kammer, og dermed drevene?

 

2: Jepp, typisk jallaopplegg, der de gjerne kaller det for "Aircraft quality", uten å si noe om hvor på flyet de blir brukt, så du sitter der med kamdrev laget av samme materiale som såpekoppene på et utrangert BGB Air-fly...

 

 

@Tore_TJ: Hehe, ja, nettopp, hva nå enn det betyr ;)

 

@Cosworth_ftw: Ja, ingen tvil om at de originale ståldrevene er bra saker, men for min del er jeg litt nysgjerrig på hvorfor det altså skal gå så dårlig med aluminium?

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

2: Jepp, typisk jallaopplegg, der de gjerne kaller det for "Aircraft quality", uten å si noe om hvor på flyet de blir brukt, så du sitter der med kamdrev laget av samme materiale som såpekoppene på et utrangert BGB Air-fly...

:lol: J Æ *** bra. Låter trolig det der... :D

 

Har du sjekket historien rundt Verdi staker? Han ville ha genuint seriøst gode saker og måtte derfor lage dem selv. Fremdeles "verdens beste" og det fra ett lite Svensk firma. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Når man endrer fokus fra "hvordan grabbe til seg maksimalt med penger fra nive ungdommer ved å selge totalt unødvendig dritt" til å gjøre det som er nødvendig FOR SEG SELV,

da blir det slik som fra 1,39 i dette klippet. ;)

Den NØDVENDIGE mengde modifisering på kam drevene er selvsagt helt ekstremt overdrevet i eksempelet her, men dere tar poenget.

http://www.youtube.com/watch?v=lZ8m0c339LM

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Prøver igjen.

http://www.youtube.com/watch?v=lZ8m0c339LM

Anbefaler at man pauser på 0:15 og studerer, og gjør det samme fra 1:34 til 1:44.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det jo en ganske stor forskjeld fra og gjøre noe til seg selv, og deler man selger til kunder.. Hadde EBB solgt slike kamdrev til kunder, en av kundene hadde brukt for lite "diamant støv" for å sikre kammen fra og rotere, kammen hadde vridd seg under kjøring og en misfornøyd kunde hadde selvsakt lakt all skyld over på EBB som selger "drittprodukter"...

 

Det er vanskeligere å drite seg ut når du har 4 umbrako skruer som låser justeringsmuligheten:)

 

Jeg kjenner folk som driver med motorbygging som bruker dårligere deler, og ting som er i dårliger stand til sine egne bygg, en de noen gang ville vurdert å bruke i kunder sine bygg..

 

 

Syns det er ganske dårlig av deg RS1000 og konsekvent rakke ned på alt EBB gjør. Min erfaring med EBB er jaffal utelukkende positiv, har aldri fått følelsen av at han prøver å prakke på folk unødvendige produkter, og syns han opererer med gjennomført greie priser og godt arbeid!

 

Den videoen du la ut link til her, er en del av en lenger tråd der EBB forklarer og viser hvordan han trimmer opp en motor, utelukkende ved å bruke orginale deler. Ikke fordi det er best, men for å vise hvor billig det kan gjøres.. Denne tråden er et fantastisk bidrag til opplæring av "naive ungdommer", det er jo også mange andre tråder her inne fra EBB som er veldig opplysende..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Hvis ser, leser og tenker etter så ser du vel at "nedrakkingen" som du velger å kalle det, er myntet på ALLE som velger å selge dårlige og som oftest helt unødvendige produkter til "optimistiske entusiaster" for egen vinnings del?

Dette er ikke noe nytt fra min side.

 

Youtube klippet viser hvordan de originale drevene kan modifiseres til å løse absolutt alle problemer på en førsteklasses måte. Grunnen til at akkurat dette klippet ble valgt er, utover hva det tydelig viser, den grelle kontrasten til beskriveler av alternativet i en annen post. Det innrømmer jeg, men kan ikke se at det er ett overtramp.

 

Som allerede nevt (men tydeligvis også allerede glemt) mengden utfresing som vises i klippet er ekstremt overdrevet, totalt unødvendig og helt uten fordeler i de aller fleste tilfeller.

5-6 grader er alt som skal til på hvert av drevene og husk at i dette tilfelle er 1 runde 720 grader så det er ikke så mye som egentlig skal til. Dette tilsvarer bare litt slakk og 1/2 tann slakk er alt for mye.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Når du skriver "Når man endrer fokus fra "hvordan grabbe til seg maksimalt med penger fra nive ungdommer ved å selge totalt unødvendig dritt" til å gjøre det som er nødvendig FOR SEG SELV,"

og så linker til noe som viser EBB sitt arbeid. Så bør det jo være veldig tydelig at det faktisk er EBB du snakker om. Dette inntrykket er jo selvfølgelig litt forsterket av at du gjentatte ganger har "gått løs på" EBB.. Så ja, jeg har sett, lest og tenkt etter. Både når det kommer til dette innlegget, og andre innlegg som kommer fra din kant. Dette valgte jeg da og svare på. Kansje du burde se, lese og tenke på hvorfor jeg kommer med dette innlegget rettet mot deg?

 

 

 

Ja, jeg leste hva du skrev om mengden utfresning. Men hvorfor mener du dette burde være relevant for mitt innlegg?

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg leste hva du skrev om mengden utfresning. Men hvorfor mener du dette burde være relevant for mitt innlegg?

Det er pga det som står i første avsnitt.

Hvis man modifiserer sine egne originale drev så lite som faktisk er nødvendig, så er det som nevnt helt ufarlig.

Det er ganske mange som har gjort akkurat dette i veldig mange år med gode resultaer og uten noen som helst problemer.

 

Man risikerer ikke å havarere noe som helst før man freser ett spor som er unødvendig bredt.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fordi om EN ting han lager virker, betyr det ikke at alt virker ;)

 

Du er klar over at det er en Micra det er snakk om sant? :) Bygget utelukkende med bruk av KUN org. deler?

http://www.trim-4-eldre.com/forum.asp?ThreadID=21141#418299

 

 

Har hørt om en del uheldige eksempler, men det kan skje med alle..

 

Javel, fortell? Har ikke akkurat inntrykket av at han har mye reklamasjoner på motorer som kan relateres til feil fra hans side vertfall.

 

off topic,men han får da det til å funke :smartass:

http://www.youtube.com/watch?v=W5ISii2f3kQ

 

Helt sjefs mtp. utgangspunktet, og hvilke deler som er brukt i utviklingen :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

:lol: J Æ *** bra. Låter trolig det der... :D

 

Har du sjekket historien rundt Verdi staker? Han ville ha genuint seriøst gode saker og måtte derfor lage dem selv. Fremdeles "verdens beste" og det fra ett lite Svensk firma. :)

 

Hehe, er nok i mange tilfeller nærmere sannheten enn mange liker å innrømme... :D

 

Nja, har vel hørt om firmaet, eller fyren, men da stort sett tørrsump-pumper, i dragracesammenheng... Men hvis samme hjernen har kokt sammen et rådedesign med samme kvalitet tviler jeg ikke på at det er skikkelige saker.

---

OT:

Når det gjelder kvaliteten på arbeidet og delene til EBB har jeg ingen grunn til å tro at de er dårligere enn andres på samme nivå, han fremlegger ting så det ser brukbart ut, begrunnet med litt (mer eller mindre) saklig info, noe enkelte andre både her og der kan ha en tendens til å mangle fullstendig. Så selv om presentasjonene ser "helt suuperfantastiske" ut for enkelte, kan de være litt "stating the obvious" for andre.

Surfer vi på nettet etter gratis lærdom, må vi ta det vi får, og behandle det deretter, veldig få i motorutviklingsprogrammet til ferrari's formel-1-stall som legger ut alt de veit på offentlige forum...

---

 

Når det gjelder hvor mye justering en trenger på et slikt drev kommer det jo litt an på hvor god kontroll en har på resten av deleblandinga også da, her har, etter det jeg har skjønt, EBB slipt kammer nærmest på frihånd, og da er det jo greit å ha litt å gå på i tilfelle man har slipt seg ut på feil jorde...

I enkelte kretser er det jo populært med offsetkiler, skumle saker, men de funker jo forsåvidt, og det utgjør jo ikke mange gradene justering.

En bmw M42(318is)-motor jeg overhalte hadde justerbare kamdrev (originalt), kunne justere omtrent ei halv tann hver vei syns jeg å huske, og mener jeg telte 36 tenner, så det blei tilsammen 10 grader. Dette har altså bmw satt på en motor de hadde planer om å kjøre touringcar med etterhvert, så det kan jo tenkes at de hadde noe i bakhodet med det.

 

Når det gjelder problemet med altfor fort slitte aludrev til cosworth; kan det ha noe med fasongen på selve radiene der reima ligger? Målte diameteren i sporene på originaldrevene til å være ca 5,10-5,14mm, da ved å legge måletolker i selve sporene. (Med et skyvelære eller noe annet kan du nesten få de målene du vil ha...) Men så veit jeg ikke hvor langt disse har gått heller.

 

Er det noen som tilfeldigvis har tegninger eller annen fakta som sier hva målene på denne fasongen skal være? Eventuelt målene på resten av drevene også?

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Et gammelt,men treffende ordtak til de som rakker ned på dyktige entusiaster som er dyktigere enn de fleste.Gammel ungkar uttaler: Ser du de bygningene der? De har jeg bygd fra grunnen.Men er det noen som sier noe bra om det? NEI. Og ser du den kilometer lange stein muren? Hører du noen si noe om den? NEI! Men...Kn***er du en sau,ja se da snakkes det.

Link to comment
Share on other sites

Et gammelt,men treffende ordtak til de som rakker ned på dyktige entusiaster som er dyktigere enn de fleste.Gammel ungkar uttaler: Ser du de bygningene der? De har jeg bygd fra grunnen.Men er det noen som sier noe bra om det? NEI. Og ser du den kilometer lange stein muren? Hører du noen si noe om den? NEI! Men...Kn***er du en sau,ja se da snakkes det.

 

 

Dette var et særdeles informativt og givende tilskudd i diskusjonen om valg av kamdrev.

Slik holder vi kvaliteten i innholdet på forumet på topp!

-'86 Sierra 2,0iS turbo -'98 BMW 323i LS1/T56 - '07 D-max

Team BITEGAL - Gutta Brannfarlig Materiale

Link to comment
Share on other sites

Et gammelt,men treffende ordtak til de som rakker ned på dyktige entusiaster som er dyktigere enn de fleste.Gammel ungkar uttaler: Ser du de bygningene der? De har jeg bygd fra grunnen.Men er det noen som sier noe bra om det? NEI. Og ser du den kilometer lange stein muren? Hører du noen si noe om den? NEI! Men...Kn***er du en sau,ja se da snakkes det.

 

:lol: kan ikke være mere enig der nei

Edited by dohcboy

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Hehe, er nok i mange tilfeller nærmere sannheten enn mange liker å innrømme... :D

 

Nja, har vel hørt om firmaet, eller fyren, men da stort sett tørrsump-pumper, i dragracesammenheng... Men hvis samme hjernen har kokt sammen et rådedesign med samme kvalitet tviler jeg ikke på at det er skikkelige saker.

---

OT:

Når det gjelder kvaliteten på arbeidet og delene til EBB har jeg ingen grunn til å tro at de er dårligere enn andres på samme nivå, han fremlegger ting så det ser brukbart ut, begrunnet med litt (mer eller mindre) saklig info, noe enkelte andre både her og der kan ha en tendens til å mangle fullstendig. Så selv om presentasjonene ser "helt suuperfantastiske" ut for enkelte, kan de være litt "stating the obvious" for andre.

Surfer vi på nettet etter gratis lærdom, må vi ta det vi får, og behandle det deretter, veldig få i motorutviklingsprogrammet til ferrari's formel-1-stall som legger ut alt de veit på offentlige forum...

---

 

Når det gjelder hvor mye justering en trenger på et slikt drev kommer det jo litt an på hvor god kontroll en har på resten av deleblandinga også da, her har, etter det jeg har skjønt, EBB slipt kammer nærmest på frihånd, og da er det jo greit å ha litt å gå på i tilfelle man har slipt seg ut på feil jorde...

I enkelte kretser er det jo populært med offsetkiler, skumle saker, men de funker jo forsåvidt, og det utgjør jo ikke mange gradene justering.

En bmw M42(318is)-motor jeg overhalte hadde justerbare kamdrev (originalt), kunne justere omtrent ei halv tann hver vei syns jeg å huske, og mener jeg telte 36 tenner, så det blei tilsammen 10 grader. Dette har altså bmw satt på en motor de hadde planer om å kjøre touringcar med etterhvert, så det kan jo tenkes at de hadde noe i bakhodet med det.

 

Når det gjelder problemet med altfor fort slitte aludrev til cosworth; kan det ha noe med fasongen på selve radiene der reima ligger? Målte diameteren i sporene på originaldrevene til å være ca 5,10-5,14mm, da ved å legge måletolker i selve sporene. (Med et skyvelære eller noe annet kan du nesten få de målene du vil ha...) Men så veit jeg ikke hvor langt disse har gått heller.

 

Er det noen som tilfeldigvis har tegninger eller annen fakta som sier hva målene på denne fasongen skal være? Eventuelt målene på resten av drevene også?

Det er nok sammen mannen/gjengen ja, så det var kjekt å høre resultatet av div tester. autoverdirådene er dyre og de er verdt hvert eneste øre. B)

 

Vil ikke kommentere det nærmere enn å la presentasjonen i den andre tråden tale for seg.

 

Det meste av produkter i biltema kvalitet er produsert under slagordet "hvorfor betale mer" og har kvalitet og nøyaktighet deretter. Man kan derfor ikke utelukke noe, inkl hvordan "fasongen på selve radiene" ble i praksis.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Et gammelt,men treffende ordtak til de som rakker ned på dyktige entusiaster som er dyktigere enn de fleste.Gammel ungkar uttaler: Ser du de bygningene der? De har jeg bygd fra grunnen.Men er det noen som sier noe bra om det? NEI. Og ser du den kilometer lange stein muren? Hører du noen si noe om den? NEI! Men...Kn***er du en sau,ja se da snakkes det.

Få reaksjoner viser enda en gang at dette er ett typisk eksempel på hvordan folk i mye større grad ser på hvem som poster enn hva som postes.

Overraskende at du som rogalendig og siddis velger å bruke en saueknullende ungkar som tydeligvis føler at egne prestasjoner blir oversett og som i større grad ønsker mer oppmerksomhet og mer skryt rundt egne produkter, som sammenligning i dette tilfelle.

Ett unødvendig og usaklig overtramp uavhengig av hva man mener om vedkommende.

Må være kjipt at slikt i enkelte kretser faktisk kan beskrives som "gammelt,men treffende". Folk driver tydeligvis med så mye rart. :glare:

 

Enig med Nitrofish, FMCN er ikke det beste forum for denne type poster.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsto innlegget til Cossiedude, som at en person kan gjøre bra arbeid i 99% av tilfellene men viss han gjør en tabbe en gang, så er det dette som kommer fram. Og viss jeg forsto Nitrofish riktig, så mente han

at han ikke så poenget i en slik sammenligning i en tråd om kamdrev, ikke at han syns posten var drøy eller et "usakelig overtramp".

 

Nå kan det jo være at jeg har misforstått...

 

 

Det jeg tror er mer sannsynlig, er at du også forsto posten til Cossieduden på samme måte som meg. Men du valgte å "misforstå". Det er faktisk flere journalister som bruker den "teknikken" som du brukte i siste post her:)

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kjøpe meg Justerbare kamdrev, ja det er nok helt unødvendig da jeg "bare" skal

ha opp mot 400HK i år, men det ser bra ut å jeg vil ha det.

 

Hvilket merke anbefales?

 

Altså, er det noen som har POSITIVE erfaringer med et merke?

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...