Jump to content

"Twin scroll" på cosworth


admiralen

Recommended Posts

Har noen spørsmål angående "twin scroll" på cosworth (noe jeg ikke kan noe om).

 

1. Hvis orginal 2wd manifold er så genial og ble laget som "divided" hvorfor er det da ingen som kjører med denne manifolden og en turbo med divided eksoshus? Det finnes jo "divided" eksoshus med T3 sokkel, men kanskje ikke med intern "wastegate"?

 

2. Ved "twin scroll" turbo på 2wd manifold, kan man da lage intern "wastegate" ved å bruke et baklokk som har "wastegate"?

 

3. Brukes begrepene "divided", "twin scroll", og "split pulse" om hverandre for å beskrive det samme?

 

4. Tilslutt "må" jeg ha grenrør og ekstern "wastegate" for å bruke BW EFR turbo med twin scroll?

 

 

Hilsen den uvitende

Link to comment
Share on other sites

1. Du får t3 sokkel med twin scroll og intern wg på borg warner sin efr serie. Hvorfor ingen prøver er vel fordi det er penger ingen tør satse.

 

2. For å få skikkelig twin scroll må du føre eksospulsene separat helt ut i downpipe, sjekk ut bw efr som har gjort nettopp det.

 

3. Ja stort sett.

 

4. Du bør ha et split puls/twin scroll/divided grenrør for å utnytte efr med twin scroll, men trenger ikke ekstern wg da den leveres med intern wg.

 

Det er mange som mener twin scroll ikke har noe for seg, mens andre sverger til det.

BW EFR vil jeg tro er noe av de beste turboene som er konstruert så er nok et smart valg. Og det er vel en grunn til at de er konstruert for twin scroll regner jeg med. BW leker ikke turbofabrikant.

Link to comment
Share on other sites

1. Du får t3 sokkel med twin scroll og intern wg på borg warner sin efr serie. Hvorfor ingen prøver er vel fordi det er penger ingen tør satse.

 

2. For å få skikkelig twin scroll må du føre eksospulsene separat helt ut i downpipe, sjekk ut bw efr som har gjort nettopp det.

 

3. Ja stort sett.

 

4. Du bør ha et split puls/twin scroll/divided grenrør for å utnytte efr med twin scroll, men trenger ikke ekstern wg da den leveres med intern wg.

 

Det er mange som mener twin scroll ikke har noe for seg, mens andre sverger til det.

BW EFR vil jeg tro er noe av de beste turboene som er konstruert så er nok et smart valg. Og det er vel en grunn til at de er konstruert for twin scroll regner jeg med. BW leker ikke turbofabrikant.

 

 

Tusen takk for gode svar.

2wd manifolden er mao. en "semi-god" løsning for et "twin scroll" system sammenliknet med et "twin scroll" grenør? Er det forventet at man får raskere spool med et twin scroll system vs. et single scroll system når eksoshuset på et twin scroll system er større enn det som er på et single scroll system? F.eks. gt3071 turbo med 0.63 hus (single scroll) vs. samme turbo med et twin scroll 0.78 hus?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Et skikkelig twin scroll gren mater hver eksospuls rett inn i eksoshuset på turboen

mens en 2wd manifold samler to av sylindrene før de går inn i eksoshuset.

Om det har noen betydning vet jeg ikke.

 

Det som har vært sagt av de som er tilhengere av swin scroll er at ja det spooler raskere, men det merkes best under girskift og ved av/på gassing da responsen er bedre.

 

Man kan ikke sammenligne ar på twin og open da de ikke er lik. 1.06 twin er vel omtrent det samme som et .82 open. Så ja det skal spoole bedre hvis det er gjort rett.

 

Jeg har ingen praktisk erfaring med dette, men vurderer efr neste sesong, da med standard 2wd manifold evt nytt gren.

Link to comment
Share on other sites

Ja akkurat. Jeg trenger også en ny turbo og vurderer derfor å kjøpe en EFR turbo med twin scroll og sette den på en 200 motor med bd14/8 kammer, ARP bolter, portet topp, 7.6 komp (lomma og smidde stempler) og 2wd manifold. Noen formening om hvilken EFR turbo jeg burde gå for? En slik motor bør vel være kapabel for 400-500 Hk med riktig turbo?

 

Ser at man ikke kan få EFR twin scroll turbo på T3 sokkel, kun T4. Er vel ikke mulig å bruke t4 turbo på 2wd manifolden?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Her er ett leketøy som er nyttig for dem som gidder bruke det:

http://www.turbodriven.com/performanceturbos/matchbot/index.html#version=1.2&displacement=2&CID=122.04&altitude=500&baro=14.456&aat=75&turboconfig=1&compressor=70s75&pt1_rpm=2000&pt1_ve=85&pt1_boost=5&pt1_ie=99&pt1_filres=0.08&pt1_ipd=0.2&pt1_mbp=0.5&pt1_ce=66&pt1_te=75&pt1_egt=1550&pt1_ter=1.18&pt1_pw=NaN&pt1_bsfc=0.43&pt1_afr=11.5&pt1_wts=300&pt1_wd=83&pt1_wd2=74&pt1_wrsin=69033&pt2_rpm=3000&pt2_ve=95&pt2_boost=10&pt2_ie=95&pt2_filres=0.1&pt2_ipd=0.2&pt2_mbp=1&pt2_ce=70&pt2_te=73&pt2_egt=1600&pt2_ter=1.36&pt2_pw=NaN&pt2_bsfc=0.45&pt2_afr=11.5&pt2_wts=320&pt2_wd=83&pt2_wd2=74&pt2_wrsin=73635&pt3_rpm=4000&pt3_ve=100&pt3_boost=15&pt3_ie=95&pt3_filres=0.12&pt3_ipd=0.3&pt3_mbp=1.3&pt3_ce=74&pt3_te=72&pt3_egt=1650&pt3_ter=1.61&pt3_pw=NaN&pt3_bsfc=0.48&pt3_afr=11.5&pt3_wts=340&pt3_wd=83&pt3_wd2=74&pt3_wrsin=78238&pt4_rpm=5000&pt4_ve=100&pt4_boost=17&pt4_ie=92&pt4_filres=0.15&pt4_ipd=0.4&pt4_mbp=1.5&pt4_ce=76&pt4_te=71&pt4_egt=1650&pt4_ter=1.81&pt4_pw=NaN&pt4_bsfc=0.5&pt4_afr=11.5&pt4_wts=368&pt4_wd=83&pt4_wd2=74&pt4_wrsin=84681&pt5_rpm=6000&pt5_ve=105&pt5_boost=17&pt5_ie=90&pt5_filres=0.18&pt5_ipd=0.5&pt5_mbp=1.8&pt5_ce=72&pt5_te=70&pt5_egt=1650&pt5_ter=1.98&pt5_pw=NaN&pt5_bsfc=0.52&pt5_afr=11.5&pt5_wts=400&pt5_wd=83&pt5_wd2=74&pt5_wrsin=92044&pt6_rpm=7000&pt6_ve=105&pt6_boost=17&pt6_ie=90&pt6_filres=0.2&pt6_ipd=0.6&pt6_mbp=2&pt6_ce=66&pt6_te=70&pt6_egt=1650&pt6_ter=2.18&pt6_pw=NaN&pt6_bsfc=0.55&pt6_afr=11.5&pt6_wts=400&pt6_wd=83&pt6_wd2=74&pt6_wrsin=92044&

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha t3 fot er det 7064 som er aktuelt vil jeg tro. De mindre turboene leveres kun med t25 flens.

t3 flens leveres kun som singlescroll ser jeg på sidene deres. Skal du ha twin blir det t4 flens..

 

Er et vesentlig sprang mellom 400 og 500hester ;) Personlig ville jeg ikke brukt arp studs... Ellers bør det vel være et greit oppsett for rundt 450hk med de kammene. Spørs litt hvilket innsug du velger.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha t3 fot er det 7064 som er aktuelt vil jeg tro. De mindre turboene leveres kun med t25 flens.

t3 flens leveres kun som singlescroll ser jeg på sidene deres. Skal du ha twin blir det t4 flens..

 

Er et vesentlig sprang mellom 400 og 500hester ;) Personlig ville jeg ikke brukt arp studs... Ellers bør det vel være et greit oppsett for rundt 450hk med de kammene. Spørs litt hvilket innsug du velger.

 

 

Mao. så er 7064 single scroll turboen den eneste som passer på 2wd manifolden uten adapter/tilpasninger. Et spørsmål som da melder seg er: hvordan har det seg at rs500 brukte t4 turbo, var ikke dette på orginal 2wd manifold?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Hvordan har det seg at RS500 brukte T4 turbo,

var ikke dette på orginal 2wd manifold?

Enkelt; det er ingen T4. ;)

Jo.

RS500 brukte en helt unik RS500 turbo. Denne turboen var mye større enn de andre og av markedsføringsmessige eller lignende årsaker ble den kalt for T4 slik at folk skulle oppfatte forskjellen i størrelse.

Garrett sin T4 (eller T04) serie består av veldig mange forskjellige, kjente og "kjære" kompressorhjul og turbinhjul.

Du kan lete deg blå i trynet, du finner ikke RS500 hjulene der....

RS500 turboen ble designet for å passe på Cosworth 2WD manifolden.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Til informasjon:

 

 

 

"The EFR 6758 is only available in a T25 housing at this time. However the T4 twinscroll housings will be available later this year for the EFR 6758."

 

Thank you,

Aaron Teague

www.full-race.com

602-437-2101

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har sett litt nærmere på 2wd manifolden. Hva er konsekvensen av den "knekken" i konstruksjonen, mao. manifolden er to-delt. Ser at eksospuls 1 og 4 går sammen og 2 og 3. Det jeg lurer på er om noen har forsøkt å sveise på en t3/t4 fot på 2wd manifolden der man skrur fast den øvre delen (altså i knekken). Jeg ser downpipen da må bygges om og at olje inn og ut på modifiseres litt. Vil det ha noen effekt og vil det vært nok plass til at turboen ikke kræsjer med innerskjermen? Vil manifolden da oppføre seg mer lik en 4wd manifold?

 

Har også et annet spørsmål litt off topic: finnes det en 4wd manifold som ikke er sprekt innvendig? Har fått tak 3 stk og alle har en liten sprekk innvendig men kun 2 av de har en synlig sprekk på utsiden. Noen som har god erfaring med å sveise slike manifolder eller er det søppel?

Edited by admiralen
Link to comment
Share on other sites

Har også et annet spørsmål litt off topic: finnes det en 4wd manifold som ikke er sprekt innvendig? Har fått tak 3 stk og alle har en liten sprekk innvendig men kun 2 av de har en synlig sprekk på utsiden. Noen som har god erfaring med å sveise slike manifolder eller er det søppel?

 

Det er tydeligvis veldig vanlig med sprekker der. Har 3 4x4 eksosmaifolder, derav jeg har sveis opp den ene og bruker den nå. Denne og en av de jeg har liggende hadde bare den sprekka i bunn under turboen, men har/hadde sprekke som går helt igjennom på ett lite parti. Dens siste manifolden har virkelig mye sprekker, og er tiltenkt omsveising og bruk på en IST. Den beste av de jeg har liggende skal jeg sveise opp og modifisere for bruk i lag med EGT sonder, og jeg får sjekka om sveisene har holdt når jeg skifter. Jeg sveiste med vanlig mig/mag og rustfri trå, og Mison18 gass. Forvarma med propanbrenner, sveisa korte stykkr, og banka med hammer under nedkjøing. Tar mye tid, men var egentlig ikke vanskelig å sveise. Jeg slipte meg helt igjennom sprekka for å få den helt vekk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...