Jump to content

Viper motor i en Escort


PetterDammen

Recommended Posts

Som sagt, skal bygge en escort cosworth for banebruk og showkjøring

Har sett litt på motormuligheter, og har tenkt litt på å putte oppi en stor motor med mye dreiemoment

Har funnet to muligheter, og den ene er en vipermotor(7998 ccm V10)

den andre er en corvette C5 motor(5698 ccm V8) :twisted:

 

Noen som har noen arrgumenter for/mot dette?

Eller noen som har noen formening om det i det hele tatt er plass til en så stor motor?

:)

Link to comment
Share on other sites

tipper den viper motoren er så stor at du må bygge om til stasjonsvogn for å få en plass å sitte:)

 

corvette motoren er sikkert noe mindre men tipper torpedoen må flyttes en god del for å få plass.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Viper motoren er ikke så stor, den er mye mindre enn du tror. Dumt jeg aldri tok mål på motor på min Viper. Flytter du radiator bak så ser jeg ikke noe problem med og tilpasse en sånn motor.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt til å ha alt av radiator og bensinsystem baki bilen: )

Skulle vel tro dette er mulig om jeg bygger rørrammefront og flytter torpedovegger 10-15cm?

 

hmm, skulle likt og hatt målene på vipermotoren ja: ) kjenner en som har viper, men den har ikke samme motor som jeg planlegger: (

Edited by PetterDammen
Link to comment
Share on other sites

v10'er hadde jo vært en knall motor på escorten da.

med så mye ombygging dette prosjektet krever, er det vel ikke så problematisk å flytte torpedoveggen litt hvis man må det. er kanskje lurt å få denne motoren

lengst mulig ned og bakover, men hva har du tenkt å bruke av drivverk til dette? 4x4 eller 2wd?

 X 93mod Escort Cosworth "WRC"
91mod Sierra Cosworth

14mod Mondeo ikke Cosworth

Link to comment
Share on other sites

' date='08 February 2011 - 06:42 PM' timestamp='1297186951' post='598859']

v10'er hadde jo vært en knall motor på escorten da.

med så mye ombygging dette prosjektet krever, er det vel ikke så problematisk å flytte torpedoveggen litt hvis man må det. er kanskje lurt å få denne motoren

lengst mulig ned og bakover, men hva har du tenkt å bruke av drivverk til dette? 4x4 eller 2wd?

 

Ja, har litt troen på det jeg også: )

Burde nok få motoren mest mulig bakover ja: )

Må nok desverre bygge 2wd, siden alle kassene som jeg vet at passer på srt-10 motor og har 4wd er sinnsykt store girkasser fra Dodge Ram o.l.

Selve bakakslingen må bli en kappet viper aksling, og det samme med mellomakslingen :)

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jo si at du skal ha en Viper med Escos karosseri.... ? :P

 

Ja, har litt troen på det jeg også: )

Burde nok få motoren mest mulig bakover ja: )

Må nok desverre bygge 2wd, siden alle kassene som jeg vet at passer på srt-10 motor og har 4wd er sinnsykt store girkasser fra Dodge Ram o.l.

Selve bakakslingen må bli en kappet viper aksling, og det samme med mellomakslingen :)

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Tror vektfrodelingen blir dårlig med en sån motor i en escort.

 

dodge_viper_gts_coupe_cut-away_96.jpg

Edited by GranadaMK1

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Viper motoren er ikke så stor, men mye arbeid og trangt vil det bli. Ble solgt en motor med girkasse, fra huggeren her, for 50tusen. Blomdal Opelhøgg i Arna, kjøpte den.

Står respekt for å ha mot til å prøve på et slikt bygg, håper bare du ikke bruker en strøken Escort, som utgangspunkt

Link to comment
Share on other sites

Viper motoren er ikke så stor, men mye arbeid og trangt vil det bli. Ble solgt en motor med girkasse, fra huggeren her, for 50tusen. Blomdal Opelhøgg i Arna, kjøpte den.

Står respekt for å ha mot til å prøve på et slikt bygg, håper bare du ikke bruker en strøken Escort, som utgangspunkt

 

Takk for det: )

Dette er seriøst: )

Utgangspunktet blir en gammel rally escort som ikke har skilt;)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, skal bygge en escort cosworth for banebruk og showkjøring

Har sett litt på motormuligheter, og har tenkt litt på å putte oppi en stor motor med mye dreiemoment

Har funnet to muligheter, og den ene er en vipermotor(7998 ccm V10)

den andre er en corvette C5 motor(5698 ccm V8) :twisted:

 

Noen som har noen arrgumenter for/mot dette?

Eller noen som har noen formening om det i det hele tatt er plass til en så stor motor?

:)

Hvor stort er motorbudsjettet og hva er, for enkelhets skyld, effektmålet?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke satt noe budsjett enda, tar tiden til hjelp om det skulle bli vannskeligheter:)

Effektmål 600-800hk

Såpass ja.

Banebruk og showkjøring.

Hvis du ønsker du å bygge en spektakulær publikumsfavoritt så husk at lyden og turtall var viktig for Gr.B publiken.

Husk også at en Escort er så kort i fronten at Ford måtte sette inn mindre kjølevifter på radiatoren fordi Sierraviftene ble for dype.

En 5,7 L motor gir rundt 350 hk ved 4000 o/min, men når du begynner å undersøke disse motorene nærmere så ender du fort opp med en bygget LS3.

 

Har du vurdert en lavkomp. 5 syl. Audi/Ford/Volvo motor med skruekompressor, turbo og Gr.B ladetrykk?

 

Den har bra motorvolum, den er ikke for stor og tung, den tåler høy effekt og mye turtall og den låter fantastisk. Med kompressor er 350 hk ved 4000 o/min fullt realistisk så bunndrag og respons er ivaretatt. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Såpass ja.

Banebruk og showkjøring.

Hvis du ønsker du å bygge en spektakulær publikumsfavoritt så husk at lyden og turtall var viktig for Gr.B publiken.

Husk også at en Escort er så kort i fronten at Ford måtte sette inn mindre kjølevifter på radiatoren fordi Sierraviftene ble for dype.

En 5,7 L motor gir rundt 350 hk ved 4000 o/min, men når du begynner å undersøke disse motorene nærmere så ender du fort opp med en bygget LS3.

 

Har du vurdert en lavkomp. 5 syl. Audi/Ford/Volvo motor med skruekompressor, turbo og Gr.B ladetrykk?

 

Den har bra motorvolum, den er ikke for stor og tung, den tåler høy effekt og mye turtall og den låter fantastisk. Med kompressor er 350 hk ved 4000 o/min fullt realistisk så bunndrag og respons er ivaretatt. :)

 

Takk for gode og nyttige tips:)

Morsomt og høre hva andre mener:) har sett på femmer motor, men ikke med skruekompressor:) skal se på hva som finnes av dette , og vurderer:)

Har som sagt ikke bestemt meg 100% for hvilken motor jeg ender opp med, så er morsomt med flere forslag og velge i:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode og nyttige tips:)

Morsomt og høre hva andre mener:) har sett på femmer motor, men ikke med skruekompressor:) skal se på hva som finnes av dette , og vurderer:)

Har som sagt ikke bestemt meg 100% for hvilken motor jeg ender opp med, så er morsomt med flere forslag og velge i:)

Alle de hardt trimmede 5 syl. turbomotorer jeg har sett bremsepapirer på har prestert fra triste til tragiske dreiemomentkurver.

Når du snakker om 600 - 800 hk (selv norske nanohk) så MÅ du ha kompressor for å få akseptabel effekt ved 4000 o/min.

Hvis det ikke er aktuelt med presse, da utgår hele 5 syl. saken..

Her er poenget, 98 hk ved 4000 o/min. :lol: Har du sett på makan til....... :

http://www.halandtuning.no/Audi_S2_464_hp.asp

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...