Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

Dette fenomenet med slitte vippearmer... Jeg så den filmen du la ut RS1000 om han som slipa opp disse.

Er dette noe motorverkstedet utfører eller, eller må jeg kjøpe nye ?

 

Jeg synes det bare bråker mer og mer jeg... det er plagsomt :angry2:

 

Bråkte motoren like mye før du byttet kam og løftere?

Har du justert ventilene riktig i forhold til det den nye kammen krever?

 

Å slipe vippearmene er en ganske enkel sak. Om du ikke tar sjansen selv, så gjør de fleste mek.verksteder dette.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Bråkte motoren like mye før du byttet kam og løftere?

Har du justert ventilene riktig i forhold til det den nye kammen krever?

 

Å slipe vippearmene er en ganske enkel sak. Om du ikke tar sjansen selv, så gjør de fleste mek.verksteder dette.

 

Ja, motoren bråkte like mye før jeg skiftet kamaksel.

Jeg justerte først original klaring for jeg var ikke klar over at den nye kammen skulle ha annen klaring.

Da tikka det fælt! Så ble jeg klar over at jeg skulle ha mindre klaring, så jeg justerte igjen, ganske stramt faktisk!

Så synes jeg at den ble litt bedre en stund, (-ikke bra.)

Men etterhvert som jeg har kjørt så har det begynt og bråke mer igjen! Nå er det ganske ille egentlig!

På motorbrems så hører en raslinga godt inn i bilen

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Ja, motoren bråkte like mye før jeg skiftet kamaksel.

Jeg justerte først original klaring for jeg var ikke klar over at den nye kammen skulle ha annen klaring.

Da tikka det fælt! Så ble jeg klar over at jeg skulle ha mindre klaring, så jeg justerte igjen, ganske stramt faktisk!

Så synes jeg at den ble litt bedre en stund, (-ikke bra.)

Men etterhvert som jeg har kjørt så har det begynt og bråke mer igjen! Nå er det ganske ille egentlig!

På motorbrems så hører en raslinga godt inn i bilen

Dette høres ikke bra ut.

Når alt er på stell så går dette systemet overraskende stille. En bekjent kjøpte alt nytt og man kunne knapt tro at det stod en gammel FORD motor i Caprien. :P Det som skjer når saker og ting blir (ut)slitt er at ventilklaringen blir for stor og da treffer vippearmen ventilen med alt for stor fart og SLÅR opp ventilen i stedet for å "forsiktig" dytte den i gang. Når man slår metall mot metall så blir det støy og skader pga at overflatebelastningene blir alt for høye.

 

Når man skal innkjøre en kam så har man kun én eneste sjanse til å gjøre dette korrekt og den varer fra første startforsøk så de neste 1200 sekunder og 25 000 kamrotasjoner.

 

Foreslår at du enda en gang måler ventiløftet på alle ventilene for å forsikre deg om at kammen er uskadet. Deretter er det å justere ventilene korrekt. Du må ikke kjører med mye ventiltikking da dette som sagt overbelaster alle delene i ventilsystemet og gjør problemet større. Hvis du kjører med for lite klaringe brenner du "bare" ventiler så "lagom er best".

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

HMM!

Jeg kjørte ialfall inn kammen som det ble sagt her tidligere 20 minutter på 2500 rpm. Og ingen tomgang i det hele tatt!

 

Stilte opp bensintrykket til 5 bar i dag.. og jeg må jo si, det drar jo rimelig godt avgårde nå!!

Pumpa greier vel 5 bar den, er det ikke samme trykket som K-jetronic kjører på? Det var jo på original motoren.

Men jeg bør vel heller ikke dra på så voldsomt med turtall med denne ventiltikkinga mi.

Så jeg får ta det med ro til jeg får sjekka klaring igjen om jeg har forstått rett.

 

Tok forresten et lite lydopptak når jeg kom hjem fra jobb, så dere får høre.

Dette er på varm motor.

Eksosen bråker voldsomt pga. har ikke laga skikkelig eksos enda :blush:

Men hør tikkinga...

 

Link to comment
Share on other sites

Lyd er vel noe av det som er mer vanskelig å formidle via data.

Sammenligne med disse:

http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=xvehjlfMKTg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt; lyd er vanskelig å vurdere over internett så du sammenligner nok best av oss.

Du får dobbeltsjekke at klaringen er 100% korrekt i forhold til det Piper oppgir ved å sjekke den sylinderen som står i ØD tenning og være fornøyd med det. Det er ikke så mye mer å gjøre bortsett fra å kjøpe nytt hele vippetøyet og nye støtstenger.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor kjøper folket ventiltetninger?? :mad2: Dem som følgte med paknings-settet ifra ebay passa ikkje! Virka som om dem var 1mm for små, 10,6mm der den sitter på ventilstyringen og 6,4mm der den sitter over ventilen.

 

Styringen i min 2,9 er iallefall 12mm og ventilen er akuratt 8mm! :glare:

 

Har snakka med ford og mekonomen, ford skulle ha 38,- pr. stk og mekonomen 41,- pr. stk.

 

Noen andre forslag? :)

 

Edit: Bestilte ifra burtonpower :wub:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Nei det har du nok rett i grandisjohn... Har ikke hørt andre 2.9 så veit ikke hvor stille dem kan gå :)

 

En riktig justert V6 med kam og vippetøy i god stand lager svært lite ventilstøy. 2,9 med hydrauliske

løftere skal ikke lage (u)lyd i det hele tatt. Ingen av de lydeksemplene som det er linket til i denne tråden

høres riktig friske ut. Alle har for mye ventillyd, men opptakene kan lyge.

 

Ikke slå deg til ro med at det sies at disse motorene skal være sånn. Har du ventiltikking etter riktig justering er det noe som er (ut)slitt. Vippearmer og aksler slites hardt og bør byttes minst hver gang

en bytter kam. Bytt samtidig støtstenger og justeringsskruer.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Snakket med Ford i dag angående priser,

vippearm med justeringsskrue 270,- x 12 = 3240,-

støtstang, ca: 79,- x 12 = 948,-

Også må jeg ha de to akslene om dem er slitt?

Å fytti. Jeg må finne en billigere løsning...

 

 

Jeg har et komplett vippetøy fra delemotoren jeg kjøpte, jeg tok av en vippearm og akslingen ser ikke ut til å være slitt i det hele tatt.

Men det er et lite spor der hvor vippearmen har kontakt med ventilen.

Jeg må sammenligne med det som står på motoren min, for det må være slitt. jeg kan ikke forstå noe anna :angry2:

Link to comment
Share on other sites

Når man henvender seg til en universal kundebehandler så treffer man med stor sannsynlighet en eller annen som ikke har peiling på noe annet enn data og delenr.

En kammerat fikk akkurat samme behandling, men i ettertid viste det seg at Ford selger komplette kit til brøkdeler av den totalprisen det blir når man kjøper én og én del.

 

Du kan høre med ett motorverksted om de har en kar som fremdeles kan slipe vippearmen på ventilsiden.

Du bør også demontere alt og se nøye over hver enkelt del.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Snakket med Ford i dag angående priser,

vippearm med justeringsskrue 270,- x 12 = 3240,-

støtstang, ca: 79,- x 12 = 948,-

Også må jeg ha de to akslene om dem er slitt?

Å fytti. Jeg må finne en billigere løsning...

 

det er vel ingen upris for å få motoren til å male som en katt?

gledelig betalt den prisen for å få motoren til å gå som ny igjen

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

det er vel ingen upris for å få motoren til å male som en katt?

gledelig betalt den prisen for å få motoren til å gå som ny igjen

 

Finner dette i US for en brøkdel av prisen , eller be de om å se på komplette sett som RS skriver.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

det er vel ingen upris for å få motoren til å male som en katt?

gledelig betalt den prisen for å få motoren til å gå som ny igjen

 

velvel.. har kosta på denne motoren nok nå føler jeg...prøve å finne det billigere..

 

Finner dette i US for en brøkdel av prisen , eller be de om å se på komplette sett som RS skriver.

 

Ja, jeg skal ringe Ford forhandlern i morra igjen angående kit.

Han fyren jeg snakka med har jobba på delelageret hos Ford så lenge jeg kan huske, så dette burde han visst..

 

Eventuelt, hvor i US Slåstad? :blush:

Tenker du på Ford forhandler der f.eks?

Link to comment
Share on other sites

....

Jeg har et komplett vippetøy fra delemotoren jeg kjøpte, jeg tok av en vippearm og akslingen ser ikke ut til å være slitt i det hele tatt. Men det er et lite spor der hvor vippearmen har kontakt med ventilen.

Jeg må sammenligne med det som står på motoren min, for det må være slitt. jeg kan ikke forstå noe anna

....

 

Å plukke ut de beste vippearmene og akslene fra to sett vippetøy kan luke ut den værste slitasjen. Sjekk hver vippearm på et sted på akslen som ikke er slitt. F.eks der hvor spacer-fjærene sitter. Med helt rene og smurte aksler skal det være tilnærmet null slakk mellom vippearm og aksel. Ford spec sier ca 3/100mm klaring.

Mål akslene med mikrometer der hvor vippearmene er opplagret og sammenlikn med et sted som ikke er slitt. Du vil bli overrasket over hvor stor slitasjen kan være uten at du ser det. Bare 3/100mm slitasje betyr 100% mer klaring en det Ford anbefaler. For å få vekk ulyden må en jobbe litt med detaljene.

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er det ikke noen som kan levere følgende til en overkommelig pris til Ford V4/V6:

Skaft-rullvippor.jpg

 

Det nærmeste vi kommer er dette:

Legg merke til den nye bronseforingen:

IMG_6228.jpg

Beskrives slik:

"Vi tagit fram en vipparmsbrygga som förbättrar utväxlingsförhållandet och tar bort svikten i vipparms axeln. Bryggan finns i två utförande där alternativ 1 är anpassat för vippor och axlar som är i perfekt skick och inte är nerslitna.

 

I alternativ 2 har vi satt bussning i vipporna och slipat vipparms axeln. Detta är det klart bästa alternativet därför i en högvarvig motor ska man inte köra stål mot stål. Det är därför som man ofta ser på en tävlingskör V4 motor att vippor och axlar är repiga och slitna. Men nu har vi ett alternativ som gör att slitna vippor och axlar inte behöver hamna i soptunnan, utan vi kan renovera dom så dom blir bättre än vad nya original vippor och axlar är. Man får vippor utan glapp och som klara högre fjädertryck, lyft och varvtal mycket bättre än vad original utförandet gör."

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Når man henvender seg til en universal kundebehandler så treffer man med stor sannsynlighet en eller annen som ikke har peiling på noe annet enn data og delenr.

En kammerat fikk akkurat samme behandling, men i ettertid viste det seg at Ford selger komplette kit til brøkdeler av den totalprisen det blir når man kjøper én og én del.

 

Jeg ringte til Ford igjen i dag, men det eksisterer ikke kit til dette påstår han.

Mulig jeg må ringe en annen forhandler?

Link to comment
Share on other sites

Dessverre er det ikke noen som kan levere følgende til en overkommelig pris til Ford V4/V6:

...

 

Harland Sharp kan lage rullevipper på mål. Hvis std emner kan brukes har jeg fått oppgitt en generell pris mellom $15 og $30 /stk.

Ditto for billet vipper: $40-$150/stk. Race støtstenger på mål hos Smith Brothers: ca $8 /stk. Frakt og mva kommer i tillegg.

 

2.9 rullevipper

Edited by Cortiworth
Link to comment
Share on other sites

Du må også sjekke slitasjen på vippearmen der hvor den har kontakt med ventilen samt hvor slitt akslingen er på undersiden. Se også etter om vippearmen har slipt spor i akslingen.

Smørehullene i akslingen kan godt forsenkes slik at oljen får "bedre plass".

EDIT.

Når du ser på slitasjemerket på vippearmen så ser du også hvor unødvendig bred vippearmen er på ventilsiden. Jeg sliper bort alt det unødvendige og runder også av høyden her. Man må da være nøye med at alle vippearmene settes tilbake akkurat der de stod.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ett spørsmål angående min 2.9, den lugger veldig når e skal holde jevn gass, går som bare det når e gir bånn gass, men når e skal holde en hastighet så lugger den veldig innimellom. Den sveiv som en rau for litt siden men så bytta e TPS så sveiv den fint, men lugginga forsvant ikke, Skjer ingen ting når e drar ut MAP sensoren eller Lamba, kan det være noe av det ?

 

Takker for svar :)

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...