Jump to content

hverdags trimming av ohc motor?


2.3 GL

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg tror de nyere eaton kompressorene er rimelig like lysholm kompressorer, i utgangspunktet har vel en roots kompressor to lange vridde 'tannhjul' som går i hverandre, så fungerer som en stor pumpe, er vel den minst effektive kompressoren, men de er billige og 'vokser på trær' :)

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

name='2.3 GL' date='05 February 2011 - 12:28 AM' timestamp='1296862085' post='598198']

leste om dette med ventilene i den ene linken til Truckdriver. forstår det som at kortere ventiler er tingen på disse. hadde jo vært kult å gått så langt at man byttet ventiler å tilpasset dette sånn. men det får bli seinere evt.

Jeg var på ett bremsetreff engang. Der kom det en Escort Mk1 med "blodtrimmet" OHC motor, 2 x 48 gassere, grenrør og hele rukkelet. Mye gassing og herjing på høye turtall økte forventningene for motoren hadde vill racekam og hørtes skikkelig hissig ut.

Resultatet på rullene ble "imponerende" 125 hk. Slikt er alt annet enn uvanlig.

Deler av sannheten kan leses her:

 

Properly modified the Pinto head can flow lots of air - with big valves the standard 140 cfm can be raised to over 190 cfm. The inlet port is if anything too big as standard and only needs enlarging if the very biggest valves are used. The shape of the short side bend is critical though if good high lift flow is to be achieved. Even minor changes in the desired shape can lose 20 bhp worth of flow and I like to put every Pinto head on the flowbench to check that I have ground the correct shape in this area. Off the shelf heads just won't cut it on a race engine and if you want big power from a Pinto then expect to spend a fair proportion of your budget on getting the head modified properly. Copyright David Baker and Puma Race Engines

Prøve å legge teksten i uthevingene og understrekningene på minne for ettertiden slik at du i motsetning til så mange andre, unngår å velge tabber.

 

Jeg tror de nyere eaton kompressorene er rimelig like lysholm kompressorer, i utgangspunktet har vel en roots kompressor to lange vridde 'tannhjul' som går i hverandre, så fungerer som en stor pumpe, er vel den minst effektive kompressoren, men de er billige og 'vokser på trær' :)

Lysholm kompressoren er laget med ekstrem presisjon og det er dette som gjør dem så kostbare. Nøyaktigheten på alt må være svært høy for å unngå lekkasjer mellom "kompressorrullene" og nøyaktigheten må holdes like høy gjennom hele levetiden. Dette stiller høye krav til de to drevene som driver "kompressorrullene".

Hør hvordan det støyer.

 

Disse andre kompressorene er ikke kompressorer slik jeg ser det. De er egentlig kun simple vifter som flytter mer luft til innsugsmanifolden enn det motoren kan svelge unna. All kompremering av luft finner sted i innsugsmanifolden og det er derfor att dette prinsipper er så elendig.

 

Her lukter det dohc sånn i første omgang ser det ut til...

Har ikke helt forstått hvorfor ikke flere har sansen for DOCH-motoren.

Ett Gr.A K&N luftfilter, grenrør og effektanlegg, noen KM cams m.v. så bør 150 ærlige hk kunne være innen rekkevidde.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Disse andre kompressorene er ikke kompressorer slik jeg ser det. De er egentlig kun simple vifter som flytter mer luft til innsugsmanifolden enn det motoren kan svelge unna. All kompremering av luft finner sted i innsugsmanifolden og det er derfor att dette prinsipper er så elendig.

Jeg mener fortsatt at dette funker helt utmerket som 'billig' trim. Selv om jeg har insett at man ikke kan ha de helt høye effektuttakene. Gir lett 170-brukbare hk i en 2 liter, uten masse rør i motorrommet.

 

Har ikke helt forstått hvorfor ikke flere har sansen for DOCH-motoren.

Ett Gr.A K&N luftfilter, grenrør og effektanlegg, noen KM cams m.v. så bør 150 ærlige hk kunne være innen rekkevidde.

 

Kan godt skjønne at DOHC'en er en fin motor,mt75 girkassa er det verre med, men hvis man først skal gå gjennom et omfattende motorbytte er det like greit å gå for en v6 med en gang, eller gjøre som Ford gjorde, øke DOHC'en den til 2,3 liter og sette en 16v topp på. Finnes masse billige gamle Scorpioer med denne 2,3 rundt omkring, med 147 hester :) (2,0 16 er nok også ikke så ille, og enda mindre sjelden. :P)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

kompressor er jo en morsom tanke det. men hørtes ut som det bråker mye mer enn jeg ønsker. da blir jo overaskelses momentet borte.

 

@RS 1000: har allerede skrevet en mental lapp til meg selv i forhold til dette å kommer til å lese stykket fler ganger også:)

 

 

 

vedrørende doch så er jeg meget positiv til denne motoren i utgangspunktet:) hadde bil med slik motor i sommer. makan til økonomisk bil har jeg nesten ikke vært borti. men det var en scorpio så den var ikke veldig pigg desverre. kunne absolutt ha en sånn motor i bilen min igjen.

2,3 16v er helt ute av regninga for min del p.g.a. balanseakslene å de modifiseringene man må gjøre der. 2.0 16v derimot er mer aktuell fordi den ikke har disse. hvordan er 2.0 16v dohc i forhold til zetec?

 

vil dohc være en bedre løsning enn å modifisere ohc'n?

 

v6 er meget fristende bare for lyden sin del:) ulempe med v6 er vekta. i forhold til en "lett" firer er de jo som elefanter.

 

 

mt75 kassa er fin den. men den krever litt miks for å fungere optimalt. hvis man blir kvitt foringene til girspak braketten å sørger for at alt sånt er i god stand syns jeg de virker meget fine.

 

 

som nevnt tidligere så har jeg 200 millioner ideer å tanker inne i hodet som trenger lufting. lider kanskje litt av sånn beslutningsvegring når det blir så mange valg å ta.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

kompressor er jo en morsom tanke det. men hørtes ut som det bråker mye mer enn jeg ønsker. da blir jo overaskelses momentet borte.

 

@RS 1000: har allerede skrevet en mental lapp til meg selv i forhold til dette å kommer til å lese stykket fler ganger også:)

 

 

 

vedrørende doch så er jeg meget positiv til denne motoren i utgangspunktet:) hadde bil med slik motor i sommer. makan til økonomisk bil har jeg nesten ikke vært borti. men det var en scorpio så den var ikke veldig pigg desverre. kunne absolutt ha en sånn motor i bilen min igjen.

2,3 16v er helt ute av regninga for min del p.g.a. balanseakslene å de modifiseringene man må gjøre der. 2.0 16v derimot er mer aktuell fordi den ikke har disse. hvordan er 2.0 16v dohc i forhold til zetec?

2,3'en er nok den beste, om man bytter hele motoren, veit ikke om Zetec er så mye bedre enn I4 16v, men det finnes mye mer trimdeler, alle versjonene av dohc'en sliter litt med hyllevare trim da den har blitt litt oversett. Kompressorer trenger ikek bråke så fælt, er mer sleeper enn turbo-poffing og plystring hvertfall, høres mer ut som en sliten girkasse ;)

 

vil dohc være en bedre løsning enn å modifisere ohc'n?

Ja, pintoen er noe gammalt ræl,som i utgangspunktet bare er enkel å holde på med,og man trimmer den fordi den (og trimdeler 'vokser på trær') og fordi den er mer tidsriktig i f.eks en escort mk1. Engelskmennene har forlengst trykket Opels 16v til sitt bryst tilogmed i klassiske escort og Cortina.

 

v6 er meget fristende bare for lyden sin del:) ulempe med v6 er vekta. i forhold til en "lett" firer er de jo som elefanter.

Neida, pintoen er tung som en høvelbenk den og :P Men de er like ille å trimme som 2litern. Fordelen er jo finere gange og mer dreiemoment 'gratis' .

 

 

mt75 kassa er fin den. men den krever litt miks for å fungere optimalt. hvis man blir kvitt foringene til girspak braketten å sørger for at alt sånt er i god stand syns jeg de virker meget fine.

 

 

som nevnt tidligere så har jeg 200 millioner ideer å tanker inne i hodet som trenger lufting. lider kanskje litt av sånn beslutningsvegring når det blir så mange valg å ta.

 

Enig, er vel egentlig bare overføringene som er problemet, og enda verre etter 20 års bruk, tåler mye mer en type 9 også, jeg er bare for lat til å synes det er lett å fikse foringene :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

2.3 16v er nok den beste av disse motorene ja. men den er også den dohc motoren som trenger mest jobb for å passe.

 

jeg trur kanskje zetec er mer en turtallsmotor en dohc motorene. den er jo da ikke egnet til mitt bruk i utgangspunktet men det er jo en grei motor å sammenligne med.

 

det finns sikkert kompressorer som bråker mindre enn den på linken til RS 1000. noen forslag?

 

 

joda. pintoen er en kjempe gammel konstruksjon å i så måte utdatert. men som du sier. trimdeler tyter ut av alle mulige plasser å de er godt utprøvd så man vet litt hvor man skal trå. det er dohcens store ulempe. den blir jo aldri trimmet av noen å det er lite å finne om det.

 

har lest i classicford siden år 2000 tenker jeg. allerede da hadde de puttet opel 16v i escortene sine. men det er en opel motor. bare ordet opel får meg til å kaste opp i munnen.

 

gangen å lyden av v6 er jo rein porno i mine øyne. den gode følelsen man får i bunn av bakker når man gir på i 5. gir å bilen drar uten noe problem er også et pluss. ombygging til v6 tenker jeg på fler ganger om dagen:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

det du må gjøre er å skaffe deg en sølv sedan 2l 8v dohc med svart tektyl under lista :P da er det 3 like i byen igjen :lol:

 

 

stemmer for at du skal gå for dohc jeg vettu.. trenger ikke billige trimdeler når man har dremmel og det er masse gods å ta av i org delene vettu ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe. hadde vært kult det. men kombi er mye grommere veit du:)

 

er visst fler som stemmer for dohc ser jeg. får se når våren kommer. skal ikke legge no særlig penger i motor før jeg er ferdig med understellet.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Neida, pintoen er tung som en høvelbenk den og :P Men de er like ille å trimme som 2litern. Fordelen er jo finere gange og mer dreiemoment 'gratis' .

Vist ohc er tung som en høvelbenk, så er vel v6 tung som et høvleri da(?) :P Sammenligna med mye anna fra samme tidsperioden er ikke ohc med sine litt over 100kg tørrvekt veldig tung til å ha både støypjern blokk og topp. Hadde man derimot brukt Lima motoren i europeiske utgaver av Sierraen også, så hadd mange fler Sierra vært framtung.

 

Skal vidre prøve å holde meg til emnet som tråden starta med, nemlig ohc :)

Motoren som jeg nevnte lenger opp har fungert bra hele helga etter at vi fikk start. Starta med en gang når vi fikk grunninstillinga ca rett på tenninga. Litt barnesykdom som lekkasje fra toppdeksel og termostathus.

Toppen er plana 1,8mm, brukt FR32 kam, hjemmeporta topp og innsug, orginale letta ventiler. Nye kamlagre og nye ventiltetninger. Modda luftfilterboks til DGAV gassern. Orginalt eksosanlegg. Den har ikke justerbart kamdrev, men i går satte vi kamen ei tann i advance(nesten 10 kamgrader) fra den orginale kamtiminga og justerte tomgangstenninga til 15 grader @ 950-1000rpm. Og den fungerer egentlig helt fint :) Tror i grunn eier skal få komme å beskrive her selv forbedreingene, men på bunn skal den være like ster som før, men har mye mer overskudd fra ca 2500rpm og opp. Og da bør enda kamen times bedre, og forgassern bør ha ei kalibrering da det virker som den går en anelse magert på tomgangsdysa(litt rallytomgang :D )

Kamlagrene var vel faktisk dyreste påkostningen her, og eier har vær flink på å spare, og fått gjort ting billig, og totalkostnaden ble vel 1000-2000,- en plass.

 

Og når det gjelder de andre motorvalgene ville jeg valgt en dohc 8v for enklest mulig montering med få mods, kombinert med relativt lavt forbruk og relativt kompakt og lett motor.

Vist lydopplevelsen er viktig ville jeg valg en motor med større tilgjengelighet til trimdeler, som ohc eller zetec, eller en 2,9 vist det ikke gjør så mye at bilen blir framtung. For mest mulig drag i forhold til forbruk er det vel best å forkaste alt det gamle "rælet" som ohc og de gamle v6 motorene :P Og heller satse på en mild zetec eller duratec :) Eller kanskje en 2,2 TDCI :D

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Vist ohc er tung som en høvelbenk, så er vel v6 tung som et høvleri da(?) :P Sammenligna med mye anna fra samme tidsperioden er ikke ohc med sine litt over 100kg tørrvekt veldig tung til å ha både støypjern blokk og topp. Hadde man derimot brukt Lima motoren i europeiske utgaver av Sierraen også, så hadd mange fler Sierra vært framtung.

 

Skal vidre prøve å holde meg til emnet som tråden starta med, nemlig ohc :)

 

 

Sorry all off-topic'en, men v6 har blitt nevnt av trådstarter ;)

Ohc'en veier nok sine 130-140 kilo, har litt problemer med å finne vekter på begge motorene (ingenting som kan klasses som offisielt) men v-6ern veir nok rundt 170-280 kilo, så det er snakk om maks 50 kilo forskjell. Flytter du batteriet bak har du nesten utligna balansen igjen.

har forresten noen prøvd å sette en Duratec v6'er i en bakhjulstrekker noen gang? (utenom Jaguar)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Joda, så klart trådstarter som til slutt bestemmer hvilken motor som skal brukes :P Zetec og Duratec vli det jo selvsagt bli en del ekstra tilpassninger med.

Ohc veier på ingen måte 130-140 kg. Med girkassa kanskje da men.

Har veid en ohc motor(is) uten væsker på, med svinghjul uten clutch, og uten dynamo, servo og festebrakett, og selvsagt uten girkasse. Men ellers komplett. Ca 110 kg fikk jeg, og det var med det tyngste orginalsvinghjulet. Det er soppas lett at jeg ved flere anledninger har bært slike motorer inn og ut av lagret, over flere dørstokker, ved hjelp av en medhjelper, ei stropp og en 2x4" bjleke eller lignene. Det gjør man ikke like lett med f.eks en 2,8(har prøvd), eller en b21 eller b230 motor fra Volvo.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Vist ohc er tung som en høvelbenk, så er vel v6 tung som et høvleri da(?) :P Sammenligna med mye anna fra samme tidsperioden er ikke ohc med sine litt over 100kg tørrvekt veldig tung til å ha både støypjern blokk og topp. Hadde man derimot brukt Lima motoren i europeiske utgaver av Sierraen også, så hadd mange fler Sierra vært framtung.

 

Skal vidre prøve å holde meg til emnet som tråden starta med, nemlig ohc :)

Motoren som jeg nevnte lenger opp har fungert bra hele helga etter at vi fikk start. Starta med en gang når vi fikk grunninstillinga ca rett på tenninga. Litt barnesykdom som lekkasje fra toppdeksel og termostathus.

Toppen er plana 1,8mm, brukt FR32 kam, hjemmeporta topp og innsug, orginale letta ventiler. Nye kamlagre og nye ventiltetninger. Modda luftfilterboks til DGAV gassern. Orginalt eksosanlegg. Den har ikke justerbart kamdrev, men i går satte vi kamen ei tann i advance(nesten 10 kamgrader) fra den orginale kamtiminga og justerte tomgangstenninga til 15 grader @ 950-1000rpm. Og den fungerer egentlig helt fint :) Tror i grunn eier skal få komme å beskrive her selv forbedreingene, men på bunn skal den være like ster som før, men har mye mer overskudd fra ca 2500rpm og opp. Og da bør enda kamen times bedre, og forgassern bør ha ei kalibrering da det virker som den går en anelse magert på tomgangsdysa(litt rallytomgang :D )

Kamlagrene var vel faktisk dyreste påkostningen her, og eier har vær flink på å spare, og fått gjort ting billig, og totalkostnaden ble vel 1000-2000,- en plass.

 

Og når det gjelder de andre motorvalgene ville jeg valgt en dohc 8v for enklest mulig montering med få mods, kombinert med relativt lavt forbruk og relativt kompakt og lett motor.

Vist lydopplevelsen er viktig ville jeg valg en motor med større tilgjengelighet til trimdeler, som ohc eller zetec, eller en 2,9 vist det ikke gjør så mye at bilen blir framtung. For mest mulig drag i forhold til forbruk er det vel best å forkaste alt det gamle "rælet" som ohc og de gamle v6 motorene :P Og heller satse på en mild zetec eller duratec :) Eller kanskje en 2,2 TDCI :D

 

hehe. dette med motorvalg kan diskuteres i det uendelige trur jeg:) har ikke noe imot gode forslag å ideer her i tråden. men ohc er jo det jeg i hovedsak lurer på så det er jo det jeg helst vil vite:)

 

høres jo ut som at resultatet høres greit ut i forhold til deres forventninger. fint om eier av bilen også deler sitt syn på saken.

personlig kunne jeg som sagt tenkt meg effekten noe tidligere enn dette å det virker som at ved å velge en fr30/34 så vil det målet bli nådd relativt enkelt:)

 

ang. motorvalg så er det nok ohc'n som blir beholdt enn så lenge fordi jeg har mest deler og kunnskap om denne. men ingenting er uaktuelt for min del så lenge resultatet blir det jeg ønsker:) 2.2 TDCI hadde ihvertfall vært et unikt motorbytte:)

 

 

Sorry all off-topic'en, men v6 har blitt nevnt av trådstarter ;)

Ohc'en veier nok sine 130-140 kilo, har litt problemer med å finne vekter på begge motorene (ingenting som kan klasses som offisielt) men v-6ern veir nok rundt 170-280 kilo, så det er snakk om maks 50 kilo forskjell. Flytter du batteriet bak har du nesten utligna balansen igjen.

har forresten noen prøvd å sette en Duratec v6'er i en bakhjulstrekker noen gang? (utenom Jaguar)

 

 

så lenge det er OT av denne typen er alt bra. er som nevnt ute etter ideer. selvom spørsmålene primært gjelder ohc er det jo mange andre muligheter å tusenvis av meninger om dette så jo mer som dras fram i lyset jo bedre.

 

ang motorvekter så aner jeg ikke hva jeg skal tru egentlig. jeg veit at jeg å svogeren min løfter en ohc relativt lett mens en v6 er helt på grensen av hva vi to klarer. å jeg er ikke en svær kar på noen måte(167cm,60 kg) sånn egentlig kan de jo veie hva de vil. v6 er tung nok til å kjennes i forhold til en ohc men en zetec er jo letter en ohc'n igjen. så skulle bilen ha vært en racerbil med tanke på vekt hadde zetec vært førstevalget.

 

ohc'n er jo en middelvei for dette i så måte. dette er motoren som allerede sitter i bilen så den er jo den enkleste å gjøre noe med sånn sett.

vil jo oppnå høyere effekt å moment med en org v6 med fint lite jobb også men ser for meg at kostnaden av å kjøpe å overhale en v6 med girkasse å div er høyere enn den for å overhale en ohc topp å sette inn en kam i den. hvis jeg holder meg på det stadiet da:)

 

duratec v6 kunne også vært et spennende motor bytte. men det krever vel mazda girkasse å en sinnsyk jobb mtp ledningsnett.

 

 

 

her har det blitt svart litt mens jeg skreiv gitt:)

 

det er selvfølgelig jeg som må ta det vanskellige valget. for min del er det i bunn å grunn budsjett som bestemmer det meste sånn sett så valget blir tatt utifra det:) men alle synspunkt,meninger, fordeler og bakdeler er intressante å med på å bestemme litt for meg:)

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hmm letta ventiler sier du? Hvordan er det utført og hva er fordelene? :)

 

Ja, det sier jeg :) Det er brukt en helt vanlig normal dreiebenk. Det er dreid av ca 1 mm på siden som er mot forbrenningskamret.

Fordelene er mindre masse i bevegelige deler på høyt turtall, som gir en lettere jobb for alt rundt ventilmekansimen. Tror det står en bedre forklaring i den linken jeg la ut lenger opp.

 

Den vekta jeg brukte hadde skalering bare opp til 100kg, men nåla havnet på det som tilsvarer ca 110kg.

Denne vekta skal ha ei temmelig nøyaktig kalibrering i arbeidsområdet. Den 2,8 xr4x4 motoren jeg hjalp til med å "overhale" sleit vi(2stk) med å flytte på verkstedgulvet når den hang i en elefant, så manuell løfting hadde nok vært temmelig uaktuelt for å flytte den.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

er det egentlig noe å hente på å lette ventiler? da burde man vel ha trimmet motoren ganske godt først. ihvertfall øke turtallet en del. syns å huske at jeg greide 7500+ rpm før ventilene fløyt å turtallet ikke ville øke mer. dette var på en taunus 1.6 liter med 32/36 gasser:)

hvordan vil det bli med responsen? det er vel mange måter å hente respons før man kommer til letting av ventilene?

 

hvis jeg bytter til fr30/34 burde jeg bytte ventilfjærer å alt sånt? eller er det unødvendig så lenge jeg holder meg i planlagt turtallsområde?

tenker da å beholde den originale turtallsperra på 5800 rpm.

 

 

 

de v6 motorene er bly tunge. hehe. vi klarer akkurat å lette en hvis vi vil. men det anbefales ikke på noen måte å løfte motorer av noe slag. langt mindre bære de.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Om du kjøper ett nytt kamsett kjøper du gjerne sett med nye ventiltetninger og fjærer også, og nytt oljerør. Nye ventilløftere er ett must. Like greit å bytte kamlagre også. faktisk ikke så vanskelig som man skulle tro å skifte kamlagrene. Vi monterte de med 2 skiver som var større enn lagrene, og en skru imellom skivene, og brukte kammen litt til hjelp for å sentrere lagrene.

Om du henter mye på å lette orginalventilene vet jeg ikke.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

ok. har sett du får kjøpt bare kammen også men det er kanskje like greit å kjøpe hele pakka. det oljerøret er jo et absolutt must å bytte når man setter i en ny kam. å hvis ventilløfterene også er så viktige så vil man ikke spare noe på å ikke kjøpe komplett sett.

 

leste noe engang om kamlagre. syns å minnes at de måtte linjeborres før man monterte kammen. jeg kan være helt på vidda her så du får rette meg hvis jeg tar feil. presse metoden dere har brukt kjenner jeg til. har brukt den noen ganger på mindre ting selv.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Har enda ikke sett noen overdim lagre fra f.eks Burtonpower, så den der er jeg ikke sikker på heller. På en ohc er det jo i grunn heller ingen vits i å gjøre noe med toppen uten å skifte ventiltetninger, så de er jo i grunn også ett must.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Denne Sierraen som har fått seg ny topp i helga :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hørtes da ikke så ille ut:) blir vel noe bedre med grenrør også tenker jeg.

 

ang luftfilter. hva anbefales der? skal jeg beholde den originale boksen å modde den for mer luft tilførsel eller burde jeg gå for et åpent filter oppå gasseren? hva er best i forhold til mine ønsker?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ja, det sier jeg :) Det er brukt en helt vanlig normal dreiebenk. Det er dreid av ca 1 mm på siden som er mot forbrenningskamret.

Fordelene er mindre masse i bevegelige deler på høyt turtall, som gir en lettere jobb for alt rundt ventilmekansimen. Tror det står en bedre forklaring i den linken jeg la ut lenger opp.

 

Den vekta jeg brukte hadde skalering bare opp til 100kg, men nåla havnet på det som tilsvarer ca 110kg.

Denne vekta skal ha ei temmelig nøyaktig kalibrering i arbeidsområdet. Den 2,8 xr4x4 motoren jeg hjalp til med å "overhale" sleit vi(2stk) med å flytte på verkstedgulvet når den hang i en elefant, så manuell løfting hadde nok vært temmelig uaktuelt for å flytte den.

 

 

Aha stemmer. Kanskje ikke dumt å lette/balangsere vippetøyet litt på en turtallsmaskin ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bare kutte av alt som er rundt luftfiltret på luftfilterboksen. Mest for lyden sin del. Gjør du det for å få mer effet er du avhenging av god gjennomstrømning av kald luft. Om sommern f.eks kan det fort bli 50-60 grader inni boksen vist den bare suger varm luft fra motorrommet, og da taper du en god del effekt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...