Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

Ja, er litt komplisert av og til :lol: Men, er kjekk hobby og er lærerikt! :)

 

Stilte litt på ventilene idag. Blei litt bedre, men tikka litt fremdeles.

Kan tikkinga rett og slett være slitte løftere/kamaksel?

 

Kan eg stramme mer enn 0.35 og 0.40 for å få bort tikking? :)

En god gammel motor TRENGER en god gammel og solid motorolje. Dette forsvant fra bensinstasjonene i 2006. Hvis den ikke får korrekt motorolje så øker slitasjen på kammen, løfterene, støtstengene og vippearmene. Når dette så er blitt utslitt så vil det tikke nesten uansett. Løsningen er å bytte ut disse slitedelene og kjøre en solid olje eller oljetilsetningen ZDDP +.

Kamfabrikanten oppgir korrekt ventilklaring og hvis motoren ikke går stille med dette så avslører det bare at ventilsystemet er gammelt og utslitt.

 

Ja, forstod faktisk mye mer nå ;) Takker for svar! :)

 

Så da skal eg begynne med å stille 34 grader, og så prøve med fram og finne hvor mye tenninga skal vere?

Om eg stiller fullgass tenninga perfekt, sviver den fint på tomgang også da? :huh:

 

Sorry for dumme spørsmål ^_^

Er ung og har enda alt for mye å lære! :wub:

Det er det man skal finne ut med å gjennomføre en slik tenningskurve-test.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Motoren min tikker selv om jeg har justert korrekt klaring.. hva er det som er galt da? selve vippearmene?

 

Uansett, noen som har forslag til en billig justerbar bensintrykksregulator som passer enkelt på denne motoren?

Sannsynligvis.

Fiatnutz på youtube viser mye godt gammelt overhalings og reprasjonsarbeid. Lønningene og grådigheten her i landet gjør at slikt arbeide er erstattet av bruk og kast mentaliteten.

Du kan bruke en BTR beregnet for slange, som f.eks 2wd Cosworth. Denne monterer du en plass på returslangen mellom den orignale BTR og bensintanken.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

vel, så lenge ikke tikkinga går utover motoreffekten så får den bare bråke så mye den vil :angry:

 

Kappa eksosen i dag, slik at det går to rør ut istedenfor at dem ble samla til ett tynt.

Og det utgjorde god forskjell! Drar den på sperra lett!

Tydelig at motor vil øke effekt på enda høyere turtall.. mulig jeg må til og prøve superschipsen igjen. Kanskje den har skjerpa seg

 

Nå må jeg bare stille opp bensintrykket ja :)

Link to comment
Share on other sites

Flott. Du er på rett vei.

Sånn er det og det avslører hvordan Ford har infisert disse motorene med kraftig astma for å kvele ned effekten.

Det eneste som er dårligere enn det originale eksosanlegget er de originale eksos"manifoldene". Det står i hermetegn fordi de er så revva elendig at det er en fornærmelse mot andre manifolder å kalle disse V6 eksosoppsamlerene for manifolder.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

vel, så lenge ikke tikkinga går utover motoreffekten så får den bare bråke så mye den vil :angry:

 

Foruten å stille ventilene på normal måte, må du i tillegg gjøre følgene grunninnstilling for at vippetøyet til de hydrauliske løfterene ikke skal bråke:

 

Med motoren i riktig posisjon, vri ut justeringskruen på den første ventilen til en godt synlig klaring oppstår. Skru så tilbake skruen til klaringen er null, men uten å trykke i sammen løfteren. Til slutt strammer man skruen ytterligere en og en halv runde - dette trykker i sammen løfteren ca 2 mm til dens arbeidsposisjon. Gjenta prosessen på den andre ventilen i paret som skal justeres, osv..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Foruten å stille ventilene på normal måte, må du i tillegg gjøre følgene grunninnstilling for at vippetøyet til de hydrauliske løfterene ikke skal bråke:

 

Med motoren i riktig posisjon, vri ut justeringskruen på den første ventilen til en godt synlig klaring oppstår. Skru så tilbake skruen til klaringen er null, men uten å trykke i sammen løfteren. Til slutt strammer man skruen ytterligere en og en halv runde - dette trykker i sammen løfteren ca 2 mm til dens arbeidsposisjon. Gjenta prosessen på den andre ventilen i paret som skal justeres, osv..

 

 

Dette var jeg ikke klar over.

Men uansett.

Løfterne i Piper kit'et er mekaniske. Så jeg har ikke hydrauliske lengre..

Link to comment
Share on other sites

Dette var jeg ikke klar over.

Men uansett.

Løfterne i Piper kit'et er mekaniske. Så jeg har ikke hydrauliske lengre..

Igjen så er det dette med oljen. Bensinstasjonsolje etter 2006 er ikke solid nok til å takle den høye belastningen det er når en vippearm glir over enden på ventilen. Det er ett knøttlite areal, det er høyt press fra ventilfjærene og vippearmen glir sidelengs over. Med moderne pingleolje blir det metall mot metall kontakt og man sliter spor i vippearmen. Dette gjør det umulig å justere ventilene korrekt slik at motoren går stille. Løsningen er å slipe en ny og jevn flate på vippearmene.

 

Belastningen er minst like stor mellom støtstang og justeringsskruen så hvis man har kjørt moderne olje så får man unormalt stor slitasje her også. Dette øker også støyen.

 

Som man ser krever alltid gode gamle motorer god gammel olje og svært gjerne oljetilsetning som ZDDP +.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette var jeg ikke klar over.

Men uansett.

Løfterne i Piper kit'et er mekaniske. Så jeg har ikke hydrauliske lengre..

 

Ok. Gikk ut i fra at du hadde beholdt hydrauliske løftere.

 

Da er det nok, som så ofte før som RS 1000 sier. Fenomenet med slitte vippearmer begynner vel dessverre å vise seg på 2,9 også. Har jo vært et velkjent problem på eldre V6 i mange år.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et spørsmål som har vert opp før..

Hvor mye nm skal ARP rådebolter strammes med? :wacko:

 

Skal dem strammes med samme moment som orginalt? Og den "mounting lubrication" tuba som følger med, hva skal den brukes til?

Skal det smøres på boltene når du monterer stempela og strammer med moment? :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

ARP stoffet som følger med skal smøres på gjengene på bolten og mellom mutteren og råden.

ARP rådeboltene til Ford V6 SKAL dras med 47,6 Nm.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har skrudd fint lite på disse motorene selv. Men fins det ikke mulighet for å måle strekket i rådeboltene på V6 når man strammer de? Som jo er den metoden som gir mest realistisk rett moment, og anbefalt på ARP rådebolter i mange andre motorer.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ok, da så. :) Har 1 spørsmål til også, sliter med luggete pådrag også. Når motoren er kald er det veldig ille. Da går den nesten bare på tomgang eller 75% gasspådrag og oppover. Når den blir varm blir det ganske bra men lugger litt fordet. Prøver jeg å gi forsiktig gass mens den står på tomgang så kveler motoren seg nesten helt til jeg gir skikkelig gass. Kan også legge på at den ligger på litt høy tomgang når den er varm.

 

Har plukka meg ut et par alternativer.. Nr 1: Tempsensor til hjernen, Nr 2 lambda sensor, nr 3 tennplugger. Fordelerlokk, rotor, tennpluggkabler osv er nytt.

 

Mvh Espen

 

 

Problem funnet! Var lambdasensor. Byttet begge 2, kosta 200 kroner pr stk fra Summitracing.com. Kjøpte fra Bronco II med 2,9 liter. Passa bolt-on og mange av symptomene ble borte med en gang.

 

Kjapt spørsmål også. Noen som vet hva som må til for overlading på disse motorene? Hva av effekt tåler innmaten? Hva må gjøres med tenning/innsprut?

 

Mvh Espen

Link to comment
Share on other sites

Kjapt spørsmål også. Noen som vet hva som må til for overlading på disse motorene? Hva av effekt tåler innmaten? Hva må gjøres med tenning/innsprut?

 

Mvh Espen

Egentlig kun 4 deler, kraftig bensinpumpe, SERIØS BTR, en kraftig Amerikansk Coil og en tenningssenker.

Det er noe info å finne her: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61357-trimtips-ford-v6-turbo/

Skogenracing har vist at stempler, råder, veiv osv tåler godt over 400 hk med E85, datasprut, SVÆR turbo osv.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ARP stoffet som følger med skal smøres på gjengene på bolten og mellom mutteren og råden.

ARP rådeboltene til Ford V6 SKAL dras med 47,6 Nm.

 

Ok, takker ;)

Det stoffet, er det en slags smøring? Hva gjør du om du ikke har dette stoffet, ved senere demontering/montering for eksempel? :lol:

 

Bruke fett og stramme med samme moment? :)

 

 

Edit: har ikke mulighet for å stramme med komma (,) :blush: Går det å stramme med 48 nm? ;)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Ok, takker ;)

Det stoffet, er det en slags smøring? Hva gjør du om du ikke har dette stoffet, ved senere demontering/montering for eksempel? :lol:

 

Bruke fett og stramme med samme moment? :)

 

 

Edit: har ikke mulighet for å stramme med komma (,) :blush: Går det å stramme med 48 nm? ;)

Det er spesialsmørning som erstatter motorolje som vanligvis brukes.

 

De færreste momentnøkler er 100% korrekte så 48 Nm på nøkkelen går helt sikkert fint.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Foruten å stille ventilene på normal måte, må du i tillegg gjøre følgene grunninnstilling for at vippetøyet til de hydrauliske løfterene ikke skal bråke:

 

Med motoren i riktig posisjon, vri ut justeringskruen på den første ventilen til en godt synlig klaring oppstår. Skru så tilbake skruen til klaringen er null, men uten å trykke i sammen løfteren. Til slutt strammer man skruen ytterligere en og en halv runde - dette trykker i sammen løfteren ca 2 mm til dens arbeidsposisjon. Gjenta prosessen på den andre ventilen i paret som skal justeres, osv..

 

 

Så når eg skal stille ventilene på 2,9en så må eg altså skru ut et stykke, så stramme til det er 0 klaring. Dermed stramme ytterligere 1,5 runder for å presse sammen løfteren?

 

Hva gjør eg etterpå?

 

Skrur ut og stiller riktig avstand? vil ikkje løfteren presse seg ut igjen pga ei fjør inni den? :blush: Har lite peiling på dette enda :(

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Lite spørsmål ang. den biltema utenbordsoljen som er blitt anbefalt her å i andre tråder.

 

Leser i spesifikasjonene at den har stivnepunkt på -33 grader. Hvordan vil det funke nå som det begynner å bli kaldt? Kjører selv på denne oljen for øyeblikket men lurer på om jeg må bytte til noe annet for vinteren. Evt. blande den med en annen olje.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Så når eg skal stille ventilene på 2,9en så må eg altså skru ut et stykke, så stramme til det er 0 klaring. Dermed stramme ytterligere 1,5 runder for å presse sammen løfteren?

 

Hva gjør eg etterpå?

 

Det stemmer. Og etterpå gjør du ingenting. Hydrauliske løftere skal ikke ha klaring på samme måte som mekaniske løftere.

 

Ved første oppstart etter justering er det normalt å høre ulyd fra løfterene. Bør forsvinne etter noen sekunder.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Og etterpå gjør du ingenting. Hydrauliske løftere skal ikke ha klaring på samme måte som mekaniske løftere.

 

Ved første oppstart etter justering er det normalt å høre ulyd fra løfterene. Bør forsvinne etter noen sekunder.

er det virkelig bare så enkelt :P

men hvis man kjøper kit, hva annbefales å bruke, hydrauliske eller mekaniske ?

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

er det virkelig bare så enkelt :P

men hvis man kjøper kit, hva annbefales å bruke, hydrauliske eller mekaniske ?

 

Det er vel mere et spørsmål for RS 1000. Men det kommer vel an på kammen(e). Ved bytte til agressive kammer med mye ventilløft er det vel vanlig å bytte til mekaniske løftere.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

er det virkelig bare så enkelt :P

men hvis man kjøper kit, hva annbefales å bruke, hydrauliske eller mekaniske ?

Det er nok det og dette er hovedgrunnen til at de fleste bruksbilsmotorer har kammer designet for bruk med hydrauliske løftere - det er 100% vedlikeholdsfritt.

 

Hvis man har en Amerikansk V8 motor så er det egentlig ingen grunn til å velge noe annet enn hydraulisk kam og løftere.

Når man har Ford V6 er det stor sett bare trimkammer til mekaniske løftere å velge mellom, dessverre.

 

Drømmekammen er en som er Customlaget med Compcamps XFI profiler, men dette lar seg vanskelig gjøre i praksis av flere grunner. Jeg har sendt E-mail til Compcams og fått avklart dette.

 

Det er vel mere et spørsmål for RS 1000. Men det kommer vel an på kammen(e). Ved bytte til agressive kammer med mye ventilløft er det vel vanlig å bytte til mekaniske løftere.

En hydraulisk løfter tåler bare en viss styrke på ventilfjærene og jo værre kammen blir jo hardere ventilfjærer må man ha. Det er derfor en grense for hvor hissig en hydraulisk kam kan være.

Selv de aller råeste trimkammene til Ford V6 er så milde og snille at de egentlig ikke trenger mekaniske løftere, men markedet for hydrauliske trimkammer som kun kan brukes på 2,4 og 2,9 L motorene er så lite at ingen gidder bry seg med det.

 

Lite spørsmål ang. den biltema utenbordsoljen som er blitt anbefalt her å i andre tråder.

 

Leser i spesifikasjonene at den har stivnepunkt på -33 grader. Hvordan vil det funke nå som det begynner å bli kaldt? Kjører selv på denne oljen for øyeblikket men lurer på om jeg må bytte til noe annet for vinteren. Evt. blande den med en annen olje.

Det viktige er API ratingen. Det finnes annen olje med tynnere Viscositet som også har korrekt API rating. Biltema hadde iallefall en 10W/30 olje med god API rating. (IKKE SL eller SM) Du kan også sjekke opp Liqui Moly olje og oljetilsetninger som ZDDP+.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Det viktige er API ratingen. Det finnes annen olje med tynnere Viscositet som også har korrekt API rating. Biltema hadde iallefall en 10W/30 olje med god API rating. (IKKE SL eller SM) Du kan også sjekke opp Liqui Moly olje og oljetilsetninger som ZDDP+.

 

 

ok. men hva skjer når deet blir såpass kaldt hvis man ikke gjør noe? jeg ser ikke bortifra at det blir så kaldt her i vinter så det er greit å være forberedt

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

ok. men hva skjer når deet blir såpass kaldt hvis man ikke gjør noe? jeg ser ikke bortifra at det blir så kaldt her i vinter så det er greit å være forberedt

Når det er så bikkjekaldt som det der, da er det motorvarmer som er tingen.

For oljen sin del så må du ned i viscositet og bytte ut 10W tallet med 5W eller 0W.

 

Den nye 0W/50 Racing olje til Mobil1 er helt fantastisk, sjekk denne: http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Mobil_1_Racing_Oil_FAQs.aspx#FAQs3

 

Man skal overhode ikke være redd for å blande forskjellige oljer hvis det, pga høy pris, er det eneste alternativet til å kjøre noe annet mer eller mindre tilfeldig søl. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

har ikke motorvarmer så den utgår.

 

men ned i viskositet? har alltid kjørt med 10w-40 på motoren uansett vær å tempratur uten problem. hva med mc ojla til biltema? den er 15w-40 men har ikke stivnepunkt nevnt i beskrivelsen. hvordan vil det funke?

 

må jeg satse på noe annet? den 10w-30 olja du nevnte tidligere klarte jeg ikke å finne på jobben(biltema) så den ser ut til å være utgått eller noe sånt.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...