Jump to content

Svinghjul


VDtuning

Recommended Posts

Lurer på om noen har noe formening om letting av svinghjul på 2wd cosworth?

er det noe vits ?

Gjør det saken værre ?

og skal anleggsflaten være grov eller glatt på svinghjulet ?

 

ps: skrensebil.

 

På forhånd takk.

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

Bra med lett svinghjul da du skifter gir lettere/kjappere, men du mister noe nm fra motor da... Glatt overflate, ellers er clutchen din slipt bort rimelig kjapt, pluss du får veldig av/på effekt den lille stunda den holder...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

ok, er jo egentlig ikke int å miste så mye nm da jeg skal skrense.

Kunne ha tatt av litt , noe formening om hvor mye evt ?

prøver å få bilen 100% er prosjekt jeg holder på med å da tenker jeg man kan gjøre det beste ut av det med en gang. :)

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

legg heller på litt vekt du

Så rives hjula løs når du sparker clutchen istedet for at turtallet bare stuper =)

samme når du girer ned for å få ut ræva også mye vekt på svinghjulet gjør at hjula vil rive seg løs.

Helt riktig. Bare tull med lettet svinghjul på turbomotor.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Helt riktig. Bare tull med lettet svinghjul på turbomotor.

 

 

Hvorfor kan det da ha seg at "alle" med japsebiler i drifting kjører med ultralette svinghjul??? Vil bare ha ett utdypende svar istedet for bare: det funker ikke på turbomotor...

 

Spør fordi jeg ikke veit. Har null erfaring, men blei forklart av en kjent motortrimmer, og syns det virket logisk...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

At man mister NM stemmer ikke. Letting av svinghjul har ingen innvirkning på moment og effekt i seg selv. Massetregheten forander seg når man letter svinghjul.

Dvs at svingjulet har evenen til å lagre litt moment som kan være til litt hjelp når man f.eks slurer på clutchen for å sette bilen i gang. Det jevner også ut forbrenningsimpulsene, slik at motoren kan gå på en lavere og penere tomgang. Men som sagt gir ikke ett tungt svinghjul noe ekstra moment mer enn det motoren produserer.

Under kraftig aks er det en god del å hente på lettere svinghjul.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

loffen: kan du forklare hvorfor og hvordan et svinghjul kan forandre momentet på veiven?

 

et tungt svinghjul vil holde et rotasjonsmoment bedre enn et lett svinghjul. i praksis så vil en bil med tungt svinghjul være lettere å løse og ha mindre ujevnheter på motoren. den vil også ligge jevnere på tomgang da den har mye vekt som holder turtallet stabilt.

 

et lett svinghjul vil ha en kjappere turtallstigning da det er mindre vekt som skal økes i turtall.. turtallet vil også falle fortere som er en fordel i bilsport under girskifte.

i drifting så er ønsket om høyt turtall stort og det da brukes lette svinghjul for å få turtallet så fort som mulig opp dit.

 

dette vil du fort se når du friruser en motor med tungt svinghjul vs en lik motor med lett turtall. den med lett turtall vil være mye mer aggresiv i oppførselen. (kjapp opp og kjapp ned igjen på turtall)

 

(var tydligvis litt tregere enn truckdriver her som hadde en fin oppsummering.)

Edited by tommy w

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

loffen: kan du forklare hvorfor og hvordan et svinghjul kan forandre momentet på veiven?

 

et tungt svinghjul vil holde et rotasjonsmoment bedre enn et lett svinghjul. i praksis så vil en bil med tungt svinghjul være lettere å løse og ha mindre ujevnheter på motoren. den vil også ligge jevnere på tomgang da den har mye vekt som holder turtallet stabilt.

 

et lett svinghjul vil ha en kjappere turtallstigning da det er mindre vekt som skal økes i turtall.. turtallet vil også falle fortere som er en fordel i bilsport under girskifte.

i drifting så er ønsket om høyt turtall stort og det da brukes lette svinghjul for å få turtallet så fort som mulig opp dit.

 

dette vil du fort se når du friruser en motor med tungt svinghjul vs en lik motor med lett turtall. den med lett turtall vil være mye mer aggresiv i oppførselen. (kjapp opp og kjapp ned igjen på turtall)

 

(var tydligvis litt tregere enn truckdriver her som hadde en fin oppsummering.)

 

 

Ok, var iallefall det jeg fikk forklart, og sa jo dette ikke var prøvd sjøl, men etter hva du sier, så skal jeg prøve jeg... har testet bilen min med G-måler og originalt svinghjul, så veit åssen den oppfører seg... har 2 wd svinghjul, så skal dreie av dette mest mulig, så får vi se om det du sier stemmer...

-05 Ford Focus 1.6 tdci

-88 Ford Sierra Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Ok, var iallefall det jeg fikk forklart, og sa jo dette ikke var prøvd sjøl, men etter hva du sier, så skal jeg prøve jeg... har testet bilen min med G-måler og originalt svinghjul, så veit åssen den oppfører seg... har 2 wd svinghjul, så skal dreie av dette mest mulig, så får vi se om det du sier stemmer...

 

 

du kan jo bare lette svinghjulet og monteere tungere fælge!!!!

 

svinghjulet giver/tager ikke moment.

 

lav en motor i stedet med meget moment over et stort område som er hurtig ON-Boost i stedet.

 

feks vil en opsætning af en aggresiv tænding gøre den mere omdrejningsvillig end feks letning af svinghjulet.

Edited by møffe
Link to comment
Share on other sites

At man mister NM stemmer ikke. Letting av svinghjul har ingen innvirkning på moment og effekt i seg selv. Massetregheten forander seg når man letter svinghjul.

Dvs at svingjulet har evenen til å lagre litt moment som kan være til litt hjelp når man f.eks slurer på clutchen for å sette bilen i gang. Det jevner også ut forbrenningsimpulsene, slik at motoren kan gå på en lavere og penere tomgang. Men som sagt gir ikke ett tungt svinghjul noe ekstra moment mer enn det motoren produserer.

Under kraftig aks er det en god del å hente på lettere svinghjul.

 

+1

logo_cosworth_small.gif
Link to comment
Share on other sites

Jeg deler mitt syn med flere her. Lett svinghjul, så får du kjappere opp turtallet, og kjapt ned igjen. Dette er ideelt for rally osv der topp fart ikke spiller inn. Tungt svinghjul, så blir motoren "tregere", og er seinere å få bremset opp. Her har du jevt turtall.

 

Mitt råd, hvis du vurdere å dreie ned svinghjulet ditt, sjekk om du får tak i ett. Da slipper du evt å angre etterpå hvis det viser seg de ikke er så lett å få tak i igjen.

 

Lykke til :rolleyes:

06 BMW 535 D. Familie bilen

04 VOLVO V70 R. Firmabil

Hobby:

91 Sierra Cosworth. Gjøres strøken igjen, skal settes inn deler fra escorten

Escort Cosworth GR A. Klar for løp igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor kan det da ha seg at "alle" med japsebiler i drifting kjører med ultralette svinghjul??? Vil bare ha ett utdypende svar istedet for bare: det funker ikke på turbomotor...

 

Spør fordi jeg ikke veit. Har null erfaring, men blei forklart av en kjent motortrimmer, og syns det virket logisk...

Dette avhenger jo av hvordan du vil ha motoren oppbygd. Letta svinghjul er jo en ting som jeg tror forekommer mye mer på sugemotorer. Nå har jo flere skrevet veldig bra om funksjonen med lett og tungt, så dette må du jo veie litt opp imot hvordan du vil ha motoren din til å virke, og hva du skal bruke den til.

En motor vil jo ikke bremse mye mer eller mindre hk/nm i en benk ved bytte av svinghjul, men den roterende massens tyngde vil jo påvirke hvordan den oppfører seg. Kan kanskje kalle det teoretisk mer moment, siden det krever mer styrke for å kvele motoren for eks. Motorens ugjevnhet i tenning vil også bli påvirket av tyngen og bli mer stabil.

Jeg har et 4x4 svinghjul med påsveiset masse som skal gjøre det litt tyngre. Dette gjorde jeg etter rådgivning, siden jeg har maks moment lavt nede, ikke trenger masse turtall og motoren min svarer kjemperaskt på gassen uansett.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som mye fornuft i det ja. En sugetrimma motor brukes jo gjerne på litt anna måte enn en turbotrimma en. På den sugetrimma ISen jeg hadde, så hadde jeg ett letta svinghjul, og det gjorde mye utslag på respons. På cosworthen derimot har jeg ikke tenkt tanken på letting, da skrur jeg heller opp ladetrykket :P

Effekt målt på konstant turtall skal vel teoretisk ikke påvirkes av tyngda på svinghjul.

Men med letta svinghjul og måling på ei lett rulle med en vledig kvass motor, så tenker jeg at man kan få en målbar forskjell..

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler mitt syn med flere her. Lett svinghjul, så får du kjappere opp turtallet, og kjapt ned igjen. Dette er ideelt for rally osv der topp fart ikke spiller inn. Tungt svinghjul, så blir motoren "tregere", og er seinere å få bremset opp. Her har du jevt turtall.

 

Mitt råd, hvis du vurdere å dreie ned svinghjulet ditt, sjekk om du får tak i ett. Da slipper du evt å angre etterpå hvis det viser seg de ikke er så lett å få tak i igjen.

 

Lykke til :rolleyes:

 

godt tips , det skal jeg gjøre. ^_^

 

takker for mange svar :D , da blir det ett lettet og ett org på lager , så skal jeg fortelle hvordan min ble med mitt "oppsett" vis det er interessant? kjempe kjekt med folk som har peiling ^_^

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

jeg bruker nå std 2wd og har brukt 4x4. forskjellen er ikke så stor, men bilen oppfører seg ørlite rappere. siden turboen min lader veldig tidlig så trenger jeg ikke tungt svinghjul for å gi motstand på motoren. vurderer å kjøpe enda lettere svinghjul for å se effekten av det. liker ikke å drive med letting av orginale svinghjul da disse har vist resultater av delte biler. (ikke sett på cosworth enda, men skyline osv.)

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Kom gjerne med tilbakemeldig ja :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lettet svinghjul,likt dette: Min link

vil ikke si det har gitt merkbart mindre moment. 809¨nm på hjula hadde jeg.

Bilen er kjapp og er perfekt for drifting. utroligt turtalls villig. ikke vanskelig å få i gang. (3 plata tilton) sterk fra bunn.

Hvis du vil ha en morsom motor sats på letta svinghjul. Hvis du vil ha en tregere, men mer rolig gange og mindre vibrasjon sats på masse.

Mer motstand så mister du mye morsomhet i motoren. Men det er det hele som teller ikke bare svinghjul. mappingen er selvfølgeligt det viktigste i oppsettet for fet blanding og feil tenningsmap blir bilen slapp fra bunn. Riktig blanding og aggresiv tenning opp til trykket begynner kan du få en turbomotor til å oppføre seg som god sugemotor. Bare å prøve seg frem.

frode r

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lettet svinghjul,likt dette: Min link

vil ikke si det har gitt merkbart mindre moment. 809¨nm på hjula hadde jeg.

Bilen er kjapp og er perfekt for drifting. utroligt turtalls villig. ikke vanskelig å få i gang. (3 plata tilton) sterk fra bunn.

Hvis du vil ha en morsom motor sats på letta svinghjul. Hvis du vil ha en tregere, men mer rolig gange og mindre vibrasjon sats på masse.

Mer motstand så mister du mye morsomhet i motoren. Men det er det hele som teller ikke bare svinghjul. mappingen er selvfølgeligt det viktigste i oppsettet for fet blanding og feil tenningsmap blir bilen slapp fra bunn. Riktig blanding og aggresiv tenning opp til trykket begynner kan du få en turbomotor til å oppføre seg som god sugemotor. Bare å prøve seg frem.

 

Passer dette svinghjulet på 2wd cosworth ?

Bedre med en liten kjapp en , enn en stor slapp en..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...