Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

 

Har uansett nå modda ferdig det "riktige" plenumet :)

 

Men da er jo alt bare vellstand ^_^ :lol:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

javisst, jakob! Var lettere andre gangen :)

 

 

Tenkte jeg skulle sette inn kamakslingen nå mens jeg venter på toppene.

Det følger med en rundt pappskive i det kam kit'et.

 

Hva skal denne brukes til ?

 

Det er jo ikke mulig å justere noe som helst på registeret på denne motoren.

Det blir jo som det var..

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

javisst, jakob! Var lettere andre gangen :)

 

 

Tenkte jeg skulle sette inn kamakslingen nå mens jeg venter på toppene.

Det følger med en rundt pappskive i det kam kit'et.

 

Hva skal denne brukes til ?

 

Det er jo ikke mulig å justere noe som helst på registeret på denne motoren.

Det blir jo som det var..

 

Meninga med gradskiva er å få satt kam-akselen i akkuratt riktig stilling ;)

Blir sikkert noen lunde likt som orginalt, men har ikke sett på det selv enda så vet ikke :lol:

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har feilsøkt min litt mer nå og skifta litt deler.

 

Skifta tennplugger og tempsensoren til hjernen.

 

Men merka 1 ting. Alle 3 pluggene på passasjersiden var sota ned, mens de på førersiden var fine og hadde gått riktig. (PS, bilen går ikke bedre etter skifte av overnevnte deler)

 

Det eneste som skiller den ene siden fra den andre er vel lambdasensoren? De andre sensorene går jo generelt til alt og alle sylindre skulle en tro?

 

Takk for svar så langt! :)

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Har feilsøkt min litt mer nå og skifta litt deler.

 

Skifta tennplugger og tempsensoren til hjernen.

 

Men merka 1 ting. Alle 3 pluggene på passasjersiden var sota ned, mens de på førersiden var fine og hadde gått riktig. (PS, bilen går ikke bedre etter skifte av overnevnte deler)

 

Det eneste som skiller den ene siden fra den andre er vel lambdasensoren? De andre sensorene går jo generelt til alt og alle sylindre skulle en tro?

 

Takk for svar så langt! :)

 

Mvh Espen

 

Er jo også to luftmengdemålere, går utifra det er en 2.9 du snakker om.

TGmL57L.jpg

'88 Sierra RS Cosworth -- '86 Sierra iS -- '87 Sierra Ghia -- '96 Mondeo V6

'86 Scorpio 2.9i Ghia (Skrota) -- '85 Turbo-Traktor (Solgt) -- '97 Ranger Splash (Solgt) -- '89 Sierra 2.0i CL (Skrota)

Link to comment
Share on other sites

@RS1000

 

Dette med å legge ut forbrenningskammeret..

Vil ikke dette forstyrre hensikten med disse "squish flatene" som dem kalles?

 

Lurer også på om dette har mye for seg?Eller om jeg bare skal droppe det.

Er litt redd for å ikke få det helt likt. Væskemåling er jo grei måte og gjøre det på kanskje... men å få det heelt likt.. :glare:

Link to comment
Share on other sites

@RS1000

 

Dette med å legge ut forbrenningskammeret..

Vil ikke dette forstyrre hensikten med disse "squish flatene" som dem kalles?

 

Lurer også på om dette har mye for seg?Eller om jeg bare skal droppe det.

Er litt redd for å ikke få det helt likt. Væskemåling er jo grei måte og gjøre det på kanskje... men å få det heelt likt.. :glare:

Det vil redusere arealet på dem og derfor også redusere noe av virkningen, men disse motoren har MER enn nok originalt så det er ikke ett problem i praksis.

 

Luften må NED i sylinderen og siden mesteparten av luften prøver å gå rette frem og passere på baksiden av innsugsventilen så står deler av squishen på tennpluggsiden i veien og hindrer fri passasje. Dette reduserer flødet og stjeler effekt.

 

Ta en titt på Amerikanske ettermarkedstopper til V8 motorer og sammenligne.

 

De fleste serieproduserte motorer har i praksis komp.forhold som varierer fra sylinder til sylinder. Du skal derfor ikke gjøre vitenskap utav dette. Du skal bare åpne opp litt rundt ventilen på pluggsiden av forbrenningskammeret.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er mye samme spørsmål som eg lurer på, så gjør ikke noe om du maser og graver :wub: :lol:

 

Fikk beskjed av burton igår at eg måtte vente enda 3-4 uker fordi dem hadde vanskeligheter for å få tak i pakningssett til bunndelen av motoren.. Lurer på å bare kjøpe det på ebay? :huh:

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Fælt hvor jeg graver og maser her nå.... :blush: men prøvde meg litt på den ødelagte toppen jeg har liggende...

Synes det gikk ganske lett, og det ser ut til å være nok, men det er ikke for mye kanskje ?

 

 

sliping.jpg

Det går så fint. Håper du er like flink til å gi tilbakemeldinger etter at motoren er ferdig. :)

Det der ser veldig bra ut, men du kan ta enda litt rundt kl. 10 på bildet.

 

Det er slik at området rundt innsugsventilene ikke bør være nærmere ventilen enn ventilløftet.

Kammen din er oppgitt til ett ventilløft på 10,85 mm.

Innsugsventilen din har en størrelse på 42,1 mm.

Det du kan gjøre er å lage deg en rund skive av metall, plast eller stiv papp med 8 mm hull i midten og med diameter på 10,85 + 42,1 + 10,85 = 63,8 mm.

Denne skiven trer du ned på innsugsventilen som så settes i ventilstyringen og viser hvor mye du bør fjerne fra hvor av squishen. Du legger en skredde på ca. 45 grader fra merkingen rundt skiven og ned til ventilsetet.

Anbefaler at du lar de gamle toppakningene ligger på toppene når du gjør dette slik at du ikke tar for mye på feile steder eller at dremelen glipper og skader tetteflaten for toppakningen.

Anbefaler også at du slanker ventilstyringene din ned til en kon form med noe rundt 12 mm på enden og noe mer lenger nede. Slik som de er originalt stjeler de betydelig effekt.

Ikke glem å fjerne den stygge kvasskanten rundt oljehullet i toppene.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Flere spørsmål til leksikon tråden!

 

Har hatt en litt kraftig rakkling i motoren, er der når den går på tomgang men så fort jeg gir gass forsvinner den.

Har egentlig bare holdt panseret igjen noen dager og lukka øra. Men tok en titt idag og lyden høres veldig ut som den kommer forfra på motoren. Såvidt jeg vet uten at jeg har altfor mye greie på disse motorene så er det vel kjede? I såfall, er det kjedestrammer på disse? Og kan problemet være at den er litt sliten/må strammes og at lydene jeg hører rett og slett er kjede som skrangler mot noen førere eller noe sånt?

 

Også lurte jeg på om noen vet om noen greie steder å lete etter kammer til disse motorene? Så noen tidligere her hadde kjøpt seg en. Gjerne fra USA og muligens noe litt kvassere? Helst komplett sett med løftere, vippearmer og støtstenger osv.

 

Også lurte jeg på, løfterne på disse orginalt, er det flattappets eller rollers? Og kan man evt finne et sted som selger rollers? Har en løfter som er død og fjærer noe veldig når jeg dytter på vippearmen. :(

 

På forhånd takk.

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Flere spørsmål til leksikon tråden!

 

Har hatt en litt kraftig rakkling i motoren, er der når den går på tomgang men så fort jeg gir gass forsvinner den.

Har egentlig bare holdt panseret igjen noen dager og lukka øra. Men tok en titt idag og lyden høres veldig ut som den kommer forfra på motoren. Såvidt jeg vet uten at jeg har altfor mye greie på disse motorene så er det vel kjede? I såfall, er det kjedestrammer på disse? Og kan problemet være at den er litt sliten/må strammes og at lydene jeg hører rett og slett er kjede som skrangler mot noen førere eller noe sånt?

 

Også lurte jeg på om noen vet om noen greie steder å lete etter kammer til disse motorene? Så noen tidligere her hadde kjøpt seg en. Gjerne fra USA og muligens noe litt kvassere? Helst komplett sett med løftere, vippearmer og støtstenger osv.

 

Også lurte jeg på, løfterne på disse orginalt, er det flattappets eller rollers? Og kan man evt finne et sted som selger rollers? Har en løfter som er død og fjærer noe veldig når jeg dytter på vippearmen. :(

 

På forhånd takk.

 

Mvh Espen

 

Stemmer at 2,9 har kjede, ett veldig kort ett. Tror ikke lyden du hører kommer fra kjedet.

 

2,9 har ikke rulleløftere, men de er hydrauliske, og skal være helt tyste når alt er på stell.

 

For øvrig en artig tråd dette, som snart må få et annet navn.. :)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer at 2,9 har kjede, ett veldig kort ett. Tror ikke lyden du hører kommer fra kjedet.

 

2,9 har ikke rulleløftere, men de er hydrauliske, og skal være helt tyste når alt er på stell.

 

For øvrig en artig tråd dette, som snart må få et annet navn.. :)

 

Ok. Så detta kjede går kun fra veiv til kamaksel med andre ord? Uten noen form for strammer sånn som 2,9 cossien?

 

Disse hydrauliske løfterne har det absolutt ikke bra og bør byttes. :P Jo før jo bedre, men så var det detta med penger vettu. Og når man først har detta ute så bør jo også diverse pakninger, lagre og vannpumpe osv byttes også.

 

Ja, fin fin tråd for 2,9 spørsmål. :)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Så detta kjede går kun fra veiv til kamaksel med andre ord? Uten noen form for strammer sånn som 2,9 cossien?

 

Ja, fra veiv til kam, med en kort kjedefører. Pluss en kjedestrammer, som svært sjelden lager trøbbel. Men man kan jo aldri vite..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, fra veiv til kam, med en kort kjedefører/strammer.

 

 

Ok, virker litt rart at lyden er konstant på tomgang og forsvinner ved rusing. Rådebank/skjørtebank pleier å påvirkes av turtall og bli kraftigere som regel. Og når det er lite slakk forsvinne mer og mer etterhvert som motor blir varmere og klaringene blir mindre.

+at jeg syntes ikke lyden minner meg om noen av de ulydene som jeg har hørt før typisk fra OHC motor. Høres mer ut som en rasling som minner meg om lyden jeg hadde i mopeden min når kjedet mitt var slakt. :P Skal prøve å høre litt med stetoskop i morgen for å prøve å lokalisere lyden litt mer. Kan jo mulig være vannpumpe også? Har aldri hatt ulyd i det men. Syntes lyden er så veldig langt fremme. Ser for meg at hvis strammafunksjonen er helt borte at kjede kan ligge og subbe borti noe. Men, virker som du har mer greie på disse motorene enn meg. :P

Link to comment
Share on other sites

EHH, kjøp direkte fra pipercams sin side. Det har jeg gjort. Jakob og!

 

Vannpumper kan jo lage skikkelig stygg lyd om dem er slitne. Og den sitter jo heelt frammerst på motoren.

Du får ta av reima og snurre på den, da hører du fort om det er den som er problemet :)

Strammern til registerkjedet får oljetrykk... på tomgang har du mindre stramming enn på turtall vil jeg tørre og påstå..

 

 

Min 2.9 hadde hydrauliske løftere.

Men oppe på vippearmene er jo ventilklaring justerbar som bare det! Hva er pointet med hydrauliske løftere da? jai ikke forstå

Link to comment
Share on other sites

Har montert sammen motoren min nå.

Men den starter jaggu ikke....

 

Tar ikke etter i det hele tatt og lukter bensin...gnisten er god, men tror pluggene drukner.

 

Så jeg kobla av bensinpumpa og prøvde med startgass, da tar tar den etter..... skyter stikkflammer ut innsuget...

 

Hva kan jeg ha gjort galt? hmm

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Har montert sammen motoren min nå.

Men den starter jaggu ikke....

 

Tar ikke etter i det hele tatt og lukter bensin...gnisten er god, men tror pluggene drukner.

 

Så jeg kobla av bensinpumpa og prøvde med startgass, da tar tar den etter..... skyter stikkflammer ut innsuget...

 

Hva kan jeg ha gjort galt? hmm

Dobbelsjekk tenningstidspukt og tenningsrekkefølge.

Nå ett gitt stempel står i ØD MED BEGGE VENTILENE LUKKET skal rotoren i fordeleren gi gnist til den pluggledningene som er tilkoblet tennpluggen på den sylinderen.

Husk å få motoren rett opp på 2500 o/min i 20 min!!

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt på toppdeksla vettu, så ser ikke hvordan ventilene står..

 

Jeg satt motor i ød, og satt fordeler så rotor peka på sylinder 1.. det blei visst feil.

 

Så jeg tok nå og turna motor en runde slik at rotor pekte 180 grader "feil" i forhold til 1.

Så tok jeg ut fordeler og flytta den 180 grader nå... og da starta den med en gang... Flaut ^_^

 

Skal montere radiator og fylle væske nå for og kjøre inn kammen på måten du sier RS :)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt på toppdeksla vettu, så ser ikke hvordan ventilene står..

 

Jeg satt motor i ød, og satt fordeler så rotor peka på sylinder 1.. det blei visst feil.

 

Så jeg tok nå og turna motor en runde slik at rotor pekte 180 grader "feil" i forhold til 1.

Så tok jeg ut fordeler og flytta den 180 grader nå... og da starta den med en gang... Flaut ^_^

 

Skal montere radiator og fylle væske nå for og kjøre inn kammen på måten du sier RS :)

 

Typisk feil ^_^

Aller letteste er jo alltid å ta av toppdekselet for å få det riktig første gangen ;) Har gjort samme feilen selv en gang, men lærte etter det. Tenkte ikke på det problemet i det hele tatt den gangen :P

 

Da blir det vell test-tur iløpet av dagen?? Må komme med tilbakemelding av hvordan den går nå iforhold til før du begynte B)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke fått oppgradert eksosen bakover enda da... samles til et tynt rør under diffen bak. Ser for meg at det bremser noe.

 

Men har kjørt noen mil nå da.

 

Har mye problemer. Går ikke på tomgang, rykker og fusker.. Driver å styrer med denne tenninga da.

Har noe tenningsbank ved pådrag på lavt turtall, selv om jeg kjører på 98 oktan...

 

At det går bedre er det jo ikke tvil om da, når jeg først trør på, men igjen så har jeg jo ikke gjort noe med bensintilførsel enda! Mer bensin inn, kan det hjelpe imot tenningsbanken?

 

Også et spørsmål om ventiljustering.

 

På en vanlig firer så er det jo slik at når syl.1 veksler så justerer man syl.4, og omvendt.

Hvordan er dette på en V6 ? Noen som veit?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...